Sivu 2/2

Re: Ohut/olematon alavääntö

Lähetetty: 10 Kesä 2014, 23:31
Kirjoittaja Topias74
Miten se "rauhoitetaan" ja miksi? Eihän tuosta rauhoittamisesta ole kuin haittaa. Luulisi tehtaiden ennemminkin ylpeilevän sillä ominaisuudella että autossa on hyvä alavääntö ja helppo liikkeelle lähtö ja tuntuma!? Eihän siinä ole mitään tolkkua! Miten se alavääntö sinne sitten saadaan? Rikastamalla, sytyllä vai miten? :roll:

Re: Ohut/olematon alavääntö

Lähetetty: 10 Kesä 2014, 23:45
Kirjoittaja hannu
balez kirjoitti:Mulla sama myös.. kun tietää ni ei paha mutta tietämättömälle huonompi.. jos tyhkäkäynti moottorin poistaa niin riittääkö pelkkä johdon irrotus? Antaako vikakoodeja? Entäs ohivirtauskanavan ruuvaus siinä tilanteessa?
Eiköhän sinne check engine-valo jää palamaan, mutta eipä minua ainakaan se valo nämä 7 vuotta häirinnyt yhtään. Johdon minä vaan irrotin ja läppää ruuvasin pikkasen auki....

Re: Ohut/olematon alavääntö

Lähetetty: 11 Kesä 2014, 09:37
Kirjoittaja Pappacosworth
Jos oikein miettii niin ei mulla tollaista ongelmaa ole tai siten olen liian tottunut. Mutta tokikin mulla on ihan toisenlainen ohjelma kuin vakiossa, joutokäynti ei vielä ole täydellinen, mutta käy alle 1000 rpm, eikä ole tehty mitään ruuvi tms temppuja kaasuläpälle. Harvakseltaan sammuu itsestään.

Re: Ohut/olematon alavääntö

Lähetetty: 11 Kesä 2014, 09:53
Kirjoittaja Vee8
Täähän on ominaisuus, aika moni ensikertalainen sammuttaa parikin kertaa ennenkun pääsee liikkeelle, ite tuohon on jo tottunu. Toisaalta taas heti kun pääsee liikkeelle, ei kone sammu vaikka ryömii tyhjäkäynnillä ylämäkeen. Eli ongelma on kehnot parametrit ECU:ssa tehtaan jäljiltä. Mutta kyllä tuohon tottuu ja antaa "sopivasti" kaasua ihan huomaamattaan lähteissä...

Re: Ohut/olematon alavääntö

Lähetetty: 11 Kesä 2014, 11:01
Kirjoittaja jyge
Vee8 kirjoitti:Täähän on ominaisuus, aika moni ensikertalainen sammuttaa parikin kertaa ennenkun pääsee liikkeelle, ite tuohon on jo tottunu. Toisaalta taas heti kun pääsee liikkeelle, ei kone sammu vaikka ryömii tyhjäkäynnillä ylämäkeen. Eli ongelma on kehnot parametrit ECU:ssa tehtaan jäljiltä. Mutta kyllä tuohon tottuu ja antaa "sopivasti" kaasua ihan huomaamattaan lähteissä...
Voin allekirjoittaa tämän kans. Tuo on vaan vielä sattuneesta syystä tuoreessa muistissa. Ja siihen tottuu joo.

Re: Ohut/olematon alavääntö

Lähetetty: 11 Kesä 2014, 11:14
Kirjoittaja Mexico65
Niinpä, ominaisuus ilmeisesti kertoo siitä, että ohjelmassa tyhjäkäynti on asetettu mahdollisimman ohueksi (päästöt). Liikkeelle lähdettäessä ohjelma ei ihan heti huomaa, että seosta ja sytkää pitäisi hieman muuttaa eikä ECU myöskään reagoi riittävän nopeasti imusarjan alipaineen / ilmamäärän muutokseen (kaasari tekee sen ilman ohjelmaa) ja kone tuntuu tosi lussulta.

Tuosta tyhjäkäynti alueesta saa kyllä herkän ja vahvan, mutta koska kyseessä on vähän niin kuin mummo ja pappa auto, tehdas teki ohjelmanniin, ettei vehje karkaa käsistä. Ilmeisesti automaattiaskin kanssa ei ongelma ole niin suuri.

Re: Ohut/olematon alavääntö

Lähetetty: 11 Kesä 2014, 20:42
Kirjoittaja Firebolt
Ja päästöt jos pitää autosta saada nii tyhjäkäynti alle 1000rpm...

Re: Ohut/olematon alavääntö

Lähetetty: 11 Kesä 2014, 20:58
Kirjoittaja Topias74
Näinhän se on näissä uudemmissa. :?

Re: Ohut/olematon alavääntö

Lähetetty: 11 Kesä 2014, 22:04
Kirjoittaja PeteP
Äkkiä tuohon tottuu, mutta ei kuitenkakaan niitä helpoimpikäytöksisisä. Poika 6v on ainakin tykännyt kun lähdetään isomalla kaasulla, varsinkin risteyksestä lähtiessä, kun lukko vietättää persusta sivulle :) Muistaa aina muistuttaa, "iskä mentäiskö taas luisua" :D

Re: Ohut/olematon alavääntö

Lähetetty: 11 Kesä 2014, 23:48
Kirjoittaja Jukka
Jaa?
Onkohan mun Foxissakin tuollainen vaiva?
Töissä tuohon ilmiöön olen törmännyt usein TDI Klonkswageneiden kanssa.
PeteP kirjoitti:Poika 6v on ainakin tykännyt kun lähdetään isomalla kaasulla, varsinkin risteyksestä lähtiessä, kun lukko vietättää persusta sivulle :) Muistaa aina muistuttaa, "iskä mentäiskö taas luisua" :D
Ihan kun olisin kuullut tuon ennenkin..? :roll:
Nuorempi tytär joskus kertoili mummolle että meillä oli taas vähän liukasta... :LMAO:

Re: Ohut/olematon alavääntö

Lähetetty: 12 Kesä 2014, 19:54
Kirjoittaja Homer65
kaara91 kirjoitti:Jep. Ruutassahan ei ole kiihdytyspumppuja, eikä tyhjäkäynnin erillistä seossäätöä, joita voi muutella haluttuun suuntaan. Ilmiö varmaan juontaa päästöistä kaupunkiliikenteeseen, jolloin rikkaammalla kone tuottaisi enemmän päästöjä. Kevyillä vauhtipyörillä ja kovilla kytkimillä homma vaan korostuu. EFI koneet muutoinkin toimivat stökiömetrisellä alueella lämpimänä lambdojen ohjaamina tyhjäkäynnillä ja sen yläpuolella vajaalla kaasulla, mihin kaasarikonetta ei edes pysty säätämään, ilman että tulee todella käyntiongelmia. Eli on koko ajan kaasarikoneeseen nähden vanhan käsityksen mukaan laihalla.
Eikös näillä muutoinkin kuulu antaa aina näyttävä lähtö. Polkaistaan oikea jalka lattiaan ja hetkeä myöhemmin käännetään vasemman jalan jalkaterä sivulle. Ei muuten sammu vasta kuin sinisten valojen syttyessä. Tähän ei muuta voi sanoa, kuin ECUa ropaamaan, mikä ei välttämättä tuota heti tulosta, ellei ruiskutuksen toimintaan ole kunnolla perehtynyt. Jos olis sähkökaasu, niin siihen saisi hidastuksen helposti toteutettua.
:idea: Kannattasko laittaa raskaampi .... :huikallo: vauhtipyörä?? Emmää, Hannu, olis mitään keksiny :sorry13: kumminkaan!! :sorry13: ..nooh olihan se jo tulossa.. :lol:

Re: Ohut/olematon alavääntö

Lähetetty: 12 Kesä 2014, 20:48
Kirjoittaja Topias74
Pitää vissiin korjata vähän mitä tarkoitan, eli kysymys koskee oikeastaan juuri tyhjäkäyntiä ja siinä kintaalla olevaa käyntiä, eli esimerkkinä käytin käyttiksenä toimivaa -01 2-litraista BENSA mondeota, älkää sotkeko tiisseleitä tähän keskusteluun, eli mondeollakin voin vaikka lähteä ryömien liikkeelle koskematta kaasuun, mutta kaksi kertaa suuremmalla moottorilla varustetulla mustangilla semmoinen ei onnistu, se sammahtaa kun yrittää kytkintä luistattamalla autoa liikuttaa. Mutta ehkäpä se on auton ominaisuus. Vauhtipyörä on muuten vakio, ei ole mulla ainakaan kevennetty.

Ja kyllähän tuolla kylillä tulee lähdettyä reippaammalla kaasulla, mutta kotona kun peruuttaa tallista ulos ja kääntää auton pihassa, niin tuntuu pöllöltä siinä pumppailla kaasua ettei sammu, tän takia asiasta kyselin.

Re: Ohut/olematon alavääntö

Lähetetty: 12 Kesä 2014, 21:20
Kirjoittaja Fastback
Homer65 kirjoitti:
:idea: Kannattasko laittaa raskaampi .... :huikallo: vauhtipyörä?? Emmää, Hannu, olis mitään keksiny :sorry13: kumminkaan!! :sorry13: ..nooh olihan se jo tulossa.. :lol:
tai vaikka isompi moottori ja kaasari. :devilhehe: