Sivu 2/5
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 09 Maalis 2014, 22:12
Kirjoittaja Bruthal
Tämä ilta menikin sitten putsatessa ja purkaessa oman kannen. Testiksi läppäsin pari venttiiliä ja tulos näytti tältä:
Kaaran kuviin vertaillessa näyttäisi, että pitää koneistaa seetit ja venttiilit uusiksi. Eipä tuo ole yllättävää jos ovat moukaroineet toisiaan viimeiset melkein 50 vuotta.
Olikos Kaara sulla laitteet kansiremppaan? Tässä voisi olla yhdet tarjolla

Muuten pitää soitella varmaan tuohon Mäntsälään milloin ehtisivät kannet käydä läpi.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 15 Maalis 2014, 19:28
Kirjoittaja Homer65
Laitat vaan uudet venat, ettei vanhat "hyvät" katkee ja hajota konetta, niinko allekirjoittaneella joskus -90 luvulla. Oli kannet "pajalla" mutta pakovenat jätettiin uusimatta!! Pienellä säästöllä iso vahinko, tuli 289stä ankkurin paino.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 17 Maalis 2014, 22:51
Kirjoittaja Bruthal
Onpas hyvän näköistä jälkeä! Eiköhän noilla hoida hienosti minun ajelut vuosiksi eteenpäin

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 25 Maalis 2014, 23:24
Kirjoittaja Bruthal
Seuraava pieni probleemi iski. Ostin kansiin uudet Comp Camsin 942-16 jouset kun niitä suositeltiin minun XE250H nokalle. Noiden asennuskorkeus on 1.70 tuumaa mutta mittailin uusille venoille asennuskorkeudeksi 1,80 imupuolella ja 1,75 pakopuolella. Shimmejä siis tarvitaan. Mutta mistä löytää sopivat? Ongelma on kansissa olevat "korokkeet" jousten juurella:
Kuvassa siis testejä varten asennettu pieni sisäjousi ja koroke on niiden alla. Ostin Compin shimmisetin 4754 mutta ne jäävät kantamaan korokkeen päälle. Pitäisi siis löytää riittävän isolla reiällä varustetut versiot. Tuon korokkeen halkaisija on noin 0.863 tuumaa, eli 21,9 mm mutta ainakin Summitin listoilta suurin kolo on 0.814". Tietäisikö kukaan mistä saisi sopivia?
Shimmit taitavat olla sen verran kovaa tavaraa ettei reiän kasvattaminen onnistu ihan helposti? Vai kävelenkö vain lähimpään rautakauppaan ja ostan normiprikkoja joista voi muokata sopivat?
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 26 Maalis 2014, 09:29
Kirjoittaja SamiM
Bruthal kirjoitti:Kuvassa siis testejä varten asennettu pieni sisäjousi ja koroke on niiden alla. Ostin Compin shimmisetin 4754 mutta ne jäävät kantamaan korokkeen päälle. Pitäisi siis löytää riittävän isolla reiällä varustetut versiot. Tuon korokkeen halkaisija on noin 0.863 tuumaa, eli 21,9 mm mutta ainakin Summitin listoilta suurin kolo on 0.814". Tietäisikö kukaan mistä saisi sopivia?
Shimmit taitavat olla sen verran kovaa tavaraa ettei reiän kasvattaminen onnistu ihan helposti? Vai kävelenkö vain lähimpään rautakauppaan ja ostan normiprikkoja joista voi muokata sopivat?
Erääseen moottoriin piti hommata vastaavaan vakiojousen paikkaan sopivia shimmejä ja niitä on Summitillakin.
Howards Cams Valve Spring Shims -valikoimasta löytyy kolmea paksuutta: 0,015"/0,030"/0,060", reikä 0,875" ja ulkohalkaisija 1,25". Osanumerot 96210-15, 96210-30 ja 96210-60, joista ainakin Summitilla paksuimmat näyttäisivät olevan nyt backorder tavaraa, eli odotteluksi menisi jos tilaisi. Mutta tuossa sun tapauksessahan ohuimmilla taitaisi pärjätä. Kannattaa tarkistaa tuo asennuskorkeus jokaiselta venttiililtä ja shimmata vastaavasti. Ja tarkistaa myös että jousessa riittää vielä shimmauksen jälkeenkin koko nostolle varaa ja vielä jää välystäkin etteivät jouset pohjaa.
Normiprikat on liian pehmeitä kestämään jousen alla ja tuskin löytyisikään riittävän ohuita.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 26 Maalis 2014, 09:44
Kirjoittaja Bruthal
SamiM kirjoitti:Erääseen moottoriin piti hommata vastaavaan vakiojousen paikkaan sopivia shimmejä ja niitä on Summitillakin.
Howards Cams Valve Spring Shims -valikoimasta löytyy kolmea paksuutta: 0,015"/0,030"/0,060", reikä 0,875" ja ulkohalkaisija 1,25". Osanumerot 96210-15, 96210-30 ja 96210-60, joista ainakin Summitilla paksuimmat näyttäisivät olevan nyt backorder tavaraa, eli odotteluksi menisi jos tilaisi. Mutta tuossa sun tapauksessahan ohuimmilla taitaisi pärjätä. Kannattaa tarkistaa tuo asennuskorkeus jokaiselta venttiililtä ja shimmata vastaavasti. Ja tarkistaa myös että jousessa riittää vielä shimmauksen jälkeenkin koko nostolle varaa ja vielä jää välystäkin etteivät jouset pohjaa.
Normiprikat on liian pehmeitä kestämään jousen alla ja tuskin löytyisikään riittävän ohuita.
Katos, en löytänyt noita Howardin shimmejä kun filteröin ne pois jousen halkaisijan mukaan. Jouset ovat 1.437 tuumaa halkaisijaltaan niin nuo taitavat olla liian pieniä 1.25 tuuman ulkohalkaisijaltaan.
Imujousi tarvitsee 0.1 tuumaa (2.54 mm) shimmejä niin tuohon voisi jopa löytyä sopiva prikka. Pakopuolelle tarvitaan noin 0.05" (1,27mm) niin se voisi olla vaikeaa. Mutta kuten sanoit niin arvelinkin ettei ne kestä.
Mittasin asennuskorkeuden jokaisesta venasta ja ne olivat tuo 1.8 +/- 0.01 tuumaa ja 1.5 +/- 0.01 tuumaa.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 26 Maalis 2014, 15:23
Kirjoittaja SamiM
Bruthal kirjoitti:Katos, en löytänyt noita Howardin shimmejä kun filteröin ne pois jousen halkaisijan mukaan. Jouset ovat 1.437 tuumaa halkaisijaltaan niin nuo taitavat olla liian pieniä 1.25 tuuman ulkohalkaisijaltaan.
Imujousi tarvitsee 0.1 tuumaa (2.54 mm) shimmejä niin tuohon voisi jopa löytyä sopiva prikka. Pakopuolelle tarvitaan noin 0.05" (1,27mm) niin se voisi olla vaikeaa. Mutta kuten sanoit niin arvelinkin ettei ne kestä.
Mittasin asennuskorkeuden jokaisesta venasta ja ne olivat tuo 1.8 +/- 0.01 tuumaa ja 1.5 +/- 0.01 tuumaa.
Katoppas, jouset on aika laajat. Vaihtoehtona löytyy
samalta tekijältä 1,500" ulkohalkaisijalla ja 1,031" reiällä olevat. Näissä tulee sitten se, että kun ovat väljät tuohon "korokkeeseen", niin ovatko sitten riittävästi jousen kohdalla aina. Laskujeni mukaan kyllä ovat.
Jousen halkaisija 1,437"
Shimmi 1,500"/1,031"
Koroke 0,863"
Shimmin välys korokkeeseen/puoli: (1,031"-0,863")/2=0,084"
Shimmi pääsee liikkumaan sivusuunnassa siis 0,084" -> shimmin reunan ulottuvuus kun nojaa korokkeeseen 1,500"-0,084"=1,416"
Shimmi menee jousen ulkohalkaisijan sisäpuolelle (1,437"-1,416")/2=0,0105" = ~0,27 mm
Kun huomioi että jousi on päästään ulkohalkaisijaansa pienempi, niin aika hyvin pysyy shimmin päällä vielä.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 27 Maalis 2014, 23:04
Kirjoittaja Bruthal
Kiitos vinkeistä! Tuumalta olisikin löytynyt sopivia shimmejä mutta päädyin lopulta vaihtamaan nuo jouset sellaisiin ettei tarvitse shimmailla ollenkaan. Olisi kuitenkin tullut 2,5 mm kasa imuvenalle noita niin voisi olla jo riski, etteivät pysy paikallaan.
Mutta paljon ikävämpi homma löytyi kun ostin uudet ARP:n studit ja ruuvailin niitä kiinni toiseen kanteen. Asennuksen jälkeen huomasin, että kannen kaksi studien kantaa on halki. Niihin oli avautunut selkeä hiushalkeama ja reikähän johtaa suoraan vesitilaan. Varmaankin melkoinen riski, että tuolta vuotaa vedet kannen päälle? Mitäs nyt sitten? Pystyykö tuota korjaamaan vai ovatko suoraan roskiskamaa?
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 28 Maalis 2014, 09:46
Kirjoittaja Bruthal
Sain tuossa tiedon, että ARP:n studeissa kanteen tulevissa kierteissä on jonkinlainen levike yläpäässä. Olisi siis pitänyt laittaa prikka väliin. Hyvinkin todennäköisesti siis itse rikoin nuo kannet kun studit ruuvasin paikalleen. Tai sitten halkeama oli jo siellä ja tuo levike avasi sen näkyviin.
Noh, niin tai näin niin nyt sitten pitäisi löytää kaveri joka uskaltaisi hitsata valurautaa. Tai laittaa jonkunlainen liima tms. halkeamaan ja toivoa sen kestävän. Tai hylätä nuo portatut kannet ja pistää omat vakiokannet käyttöön. Ehdotuksia?
Loppukaneetiksi voisi laittaa muutaman kirosanan mutta vuodatan ne nyt vain itsekseni tallilla päätä seinään hakaten...
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 29 Maalis 2014, 01:32
Kirjoittaja Galaxie61
joskus olen vastaavia halkeamia juottanut messigilla sirvoletin rautakansista ja hyvin on toimineet. hitsaaminen on vähän hankalampaa kun koko kannen joutuu lämmittämään niin kuumaksi että koneistukset joutuu tekemään uudestaan.
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 29 Maalis 2014, 06:37
Kirjoittaja Galaxie61
juottamalla menee tuo ohut portattukin kanava kuntoon.
entisessä työssä tuli hitsailtua kaikenlaista alumiinipellin ja valuraudan väliltä, myös kuvattavia tig saumoja putkiin..
Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 30 Maalis 2014, 08:28
Kirjoittaja Mexico65
On kyllä hienoa, että Kaaran kaltaisia kavereita on Clubissa.
Kuinkahan montaa clubilaista Kaara on tänäkin talvena auttanut niin sanallisesti kuin rakentamalla, koneistamalla, hitsaamalla, sorvaamalla, jne.
On työn alla ollut niin kansia, akseleitta, vanteita, tukivarsia ja tie mitä.
Kiitos hienosta työstä ja asenteesta.
Pyytentöntä auttamista

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 30 Maalis 2014, 10:36
Kirjoittaja Bruthal
Upeaa jälkeä! Olisi tämä moottoriprojekti pysähtynyt jo useampaan otteeseen ilman Kaaran avustusta!

Mahtavaa, että löytyy kerhon kautta ratkaisut ongelmiin.
Ehkä nyt voi perua myös tuon otsa <-> seinä operaation kun molemmista kansista löytyi halkeamia. Nuo uudet studit vain avasivat ne näkyville mutta eivät aiheuttaneet niitä

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 30 Maalis 2014, 13:49
Kirjoittaja Topias74
Toiset meistä on luotuja auttamaan!!!!!

Re: Noobin moottorinkasauskysymyksiä
Lähetetty: 30 Maalis 2014, 19:23
Kirjoittaja mave
Pakko Myös tulla kehumaan Kaaraa! On poikkeuksellisen taitava kaveri ja auttaa aina hädössä, Kiitos Kaara!
On meidän kilpurin sarjat oikonut virheettömäksi ja paremmiksi kuin Kooksin tehtaalta. (Tuli tiputettua musse turjan rajusti alas kun keula yhtäkkiä olikin taivaaseen ja sarjat monesta kohdista aivan lätässä ja tänä keväänä auttanut myös maverickin uusien sarjojen kanssa kun ei ihan istunut, mut nyt istuu!)
Thänks Kaarat!!