
Käsijarru ei pidä....
Mahtaakos olla männät jumittuneet sylintereihin...
Kannattaa muuten muistaa vaihtaa ne jarrunesteet parin vuoden välein. Jarruneste "kerää" itseensä vettä (hydroksoituu???) ja vesi taas alentaa jarrunesteen kiehumapistettä ja vesihän tunnetusti ruostuttaa metallia ja ruoste jumittaa männät kiinni sylintereihin.
Kannattaa muuten muistaa vaihtaa ne jarrunesteet parin vuoden välein. Jarruneste "kerää" itseensä vettä (hydroksoituu???) ja vesi taas alentaa jarrunesteen kiehumapistettä ja vesihän tunnetusti ruostuttaa metallia ja ruoste jumittaa männät kiinni sylintereihin.
Mustang GT -88 "Mustikki"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
-
- Mega-addikti
- Viestit: 733
- Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
- Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged - Paikkakunta: Vantaa
Kahva nousee "tappiin asti". Vaijerit pitävät hieman tasaisilla teillä, mutta eivät ylämäessä ollenkaan. Vaijereita en asentanut itse vaan kävin huollossa ja siellä laittoivat. Sanoivat vaijereita laittaessa näin; Muista käyttää käsijarrua jokaikinen kerta, jotta "jotkut?" herkistyvät.veekoo kirjoitti:Kai kiristit vaijerin vaihdon jalkeen? Nouseeko kahva "tappiin asti" ilman, etta mitaan tapahtuu?
Oletkos säätänyt paloista turhan välyksen pois, tapahtuu sylinterin mäntää pyörittämällä, hommaa oma säätö työkalu ei ole kallis investointi, tai teetä säätö kellä on työkalu. Ennen männän pyörittelyä löysää vaijerit kunnolla, sitt mäntien pyörittely lopuks vaijereista löysätpois.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
djcombo kirjoitti:Täytyypä kokeilla tuota. Kun muuten kokeilin käsijarrun pitoa tänään suoralla tiellä, niin takaa työntämällä auto liikkui ihan sujuvasti vaikka käsijarru oli vedetty ihan ylös. En tiedä onko tämä turha tieto, mutta käsijarrua ylös vetäessä naksahtaa 13 kertaa. Katsastus 30.6.
Käsijarrun pitäisi ruveta kiristymään jo parin naksahduksen ja toimia täydellä tehollaan n. 5-7 naksahduksen jälkeen. Näin ainakin eurofordeissa ja poljettavalla käkkärilla varustetuissa USA-fordeissa. Oireesi vaikuttavat vahvasti siltä että uusia jarruvaijereita ei ole asennettaessa kiristetty riittävän kireälle. Ei muuta kuin lenkkiavaimen kanssa möyrimään auton alle ja kiristät vaijereita. Kiristin löytyy käsijarrukahvan ja jarrusatuloiden välistä... SN95 käkkärien tuntijat valaiskoon sijainnista tarkemmin.
Toki mahdollista on myös että käsijarrumekanismia satulassa käyttävät vivut ovat jumissa, mutta kuvailemiesi oireiden perusteella syyttäisin ennemmin löysiä vaijereita.
T: nimim. "Käkkärin vajavaisesta toiminnasta huolimatta auto leimattu tunti sitten



Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO