Käsijarru ei pidä....

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Mites levyjarrut? Miten niissä saa käsijarrun pitämään? Vaihdettu juuri uudet vaijerit alle, siltikään ei tahdo pitää. Katsastus tässä kuussa!!! :cry:
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

djcombo kirjoitti:Mites levyjarrut? Miten niissä saa käsijarrun pitämään? Vaihdettu juuri uudet vaijerit alle, siltikään ei tahdo pitää. Katsastus tässä kuussa!!! :cry:
Kai kiristit vaijerin vaihdon jalkeen? Nouseeko kahva "tappiin asti" ilman, etta mitaan tapahtuu?
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Foxy Lady
Mega-addikti
Viestit: 530
Liittynyt: 31 Touko 2004, 19:51
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Foxy Lady »

Mahtaakos olla männät jumittuneet sylintereihin...
Kannattaa muuten muistaa vaihtaa ne jarrunesteet parin vuoden välein. Jarruneste "kerää" itseensä vettä (hydroksoituu???) ja vesi taas alentaa jarrunesteen kiehumapistettä ja vesihän tunnetusti ruostuttaa metallia ja ruoste jumittaa männät kiinni sylintereihin.
Mustang GT -88 "Mustikki"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

veekoo kirjoitti:Kai kiristit vaijerin vaihdon jalkeen? Nouseeko kahva "tappiin asti" ilman, etta mitaan tapahtuu?
Kahva nousee "tappiin asti". Vaijerit pitävät hieman tasaisilla teillä, mutta eivät ylämäessä ollenkaan. Vaijereita en asentanut itse vaan kävin huollossa ja siellä laittoivat. Sanoivat vaijereita laittaessa näin; Muista käyttää käsijarrua jokaikinen kerta, jotta "jotkut?" herkistyvät.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Oletkos säätänyt paloista turhan välyksen pois, tapahtuu sylinterin mäntää pyörittämällä, hommaa oma säätö työkalu ei ole kallis investointi, tai teetä säätö kellä on työkalu. Ennen männän pyörittelyä löysää vaijerit kunnolla, sitt mäntien pyörittely lopuks vaijereista löysätpois.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
JaniC
Mega-addikti
Viestit: 733
Liittynyt: 31 Elo 2004, 23:55
Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V

Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JaniC »

Täytyypä kokeilla tuota. Kun muuten kokeilin käsijarrun pitoa tänään suoralla tiellä, niin takaa työntämällä auto liikkui ihan sujuvasti vaikka käsijarru oli vedetty ihan ylös. En tiedä onko tämä turha tieto, mutta käsijarrua ylös vetäessä naksahtaa 13 kertaa. Katsastus 30.6. :cry:
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Late »

djcombo kirjoitti:Täytyypä kokeilla tuota. Kun muuten kokeilin käsijarrun pitoa tänään suoralla tiellä, niin takaa työntämällä auto liikkui ihan sujuvasti vaikka käsijarru oli vedetty ihan ylös. En tiedä onko tämä turha tieto, mutta käsijarrua ylös vetäessä naksahtaa 13 kertaa. Katsastus 30.6. :cry:

Käsijarrun pitäisi ruveta kiristymään jo parin naksahduksen ja toimia täydellä tehollaan n. 5-7 naksahduksen jälkeen. Näin ainakin eurofordeissa ja poljettavalla käkkärilla varustetuissa USA-fordeissa. Oireesi vaikuttavat vahvasti siltä että uusia jarruvaijereita ei ole asennettaessa kiristetty riittävän kireälle. Ei muuta kuin lenkkiavaimen kanssa möyrimään auton alle ja kiristät vaijereita. Kiristin löytyy käsijarrukahvan ja jarrusatuloiden välistä... SN95 käkkärien tuntijat valaiskoon sijainnista tarkemmin.

Toki mahdollista on myös että käsijarrumekanismia satulassa käyttävät vivut ovat jumissa, mutta kuvailemiesi oireiden perusteella syyttäisin ennemmin löysiä vaijereita.

T: nimim. "Käkkärin vajavaisesta toiminnasta huolimatta auto leimattu tunti sitten :D :D :D "
Late

-84 Mustang SVO
Vastaa Viestiin