T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja r.z. »

En ole tarkkaa maksimipainoa vielä katsonut, minulle sillä ei ole itse asiassa merkitystä koska lähtökohta on joka tapauksessa se että tekniikan vaihdolla auton pitää keventyä. rautaV12+th400 ei ole kovin kevyt yhdistelmä..

Vaikka Jari "Sekaisin isolohkosta" Pentinmäki tuota mörkömoottoria säännöllisesti tyrkyttää niin faktat on vaan ne että jos meinaa ajaa oikeasti esmes 10-15tkm vuodessa niin isolla tilavuudella polttoaineen kulutusta ei yksinkertaisesti saa kovin järkeväksi vaikka tekisi mitä. Tuossa nykyisessä koneessa on erittäin miellyttävät 500hp/620nm ja käyttökelpoinen kierrosalue 1000-7000rpm, jos ja kun tuon voiman saa täysin hyödynnettyä voi vehkeen vielä ahtaa kulutuksen ja käyttöominaisuuksien suuremmin kärsimättä. Jos satun voittamaan lotossa niin teen toki ahdetun isolohkon ihan vaikka Jarin mieliksi ja työnnän sen kanssa ympäri vuoden. Ennen sitä ajellaan pikkulohkolla.

Mitä tuohon Jaggen perään tulee niin akilleen kantapää on ne pitkittäistukivarret ja niiden kiinnitys koriin. Tähän on lääkkeet olemassa. Muuten se kestää sen mitä Dana44 kestää.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

mullahan ei ole edes sitä 460 kokoista konetta. sama vanha 429 edelleen. on jo muutaman vuoden tehny mieli laittaa tekniikka johonkin toiseen koriin. kaikenlaisia koreja olen sillä silmällä katellu, mutta vielä ei ole sopivaa osunu kohdalle. korin valmistusmaa ei tässä asiassa ole mulle mikään hidaste. :LMAO:

tollanen olis aika mukavan näkönen. en vaan ole päässy vielä mittailemaan pellin alle.

Kuva
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Mekkeriinhän menee konehuoneen puolesta 429, ja myös lain puolesta. Etupalkista/ohjauslaitteista en tiedä, eli minkälaisen öljypohjan vaatii? Onhan tollanen hieno peli ja Turussa olen muutaman nähnyt sillä isommalla pannullakin. Performansse käyttöön meikäläisen silmissä epäsopiva, hipo palikkaa alustaan aika hintsusti tarjolla, ainakaan millään "pulttaa kiinni" meiningillä.

Mulla oli yhtenä vaihtoehtona secci-mb, mutta hylkäsin sen liian painavana ja tylsänä, ja olisi oikeastaan vaatinut aika radikaalit alustamuutokset heti alkuun. Jos en olisi myynyt mun 64' ht galaxieta niin olisin laittanut koneen siihen ja tehnyt gasser henkisen rottakamppeen. Harvemmin oon muuten itte pelännyt maiseman lähestyessä sivuikkunasta mutta tuon kalkkunan ratissa kyllä(vaikka siihenkin jotain olevinaan parempaa kalikkaa ruuvasin)

eli tähän:
Kuva
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja jls »

r.z. kirjoitti:Vaikka Jari "Sekaisin isolohkosta" Pentinmäki tuota mörkömoottoria säännöllisesti tyrkyttää niin faktat on vaan ne että jos meinaa ajaa oikeasti esmes 10-15tkm vuodessa niin isolla tilavuudella polttoaineen kulutusta ei yksinkertaisesti saa kovin järkeväksi vaikka tekisi mitä.
Tuossa se ero onkin, isolohkomies ajaa 100 - 150km joka toinen kesä :lol:

Eipä silti, omalla pikkulohkolla viimekesän ajot tais jäädä alle sadan.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja Fastback »

r.z. kirjoitti: Tuossa nykyisessä koneessa on erittäin miellyttävät 500hp/620nm ja käyttökelpoinen kierrosalue 1000-7000rpm, jos ja kun tuon voiman saa täysin hyödynnettyä voi vehkeen vielä ahtaa kulutuksen ja käyttöominaisuuksien suuremmin kärsimättä. Jos satun voittamaan lotossa niin teen toki ahdetun isolohkon ihan vaikka Jarin mieliksi ja työnnän sen kanssa ympäri vuoden. Ennen sitä ajellaan pikkulohkolla.
Jos 500hp/620Nm riittää niin sittenhän se on siinä. On näitä kyl muuten hauska lukea!!!
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Siis onko sulla siinä jaggessa orkkis moottori, se V12 vai joku muu? Vissiin vähän laiteltu, kun ei kai vakio V12 jaggerissa oo kun 300hv?
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Tuo -64 galaxien kori on kans aina miellyttänyt meikäläisen silmää. Siitäkin sais komean pro streetin. 8)
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Fastback kirjoitti:
r.z. kirjoitti: Tuossa nykyisessä koneessa on erittäin miellyttävät 500hp/620nm ja käyttökelpoinen kierrosalue 1000-7000rpm, jos ja kun tuon voiman saa täysin hyödynnettyä voi vehkeen vielä ahtaa kulutuksen ja käyttöominaisuuksien suuremmin kärsimättä. Jos satun voittamaan lotossa niin teen toki ahdetun isolohkon ihan vaikka Jarin mieliksi ja työnnän sen kanssa ympäri vuoden. Ennen sitä ajellaan pikkulohkolla.
Jos 500hp/620Nm riittää niin sittenhän se on siinä. On näitä kyl muuten hauska lukea!!!
Enemmän on enemmän eiku miten se meni. Kaikkeen tottuu eikä voimaa kyllä ikinä liikaa ole, vai onko? Enemmän ei ainakaan voi olla liikaa ja siitä ollaan varmasti hyvinkin yksimielisiä.

Jaggeen menee siis granadan pikkuruinen 347cid stroukkipannu, joka on nykyisessä muodossaan melko tapissa katukäyttöä ajatellen. Nykyinen XK-moottori+automaatti jatkaa elämäänsä toisessa kissassa.

Kiiltävät Prostreetti-billet-vehkeet ei oo mulle koskaan pudonneet. Auringon kärventämä maali+70-luvun magnesiumvanteet ja saletisti natsaa. Toi galaksie olisi ollut likipitäen täydellinen auto tunnelram-isolohkolla ja manuaalilla. tiiliskivi renkaat vielä eteenkin ja uuh ja nam.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja Fastback »

r.z. kirjoitti:Enemmän on enemmän eiku miten se meni. Kaikkeen tottuu eikä voimaa kyllä ikinä liikaa ole, vai onko? Enemmän ei ainakaan voi olla liikaa ja siitä ollaan varmasti hyvinkin yksimielisiä.

Jaggeen menee siis granadan pikkuruinen 347cid stroukkipannu, joka on nykyisessä muodossaan melko tapissa katukäyttöä ajatellen. Nykyinen XK-moottori+automaatti jatkaa elämäänsä toisessa kissassa.

Kiiltävät Prostreetti-billet-vehkeet ei oo mulle koskaan pudonneet. Auringon kärventämä maali+70-luvun magnesiumvanteet ja saletisti natsaa. Toi galaksie olisi ollut likipitäen täydellinen auto tunnelram-isolohkolla ja manuaalilla. tiiliskivi renkaat vielä eteenkin ja uuh ja nam.
Se on kyllä justiinsa noin, voimaa turtuu. Ja liikaa voimaa on juuri sopivasti. Tuo Galaxie on ollut kyllä karu ilmestys, siinä on voinut tulla herkemmiltä kavereilta itku silmään. Tarttis oikein tulla käymään siellä teiän suunnalla, jotta näkis ison kissan livenä. Moon nyt lomilla vielä 1,5 vk niin vois sitten tulla joku ilta käymään.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Fastback kirjoitti:
r.z. kirjoitti:Enemmän on enemmän eiku miten se meni. Kaikkeen tottuu eikä voimaa kyllä ikinä liikaa ole, vai onko? Enemmän ei ainakaan voi olla liikaa ja siitä ollaan varmasti hyvinkin yksimielisiä.

Jaggeen menee siis granadan pikkuruinen 347cid stroukkipannu, joka on nykyisessä muodossaan melko tapissa katukäyttöä ajatellen. Nykyinen XK-moottori+automaatti jatkaa elämäänsä toisessa kissassa.

Kiiltävät Prostreetti-billet-vehkeet ei oo mulle koskaan pudonneet. Auringon kärventämä maali+70-luvun magnesiumvanteet ja saletisti natsaa. Toi galaksie olisi ollut likipitäen täydellinen auto tunnelram-isolohkolla ja manuaalilla. tiiliskivi renkaat vielä eteenkin ja uuh ja nam.
Se on kyllä justiinsa noin, voimaa turtuu. Ja liikaa voimaa on juuri sopivasti. Tuo Galaxie on ollut kyllä karu ilmestys, siinä on voinut tulla herkemmiltä kavereilta itku silmään. Tarttis oikein tulla käymään siellä teiän suunnalla, jotta näkis ison kissan livenä. Moon nyt lomilla vielä 1,5 vk niin vois sitten tulla joku ilta käymään.
Tuu ihmeessä potkiin renkaita, Keitetään zumpit tai otetaan oluet. Joo voin kertoa että duunin pihalla, parin vuoden ikästen katumaastureiden ja muiden samantekevien seassa sai galaxien kanssa aina ihailevia katseita. Talvella en sillä ajanut, jos oven avasi pakkasella niin sen sai kiinni seuraavan suojakelin aikana. Välillä oli ovet aika pitkään auki.. :)

Painoja:
Jaggen kutonen 605paunaa, v12 680-700paunaa, askin painoja en tiedä, Ei kai tollanen kokovalurautanen laatikko voi kovin kevyt olla. Toi mun kone painaa reilusti alle 400 paunaa, T5 on kevyt kun mikä ja kytkinkoppa painaa.. öö ei paljon. Joutuu varmaan laikkailemaan lyhempää jousta eteen.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja Fastback »

:D
r.z. kirjoitti:Tuu ihmeessä potkiin renkaita, Keitetään zumpit tai otetaan oluet. Joo voin kertoa että duunin pihalla, parin vuoden ikästen katumaastureiden ja muiden samantekevien seassa sai galaxien kanssa aina ihailevia katseita. Talvella en sillä ajanut, jos oven avasi pakkasella niin sen sai kiinni seuraavan suojakelin aikana. Välillä oli ovet aika pitkään auki.. :)

Painoja:
Jaggen kutonen 605paunaa, v12 680-700paunaa, askin painoja en tiedä, Ei kai tollanen kokovalurautanen laatikko voi kovin kevyt olla. Toi mun kone painaa reilusti alle 400 paunaa, T5 on kevyt kun mikä ja kytkinkoppa painaa.. öö ei paljon. Joutuu varmaan laikkailemaan lyhempää jousta eteen.
Joo kiinni veti, valitsen kumminkin ol ol ol ol oluen... :)

Joo toi T5 on kyllä köykäinen ilmestys, muistan kun hain joskus Ford Korpelalta 4v Nascar Toploaderin jossa oli teräksinen räjähdyskoppa kiinni, niin se muuten painoi! Nostelin kaverin T5:n lattialta pakun kyytiin, niin se tuntui niin kevyeltä, että näillä meikäläisenkin siimoilla sen vois auton allakin laittaa paikoilleen vasurilla nostamalla ja oikealla kädellä tähtäilis akselia kytkinasetelman sisään... :lol:

Kytkinkoppa painaa... ??? Onko se alumiinia? Jos sulla on vakiokytkinkoppa niin pidän sulle heti moraalisaarnan jahka pääsen tontilles tai pidän jo nyt, sillä arvaa kuinka käy kuin kytkin kranatoi. Sieltä tulee rojut ensin ulos, sitten sisälle ja sitten taas ulos. Se on kuin kiväärillä ampuisi. Olen nähnyt kaksi kytkin rikkoa alastarossa, toisessa rikossa äijä lähti sai tavarat nilkoilleen. Toisessa tuli sirpaleita hantinpuolen ovesta läpi, ei osunut kuskiin. Super Pro Street ryhmässä on nyt epätietoisuutta ajetaanko vai eikö, sillä tietynmallin kytkinkoppiin tarvitaan ns. lineri jolla saadaan se ainoa reikä ulkoilmaan tilkittyä - Santapodissa menehtyi katsoja kun tuli eräästä kotimaisesta autosta kytkin osat ulos vauhdilla - huonoa tuuria. Nyt NHRA määrää nuo linerit pakollisiksi. Jos sulla on jo teräskoppa niin unohda sitten kaikki tämä kohkotus. Se että sullakin on autossa jerkkua jo selkeästi keskimääräistä enemmän, niin riski kytkin tuhoon on aina olemassa. Vallankin kun tunnemme ajotyylisi, niin se on jopa ilmeinen :D Joten teräskopalla takaamme sen, että jos sulla kytkin tussahtaisi, niin saamme jatkossakin nähdä otteitasi Ford päivillä. Mielestäni kun rakentaa katuautoa, niin kannattaa aina pitää FHRA katuryhmien rakentelusäädöksiä lähettyvillä, siellä ne kommervenkit ja vaatimukset eivät ole tulleet tyhjästä. Jopa vaimentimet siellä lukee vailla Futurage toisin väittää :wink:

Tämä pätee muuten kaikkiin viriviri vehkeisiin, eli se paksukin aluminiikytkin koppa antautuu kuin kuumalla veitsellä voita leikkaisi jos kytkin räjähtää kappaleksi.

Kts kohta 07:35s, punainen moppe, jerkkua ja vakiokytkinkoppa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

räjähtäneistä kytkimistä tulee mieleen erään fairlanekuskin räjäytys. siivu vauhtipyörää oli n. 10 cm syvällä radassa siinä alastaron lähtöviivan paikkeilla. :shock:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Äh, pitää vaan olla alumiini vauhtipyörä, niin ei tule läpi ;) Hammaskehän paloja tosin voi tulla.. ööö. ;)

Itsehän on tuota Originaalia alukytkinkoppaa vaihda, sen verran on pussihousut jalassa. Epäilen että tuo aftermarket alulimppu kestää McLeodin tuplalevyn kanssa 6200 rpm huippukierrokset... Startissa kun kytkintä pudotellaan ei koskaan ole 2000 enempää, kun ei ole ollut pitoja...

No asiaan. Tulee hieno peli. Mitäs muuta jaggeen suunnitteilla? Lukoista ja toisaalla olikin puhetta. Tuohon Jaggen salisburyyn ei taida sopia jenkkien dana 44 osat? On eri mitoituksella.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Fastback kirjoitti:Mielestäni kun rakentaa katuautoa, niin kannattaa aina pitää FHRA katuryhmien rakentelusäädöksiä lähettyvillä, siellä ne kommervenkit ja vaatimukset eivät ole tulleet tyhjästä.
Hyvä ohje. Lisäksi kannataisi myös silmäillä rata-autojen rakennus sääntöjä / ohjeita.

Ilmeisesti tuolla ratapuolella autot pääsee helpommalla kuin kuvaavanlaisia räjähdyksiä ei kytkimen seuduilla tapahdu. Enemmän tapahtuu kytkimien luistamisia ja pintojen rikkoutumisia.
Ratapuolella vaaditaan joko teräs- tai alumiininen vauhtipyörä tai siten teräskoppa ja vakio vauhtipyörä. Minä suosin teräs tai alumiini vauhtipyörää ja kevyttä alumiini kytkinkoppaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
r.z.
Aktiivi
Viestit: 90
Liittynyt: 29 Marras 2011, 08:09
Auto: Ford Granada V8
ja muita.

Re: T5 vaijerikytkin hydrauliseksi

Viesti Kirjoittaja r.z. »

Mulla on ainakin hintansa puolesta olevinas laadukas teräksinen vauhtipyörä. ei se ainakaan vielä ole räjähtänyt vaikka pompottaa 7000rpm rajoitinta vasten. Koko paketin tasapaino kyllä hierottiin niin tarkkaan kohdalleen kuin mahdollista nimenomaan kaikkien ikävien värinöitten poistamiseksi, kampuran toisessa päässä on vielä fluidampperi ja kone käy kyllä erittäin värinättömästi riippumatta kierroksista.

Tohon jaggen vanhempaan perään käy kyllä dana44 lukko kunhan on oikealle lautaspyörälle. Ostin lisäksi Viron jagge-mieheltä 3.54 välitteisen XJS:n danan josta yritän ensisijaisesti sovittaa lukon tuohon 4.55 ruuviin. Jos ei onnaa niin ajellaan 3.54 ruuvilla tai ostan jonkun aftermarket välityksen. Toi 4.55 olis ihan nappi kiihdyttelyyn kun nelonen riittää just 200km/h. 3.54 on enempi cruisailuun ja toooosi pitkiin burniksiin sopiva. Kahtotaan. ensisijaisesti on vaan tarkoitus käydä alusta/voimansiirto läpi, pistää tekniikka kiinni ja ajella patinaluukilla tämä kesä. Ford natseihin(JOS sinne tällä pääsee) ei varmaan mitään kilpailukykyistä kampetta ehdi kehittää mutta tuun savustamaan rengasta ja vaikka kameraautoksi jos ei muuta.
66' Fairlane 500 2dht 431cid Fe Efi + 5 speed
93' Corvette LT1 6 speed
Vastaa Viestiin