Sivu 2/3

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 20 Elo 2012, 19:00
Kirjoittaja Ville K
Firebolt kirjoitti:En tiiä, johtuuko asuinkuntani teollisuudesta vai mistä, mutta mulle toi "säästäminen" on vähän kuin osa harrastusta ;) ja itetekemisen tunnehhan on aivan mahtava, eikös? :D

Ja tähäb topikkiinhan on hyvä palata, kun tänne on kerrottu myös se miten rahalla tehään jarrut!
Mun mielestä taas on ihan hemmetin hyvä, että joku miettii uusia, halvempia ratkaisuja esim. just europuolelta, eikä osta samantasoisia kilkkeitä helevetin kalliilla jenkeistä. Euroautoissa nykyään jo paljon isommat levyt kuin foksissa aikanaan, ja painoakin on jo enemmän, niin voi oikeasti jostain pösöstä tai citikasta saada sovellettua 4x108 jakoset kun viittii nähdä vaivaa. En kyllä ymmärrä miksi se pitäis torpata??
Pulttijakohan on murheista pienin tossa kohtaa, mutta 4x108 jakoahan on euroautoissa ainakin juuri fordeissa, pösöissä, citikoissa (ainakin C5) ja vanhemmat audit.

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 20 Elo 2012, 20:18
Kirjoittaja Firebolt
No okei, jos meinaa viispulttiseks muuttaa, niin ei tollanen setti pahan hintanen ole:
http://www.ebay.com/itm/SN95-FORD-MUSTA ... 903wt_1012

Mutta jos tuo ei ole pakollinen tuo viispulttisuus, eihän sillä ole väliä onko viidellä vai neljällä, vai onko? No, katotaan nyt kuinka käy...

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 20 Elo 2012, 20:25
Kirjoittaja Firebolt
Taaksehhan joutuu tietty sovittelemaan sitte, reiät umpeen ja muotin kanssa viis uutta... Levyjen kanssa joutuu joka tapauksessa säätämään, tekemään kiinnikkeet ym. ja tuo käsijarru on sitten taas vaikea, jos menis tuo automaattivaihteisto vieläkin läpi?

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 20 Elo 2012, 21:55
Kirjoittaja Ville K
Multa saat lahjoituksena projektiin 2004 farkku mondeon takasatulat, joissa on siis käsijarru samassa, ei oo käkkäri ainakaan ongelmana, vaijerit vaan sopivat jostain kehitellä. Sellaisia itse suunnittelin aikanaan avofoksiin taakse. Siis jos kelpaa.

Ja niinhän noihin eurovehkeisiinkin levyjä sovitellaan taakse, että valkataan sopivan kokoinen levy missä on oikea pulttijako, puretaan rumpujarrukamat pois, ja levy vetarin päälle, suunnitellaan sopiva adapteri, valmistetaan se, hitsataan se akseliin kiinni ja pultataan siihen käsijarrullinen satula, sovitellaan käkkärinvaijerit, tehdään jarruputket ja valmista tuli.
Ei kaikkee tarvi aina ostaa valmiina :wink:

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 20 Elo 2012, 22:13
Kirjoittaja Firebolt
Tuo kyllä kuullostaa asialliselta :) pitääpä kattoa kuinka tuo tuleva autonhaku reissu kehkeytyy, kai sitä voi olla rauhassa armeijassa vaikkei oliskaan viispulttijakoa :D

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 20 Elo 2012, 22:28
Kirjoittaja Ville K
Kyllä niitä 4x108 jakosiakin vanteita on ihan kivoja, ettei sen takia ainakaan tarvita viittä pulttia kiinnitykseen.

Etujarrutkin menee periaatteessa samalla kaavalla, ainoo tossa foksissa on vaan se napa kun on samaa levyn kanssa, mutta jos joku sorvari osais tehdä navat, niin niihinkin vois sovitella isommat levyt, sitten vaan pultattava adapteri väliin mihin satula kiinni.

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 20 Elo 2012, 23:06
Kirjoittaja NooB
Ihan asiallista keskustelua jarrujen parantamisesta. Mullekkin tulee earlyyn budjetti osilla tehdyt jarrut. Ja veikkaan ettei yhtään ole huonommat, kuin kalliit valmiit sarjat.

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 20 Elo 2012, 23:13
Kirjoittaja Firebolt
Mutta kuten sanottu, katotaan kuinka käy...

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 20 Elo 2012, 23:27
Kirjoittaja Ville K
kaara91 kirjoitti:Eipä nuo takajarrusetit muutenkaan paljon maxa. Se osaava sorvarikin tekee töitä ja sovitteelee palikoita useamman päivän. Tuossa valmis sarja ilman sitä sorvaria. Ja pysytään aidossa mustangissa ilman mitään eurovoortivirityksiä.
http://www.latemodelrestoration.com/ite ... ersion-Kit
Ei takapäähän mitään sorvaria tarvittu :wink: jostain 8-10mm latasta noita satulan kannakeita on tehty ja leimallekin kelvanneet kun on asialliset hitsisaumat millä vedetty akseliin kiinni.
Ja mitä väliä sen on minkä osia on käytetty, äkkiä voi kuule tulla paremmatkin jarrut kuin noilla kiteillä. Noihin kun laskee vielä rahdit ja tullit, niin kalliiksi tulee, ja kun oon ymmärtänyt ettei tässä tapauksessa raha kasva puissa, niin kyllä kun itse viittii miettiä ja kehitellä niin saa varmasti ihan hyvät jarrut. Noihin euroautojen satuloihinkin saa parempia paloja, esim. just noi mondeonkin satulat oli käytössä koko mallisarjassa, 1.8:sta ST220:seen.

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 21 Elo 2012, 01:23
Kirjoittaja NooB
Niinkuin joku jo aiemmin kertoi. Radalle tarkoitetut palat, nauhat ja nesteet. Eiköhän se riitä pariin ripeään ratakierrokseen kevyellä vakio autolla... Lompakko, kokemus, tieto/taito ratkaisee sitten kun ruvetaan rakentamaan kilpa-autoa.

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 21 Elo 2012, 12:01
Kirjoittaja koppa
Itseä myös kiinnostaa jonkin verran nuo osittain itse tehdyt ns. viritykset:) Foxiin tulee valmiita osia uudemmista mustangeista pienillä sovituksilla sitten joskus, osat suunnilleen jo kasassa:
-96+ mussen hydraulitehostin ja pääsylkky
-97 cobran spindlet
-99+ alumiini 2-mäntäset satulat
hawkin palat
13" cobran levyt
teräspunokset

taakse
tasonsäädin
teräspunokset
-97 cobran taka-akselin myötä sen levyt ja satulat taakse

Kiesille pikkukakkoseen eli puolifoxiin:)

-95+ gt etusatulat omilla muunnospaloilla(pitäis piirtää koneistajalle piirustukset yhdestäkappaleesta tekoon) ja levyt -73 mussen(5pulttiset) napoihin sovitettuna

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 21 Elo 2012, 13:31
Kirjoittaja Kiesi
koppa kirjoitti:
Kiesille pikkukakkoseen eli puolifoxiin:)

-95+ gt etusatulat omilla muunnospaloilla(pitäis piirtää koneistajalle piirustukset yhdestäkappaleesta tekoon) ja levyt -73 mussen(5pulttiset) napoihin sovitettuna
Hehe, eipä tarvii piirtää, Jonne uhkas tehdä ne lopputyönä 8)

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 30 Elo 2012, 13:34
Kirjoittaja Firebolt
Hmm, eipä olis kovin kalliita noi levyt, jos viispulttiseks muuttais...
http://www.latemodelrestoration.com/ite ... rake-Rotor
http://www.latemodelrestoration.com/ite ... rake-Rotor

Noi SVO takalevyt ei olis ollenkaan kalliit, niihin vaan värkätä satulat ja kiinnikkeet...

Kai se on jo selvillä mitävarten parin tonnin foxiin ruvetaan tekeen jarruja? :twisted:

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 30 Elo 2012, 13:36
Kirjoittaja Firebolt
Ja lähes topikkiin kuuluvana, tuleekohan näissä mukana laakerit jne.? Lukee vaan että pelkkä napa...?
http://www.latemodelrestoration.com/ite ... h-Abs-Ring

Re: Foxin jarrupäivitys

Lähetetty: 01 Syys 2012, 09:00
Kirjoittaja Pappacosworth