Sivu 2/2
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 29 Kesä 2012, 21:30
Kirjoittaja Pete85
kaara91 kirjoitti:Nuo männän päät saa puhtaaksi uittamalla niitä peräöljyllä. Jos on talvi aikaa odotella karsta liukenee siihen täysin.
Autolla pitäisi kurvata Alastarolle 14.7. joten kovin kauaa ei kerkiä liottelemaan
Putsaan sen mikä helposti lähtee, pesen kansitason ja katson tarviiko se mahdollisesti hiomista tms.
Kiitos kaara91:lle asiantuntevista vastauksista

on mukavaa kun täältä saa vastauksia milteimpä samontein kun jotain kysyy !
Ps. En tainnut missään vaiheessa mainita, että kone paljastui remontin myötä "hieman" autoa uudemmaksi, eli kannet ovat vuodelta ´85 ja lohko todennäköisesti ´79
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 29 Kesä 2012, 22:33
Kirjoittaja Late
Itse olen liuotellut karstat männistä ja lohkotasosta CRC:n (muistaakseni) Gasket Removerilla. Kaikki Gasket Removerit ei sitten ole yhtä tehokkaita, mutta melkein pistän pääni pantiksi että se oli CRC mikä tehosi. Eli samalla millä kansipahvin jämätkin irtoaa. Eikä tarvi kauaa odottaa, pari tuntiakin tekee ihmeitä, liuottaa moskan ihan pehmeäksi ja voi pyyhkiä rätillä ja rapsuttaa kovemmat puulastalla tms. pois.
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 29 Kesä 2012, 22:41
Kirjoittaja Pete85
Tätä suositteli työkaverikin ja kyllähän se tehosi, laitan kuvia tuloksista kunhan kerkiän.
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 30 Kesä 2012, 02:20
Kirjoittaja Galaxie61
Mexico65 kirjoitti:kaara91 kirjoitti:Mites muuten poijaat. Kun kansiin on koneistettu uudet seetikulmat ja uudet venttiilit. Ootteko kevyesti vielä hioneet ja varmistaneet tiivistyspinnan hienolla hiomatahnalla, vai lyöneet kasaan ilman viimeistelyhiontaa. Itse olen aina läpännyt ja tarkistanut seetin jäljen, joka läppäyksen jälkeen näyttää harmaalta koneistetuissa pinnoissa. Samoin olen numeroinut venttiilit, jotta ne ei tämän jälkeen mene varmasti sekaisin.
Eipä ole minun venttiileitä paljoa läppäilty!
Jos seetitöiden jälkeen pitää vielä venttiilit läpätä on työ tehty huonosti tai epäkelpoisilla työkaluilla.
Venttiilit pitää olla numeroitu, tämäkin kuuluu asian osaavan koneistamon tehtäviin.
Tusina moottorit ovat siten hieman eriasia.
no ei nyt ihan noinkaan,
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 30 Kesä 2012, 12:30
Kirjoittaja Galaxie61
kaara91 kirjoitti:
Eihän niitä mumeroida tarvitsekkaan ennenkuin ne on viimeistely hiottu. Sitä ennenhän ne on koneistettu samalla työkalulla ja hiottu samaan kulmaan. Vasta viimeistely hionnan jälkeen niistä tulee numeroitavia, jottei se pieni ero vaihda eri sylinteriin. On totta, että hyvillä työkaluilla, esim kannen valmistajat, nuo tarkkuudet ovat riittäviä ja loppuhionnalla ei välttämättä saavuteta enää mitään. Koska ohjurissa kuitenkin täytyy olla välystä, se absoluuttinen tiivistys muutenkin on mahdoton ja venttiilin paikka aina päätyy eri kohtaan sulkeutuessaan. Tuossa seetissä ja venttiilissä käytetään 1 asteen eroa, eli seetipinta on yhden asteen jyrkempi kuin venttiilin lautasen 45 asteen hiontakulma. Tämä on ilmeisesti tarkoitettu venttiilin sisäänajoa varten, joka varmistaa, että venttiilistä tosiaan tulee tiivis.
Kuitenkin loppuhionnan tarkoitus on vain silmin havainnollistaa ja varmistaa että lopputulos on täydellinen.
Mistäs sen muuten näkee, jollei niitä loppuhio, onko ne tehty asiantuntevasti. Noissa perseaukisena ja aina kiireisenä ei monia kertoja viittisi masinaa purkaa sen takia, että venttiilit vuotaa. Hyvällekkin koneistamolle tulee virheitä. Kukaan ei ole täydellinen.
Muistelen TM ssä joskus olleen noita koneistamotestejä. Kukaan niistäkään ei selvinnyt puhtain paperein. Eli sillä, että itse varmistaa ja viimeistelee osansa voi välttyä ainakin pahimmilta virheiltä ja maanantai osumilta.
Noita remppojakin kun on katsellut elämänsä aikana, niin kaikkia hommia ei todellakaan oteta huomioon. Esim osien pesu laiminlyödään hyvin usein. Ainakin 10 kertaa olen nähnyt kun nokka-akseli heitetään suoraan kuivana ja pesemättä koneeseen ( laahaava malli). Kun siitä huomauttaa, vastaus on että kyllä se rasvaa saa kun pistetään käyntiin kun koneessa on kuulemma sitä varten öljypumppu.
tuota mä niinkun yritin selittää mutta vähän lyhyemmin.

Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 30 Kesä 2012, 20:55
Kirjoittaja Fastback
Machin kannet kun kävivät koneistamolla niin venttiilit "läpättiin", samalla vaivalla menivät ja hintaa oli 1,50e/kpl. Vaikka tehoa on kuin pienemmissä kilpamoottoreissa, niin kyllä tämä on ihan tusinamoottori. Jos olisi kilpakonekin, niin kyllä jopa seetityön jälkeen läpättäisiin venttiilit tarkastuksen omaisesti.
Makuasioita.
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 01 Heinä 2012, 11:18
Kirjoittaja Pete85
Tusinamoottorina pidän Mercurynkin moottoria. Osasyynä miksen ole innostunut esim. alumiinikansista (vaikkakin edut olisivat kiistattomia) on että ajelen autolla vuodessa keskimäärin 12,000 -15,000km

ja haluan tekniikan olevan suht. varma ja myöskin nykyisellä kokoonpanolla polttoainekulut kesässä jää alle viiden tonnin
En väitä että alukannet ei kestäisi mutta tykkään vain enempi raudasta

Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 04 Heinä 2012, 12:43
Kirjoittaja Pete85
Millä olette liimaillut imusarjan tiivsteet kiinni kansiin ennen imusarjan asennusta?
En ole vielä kokeillut saako onnistumaan ilmankin mutta näyttäisi, että siirtyvät helposti vinoon varsinkin kun on vain yksi käsipari ja virranjakaja paikallaan.
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 04 Heinä 2012, 12:43
Kirjoittaja javi64
Jokos oot ottanu savutt koneesta?Ilmeisesti hätäilin .pistä vähän fel pro tiivisteliimaa väliin.
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 04 Heinä 2012, 12:51
Kirjoittaja Arto65FB
Pete85 kirjoitti:Millä olette liimaillut imusarjan tiivsteet kiinni kansiin ennen imusarjan asennusta?
En ole vielä kokeillut saako onnistumaan ilmankin mutta näyttäisi, että siirtyvät helposti vinoon varsinkin kun on vain yksi käsipari ja virranjakaja paikallaan.
Mulla oli sellaiset pykällykset, jotka natsasivat kannantiivisteen pykällyksiin. Kevyen silikonihunnun laitoin vesikanavien ympärille. Päätytiivisteisiin laitoin tai sitten en korkkitiivisteisiin silikonia tai sitten vetäisin pelkän silikonimakkaran.
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 04 Heinä 2012, 19:39
Kirjoittaja Pete85
Terve taas!
Oikeassa olit, pykälät oli myös näissä tiivisteissä ja pysyivät paikallaan hienosti. Korkkitiivisteet laitoin päätyihin, koska tiivistemassani ovat kaikki enemmän tai vähemmän vanhentuneita ("lue yli 15 vuotta vanhoja"

)
Kun vielä löytäisin jostain mikä on oikia momentti keinuvivuille, jollen netistä löydä veikkaisin että se on jotain 3kg / 23lbs luokkaa?
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 04 Heinä 2012, 19:43
Kirjoittaja Pete85
javi64 kirjoitti:Jokos oot ottanu savutt koneesta?
Arvioitu savujen ottoaika on noin 01.00 tänä yönä

Eli muutama tunti menee vielä kun laitan pakosarjat, kaasarin, laturin, ohjaustehostimen pumpun sekä vedet ja öölingit koneeseen
Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 05 Heinä 2012, 00:04
Kirjoittaja Pete85
Sain perkule kaikki nippuun ja käänsin virta-avaimesta

...... NO savuahan sieltä tuli tietysti
MUTTA kyseessä oli starttimoottori joka sekin oireili jo 2009 ottaen selvästi kiinni kenttään. Uusi odottelee lattialle joten ensi savut menevät huomiselle

Re: Kansiongelmia?
Lähetetty: 05 Heinä 2012, 16:30
Kirjoittaja Pete85
Savut tulivat otettua mutta ei ihan ongelmitta; ensin letasi letkunpätkä joka menee vesipumpulta termostaatin koteloon. Moottori piti pahaa ääntä jotka osoittautuivat kuitenkin vuotaviksi pakosarjojen ja pakoputkien tiivisteiksi.
Olen kauhean skeptinen äänestä joten en uskaltanut kovin kauaa käyttää kuitenkaan koska mielestäni myös keinuvivuista kuului ääntä, voi tosin olla että syynä kuivuus vaikka öljysin kaikki liukupinnat ja työntötangot ympäriinsä ennen asennusta. Myös uudet nostajat saivat nauttia öljykylvystä muutaman tunnin enne asennusta
No eiköhän sillä pian päästä liikenteeseen
