Kansiongelmia?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

kaara91 kirjoitti:Nuo männän päät saa puhtaaksi uittamalla niitä peräöljyllä. Jos on talvi aikaa odotella karsta liukenee siihen täysin.
Autolla pitäisi kurvata Alastarolle 14.7. joten kovin kauaa ei kerkiä liottelemaan :D

Putsaan sen mikä helposti lähtee, pesen kansitason ja katson tarviiko se mahdollisesti hiomista tms.

Kiitos kaara91:lle asiantuntevista vastauksista :D on mukavaa kun täältä saa vastauksia milteimpä samontein kun jotain kysyy !

Ps. En tainnut missään vaiheessa mainita, että kone paljastui remontin myötä "hieman" autoa uudemmaksi, eli kannet ovat vuodelta ´85 ja lohko todennäköisesti ´79
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Late »

Itse olen liuotellut karstat männistä ja lohkotasosta CRC:n (muistaakseni) Gasket Removerilla. Kaikki Gasket Removerit ei sitten ole yhtä tehokkaita, mutta melkein pistän pääni pantiksi että se oli CRC mikä tehosi. Eli samalla millä kansipahvin jämätkin irtoaa. Eikä tarvi kauaa odottaa, pari tuntiakin tekee ihmeitä, liuottaa moskan ihan pehmeäksi ja voi pyyhkiä rätillä ja rapsuttaa kovemmat puulastalla tms. pois.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

Tätä suositteli työkaverikin ja kyllähän se tehosi, laitan kuvia tuloksista kunhan kerkiän.
Liitteet
altImage.jpg
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Mexico65 kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Mites muuten poijaat. Kun kansiin on koneistettu uudet seetikulmat ja uudet venttiilit. Ootteko kevyesti vielä hioneet ja varmistaneet tiivistyspinnan hienolla hiomatahnalla, vai lyöneet kasaan ilman viimeistelyhiontaa. Itse olen aina läpännyt ja tarkistanut seetin jäljen, joka läppäyksen jälkeen näyttää harmaalta koneistetuissa pinnoissa. Samoin olen numeroinut venttiilit, jotta ne ei tämän jälkeen mene varmasti sekaisin.
Eipä ole minun venttiileitä paljoa läppäilty! Jos seetitöiden jälkeen pitää vielä venttiilit läpätä on työ tehty huonosti tai epäkelpoisilla työkaluilla.
Venttiilit pitää olla numeroitu, tämäkin kuuluu asian osaavan koneistamon tehtäviin.
Tusina moottorit ovat siten hieman eriasia.
no ei nyt ihan noinkaan,
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

kaara91 kirjoitti: Eihän niitä mumeroida tarvitsekkaan ennenkuin ne on viimeistely hiottu. Sitä ennenhän ne on koneistettu samalla työkalulla ja hiottu samaan kulmaan. Vasta viimeistely hionnan jälkeen niistä tulee numeroitavia, jottei se pieni ero vaihda eri sylinteriin. On totta, että hyvillä työkaluilla, esim kannen valmistajat, nuo tarkkuudet ovat riittäviä ja loppuhionnalla ei välttämättä saavuteta enää mitään. Koska ohjurissa kuitenkin täytyy olla välystä, se absoluuttinen tiivistys muutenkin on mahdoton ja venttiilin paikka aina päätyy eri kohtaan sulkeutuessaan. Tuossa seetissä ja venttiilissä käytetään 1 asteen eroa, eli seetipinta on yhden asteen jyrkempi kuin venttiilin lautasen 45 asteen hiontakulma. Tämä on ilmeisesti tarkoitettu venttiilin sisäänajoa varten, joka varmistaa, että venttiilistä tosiaan tulee tiivis.
Kuitenkin loppuhionnan tarkoitus on vain silmin havainnollistaa ja varmistaa että lopputulos on täydellinen.
Mistäs sen muuten näkee, jollei niitä loppuhio, onko ne tehty asiantuntevasti. Noissa perseaukisena ja aina kiireisenä ei monia kertoja viittisi masinaa purkaa sen takia, että venttiilit vuotaa. Hyvällekkin koneistamolle tulee virheitä. Kukaan ei ole täydellinen.

Muistelen TM ssä joskus olleen noita koneistamotestejä. Kukaan niistäkään ei selvinnyt puhtain paperein. Eli sillä, että itse varmistaa ja viimeistelee osansa voi välttyä ainakin pahimmilta virheiltä ja maanantai osumilta.
Noita remppojakin kun on katsellut elämänsä aikana, niin kaikkia hommia ei todellakaan oteta huomioon. Esim osien pesu laiminlyödään hyvin usein. Ainakin 10 kertaa olen nähnyt kun nokka-akseli heitetään suoraan kuivana ja pesemättä koneeseen ( laahaava malli). Kun siitä huomauttaa, vastaus on että kyllä se rasvaa saa kun pistetään käyntiin kun koneessa on kuulemma sitä varten öljypumppu.
tuota mä niinkun yritin selittää mutta vähän lyhyemmin. :lol:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Machin kannet kun kävivät koneistamolla niin venttiilit "läpättiin", samalla vaivalla menivät ja hintaa oli 1,50e/kpl. Vaikka tehoa on kuin pienemmissä kilpamoottoreissa, niin kyllä tämä on ihan tusinamoottori. Jos olisi kilpakonekin, niin kyllä jopa seetityön jälkeen läpättäisiin venttiilit tarkastuksen omaisesti.

Makuasioita.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

Tusinamoottorina pidän Mercurynkin moottoria. Osasyynä miksen ole innostunut esim. alumiinikansista (vaikkakin edut olisivat kiistattomia) on että ajelen autolla vuodessa keskimäärin 12,000 -15,000km :shock: ja haluan tekniikan olevan suht. varma ja myöskin nykyisellä kokoonpanolla polttoainekulut kesässä jää alle viiden tonnin :D

En väitä että alukannet ei kestäisi mutta tykkään vain enempi raudasta :lol:
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

Millä olette liimaillut imusarjan tiivsteet kiinni kansiin ennen imusarjan asennusta?
En ole vielä kokeillut saako onnistumaan ilmankin mutta näyttäisi, että siirtyvät helposti vinoon varsinkin kun on vain yksi käsipari ja virranjakaja paikallaan.
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Avatar
javi64
Addikti
Viestit: 432
Liittynyt: 04 Tammi 2007, 21:01
Auto: -67 ht
-muumio Frank -68
-76 hb
-91 gt
Paikkakunta: satakunta

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja javi64 »

Jokos oot ottanu savutt koneesta?Ilmeisesti hätäilin .pistä vähän fel pro tiivisteliimaa väliin.
-muumio Frank -68
-67 ht
-76 hb
-91 gt
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Pete85 kirjoitti:Millä olette liimaillut imusarjan tiivsteet kiinni kansiin ennen imusarjan asennusta?
En ole vielä kokeillut saako onnistumaan ilmankin mutta näyttäisi, että siirtyvät helposti vinoon varsinkin kun on vain yksi käsipari ja virranjakaja paikallaan.
Mulla oli sellaiset pykällykset, jotka natsasivat kannantiivisteen pykällyksiin. Kevyen silikonihunnun laitoin vesikanavien ympärille. Päätytiivisteisiin laitoin tai sitten en korkkitiivisteisiin silikonia tai sitten vetäisin pelkän silikonimakkaran.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

Terve taas!

Oikeassa olit, pykälät oli myös näissä tiivisteissä ja pysyivät paikallaan hienosti. Korkkitiivisteet laitoin päätyihin, koska tiivistemassani ovat kaikki enemmän tai vähemmän vanhentuneita ("lue yli 15 vuotta vanhoja" :D )
Kun vielä löytäisin jostain mikä on oikia momentti keinuvivuille, jollen netistä löydä veikkaisin että se on jotain 3kg / 23lbs luokkaa?
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

javi64 kirjoitti:Jokos oot ottanu savutt koneesta?
Arvioitu savujen ottoaika on noin 01.00 tänä yönä :D Eli muutama tunti menee vielä kun laitan pakosarjat, kaasarin, laturin, ohjaustehostimen pumpun sekä vedet ja öölingit koneeseen
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

Sain perkule kaikki nippuun ja käänsin virta-avaimesta :roll-roll: ...... NO savuahan sieltä tuli tietysti :cry: :cry:

MUTTA kyseessä oli starttimoottori joka sekin oireili jo 2009 ottaen selvästi kiinni kenttään. Uusi odottelee lattialle joten ensi savut menevät huomiselle :D
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Kansiongelmia?

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

Savut tulivat otettua mutta ei ihan ongelmitta; ensin letasi letkunpätkä joka menee vesipumpulta termostaatin koteloon. Moottori piti pahaa ääntä jotka osoittautuivat kuitenkin vuotaviksi pakosarjojen ja pakoputkien tiivisteiksi.
Olen kauhean skeptinen äänestä joten en uskaltanut kovin kauaa käyttää kuitenkaan koska mielestäni myös keinuvivuista kuului ääntä, voi tosin olla että syynä kuivuus vaikka öljysin kaikki liukupinnat ja työntötangot ympäriinsä ennen asennusta. Myös uudet nostajat saivat nauttia öljykylvystä muutaman tunnin enne asennusta

No eiköhän sillä pian päästä liikenteeseen :D
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Vastaa Viestiin