Sivu 2/2

Re: Olisko järke laitta tommenen setti?

Lähetetty: 01 Helmi 2012, 08:40
Kirjoittaja Galaxie61
kaara91 kirjoitti:Tää nyt sivuaa taas aihetta, mutta pakko kirjoittaa kun liittyy aiheeseen. Mulle tuli valuteräksinen vauhtipyörä, jonka halusin kevyemmäksi. Kpl sorviin kiinni ja kellottamaan. Mutta ihmetytti kun yhdessä kohtaa pyörää oli kehällä vartin sektorilla 0,03mm heitto. Kiinnityskohta, eli pultinreiät oli nollilla, mutta kytkinlevyn kohdalla tuo mutka oli syntynyt koneistuksen jälkeen. Eli kappaleessa oli jälkeenpäin tapahtunut samaa ilmiötä kuin vanhassa vinyylilevyssä, sekään ei ole koskaan suora, vaikka muotti on taatusti satasen sisällä. Monet valmistajat ovat uusiin autoihin vaihtaneet takuuseen vastaavan jännityksen poistumisen aiheuttamia virheitä jarrulevyissä. Sama ilmiö tapahtuu kaikissa valukappaleissa. Siksi huippumoottorit tarkastuskoneistetaan uudelleen vaikka ne olisivatkin jo valmiiksi koneistettuja. Vanhentamista voidaan edesauttaa täryttämällä kappaletta, sekä vaihtuvalla lämpötilalla rasittaen. Siksi mielestäni tuo vanhan kunnostus on täysin perusteltua. Stanu 302 vakio tehdaslohko ei muutenkaan ole kestoltaan verrattavissa esim. Bossin tai Dartin valmisteisiin. Kertoohan se 20kg lisäpainokin asian jo että jossainhan on vähän enemmän tavaraa. Mutta se, että ne jännitysten osalta olisivat vapaita ei varmasti pidä paikkaansa. Kiertokankien materiaali on myös sellaista vakioveiveissä, että saat ruuvipenkissä kierää veivin männäntapin kohdalta 360 astetta ropellille eikä se vieläkään katkea. Prässillä niitä tehtaassakin oiotaan uusiinkin moottoreihin jos ovat vääriä. Samoin nokka-akseleita hakataan messinkituurnalla kierouden poistamiseksi vee urassa, jos ne eivät asetu hiontakoneessa laakereiltaan heittoalueelleen. Kaikki on normaalia toimintaa.
Se että kunnostaa vanhan moottorin ja hiukan sitä virittää uusilla kansilla ja hilppeillä, ei anna aihetta uusia koko runko moottoria vain siksi, että epäilee jonkun hajoavan vanhassa alakerrassa tulevaisuudessa. Kerhon kaverit on ajaneet jopa ahdettunakin vanhoilla lohkoilla, vaikka tehdas ja monet virityspajat ovat todenneet vakiolohkon kestävän ainoastaan n.450hp. Monissa muissa automeskeissä esim. Porchessa veikkaan, että nuo vanhat lohkot ja moottorin osat ei päädy ihan hevillä roskikseen, vain siinä luulossa että ne on vanhoja ja siten joutavat väsymisen takia romukoppaan.

Tässä on myös hyvä kysymys kohde. Montako kunnostettua vanhaa alakertaa on hajonnut normaalikäytössä, nyt en puhu kilpamoottoreista. Esim. kiertokanki poikki väsymisen johdosta, tai kampiakselia. Tai lohko haljennut, vedet tullu siksi öljyjen joukkoon. Nyt ei ole kyse laakeririkoista eikä kiinnileikkaantumisista. Männät, jakopää nokka-akseli näissä vanhoissa on korvattu uusilla joten, jos multa kysyt niin mä en tiedä yhtään tapausta koko elämäni ajalta. Mutta tehdasuusien autojen moottoreita tiedän muutamia, jotka on hajonneet sisäänajon aikana,mutta niistäkään ei veivi tai kampi ole katkennut, mutta mäntä on haljennut ja leikanneet kiinni ja pari nokka-akselia on katkennut. Ellei omalla kohdallani olisi suuremmat tehot kiikarissa, tuo Bossin tehdaslohko olisi jäänyt varmasti ostamatta. Joten pojat pankaahan se vanha rauta kasaten ja tulille ens kesäks, niin nähdään kuka on oikeassa.
jyrkkä kyllä tuolle yllämainitulle. :idea:

Re: Olisko järke laitta tommenen setti?

Lähetetty: 01 Helmi 2012, 10:00
Kirjoittaja Mexico65
Ford 289, 302 moottorit.
Vakio (ei Hipo) moottorin heikoin kohta on kiertokangen pultit (vaihda ne esim. ARP:n pultteihin).
Muutoin oikein tehtynä kaikki vakio osat kestää aina 6000 rpm asti erittäin hyvin.
-lohko
-kampiakseli
-kiertokanget
-männät
-non rail venttiili koneisto

Jos kone rakennetaan hieman ylävireiseksi +300 hp max rpm noin 6000. vaihtakaa seuraavat osat hieman parempiin.
-venttiili jouset + retainerit (nokka valinnan mukaan)
-jakopää (ajoitettava malli)
(-mielellään uusi öljypumppu + käyttöakseli)

Vakio imusarja 4V ei oikein riitä, samoin on pakosarjan laita.
Autoliten 4V kaasutin jää hieman alimittaiseksi varauksin.

Historic F/A yli 1800cc (ikäkausi ennen 31.12.1965).
En tiedä yhtään 289 konetta joissa konevaurio olisi johtunut kiertokangen pettämisestä. Konevauriot on yleensä johtuneet ylikierroksista ja runkopukin pettämisestä ja siitä seurannut kampiakselin katkeaminen.
HUOM! yleensä käytössä on olut vakio 289 kiertokanget ja runkopukit vain harvassa koneessa on hipo kamat.
Nämä koneet ovat aika kovilla koska niillä ajetaan vain kilpaa. Kierroksia koneista otetaan +6000 rpm.
Vauriot tapahtuu yleensä moottori jarrutuksissa joissa vaihto 4->3:lle tapahtuu liian aikaisin ja kierrokset nousee yli 7000 rpm.
Nämä Historic 289 koneet ovat tehoiltaa noin 350 - 420 hp.
lohkot 289/302 early (65-70)
kampiakselit M1
kiertokanget C3
kannet C5AE tai C6
Venttiilikoneisto non rail vakio vipoilla.

Minulla ei ole yhtään 289 / 302 konetta hajonnut alakerran osalta (lohko, kampiakseli, kierokanget, männät) koneet ovat olleet (4kpl) tehoiltaan noin 250 - 420 hp max kierrokset noin 5500 - 6500 rpm.
Kaikilla noilla koneilla on jossain määrin ajettu kilpaa.

MR autoon voi hyvin tehdä / kunnostaa koneen alkuperäisillä osilla huomioiden em. seikat.
HUOM! jos moottoria kunnostettaessa joudut puntaroimaan vanhan osan (kampiakseli, kiertokanki) koneistamo kunnostuksen ja uuden välillä niin uusi saattaa olla jopa halvempi. Sama koskee myös sylinterinkansia.

PS. pidän vanhoja 289/302 lohkoja parhaina aihioina.
PSS. kerään talteen vanhat hyväkuntoiset vakio poraukselliset (4.00") 289 C5AE lohkot, samoin C5AE 289 kannet ja 289 kiertokanget (5.155”) (myös hipo ja Boss veivit etsinnässä).

Re: Olisko järke laitta tommenen setti?

Lähetetty: 01 Helmi 2012, 21:20
Kirjoittaja Fastback
Jos projektin viivästymistä voi pitää hyvänä asiana, niin sittenhän minulla on asia oikein hyvällä tolalla. Mulla on 5 vuotta sitten ostettu Ford Racingin kisalohko, tuhannesosan tarkkuudelle viilattu takokampura (pitkä tarina, mutta on yksi neljästä mallikampurasta), h-kanget, taka-akselinkuorelle tehty T-bolt vahvistus jne. Jarruja on koeponnistettu 700 mailia näyttelyautossa. Käytetty koneistamossa ja levyt on todettu suoriksi. Pitäiskös mulla olla asiat nyt sitten keskimääräistä paremmin? Lohkon päälle ei ole kyllä kukaan kussut - kai?

Re: Olisko järke laitta tommenen setti?

Lähetetty: 01 Helmi 2012, 23:30
Kirjoittaja Galaxie61
Fastback kirjoitti:Jos projektin viivästymistä voi pitää hyvänä asiana, niin sittenhän minulla on asia oikein hyvällä tolalla. Mulla on 5 vuotta sitten ostettu Ford Racingin kisalohko, tuhannesosan tarkkuudelle viilattu takokampura (pitkä tarina, mutta on yksi neljästä mallikampurasta), h-kanget, taka-akselinkuorelle tehty T-bolt vahvistus jne. Jarruja on koeponnistettu 700 mailia näyttelyautossa. Käytetty koneistamossa ja levyt on todettu suoriksi. Pitäiskös mulla olla asiat nyt sitten keskimääräistä paremmin? Lohkon päälle ei ole kyllä kukaan kussut - kai?
tuo ei takaa yhtään mitään vielä. tietäsitpäs kuinka paljon levyjä joutu uusiin autoihin laittamaan ensimmäisessä huollossa viimeistään. kyse on siitä ruotsalaisesta merkistä jotka kiinalaiset omistaa vissiin nykyään.
mutta onhan nuo sun jarrut sanu lepoa jo jonkin aikaa. ei pitäis enää jännityksiä olla.

Re: Olisko järke laitta tommenen setti?

Lähetetty: 03 Helmi 2012, 18:25
Kirjoittaja sakke
Alkuperäiseen kyssäriin liittyen, onko tuo Street Roller 302 uniikki kappale vai yleisesti jollain taholla myynnissä ja millaiseen hintaan? Ehkä hieman alkaisi kiinnostaa. Kunhan kohtapuoliin saan tuon etuaisan oikaisuun, niin kori olisi kunnossa.

Re: Olisko järke laitta tommenen setti?

Lähetetty: 03 Helmi 2012, 21:59
Kirjoittaja Fastback
sakke kirjoitti:Alkuperäiseen kyssäriin liittyen, onko tuo Street Roller 302 uniikki kappale vai yleisesti jollain taholla myynnissä ja millaiseen hintaan? Ehkä hieman alkaisi kiinnostaa. Kunhan kohtapuoliin saan tuon etuaisan oikaisuun, niin kori olisi kunnossa.
Pieni huumoripläjäys, ainahan se jonnekin päin on kallellaan :shock: :)

Street roller on tuumacidin trademark ja heidän cratemoottorinsa, joka tehdään asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Vastaavia kombinaatiota pystyy toteuttamaan useampikin putiikki, kuten Tradeparts Hamina, Tmi Seppo Niemensivu, Hicar Ikävalko, HHP vain muutamia luetellakseni. Sitten on useampikin kaveri ketkä tekevät omalla vapaa-ajallaan sbf moottoreita hyvin tuloksin.

Re: Olisko järke laitta tommenen setti?

Lähetetty: 06 Helmi 2012, 11:03
Kirjoittaja Arto65FB
Fastback kirjoitti:
sakke kirjoitti:Alkuperäiseen kyssäriin liittyen, onko tuo Street Roller 302 uniikki kappale vai yleisesti jollain taholla myynnissä ja millaiseen hintaan? Ehkä hieman alkaisi kiinnostaa. Kunhan kohtapuoliin saan tuon etuaisan oikaisuun, niin kori olisi kunnossa.
Pieni huumoripläjäys, ainahan se jonnekin päin on kallellaan :shock: :)

Street roller on tuumacidin trademark ja .
Niinno, tota mä taas en ajatellut vaan luulin, että alkuperäinen kysyjä on melkein ensikertalaisena tilaamassa itse jenkeistä rebuilt-shortblockia. Sen takia koitin varotella, että kenen jne. Toihan muuttaa homman paljon helpommaksi ja varmemmaksi, jos ostaa shortblockin Suomesta.