Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä. https://www.mustangclub.fi/board/
Antti66HT kirjoitti:Ymmärsinkö nyt tousta Kaaran selvityksestä, että 1350 sarjan ristikko on kuitenkin paksummalla tapilla kuin 1310? Saattaahan olla että markkinoiden perus kamassa tappi onkin sama, mutta onko näin kaikissa? Tästä olisi mukava saada faktaa pöytään. Onkos Jarilla MW:n ristikoita pöydän kulmalla?
On totta että nuo 1310 ja 1330 sarjan ristikot kestävät myös, mutta en keksi mitään perusteluja, jos uuden kardaanin laittaa, pitäytyä pienemmissä.
Ristikot ovat itseasiassa auton alla, mutta lähiviikkoina tulee kaverin Ford 9" akseliin perän youkki mallia MW 1350 ristikoille. Ristinivelet tulevat vasta talven mittaa kun tulee ALUMIINI jordaani MW:lta samalle miehelle.
Mikäli kaikki voimalinjassa menee uusiksi, niin siirtyminen vähintään 1330 linjalle on järkevää kun tehoa on selkeästi normaalia enemmän. 1350:ssä on vara parempi, mutta varmasti riittää tuo 1330. Minulle mitoitti McLeod joskus kytkimen siten, että se kestää 1000 hv, niin mukana tuli jyrsitty 1330 ristikoilla oleva joukki. Olisin sitä käyttänytkin, mutta sattuneesta syystä ruoste jyysti sen niin paskaksi, että tilasin uuden. Otin uuden suoraan MW:lta kardaanin yhteydessä. On kaunis kalikka ja tremec rihloille parastas mitä rahalla saa.
Minulla on vaihteiston ja perän joukit Mark Williamsia, pinion support samaa kauraa kuten 3 1/2" teräskardaani ja kaikki ristikot 1350 by MW. Tästä huolimatta rakentelin NHRA hyväksytyt kardaanilenkit eteen ja taakse. Oma turvallisuus ennenkaikkea, eihän sitä ikinä tiedä, jos joku muu paikka pettää ja se saa aikaiseksi todella epäedullisen kardaanikulman, niin voiman jyllätessä saattaa ristikko tai peräti u-pultti sanoa sopparin irti ja se on sitten menoa. Kardaani tekee pahaa jälkeä riippuen miten se päättää tulla pois auton alta. Eräässä 396+manuaali Impalassa tuli kardaanitunnelista metrin leveä takapäästään, kun korkkasi. Eräästä Comerosta tuli kenguru kun pomppasi kardaani alle pystyyn. Ihme kyllä pysyi tiellä.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 05 Syys 2011, 15:49
Kirjoittaja Mexico65
Minulla on ollut "uuden" koneen kanssa käytössä kolme vuotta MW:n 3,5" alukardaani 50" pitkä ja MW:n billet vaihteisto ja perä jokeilla, MW:n 1350 ristikoilla, taka U-pultit korvattu MW:n billet 2nd Generation U-Bolt Kitllä. Samalla tuli päivitettyä myös pinion support MW:n tuotteeksi. Hyvin on kestänyt, eikä vapise kovemmassakaan menossa katso MW:n taulukko(http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx).
Näiden jälkeen koko perä meni uusiksi pinion supportia lukuun ottamatta.
Vanhakin perä kesti...
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 05 Syys 2011, 16:18
Kirjoittaja Fastback
Mexico65 kirjoitti:Minulla on ollut "uuden" koneen kanssa käytössä kolme vuotta MW:n 3,5" alukardaani 50" pitkä ja MW:n billet vaihteisto ja perä jokeilla, MW:n 1350 ristikoilla, taka U-pultit korvattu MW:n billet 2nd Generation U-Bolt Kitllä. Samalla tuli päivitettyä myös pinion support MW:n tuotteeksi. Hyvin on kestänyt, eikä vapise kovemmassakaan menossa katso MW:n taulukko(http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx).
Näiden jälkeen koko perä meni uusiksi pinion supportia lukuun ottamatta.
Vanhakin perä kesti...
Noilla kalikoilla ei tartte selitellä mitään ninku, mutku, kylmäkin sitku.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 05 Syys 2011, 18:25
Kirjoittaja mave
Mulla on tommonen ford racingin "tusina" kardaani, ainaskin vielä eilen kesti kiihdytys käytössä
400+ heppasessa katuautossa.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 05 Syys 2011, 21:50
Kirjoittaja Fastback
mave kirjoitti:
Mulla on tommonen ford racingin "tusina" kardaani, ainaskin vielä eilen kesti kiihdytys käytössä
400+ heppasessa katuautossa.
Katos, nosti selkeästi vähempi keulaa mitä 9,1s vedossa. Potentiaalia on pikkuisessa - huh huh. Nyt kun auto todennäköisesti tulee saamaan käskyä ja paljon tulevaisuudessa, niin voi olla viisasta tarkastaa kardaanin kunto tai päivittää se tukevammalla alujordaanilla. Sulla on siellä kardaanilenkit, joten ei siinä korkealta putoo jos ottaa ja menee korkkiruuville. Mites noi amerikan joonaat ajelee tollaisilla kovaa, niin ajavatko he noilla motorsportin "tusinatuotteilla"?
Tuolla ilonaiheet osiossa, jo sivusin ennätystäsi, toooodella hienoa jälkeä.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 06 Syys 2011, 06:43
Kirjoittaja mave
Tarkotus talvella vaihtaa laatikko ja samalla menee kardaani vaihtoon. Tommosella ford racing alu kardaanilla suojaset on ajannut satoi lähtöi ja hyvin on pysynyt kasassa. Ajat olleet 9.2-9.9s välissä noissa lähdöissä, eli yllättävän hyvin on kestännyt pilipaliksi.
8.8s lähtö oli kyllä tosi rauhallinen, meni suoraan eikä pahemmin rengas noussut. Lopussa joutu vähän nosteleen kun välitys rupes loppumaan, siitä heikko loppunopeus. Puolivälissä (201m) vauhtia oli jo 205km/h aika oli siinä 5.6s. 60 jalkanen oli 1.37s, eli sielläkin on vähän parantumista luvassa. Ennakot ja ahdot oli vielä hillityt=200-300hp on vielä varastossa.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 12 Syys 2011, 10:12
Kirjoittaja Fastback
mave kirjoitti:Tarkotus talvella vaihtaa laatikko ja samalla menee kardaani vaihtoon. Tommosella ford racing alu kardaanilla suojaset on ajannut satoi lähtöi ja hyvin on pysynyt kasassa. Ajat olleet 9.2-9.9s välissä noissa lähdöissä, eli yllättävän hyvin on kestännyt pilipaliksi.
8.8s lähtö oli kyllä tosi rauhallinen, meni suoraan eikä pahemmin rengas noussut. Lopussa joutu vähän nosteleen kun välitys rupes loppumaan, siitä heikko loppunopeus. Puolivälissä (201m) vauhtia oli jo 205km/h aika oli siinä 5.6s. 60 jalkanen oli 1.37s, eli sielläkin on vähän parantumista luvassa. Ennakot ja ahdot oli vielä hillityt=200-300hp on vielä varastossa.
Se on sitten Suojasten mussessa perä sellaisessa kunnossa, ettei pinion kulmat heittele holtittomasti. Tarkoitatko sitä mustaa foxia vaiko tätä early hardtoppia? Suojasten musta foxi olisi sellainen, että se pitäisi vaan ostaa suuliin täytteeksi ja ottaa esiin kun on aikaa & paalua alkaa rakentamaan sitä mieleisekseen. Olisi kohtuu valmis lavetti melkein mille vaan "katumoottorille".
Se on sitten Juho loivempaa perävälitystä, sillä merkittävästi korkeampaa rengasta ei muistaakseni alle mahtuisi. Katselin sillä silmällä rengaskoteloa kun finaaleissa nopeasti törmättiin. Siellä on vielä vallan mukavasti paukkua jemmassa, enempi mitä usealla on ikinä ollut akselin päässä Minkä korkkuinen takarengas sulla on oikein ja mikä perävälitys olikaan? Vaihteistona taisi olla C4?
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 12 Syys 2011, 20:02
Kirjoittaja mave
Suojasilla kardaani ollut mustassa foxissa kun ajavat c4 laatikolla, glidellä käyttää toista lootan pituudesta johtuen. Mulla kumi 28" korkii ja perävälitys 3.90,
vaihtuu n.3.5. Eka kokeilen uudella laatikolla ja turbiinilla miten 3.9 välitys toimii. Alastarossa anto turbiini niin paljon periksi että käytännössä oli koko matkan kierrokset tapissa. Laatikkona oli tän kesän testeissä maverickista jäänyt c4. 30" korkea kumi saattais mennä pienin muokkauksin. Ens kesäksi ei tuu muuta uutta kuin laatikko ja turbaani,jarruvarjo,lintulauta, moottori pysyy samassa muotissa ja minimi tavoite olis päästä 8.3s/260+km/h.
Uho
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 15 Syys 2011, 22:27
Kirjoittaja Fastback
kaara91 kirjoitti:
mave kirjoitti:
Mulla on tommonen ford racingin "tusina" kardaani, ainaskin vielä eilen kesti kiihdytys käytössä
400+ heppasessa katuautossa.
Kai noitten kardaanien laaduissakin täytyy jotain eroa olla kun tuo MW.n 8.8 taka Jokekin maksaa jo melkein puolet enemmän kun tuo "tusina" kardaani valmiina
Jes x 1.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 15 Syys 2011, 23:09
Kirjoittaja mave
Varmasti on laatueroa, mutta 99% suomen mustangeista riittää perus ford racing kardaani.
Sama juttu esim. kampiakseli hommissa, suurimmalle osalle riittää valu akselit ei tarvi takosia, ei tarvi h-beam yms yms... Jos haluu hifistellä ja on rahaa, niin parasta pöytään. Mutta järkevillä/halvemmilla ratkaisulla saa käytännössä yhtä hyvän!
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 15 Syys 2011, 23:23
Kirjoittaja Fastback
Fastback kirjoitti:Ei ole mitään syytä ristinivel hysteriaan normi kerhokäytössä mitä 95 % kerholaisista harrastaa. Kankare ajaa 12.5-12.7 aikoja pro et ryhmässä. Ajanut kohta useamman vuotta. Kukaan ei ole muistanut sanoa Harrille, että autossa on vakio ristikot, sillä ovat ehjät edelleen.
Maven kanssa samalla linjalla, jo aikaisemmin toitotin, ettei syytä hysteriaan.
mave kirjoitti:Varmasti on laatueroa, mutta 99% suomen mustangeista riittää perus ford racing kardaani.
Sama juttu esim. kampiakseli hommissa, suurimmalle osalle riittää valu akselit ei tarvi takosia, ei tarvi h-beam yms yms... Jos haluu hifistellä ja on rahaa, niin parasta pöytään. Mutta järkevillä/halvemmilla ratkaisulla saa käytännössä yhtä hyvän!
Jes x 1, paitsi ford racingin alujortaani ei muuten riitä, oli liian lyhyt mulle MW tuotteista täytyy kyllä se sanoa, ettei ole tarvinnut ikinä pettyä kun on paketti tullut tontille. Kalikat pitää mitoittaa omaan käyttötarkoitukseen ja ehkä hieman katsoa pitemmälle tulevaisuuteen jottei ekalla viritystoimenpiteellä mennä jonkun kalikan kanssa myötörajalle.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 16 Syys 2011, 16:07
Kirjoittaja Antti66HT
Eiköhän jokainen osaa itse päätellä tarvitseeko MW:n voimansiirron palikoita.
Itsellä on toi Musti ollut n. 15v. joista viimeiset kymmenen tien päällä ja "kehitys" vaiheessa.
Jay Allenin sanoin:" Do it once". Olisinpa joskus jo 10 vuotta sitten uskonut kun joku sanoi ettei 8" tuumainen kestä. Ehkä jos ripustukset olisi ollut kunnossa, niin kestäisikin. useasti olen myös epäilijöille vastannut, että Suojasillakin kestää...
Tähän mennessä hajonnut 2 casea, 2 kardaania, jäähdyttäjä, 1vetoakseli, 2 välitystä, yksi vaihteiston pääakseli...
Lisäksi tuli joskus ostettua #&ska auburnin kartiolukko, kun 8 tuumaiseen ei muuta saanut. Sekin on niin huono ettei sitä kehtaa tallin nurkasta antaa edes ilmaiseksi...
Todennäköisesti, jos olisin silloin joskus päivittänyt ysituumaiseen olisin päässyt ainakin puolet halvemmalla, ja selvinnyt ehkä ristikoita vaihtamalla.
Siispä, osta kerran, osta parasta, on nykyjään meikäläisen motto. Mieluummin ostan yhden MW kardaanin, kuin useamman, ja korjailen jonkun paikan hajoamisen aiheuttamia ketjureaktio vaurioita.
Moserin murikan kaveriksi ilmestyy talven mittaan MW:n kardaani, MW:n ristikoilla sekä tukeva torque arm. Toivottavasti ei tarvi heti kajota uudelleen.
Nykyinen kasi tuumainen korjataan uuden veroiseksi uusilla osilla, ja myydään jarruineen kevät talvella.
Kiitos kaikille palautteesta.
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 18 Syys 2011, 12:10
Kirjoittaja Firebolt
Köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa
... Taitaa pätee itteenki
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 22 Syys 2011, 20:54
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Onkos kukaan kokeillut hiilikuitu kardaaneita?
Re: Kardaani, +400 hp Musseen
Lähetetty: 24 Syys 2011, 10:37
Kirjoittaja Antti66HT
Nyt Joku äkkiä 1350 ristikko auki, ja mittamaan tapin paksuus.