Kardaani, +400 hp Musseen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Antti66HT kirjoitti:Ymmärsinkö nyt tousta Kaaran selvityksestä, että 1350 sarjan ristikko on kuitenkin paksummalla tapilla kuin 1310? Saattaahan olla että markkinoiden perus kamassa tappi onkin sama, mutta onko näin kaikissa? Tästä olisi mukava saada faktaa pöytään. Onkos Jarilla MW:n ristikoita pöydän kulmalla?

On totta että nuo 1310 ja 1330 sarjan ristikot kestävät myös, mutta en keksi mitään perusteluja, jos uuden kardaanin laittaa, pitäytyä pienemmissä.
Ristikot ovat itseasiassa auton alla, mutta lähiviikkoina tulee kaverin Ford 9" akseliin perän youkki mallia MW 1350 ristikoille. Ristinivelet tulevat vasta talven mittaa kun tulee ALUMIINI jordaani MW:lta samalle miehelle.

Mikäli kaikki voimalinjassa menee uusiksi, niin siirtyminen vähintään 1330 linjalle on järkevää kun tehoa on selkeästi normaalia enemmän. 1350:ssä on vara parempi, mutta varmasti riittää tuo 1330. Minulle mitoitti McLeod joskus kytkimen siten, että se kestää 1000 hv, niin mukana tuli jyrsitty 1330 ristikoilla oleva joukki. Olisin sitä käyttänytkin, mutta sattuneesta syystä ruoste jyysti sen niin paskaksi, että tilasin uuden. Otin uuden suoraan MW:lta kardaanin yhteydessä. On kaunis kalikka ja tremec rihloille parastas mitä rahalla saa.

Minulla on vaihteiston ja perän joukit Mark Williamsia, pinion support samaa kauraa kuten 3 1/2" teräskardaani ja kaikki ristikot 1350 by MW. Tästä huolimatta rakentelin NHRA hyväksytyt kardaanilenkit eteen ja taakse. Oma turvallisuus ennenkaikkea, eihän sitä ikinä tiedä, jos joku muu paikka pettää ja se saa aikaiseksi todella epäedullisen kardaanikulman, niin voiman jyllätessä saattaa ristikko tai peräti u-pultti sanoa sopparin irti ja se on sitten menoa. Kardaani tekee pahaa jälkeä riippuen miten se päättää tulla pois auton alta. Eräässä 396+manuaali Impalassa tuli kardaanitunnelista metrin leveä takapäästään, kun korkkasi. Eräästä Comerosta tuli kenguru kun pomppasi kardaani alle pystyyn. Ihme kyllä pysyi tiellä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Minulla on ollut "uuden" koneen kanssa käytössä kolme vuotta MW:n 3,5" alukardaani 50" pitkä ja MW:n billet vaihteisto ja perä jokeilla, MW:n 1350 ristikoilla, taka U-pultit korvattu MW:n billet 2nd Generation U-Bolt Kitllä. Samalla tuli päivitettyä myös pinion support MW:n tuotteeksi. Hyvin on kestänyt, eikä vapise kovemmassakaan menossa katso MW:n taulukko(http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx).

http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=1373
http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=310
http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=299
http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=317
http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=1667

Näiden jälkeen koko perä meni uusiksi pinion supportia lukuun ottamatta.

Vanhakin perä kesti...
Liitteet
taka joke.jpg
etu joke.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mexico65 kirjoitti:Minulla on ollut "uuden" koneen kanssa käytössä kolme vuotta MW:n 3,5" alukardaani 50" pitkä ja MW:n billet vaihteisto ja perä jokeilla, MW:n 1350 ristikoilla, taka U-pultit korvattu MW:n billet 2nd Generation U-Bolt Kitllä. Samalla tuli päivitettyä myös pinion support MW:n tuotteeksi. Hyvin on kestänyt, eikä vapise kovemmassakaan menossa katso MW:n taulukko(http://www.markwilliams.com/driveshafttech.aspx).

http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=1373
http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=310
http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=299
http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=317
http://www.markwilliams.com/detail.aspx?ID=1667

Näiden jälkeen koko perä meni uusiksi pinion supportia lukuun ottamatta.

Vanhakin perä kesti...
Noilla kalikoilla ei tartte selitellä mitään ninku, mutku, kylmäkin sitku.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
mave
Aktiivi
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Syys 2004, 14:59
Auto: Mustang 1993 Turbo, 1967 F100 pikkulohko, Maverick 5.0 Coyote
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja mave »



Mulla on tommonen ford racingin "tusina" kardaani, ainaskin vielä eilen kesti kiihdytys käytössä
400+ heppasessa katuautossa.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

mave kirjoitti:

Mulla on tommonen ford racingin "tusina" kardaani, ainaskin vielä eilen kesti kiihdytys käytössä
400+ heppasessa katuautossa.
Katos, nosti selkeästi vähempi keulaa mitä 9,1s vedossa. Potentiaalia on pikkuisessa - huh huh. Nyt kun auto todennäköisesti tulee saamaan käskyä ja paljon tulevaisuudessa, niin voi olla viisasta tarkastaa kardaanin kunto tai päivittää se tukevammalla alujordaanilla. Sulla on siellä kardaanilenkit, joten ei siinä korkealta putoo jos ottaa ja menee korkkiruuville. Mites noi amerikan joonaat ajelee tollaisilla kovaa, niin ajavatko he noilla motorsportin "tusinatuotteilla"?

Tuolla ilonaiheet osiossa, jo sivusin ennätystäsi, toooodella hienoa jälkeä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
mave
Aktiivi
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Syys 2004, 14:59
Auto: Mustang 1993 Turbo, 1967 F100 pikkulohko, Maverick 5.0 Coyote
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja mave »

Tarkotus talvella vaihtaa laatikko ja samalla menee kardaani vaihtoon. Tommosella ford racing alu kardaanilla suojaset on ajannut satoi lähtöi ja hyvin on pysynyt kasassa. Ajat olleet 9.2-9.9s välissä noissa lähdöissä, eli yllättävän hyvin on kestännyt pilipaliksi.
8.8s lähtö oli kyllä tosi rauhallinen, meni suoraan eikä pahemmin rengas noussut. Lopussa joutu vähän nosteleen kun välitys rupes loppumaan, siitä heikko loppunopeus. Puolivälissä (201m) vauhtia oli jo 205km/h aika oli siinä 5.6s. 60 jalkanen oli 1.37s, eli sielläkin on vähän parantumista luvassa. Ennakot ja ahdot oli vielä hillityt=200-300hp on vielä varastossa.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

mave kirjoitti:Tarkotus talvella vaihtaa laatikko ja samalla menee kardaani vaihtoon. Tommosella ford racing alu kardaanilla suojaset on ajannut satoi lähtöi ja hyvin on pysynyt kasassa. Ajat olleet 9.2-9.9s välissä noissa lähdöissä, eli yllättävän hyvin on kestännyt pilipaliksi.
8.8s lähtö oli kyllä tosi rauhallinen, meni suoraan eikä pahemmin rengas noussut. Lopussa joutu vähän nosteleen kun välitys rupes loppumaan, siitä heikko loppunopeus. Puolivälissä (201m) vauhtia oli jo 205km/h aika oli siinä 5.6s. 60 jalkanen oli 1.37s, eli sielläkin on vähän parantumista luvassa. Ennakot ja ahdot oli vielä hillityt=200-300hp on vielä varastossa.
Se on sitten Suojasten mussessa perä sellaisessa kunnossa, ettei pinion kulmat heittele holtittomasti. Tarkoitatko sitä mustaa foxia vaiko tätä early hardtoppia? Suojasten musta foxi olisi sellainen, että se pitäisi vaan ostaa suuliin täytteeksi ja ottaa esiin kun on aikaa & paalua alkaa rakentamaan sitä mieleisekseen. Olisi kohtuu valmis lavetti melkein mille vaan "katumoottorille".

Se on sitten Juho loivempaa perävälitystä, sillä merkittävästi korkeampaa rengasta ei muistaakseni alle mahtuisi. Katselin sillä silmällä rengaskoteloa kun finaaleissa nopeasti törmättiin. Siellä on vielä vallan mukavasti paukkua jemmassa, enempi mitä usealla on ikinä ollut akselin päässä :wink: Minkä korkkuinen takarengas sulla on oikein ja mikä perävälitys olikaan? Vaihteistona taisi olla C4?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
mave
Aktiivi
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Syys 2004, 14:59
Auto: Mustang 1993 Turbo, 1967 F100 pikkulohko, Maverick 5.0 Coyote
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja mave »

Suojasilla kardaani ollut mustassa foxissa kun ajavat c4 laatikolla, glidellä käyttää toista lootan pituudesta johtuen. Mulla kumi 28" korkii ja perävälitys 3.90,
vaihtuu n.3.5. Eka kokeilen uudella laatikolla ja turbiinilla miten 3.9 välitys toimii. Alastarossa anto turbiini niin paljon periksi että käytännössä oli koko matkan kierrokset tapissa. Laatikkona oli tän kesän testeissä maverickista jäänyt c4. 30" korkea kumi saattais mennä pienin muokkauksin. Ens kesäksi ei tuu muuta uutta kuin laatikko ja turbaani,jarruvarjo,lintulauta, moottori pysyy samassa muotissa ja minimi tavoite olis päästä 8.3s/260+km/h.

Uho
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

kaara91 kirjoitti:
mave kirjoitti:

Mulla on tommonen ford racingin "tusina" kardaani, ainaskin vielä eilen kesti kiihdytys käytössä
400+ heppasessa katuautossa.


Kai noitten kardaanien laaduissakin täytyy jotain eroa olla kun tuo MW.n 8.8 taka Jokekin maksaa jo melkein puolet enemmän kun tuo "tusina" kardaani valmiina :shock:
Jes x 1.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
mave
Aktiivi
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Syys 2004, 14:59
Auto: Mustang 1993 Turbo, 1967 F100 pikkulohko, Maverick 5.0 Coyote
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja mave »

Varmasti on laatueroa, mutta 99% suomen mustangeista riittää perus ford racing kardaani.
Sama juttu esim. kampiakseli hommissa, suurimmalle osalle riittää valu akselit ei tarvi takosia, ei tarvi h-beam yms yms... Jos haluu hifistellä ja on rahaa, niin parasta pöytään. Mutta järkevillä/halvemmilla ratkaisulla saa käytännössä yhtä hyvän!
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Fastback kirjoitti:Ei ole mitään syytä ristinivel hysteriaan normi kerhokäytössä mitä 95 % kerholaisista harrastaa. Kankare ajaa 12.5-12.7 aikoja pro et ryhmässä. Ajanut kohta useamman vuotta. Kukaan ei ole muistanut sanoa Harrille, että autossa on vakio ristikot, sillä ovat ehjät edelleen.
Maven kanssa samalla linjalla, jo aikaisemmin toitotin, ettei syytä hysteriaan.
mave kirjoitti:Varmasti on laatueroa, mutta 99% suomen mustangeista riittää perus ford racing kardaani.
Sama juttu esim. kampiakseli hommissa, suurimmalle osalle riittää valu akselit ei tarvi takosia, ei tarvi h-beam yms yms... Jos haluu hifistellä ja on rahaa, niin parasta pöytään. Mutta järkevillä/halvemmilla ratkaisulla saa käytännössä yhtä hyvän!
Jes x 1, paitsi ford racingin alujortaani ei muuten riitä, oli liian lyhyt mulle :) MW tuotteista täytyy kyllä se sanoa, ettei ole tarvinnut ikinä pettyä kun on paketti tullut tontille. Kalikat pitää mitoittaa omaan käyttötarkoitukseen ja ehkä hieman katsoa pitemmälle tulevaisuuteen jottei ekalla viritystoimenpiteellä mennä jonkun kalikan kanssa myötörajalle.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Eiköhän jokainen osaa itse päätellä tarvitseeko MW:n voimansiirron palikoita.

Itsellä on toi Musti ollut n. 15v. joista viimeiset kymmenen tien päällä ja "kehitys" vaiheessa.

Jay Allenin sanoin:" Do it once". Olisinpa joskus jo 10 vuotta sitten uskonut kun joku sanoi ettei 8" tuumainen kestä. Ehkä jos ripustukset olisi ollut kunnossa, niin kestäisikin. useasti olen myös epäilijöille vastannut, että Suojasillakin kestää...

Tähän mennessä hajonnut 2 casea, 2 kardaania, jäähdyttäjä, 1vetoakseli, 2 välitystä, yksi vaihteiston pääakseli...
Lisäksi tuli joskus ostettua #&ska auburnin kartiolukko, kun 8 tuumaiseen ei muuta saanut. Sekin on niin huono ettei sitä kehtaa tallin nurkasta antaa edes ilmaiseksi...

Todennäköisesti, jos olisin silloin joskus päivittänyt ysituumaiseen olisin päässyt ainakin puolet halvemmalla, ja selvinnyt ehkä ristikoita vaihtamalla.

Siispä, osta kerran, osta parasta, on nykyjään meikäläisen motto. Mieluummin ostan yhden MW kardaanin, kuin useamman, ja korjailen jonkun paikan hajoamisen aiheuttamia ketjureaktio vaurioita.

Moserin murikan kaveriksi ilmestyy talven mittaan MW:n kardaani, MW:n ristikoilla sekä tukeva torque arm. Toivottavasti ei tarvi heti kajota uudelleen.

Nykyinen kasi tuumainen korjataan uuden veroiseksi uusilla osilla, ja myydään jarruineen kevät talvella.
Kiitos kaikille palautteesta.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa :lol:


... Taitaa pätee itteenki :mrgreen:
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Onkos kukaan kokeillut hiilikuitu kardaaneita?
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kardaani, +400 hp Musseen

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Nyt Joku äkkiä 1350 ristikko auki, ja mittamaan tapin paksuus. ;)
Viimeksi muokannut Antti66HT, 25 Syys 2011, 01:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin