Tapsa kirjoitti:mielestäni tää topicci kuuluisi muualle

Tää topikki kuuluu ehdottomasti aivan jonnekin muualle! Mutta on silti yksi mielenkiintoisimmista ja eräs syy tämän foorumin seuraamiseen...
Hienosti jätkät lavettejaan virittelee! Joo ja noi pulling-ratkorit ne vasta vehkeitä onkin! Musta savu on aina kaunis asia! Mulla olis jonkinlaisena haaveena jenkkipikkis hirmudieselillä! Fillari lavalle ja radalle! Mutta haaveilla saa...
Vaan on tää elämä tylsää... Pitäis syönnin jälkeen lähteä tekemään mitoitusajoa uuteen moottoriin. Iltapäivä kuunnellaan dieselin jurinaa lappu lattiassa. Partikkeliloukunkin joutuu varmaan polttamaan tänään. Blaah!
Speksit on jotenkin näin: 15 litraa, tehoa 550 hv, vääntöä joku 2300 Nm, tupla-ahdettu, imusarjapaine reilu 4 bar, ei mustaa savua, euro 4-päästöt...

Toki nämä ovat ihan sarjatuotantovehkeitä, ei eksotiikkaa...

Mutta ihan hyvin tuollanen reilu 30 tonnin kokonaispainoinen vessa liikkuu tuollakin...
Näissä nykykoneissa on muuten tuon tehoalueen valinta mielenkiintoinen operaatio. Yksinkertaistettuna läppäri kiinni ja rasti ruutuun, mitä halutaan. Esimerkiksi 500-1100hv. Huoltoväli vaan tihenee, kun nälkä kasvaa. Eikö sama olisi kiva Mustangissakin? Laitetaanko kadulle vaikka 300 pollea niin on huoletonta mennä ja sit radalla kaikki 600 irti? Samoilla leluilla, uuden softan ohjelmoinnilla...
Tomi