fox käsijarru/levy probleemi
- jtb79
- Aktiivi
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Heinä 2008, 15:45
- Auto: 1993 GT, 1999 3.8
- Paikkakunta: Laihia
fox käsijarru/levy probleemi
jees, on aikoinaan tullut hommattua taakse ssbc levysarja eli se 4-pulttinen "cobra alkuperäis" satsi. pieni ongelma käsijarrun kanssa, joka tässä muun fiksaamisen mukana pitäisi laittaa vihdoin kuntoon talven aikana. männän sisällä on "kierretanko" eli aina kun käsijarrua vetää niin tämä tanko pakottaa mäntää eteenpäin. ja toimiihan se, mäntä jää aina siihen kohtaan ja turhan välyksenhän se ottaa pois mutta muutaman vedon jälkeen se on jo niin tiukka, ettei yhtään väljyyttä ole eikä käsijarrua saa vedettyä enää yhtään. enkä luule, että voiman puutteesta tässä nyt on kyse. ssbc:llä on eri satsi <=92' ja vain '93 malliin mutten mistään ole saanut tietää mikä ero niillä on. minulla siis jälkimmäinen. tarviiko sitä koko kierrettä siellä sisällä, kun onhan vaijerissa säätö?
- jtb79
- Aktiivi
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Heinä 2008, 15:45
- Auto: 1993 GT, 1999 3.8
- Paikkakunta: Laihia
Re: fox käsijarru/levy probleemi
sama yksimäntäinen minullakin. ja saman tien kun lähetin ekan viestin niin tuli heti mieleen, et eihän se käsijarru tietenkään muuten toimi jos siellä ei oo sitä kierrettä. alussa minullakin oli ongelma se, että kahvasta loppui liike kesken. lisäsin fomocon säätösarjan käsijarrun ja vaijerien väliin, jolla pystyy vaijerien pituutta säätämään.
täytyy nyt vain koittaa laittaa kaikki paikoilleen ja eiköhän se säätämällä tule kuntoon. mutta jos joku tietää mikä ero on '93 jarruissa vrt. vanhempiin niin ihan mielenkiinnosta tieto otetaan vastaan. ja vähän samaa kyllä arvelen, et kovin paljon voimaa käsijarruun ei kuitenkaan saa eli enemmän oikeata jalkaa kunhan katsastushenkilö on tyytyväinen.
täytyy nyt vain koittaa laittaa kaikki paikoilleen ja eiköhän se säätämällä tule kuntoon. mutta jos joku tietää mikä ero on '93 jarruissa vrt. vanhempiin niin ihan mielenkiinnosta tieto otetaan vastaan. ja vähän samaa kyllä arvelen, et kovin paljon voimaa käsijarruun ei kuitenkaan saa eli enemmän oikeata jalkaa kunhan katsastushenkilö on tyytyväinen.
- jtb79
- Aktiivi
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Heinä 2008, 15:45
- Auto: 1993 GT, 1999 3.8
- Paikkakunta: Laihia
Re: fox käsijarru/levy probleemi
minkälainen kahva mahtaa esimerkiksi thunderbird turbossa olla? siinähän on tuo sama levysatsi. nyt selvisi sekin mitä eroa on ssbc:n sarjoilla <=92' ja '93 malleihin. ainoa ero on käsijarruvaijerit. itellä nyt taka-akseli puhdistettuna ja puunattuna rupeaa olemaan paikoillaan ja jarrut on ilmattu. pitää ruveta seuraavaksi nyt sitten koittamaan saisiko käsijarruun mitään eloa. minulla ainakin jarrusatulassa käsijarrun palautusjouset on kyllä entisessä elämässä olleet jossain muussa autossa jousina. on kyllä niin jäykät, että tuntuu tarvitsiko noin tiukat olla. paikoilleen laittaminen ei onnistu ihan tuosta vaan puristamalla.
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: fox käsijarru/levy probleemi
Tbird Turbossa on" käkkäri" jalkapolkimella, eli sinänsä ihan eri systeemi kun mussessa. Pedaalilta tulee vaijeri joka haarautuu kuskin penkin alla oikealle ja vasemmalle pyörälle. Siinä haaroituskappaleessa on myös säätö. Ja ne palautusjouset on todella jäykät ihan alunperinkin, asennus vaatii jonkin sortin vääntöä.jtb79 kirjoitti:minkälainen kahva mahtaa esimerkiksi thunderbird turbossa olla? siinähän on tuo sama levysatsi. nyt selvisi sekin mitä eroa on ssbc:n sarjoilla <=92' ja '93 malleihin. ainoa ero on käsijarruvaijerit. itellä nyt taka-akseli puhdistettuna ja puunattuna rupeaa olemaan paikoillaan ja jarrut on ilmattu. pitää ruveta seuraavaksi nyt sitten koittamaan saisiko käsijarruun mitään eloa. minulla ainakin jarrusatulassa käsijarrun palautusjouset on kyllä entisessä elämässä olleet jossain muussa autossa jousina. on kyllä niin jäykät, että tuntuu tarvitsiko noin tiukat olla. paikoilleen laittaminen ei onnistu ihan tuosta vaan puristamalla.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- jtb79
- Aktiivi
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Heinä 2008, 15:45
- Auto: 1993 GT, 1999 3.8
- Paikkakunta: Laihia
Re: fox käsijarru/levy probleemi
jaa, tbird on polkimella. eipä ole koskaan tbirdiin paljon tullut tutustuttua niin ei ihme, että meni väärin. ei kai siinä auta kuin viäntää ne palautusjouset sinne kiinni. no tässä on nyt hyvää aikaa testailla/säätää ennen seuraavia ajokausia. voi kyllä olla, että kahvaan pitää jotain parannusta keksiä.
- jtb79
- Aktiivi
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Heinä 2008, 15:45
- Auto: 1993 GT, 1999 3.8
- Paikkakunta: Laihia
Re: fox käsijarru/levy probleemi
Niinhän siinä kävi, että katsastuksessa pomppas. Käsijarru tyystin tehoton, kuten pelkäsinkin. Kotopihalla perse ylös ja laitoin merkit kaapeleihin käsijarrujen puoleiseen päähän ja kun kahvasta nykäsee niin vaijerit kyllä liikkui. Mutta satulan päässä ei tapahdu mitään eli ilmeisesti kaapelit nyt sitten joustaa. Sanokaas mistä kohtaa teillä on kaapelit fyysisesti kiinni rungossa? Ne 90 mutkat on vissiin pahimmat ja katoinkin, että aika hengettömät peltilipareet ne tuet siinä kohtaa on. Ennen tätä tulin jo tarkastaneeksi, että satulat ei ole jumis eli ne toimii kyllä.kaara91 kirjoitti:Mä en oo sen paremmin tutkinut asiaa, mutta mulla on kans SSBC yksimäntäinen satula. Käsitykseni mukaan ton satulan säätö ei toimi ilman tuota männän sisällä olevaa kierretankoa. Vaijerin vipuhan toimii mäntään nähden räikkä periaatteella ja vaijeriin ei tehä kuin perus säätö, jolla poistetaan ainoastaan vaijerivipujen taka-asennossa oleva ylimääräinen löysä. Palautus alku eli sisäasentoon palojen uusimisen yhteydessä tapahtuu mäntää kiertämällä. Kerran oli nuo palojen vaihtaessa auki, mutta en syventynyt kiireen takia enemmälti sen toimintaan. Mulla ainakin vaijerin kardaanin kahta puolta 90 mutkan ohjurit jousti ja jarruvoima ja liikerata kahvassa loppui kesken konttorilla. Jouduin hitsaamaan lisätuet ja nyt jarruvoima on noin 1,5KN. Silti se on käytössä tehoton, joten käsijarrukäännökset pitää hoitaa oikeanpuoleisella polkimella.
- jtb79
- Aktiivi
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Heinä 2008, 15:45
- Auto: 1993 GT, 1999 3.8
- Paikkakunta: Laihia
Re: fox käsijarru/levy probleemi
Ajattelin myös koittaa 94-98 mallin kahvaa, mistä ystävämme meren toisella puolella ovat puhuneet. Tolla aikavälillähän se menee heittämällä samoihin reikiin.
http://forums.corral.net/forums/general ... olved.html
Että olisko siinä enemmän voimaa kun on alunperin suunniteltu levyjarruille. Tuossa linkissa on myös puhetta alkuperaisen kahvan muokkaamisesta levyjaruille sopivaksi, automaattikiristys pois yms... Koska alkuperäisessä kiristys toimii kokoajan eli meneepi turhan kireelle, ainakin omassa kävi niin. Tuon modauksen jälkeen toimii paremmin kunhan ne pirskatin vaijerit saisi vielä toimimaan.
http://forums.corral.net/forums/general ... olved.html
Että olisko siinä enemmän voimaa kun on alunperin suunniteltu levyjarruille. Tuossa linkissa on myös puhetta alkuperaisen kahvan muokkaamisesta levyjaruille sopivaksi, automaattikiristys pois yms... Koska alkuperäisessä kiristys toimii kokoajan eli meneepi turhan kireelle, ainakin omassa kävi niin. Tuon modauksen jälkeen toimii paremmin kunhan ne pirskatin vaijerit saisi vielä toimimaan.
- jtb79
- Aktiivi
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Heinä 2008, 15:45
- Auto: 1993 GT, 1999 3.8
- Paikkakunta: Laihia
Re: fox käsijarru/levy probleemi
Minulla kahvassa vain poistettu se autokiristin. Seuraavaksi koitin nyt tätäkin, eli otin alkupäästä "löysät pois" ja ylimääräinen alatukivarteen kiinni. Eli alkupään mutkat suoraan korissa kiinni. Kun vähän kuitenkin ihmettelen miksei satulan päässä vaijeri liiku. Mutta ei auttanut tämäkään epätoivoinen yritys. Etupäässä vaijeri liikkui sentin mutta toisess päässä ei sitten milliäkään. Pitää nyt seuraavaksi katsoa toisellakin silmällä mihin tuo perskuleen sentti matkalla katoaa. Tai voisi laittaa vain toisen vaijerin, että näkisi toimiiko sittenkään. Kahvakin on vähän kärsinyt turhan kovasta vetämisestä eli joka tapauksessa vaihdan tilalle sen uudemman mallin kahvan ja sitten kohtuudella kahvasta kiinni. Että on se nyt kumma kun ei yhtä käsijarrua saa toimimaan...
- jtb79
- Aktiivi
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Heinä 2008, 15:45
- Auto: 1993 GT, 1999 3.8
- Paikkakunta: Laihia
Re: fox käsijarru/levy probleemi
Kyllä varmaan juuri näin eli suosiolla uudet vaijerit. Kyllähän ne käsin liikkuu mutta varmaan vaikuttaa itse käytössä jos vähäkin sitten takkuavat. Itse asiassa kun tuo ssbc jarrusarja aikoinaan tuli niin se oli "periaatteessa" väärä eli vain '92 malliin asti. '93 mallille on oma sarjansa ja kun tätä ssbc:ltä kysyin niin ainut ero on vain juuri vaijerit. Asennusvaiheessa ihmettelin kun vaijerien pituudet ei sopineet sitten millään. Silloin hommasin sen säädettävän racingin alkupään pätkän, että sain vaijerit sopimaan. Mutta nyt siis vaijerit tilaukseen riprap ja 95gt:n kahvakin on tulossa. Muuten oma pony valmiina jo fun run koitoksen.
- jtb79
- Aktiivi
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Heinä 2008, 15:45
- Auto: 1993 GT, 1999 3.8
- Paikkakunta: Laihia
Re: fox käsijarru/levy probleemi
Vaijerit ja kahva tuleepi varmaan maanantaina, jos kerkiää niin ens viikolla pitää koittaa. Mutta voi olla, että jotain tuon tapaisia lisätukia tarttee lisätä omaankin. Mitkä olisi hyviä niitä pehmeitä jarrupaloja? Jos niistä hakisia vielä lisäapua, proboventtiili takajarruille on jo paikoillaan. Nyt paikalla normaalit mukana tulleet versiot.
- jtb79
- Aktiivi
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Heinä 2008, 15:45
- Auto: 1993 GT, 1999 3.8
- Paikkakunta: Laihia
Re: fox käsijarru/levy probleemi
Minulla noita "loveja yms." ei ollut ja tosiaan kun vaijerit oli irti niin hyvin kyllä käsin vivusta kääntämällä käsijarru toimi. Mielenkiintoista nähdä kuinka eri pituiset uudet (ehkä ne oikeat) vaijerit oikein ovat, kunhan saapuvat. Jostain syystä varastoissa oli vain 1kpl eli yksi vaijeri tulee nyt sieltä ja toinen täältä eli remontti ensi viikolla ei vielä onnistu.fox50 kirjoitti:Kiertomäntäsatulaa laittaessa aina ensin vaijeri täysin löysäksi, kierretään mäntä mahd lahelle levyä, palat vielä mahtuu väliin tietysti. Jos männässä on "lovi" ja jarrupalassa vastaavasti ulkoneva pala ne tulevat kohdilleen, eli pala menee uraan kun jarrupala paikoillaan. Jos vaijeri löysäämättä tai se pala ei asetu uraan, toi käsijarru ei tule pelamaan koskaan. Viimeisenä kiristät kahvasta säädön joka vaikuttaa oikestaan vain kuinka paljon kahva nousee.
Ford Mustang GT '93, AOD
Ford Mustang 3.8 '99, 4R70W
Ford Ranger '16 2.2 "arkipeli"
Ford Focus ST170 '02 "ratapeli"
Honda 1000XL mopedi
Ford Mustang 3.8 '99, 4R70W
Ford Ranger '16 2.2 "arkipeli"
Ford Focus ST170 '02 "ratapeli"
Honda 1000XL mopedi
- jtb79
- Aktiivi
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Heinä 2008, 15:45
- Auto: 1993 GT, 1999 3.8
- Paikkakunta: Laihia
Re: fox käsijarru/levy probleemi
No niin! Johan tuli elämää käsijarruun. Neljän viikon (!?!) odotuksen jälkeen toinenkin vaijeri putkahti matkahuoltoon. Eikä yhtään liian aikaisin, huomenna viimeinen päivä käydä jälkinäytöllä. Sinänsä uudet oli ihan yhtä pitkät kuten vanhatkin.Että en nyt sitten tiedä mitä eroa <93 ja 93 vuosien vaijereissa on, kun ne pitäisi olla kuulemma erilaiset. Ja kyllä niissä vanhoissa ihan selvä vikakin oli. Noissa jarrusarjan mukana tulleissa ei vaijereissa ole mitään pinnoitusta päällä, uusissa on muovi/vastaava vaijerin päällä. Ja ihan ruosteessa vanhat oli, että ei ihme kun ei luistanut. Mutta eipä ne toimineet uutenakaan. Tietysti ehkä käytönkin puutetta mutta kyllä se muovitus varmaan jotakin vaikuttaa. Mitään lisätukia en ainakaan vielä laittanut. Pääasia, että saa katsastuksen nyt pois jaloista.
Ford Mustang GT '93, AOD
Ford Mustang 3.8 '99, 4R70W
Ford Ranger '16 2.2 "arkipeli"
Ford Focus ST170 '02 "ratapeli"
Honda 1000XL mopedi
Ford Mustang 3.8 '99, 4R70W
Ford Ranger '16 2.2 "arkipeli"
Ford Focus ST170 '02 "ratapeli"
Honda 1000XL mopedi
- jtb79
- Aktiivi
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Heinä 2008, 15:45
- Auto: 1993 GT, 1999 3.8
- Paikkakunta: Laihia
Re: fox käsijarru/levy probleemi
Sieltähän se leima tuli. Ja onneksi ainakin vaasan yksityisellä on ymmärtäväistä porukkaa. Ehkä sekin vaikuttaa, että aina samassa paikassa on tullut käytyä... Kuulemma 16% kokonaispainosta pitäisi käsijarrunkin ottaa ja lukemiksi tuli 1,5kN/1,2kN, joka ei ilmeisesti ole ihan riittävä pykälien mukaan. Mutta kommentti oli vain että "ei nyt ruveta pilkkua viilaamaan". Eka kerralla kun ei toiminut ollenkaan. Hieman olisi saanut kireämmälle vaijerit laittaa, autokiristys on siis pois.
Ford Mustang GT '93, AOD
Ford Mustang 3.8 '99, 4R70W
Ford Ranger '16 2.2 "arkipeli"
Ford Focus ST170 '02 "ratapeli"
Honda 1000XL mopedi
Ford Mustang 3.8 '99, 4R70W
Ford Ranger '16 2.2 "arkipeli"
Ford Focus ST170 '02 "ratapeli"
Honda 1000XL mopedi
- jtb79
- Aktiivi
- Viestit: 56
- Liittynyt: 02 Heinä 2008, 15:45
- Auto: 1993 GT, 1999 3.8
- Paikkakunta: Laihia
Re: fox käsijarru/levy probleemi
Nyt testivuorossa "Parts Master D347 Rear Organic" palat. Eli ei varmaan tuon pehmeempiä olekaan. Leimalla ei ole vielä käyty mutta käsijarru tuntuu ottavan kyllä paremmin kuin ennen, siis ihan vain katsastusta ajatellen. Kovassa ajossa nuo varmaan vaan kerran pölähtää ja sitten entiset mutta luulisin, että katsastuksessa noilla ei ongelmia tule. Nähtäväksi jää... Varmaan viisainta laittaa vain katsastuksen ajaksi paikoilleen ja normaalisti ajella Hawkeilla.
Ford Mustang GT '93, AOD
Ford Mustang 3.8 '99, 4R70W
Ford Ranger '16 2.2 "arkipeli"
Ford Focus ST170 '02 "ratapeli"
Honda 1000XL mopedi
Ford Mustang 3.8 '99, 4R70W
Ford Ranger '16 2.2 "arkipeli"
Ford Focus ST170 '02 "ratapeli"
Honda 1000XL mopedi