Akku konttiin, miten maadoitus?
-
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:29
- Paikkakunta: Iisalmi
Akku konttiin, miten maadoitus?
Sain valmiiksi tehtyä akulle telineen konttiin. Rupesin vaan miettimään et miten vedän maajohdon/johdot. Helpoin varmaan olisi lyhyt kaapeli suoraan akusta runkoon, mutta kaveri meinas että olisi hyvä vetää myös plussapiuhan lisäksi maajohto keulille josta sitten saisi luotettavan maan tarvittavalle elektroniikalle. Elikkä siis lyhyt maa akulta runkoon ja toinen pitkä plussan mukana keulille, onko ideassa perää vai meneekö päin peetä.
-
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:29
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Akku konttiin, miten maadoitus?
Onko moottorin ja rungon välillä siis oltava samanpaksuinen kaapeli kuin takana kontissa? Katselin tuossa Biltemalla käydessä niin sieltä löytyisi 70mm2 mustaa kaapelia akunkengällä varustettuna jota olisi hyvä käyttää kontissa, mutta koneen ja rungon väliin oli vaan niitä litteitä kaapeleita eikä niissä lue paksuutta. Ostanko siis samanlaista 70mm2 mustakuorista kaapelia koneen ja rungon väliin myös. Siellä oli 6metrin pätkissä myös punakuorista 70mm2 kaapelia jonka voisin vetää kontista keulaan.
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: Akku konttiin, miten maadoitus?
Ei tartte olla samanpaksuista, kunhan ne liitokset tehdään huolellisesti,. Laattakaapeli riittää mainiosti koneen ja rungon väliin.jarski_man kirjoitti:Onko moottorin ja rungon välillä siis oltava samanpaksuinen kaapeli kuin takana kontissa? Katselin tuossa Biltemalla käydessä niin sieltä löytyisi 70mm2 mustaa kaapelia akunkengällä varustettuna jota olisi hyvä käyttää kontissa, mutta koneen ja rungon väliin oli vaan niitä litteitä kaapeleita eikä niissä lue paksuutta. Ostanko siis samanlaista 70mm2 mustakuorista kaapelia koneen ja rungon väliin myös. Siellä oli 6metrin pätkissä myös punakuorista 70mm2 kaapelia jonka voisin vetää kontista keulaan.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
-
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:29
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Akku konttiin, miten maadoitus?
Kiitoksia neuvoista, eli käyn ostamassa sen 70mm2 kaapeli akun kengällä konttiin ja ostan sen 70mm2 punakuorisen kaapelin + kaapeliksi. Lattakaapeli sitten koneen ja rungon väliin.
Entäs kun minulla nyt sitten tulee tuo 70mm2 kaapeli akulta konehuoneeseen starttireleelle josta jatkan sen myös startille ja laturille niin kuin paksua niihin laitan?
Konehuoneeseen meinasin laittaa sulakeboksin johon vedän virtapisteistä sekä plussan että minuksen 10mm kaapelilla. Siitä sitten sulakkeiden kautta virrat sytkäboksille, bensapumpulle, laatikon ohjainboksille, flektille jne
Entäs kun minulla nyt sitten tulee tuo 70mm2 kaapeli akulta konehuoneeseen starttireleelle josta jatkan sen myös startille ja laturille niin kuin paksua niihin laitan?
Konehuoneeseen meinasin laittaa sulakeboksin johon vedän virtapisteistä sekä plussan että minuksen 10mm kaapelilla. Siitä sitten sulakkeiden kautta virrat sytkäboksille, bensapumpulle, laatikon ohjainboksille, flektille jne
-
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:29
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Akku konttiin, miten maadoitus?
Sen sulakeboksin voisin toki laittaa hanskalokeroon ohjainboksin viereen, olisivatpahan ainakin suojassa. Pitää huomenna piipahtaa Biltemasta hakemassa johdot ja tsekata jos sieltä löytyisi niitä holkkeja ja ohuempiakin johtoja niin saan koko paketin kasaan kerralla ja kunnolla.
Kiitoksia neuvoista kaikille, sähköt ei koskaan ole ollut vahvin osaamiseni
Kiitoksia neuvoista kaikille, sähköt ei koskaan ole ollut vahvin osaamiseni

- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Akku konttiin, miten maadoitus?
Ite kans miettiny et mitä laitan minnekki, akku tulee konttiin ja keskikonsolia pitkin johot taakse. On sen verran haperoa pariin kertaan maalia saaneet johot vuodelta -80 että kaikkia pikkuvikoja oli jo autoa ostaessa... Viikko sitte ite pähkäilin sulakkeiden laittamista hanskalokeroon, noissa vanhemmissa foxeissa ku ei meinaa tila riittää auton papereillekkaan, nii eipähän enää tuu laitettua sinne mitään. 20 sulaketta on ny kahella eri rasialla, kymmenen per rasia. Vielä ku kerkiäis johot hommaamaan, sais ruveta soveltamaan. Tulee myös muutama rele tohon lokeroon, on sitte oikeen sähköpääkeskus ja siinä on lukkoki ylimäärästä käyttöä ajatellen 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
-
- Aktiivi
- Viestit: 32
- Liittynyt: 08 Maalis 2010, 17:29
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Akku konttiin, miten maadoitus?
Sama homma tuossa 72 mussessa niin ei sen hanskalokeroon kyllä mitään mahdu niin saa toimia nyt sitten asennuspaikkana sulakkeille ja laatikon ohjainboksille.
Muistin sen verran väärin et se oli 50mm2 se punainen kaapeli jonka hain biltemasta, otin mukaan samalla kaapelin akusta kontin runkoon ja lattakaapelin koneesta runkoon. Starttireleeltä startille ei löytynyt sopivan mittaista kaapelia, mutta enköhän senkin jostain löydä. Eikun asentamaan siis
Muistin sen verran väärin et se oli 50mm2 se punainen kaapeli jonka hain biltemasta, otin mukaan samalla kaapelin akusta kontin runkoon ja lattakaapelin koneesta runkoon. Starttireleeltä startille ei löytynyt sopivan mittaista kaapelia, mutta enköhän senkin jostain löydä. Eikun asentamaan siis
Re: Akku konttiin, miten maadoitus?
70m² kaapeli on kyllä mahdotonta jöötiä, sitä käytetään kuorma-autoissa. 35m² riittää aivan mainiosti.
-65 HT 289
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Akku konttiin, miten maadoitus?
No takaa eteen vietäessä kyllä ite suosin vahvempaa kaapelia, vähintään sen 50m². Kolmevitonen sitte solenoidilta startille. Kun on kaasari peli nii joskus pitää miettiä että joutuiskohan sitä joskus starttaamaan vähän pitempään 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Akku konttiin, miten maadoitus?
Riittää 50 neliöinen kaapeli, 70 neliöinen on jo turhaa kohellusta. Ittellä on ollut patteri kontissa 86 vodesta lähtien, enste mulla oli musta muovi pintainen kaapeli muutaman vuoden, mutta se hiertyy puhki jos ei laita suojaputkeen. Sitten ostin hitsaus kaapelia 50 neliöistä kumipintaista ohut jouhista, joustaa ja taipuu herkästi. Läpivienteihin kannattaa laittaa läpivienti kumit, liittimet päihin juottamalla pelaa varmasti. Maatto suoraan runkoon kuten tuossa edellä jo kerottiinkin, eikä muuten kakistele käynttin lähdön kanssa pakasestakaan, jos akku on kunnossa akku kanaattaa olla yli 70A . Starttasin viime talvenaa viikon pakkasessa seisonnan jälkeen noin 15-20 pakkasta oli niin kolmannella kerralla hörähti tulille, kyllä se 50 neliön kaapeli riittää, akusta ja startista se jää kiinni jos ei lähde tulille.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302