Ajovalot ei pala
Ajovalot ei pala
Mistähän johtuu että molemmat ajovalot lopetti toimimisen samaan aikaan,olen vaihtanut molemmat lamput eikä tullut valoa!Muut valot kyllä toimii,auto 65 ......
-
- Addikti
- Viestit: 202
- Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
- Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta
Re: Ajovalot ei pala
melko varmaan viallinen valokatkaisija. Sehän näissä yleensä porsii rikki kun kaikki virta kulkee niiden läpi ellei oo vedetty releiden kautta.
Re: Ajovalot ei pala
Ok,saakohan sellasen vaihdatettua vaikka jollain hakalla tai vastaavalla korjaamolla kun itsellä ei kyllä taidot riitä? Ja mahtaako semmonen olla kallista???
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Ajovalot ei pala
Kyllä sen vaihtaminen ite on aika simppeli homma, otat vanhan irti ja laitat uuden tilalle. Yks ruuvi auki ja liitin irti. Tai siis se valonkatkasijan vetonupin alla oleva rengas, on ihan normaali kierteellä kiinni. Tai miten ton ny selittäis...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Ajovalot ei pala
Ok,no tubessa oli sellanen video jossa yks äijä vaihto ton,niin onko se nyt niin että vedän nupin ensin ylös ja sen jälkeen työnnän käden konsolin alle siihen katkasiaan ja painan jotain nappia niin nuppi tulee veks,sitten ruuvaan sen katkasian pois ja irrotan johdot,lyön uuteen katkasijaan johdot ja sillai.........
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Ajovalot ei pala
Suurinpiirtein noin, noi videot on joskus ihan hyviäki "opettajia", eikä kaikkia pikkuhommia kannata teettää ammattilaisella 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ajovalot ei pala
Kannattaa tosiaan vetää releen kautta valot jos on vaihdettu H4 umpiot. Vanhanmalliset "rautalanka" umpiot pelaa ilman relettäkin.
Re: Ajovalot ei pala
Juu h4 on kyllä,nyt mä putosin jo kärryiltä kun alettiin puhua vierailla kielilillä,eli juku rele vielä mukaan karkeloihin?
-
- Addikti
- Viestit: 202
- Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
- Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta
Re: Ajovalot ei pala
joo elikkäs osta vaikka biltemasta sellanen valmis setti minkä kytket kiinni. Kannattaa vissiin tehdä kahdella releellä eli niin että lyhyille ja pitkille valoille on molemmille oma rele ja sulake. Tein omaan autoon niin siks että jommat kummat valot toimii vaikka yksi rele menisi rikki.
Releen kytkentä aika helppo toimenpide. Releelle vedetään jatkuva virta akulta ja sulake väliin, maa rungosta, heräte virta lyhyeltä tai pitkältä valonjohdolta mussesta eli suoraan tämä johto poikki ja releeseen kiinni, releeltä 4 nastasta virta siihen katkaistuun valon piuhaan en just nyt muista releen nastan numeroa mutta joku täällä varmasti muistaa tuon.
Eli se toimii sillon niin että kun rele saa heräte virran valo piuhasta se kytkee virran siihen 4 nastaan joka menee valopiuhaan mutta virta tuleekin akulta suoraan eikä kulje valokatkaisijan kautta ja kuormita sitä. Tulee kirkkaammat valot jotka ei pitäis vilkkua.
Releet jotkut sijoittaa tuonne konehuoneeseen akun lähelle tai sinne peltiin missä syyläri on kiinni ja jotkut laittaa sisälle vedeltä suojaan, tämä kai vähän makuasia mihin ne haluat laitella. Jos laitat lähemmäks sitä syylärin peltiä niin helpompi vetää piuhat, ei tarvii sisälle pujotella johtoja tms eikä olla rähmällään jalkotilassa
Itse taistelin noiden releiden kanssa aikani kun ei ollut mitään kokemusta auton sähköistä ennen noiden kytkentää niin jouduin kans miettiin moneen kertaan mitä teen
Releen kytkentä aika helppo toimenpide. Releelle vedetään jatkuva virta akulta ja sulake väliin, maa rungosta, heräte virta lyhyeltä tai pitkältä valonjohdolta mussesta eli suoraan tämä johto poikki ja releeseen kiinni, releeltä 4 nastasta virta siihen katkaistuun valon piuhaan en just nyt muista releen nastan numeroa mutta joku täällä varmasti muistaa tuon.
Eli se toimii sillon niin että kun rele saa heräte virran valo piuhasta se kytkee virran siihen 4 nastaan joka menee valopiuhaan mutta virta tuleekin akulta suoraan eikä kulje valokatkaisijan kautta ja kuormita sitä. Tulee kirkkaammat valot jotka ei pitäis vilkkua.
Releet jotkut sijoittaa tuonne konehuoneeseen akun lähelle tai sinne peltiin missä syyläri on kiinni ja jotkut laittaa sisälle vedeltä suojaan, tämä kai vähän makuasia mihin ne haluat laitella. Jos laitat lähemmäks sitä syylärin peltiä niin helpompi vetää piuhat, ei tarvii sisälle pujotella johtoja tms eikä olla rähmällään jalkotilassa

Itse taistelin noiden releiden kanssa aikani kun ei ollut mitään kokemusta auton sähköistä ennen noiden kytkentää niin jouduin kans miettiin moneen kertaan mitä teen

-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Ajovalot ei pala
Se bilteman valonvahvistussetti riittää johtoineen juurijuuri siihen etupeltiin, niin ei tarvitse muuta kuin napsautella valmiit liittimet paikalleen ja ruuvata releiden pidikkeet peltiin kiinni. Minusta ainakin turha alkaa valmista nippua purkamaan ja katkomaan sisälle vientiä varten.
Muuten, se vika voi olla myös siinä jalkatilassa olevassa vaihtajassa. Helppo irrottaa ja saa varovasti purettuakin.
Jokatapauksessa nuo releet tarvitaan, jos amerikanvalot muutetaan H-4:ksi.
Muuten, se vika voi olla myös siinä jalkatilassa olevassa vaihtajassa. Helppo irrottaa ja saa varovasti purettuakin.
Jokatapauksessa nuo releet tarvitaan, jos amerikanvalot muutetaan H-4:ksi.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Ajovalot ei pala
musse1967 kirjoitti:joo elikkäs osta vaikka biltemasta sellanen valmis setti minkä kytket kiinni. Kannattaa vissiin tehdä kahdella releellä eli niin että lyhyille ja pitkille valoille on molemmille oma rele ja sulake. Tein omaan autoon niin siks että jommat kummat valot toimii vaikka yksi rele menisi rikki.
Releen kytkentä aika helppo toimenpide. Releelle vedetään jatkuva virta akulta ja sulake väliin, maa rungosta, heräte virta lyhyeltä tai pitkältä valonjohdolta mussesta eli suoraan tämä johto poikki ja releeseen kiinni, releeltä 4 nastasta virta siihen katkaistuun valon piuhaan en just nyt muista releen nastan numeroa mutta joku täällä varmasti muistaa tuon.
Eli se toimii sillon niin että kun rele saa heräte virran valo piuhasta se kytkee virran siihen 4 nastaan joka menee valopiuhaan mutta virta tuleekin akulta suoraan eikä kulje valokatkaisijan kautta ja kuormita sitä. Tulee kirkkaammat valot jotka ei pitäis vilkkua.
Releet jotkut sijoittaa tuonne konehuoneeseen akun lähelle tai sinne peltiin missä syyläri on kiinni ja jotkut laittaa sisälle vedeltä suojaan, tämä kai vähän makuasia mihin ne haluat laitella. Jos laitat lähemmäks sitä syylärin peltiä niin helpompi vetää piuhat, ei tarvii sisälle pujotella johtoja tms eikä olla rähmällään jalkotilassa
Itse taistelin noiden releiden kanssa aikani kun ei ollut mitään kokemusta auton sähköistä ennen noiden kytkentää niin jouduin kans miettiin moneen kertaan mitä teen
No nii, säähän sisäistit sen!

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
-
- Addikti
- Viestit: 202
- Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
- Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta
Re: Ajovalot ei pala
Firebolt kirjoitti:musse1967 kirjoitti:joo elikkäs osta vaikka biltemasta sellanen valmis setti minkä kytket kiinni. Kannattaa vissiin tehdä kahdella releellä eli niin että lyhyille ja pitkille valoille on molemmille oma rele ja sulake. Tein omaan autoon niin siks että jommat kummat valot toimii vaikka yksi rele menisi rikki.
Releen kytkentä aika helppo toimenpide. Releelle vedetään jatkuva virta akulta ja sulake väliin, maa rungosta, heräte virta lyhyeltä tai pitkältä valonjohdolta mussesta eli suoraan tämä johto poikki ja releeseen kiinni, releeltä 4 nastasta virta siihen katkaistuun valon piuhaan en just nyt muista releen nastan numeroa mutta joku täällä varmasti muistaa tuon.
Eli se toimii sillon niin että kun rele saa heräte virran valo piuhasta se kytkee virran siihen 4 nastaan joka menee valopiuhaan mutta virta tuleekin akulta suoraan eikä kulje valokatkaisijan kautta ja kuormita sitä. Tulee kirkkaammat valot jotka ei pitäis vilkkua.
Releet jotkut sijoittaa tuonne konehuoneeseen akun lähelle tai sinne peltiin missä syyläri on kiinni ja jotkut laittaa sisälle vedeltä suojaan, tämä kai vähän makuasia mihin ne haluat laitella. Jos laitat lähemmäks sitä syylärin peltiä niin helpompi vetää piuhat, ei tarvii sisälle pujotella johtoja tms eikä olla rähmällään jalkotilassa
Itse taistelin noiden releiden kanssa aikani kun ei ollut mitään kokemusta auton sähköistä ennen noiden kytkentää niin jouduin kans miettiin moneen kertaan mitä teen
No nii, säähän sisäistit sen!
Ensimmäine kerta kun mäkin sisäistän jotain sähköistä

Re: Ajovalot ei pala
JEP! No tuli kattava paketti kiitoksia vaan,mutta meikäläisen tapauksessa ei kyllä avautunut kun ei noista ymmärrä mitään.Kiitos kuitenkin vaivannäöstä,mutta voiko sen katkaisian kuitenkin vaihtaa ilman noita releitä?Autossa oli siis jo ne h4 ennestään.........
Re: Ajovalot ei pala
Ei sieltä pidä kakoa mitään johtoja, kun ei yksin kertaisesti tarvitse katkoa yhtään johtoa. Vain tollo pätkii alkuperäisiä johtosarjoja, abikolatalla otetaan ohjausvirta entisestä polttimen kannasta, lyhyestä japitkästä. Nämä tee se itse miehien sarjat on ihan hyvä juttu ei niin huippu asentajille, sen osaa asentaa vaikka sokea reettakin, tee itse ja korjaa juttuihin. Itse tei metritavarasta ja tuplasti paksummista piuhoista 4 neliöistä lampuille uudet sarjat, ja vahvemmilla releilla kuin sulakkeillakin. Laitoin pääsulakkeeksi poppi ukkojen suosimia kullattuja 40ampperisia putki sulakkeita, akulta syötön 6nelön kaapelilla, ei taritse mitään hilipili valon vahvistin sarjoja. 74 ameerinen patteri antaa kirkkaat valot . Ja ennen kaikkea ei niitä johto hässäköitä pitkin kone tilaa, itse hävitin sarjat siististi kuin releetkin niitä ei näy roikkumassa kone tilassa. Jos tekee tekee itselle ja siististi, ja niin että se kattila ei pala niiden sähkö sätöstelyjen johdosta.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Re: Ajovalot ei pala
No niin ratkesi tämäkin spektaakkeli eli kaveri bongas konehuoneen johto viidakosta 8a sulakkeen joka oli kaput.Sen kun vaihto uuteen niin valot alko toimimaan,ei tainnu olla orkkis kytkentä detroitista vaan jonkun paikallisen"sähkönipan" viritys........