FBFIN65 kirjoitti:Jep täällä kiinnostus heräsi Auto 2005 Ford Mustang 4.6L Saleen S/C manual vaihteisto, Ilmottautuu mahdolliseen testi säätöön

Pistä vaikka yv:tä tulemaan, mitä missä milloin ?

Laitan privaa tulemaan, jutellaan lisää sähköpostilla.
Mut näin julkisestikin on hyvä käydä läpi asioita. Ei liity mitenkään ylläolevaan autoon, vaan kokemuksiin GM:n tuotteista.
Tarkoitus ainakin omalta osaltani on tuoda kokemuksia tänne (jos vaan siihen kykenen) ja samalla yrittää laajentaa säätöosaamista uudempien Mustang-harrastajien keskuudessa. Kokemus on opettanut sen, että yksi(kään) säätäjä ei pärjää itsekseen GM:n boksien kanssa vaan aina silloin tällöin tarvitaan apua muilta kanssasäätäjiltä. Näin homma toimii Ämericassa ja näin sen soisi toimivan myös Suomessa. En keksi ainuttakaan syytä miksei näin voisi olla myös Fordin tapauksessa. Se toki täytyy todeta, että itselläni ei ole Ford-säätäjiin kontakteja jenkkilään päin, mutta pakko samalla todeta, että GM:n bokseihin olen saanut apuja, kun olen vaan kysellyt ja tutustunut muihin harrastajiin rapakon takana.
Sit niistä haasteista. Ei ole ollenkaan ennenkuulumatonta, että tietsikkaboksi on lukittu. Tarkoittaa siis sitä, että auton tietoja ei pääse lukemaan, koska jenkkisäätäjä on niin päättänyt. Lähinnä liittyy säätöniksehin, joita ei haluta muille jakaa. Onneksi harvemmin näitä enää näkee, mutta en tiedä mikä tilanne on Fordin bokseissa.
Toinen aika yleinen case on se, että käytetty auto tuodaan jenkkilästä Suomeen, eikä viriosista ole tarkempaa tietoa. Aina tietoa ei tarvitakaan, mutta esimerkiksi polttoainesuuttimien data olisi hyvä olla tiedossa, koska se helpottaa säätämistä. Sama juttu läppärungon koon suhteen. Jos omistaja ei tiedä mitä autolle on tehty, ei säätäminenkään ole aina helppoa.
Ahdetuissa katalysaattorit voivat olla ongelma. Katit sulaa helposti pienillä ennakoilla. Pakopaineen mittaus olisi vallan mainio tapa eliminoida moinen ongelma, mut mihis laitat anturin, muutakuin poistamalla kapeakaistan väliaikaisesti.
GM:n bokseissa seosta rikastetaan "satunnaisesti" katalysaattorien suojelun vuoksi. Jos säätäjä ei ole tästä perillä, voi säädöt täyskaasulla mennä täysin munilleen. Vastaava ongelma voi tulla bensatrimmien käsittelyssä.
No, tuossa tuli taas jotain kirjoitettua. Toivon että en vaikuta "besserwisseriltä" eli en todellakaan vielä tiedä bokseista tarpeeksi. Kaikki kommentit ovat tervetulleita, samoin kysymykset.
Onkos muuten Mussen moottoreissa säätyvät nokat (tyyliin VTEC tms). Niitähän ei tönäri-LSx:ssä ole, poislukien tietyt mallit (L99 yms.). Pikaisesti kun vilkaisin, niin en huomannut miten toi näkyisi borderline-sytkätaulussa.
