Kiertokankien laakerivälys
-
- Aktiivi
- Viestit: 39
- Liittynyt: 03 Tammi 2008, 20:45
- Auto: Ford Mustang Fastback GTA 390 -67
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
Kiertokankien laakerivälys
Minkälaista kiertokangen laakerivälystä olette käyttäneet viri/stroukkikoneisanne? Omassa 393W projektissa mittasin laakerivälykseksi 0,0017-0,0018 tumaa ( Scatin valukampura ja Cleviten laakerit ). Fordin korjaamokäsikirjassa annetaan arvoiksi vakio 289 koneelle 0,0008-0,0015 ja viritysopaissa 0,0025-0,0030 tuumaa. Uskallanko kasata koneeni näillä arvoilla vai karahtaako kiville? Onko kokemuksia laakerivälyksen kasvattamisesta kiiloitusperiaattella ( 600 vesihiomapaperi kaulan ympäri ja pyöritetään narulla? Muita korjausehdoituksia?
Re: Kiertokankien laakerivälys
Laakeri välyksissä käyttäisin laakerivalmistajien ohjeita.
http://www.stealth316.com/misc/clevite- ... arings.pdf
http://www.mahle-aftermarket.com/C12579 ... 1-205R.pdf
http://www.chevyhiperformance.com/tech/ ... ance_info/
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... e_control/
Minun mielestä nuo sinun kiertokankien välykset on vielä OK, vaikkakin hieman tiukan puoleella.
Oikean tai haluamasi välyksen saat syntymään vain tarkalla uudeleleen koneistuksella tai alikoko laakereilla.
Nuo välykset voi pyöristää 0.0020" joka on OK. Jos kampiakseli ja kiertokanget ovat korkealaatuisesti koneistettu en tekisi muuta kuin kokoisin koneen noilla välyksillä.
http://www.stealth316.com/misc/clevite- ... arings.pdf
http://www.mahle-aftermarket.com/C12579 ... 1-205R.pdf
http://www.chevyhiperformance.com/tech/ ... ance_info/
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... e_control/
Minun mielestä nuo sinun kiertokankien välykset on vielä OK, vaikkakin hieman tiukan puoleella.
Oikean tai haluamasi välyksen saat syntymään vain tarkalla uudeleleen koneistuksella tai alikoko laakereilla.
Nuo välykset voi pyöristää 0.0020" joka on OK. Jos kampiakseli ja kiertokanget ovat korkealaatuisesti koneistettu en tekisi muuta kuin kokoisin koneen noilla välyksillä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kiertokankien laakerivälys
Lainaan vähän tätä topiikkia kun tuli mitattua eilen omasta moottorista laakerivälykset. Onko OK että molemmissa sekä runkolaakereissa että kiertokangen laakereissa on 0,003" välykset? Vai onko tehtävä jotain toimenpiteitä? Onko laitettava high-volume öljypumppu?
Re: Kiertokankien laakerivälys
Hyvä juttu. Huh... Pelkäsin jo uudelleen koneistamo keikkaa. Ilmeisesti meinattu racing konetta tästä kun noin isot välykset! Sillä ajattelin että onko tästä katukoneeksi, jolla ajellaan myös välillä hiljakseen.
Re: Kiertokankien laakerivälys
Toivottavasti kukaan ei nyt ymmärrä, että racing koneessa tulisi olla 0.0030" tai jopa suurempi laakeri välys.Topias74 kirjoitti:Hyvä juttu. Huh... Pelkäsin jo uudelleen koneistamo keikkaa. Ilmeisesti meinattu racing konetta tästä kun noin isot välykset! Sillä ajattelin että onko tästä katukoneeksi, jolla ajellaan myös välillä hiljakseen.
Eiköhän noin 2" laakerikaulalle racing välys ole 0.0020" - 0.0025".
Minä asetan laakerivälykset noissa minun koneissa tuohon haarukkaan.
Miksi?
-laakerilämpö ei nouse liian suureksi.
-öljyn virtaus laarerin läpi riittävä, ei vaadi tehopumppua joka hukkaa moottorin tehoa.
-tuolla öljykalvopaksuudella saavutetaan korkein öljykalvon paineenkesto.
-tuottaa koneesta parhaan tehon.
Kyllä tuolla 0.0030" välyksellä tulee toimeen kun valitsee sopivan öljyn. Vaatinee hieman paineiden tarkailua alussa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Kiertokankien laakerivälys
Minkähän takia tuohon koneeseen on tehty noin iso välys? Kaikki ovat tulleet suoraan koneistamolta, tosin koneistettu jo edellisellä omistajalla.
Re: Kiertokankien laakerivälys
Plastigagella mitattiin.