Moottorin painotus?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Moottorin painotus?

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Joku varmasti osaa sanoa arvaamatta oikean painotuksen Windsorille, 28oz vai 50oz. Moottoria väitetty 289.si, mutta lohkossa D4DE-6015-BA (listojen mukaan -74 302 -kö?) Damperissa nr.sarja: C5AE 831 6A2 kovasti näyttää 50oz, mutta KVG väitti toisaalla koneen olevan 28oz. Oikeanlaista vautipyörää pitäisi asennella kampuran päähän...
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Moottorin painotus?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

JXA-26 kirjoitti:D4DE-6015-BA (listojen mukaan -74 302 -kö?)
En tunne pikkulohkojen valujen eroja, mutta D4 on tosiaan vuosimalli 1974, se tarkoittaa koodia jolloin lohkon valuun on tehty viimeinen muutos. Eli jos seuraava muutos tuli vaikka vuonna 1978 302 lohkon valuun, niin silloin koodi olisi vaihtunut D8xx alkuiseksi. Eli lohkohan voi olla täten vaikka valettu 1976 vuonna, mutta valukoodi viittaa edelleen 1974 vuoteen. Hyvänä esimerkkinä 460 lohkon valuun tehtiin viimeinen muutos 1979 eli koodi on D9TE, lohkoa valettiin vielä '90-luvun puolessa välissä koodilla D9TE, mikä viittaa siis vuoteen 1979. Täältäkin joku joskus mulle soitteli että on kusetettu kun piti olla uusi lohko ja lukee D9TE. Lohko oli kyllä uusi ja SVO:n varastoista. Tämmöinen sivujuonne vaan asiaan.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Moottorin painotus?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tarina 289 M1, 28 oz (external) akselin tasapainottamisesta....

Oman kampiakselin kun hain tänään puntituksesta niin vauhtipyörälle 15.46 oz ja damperille 10.85 oz vasta-painot.
Jep joo. kampiakselilla pidettiin max. massa ja muutokset tehtiin vauhtipyörään ja damperiin.
Miksi näin?
Koska -0- balansointi ei oikein olisi onnistunut ja/tai olisi tullut suhteettoman kalliiksi (lue +1000€). Niin pää-dyimme tilanteeseen, että kampiakselille jätettiin maksimaalinen massa ja loppu painotus vietiin akselin ulkopuolelle.
Näin ulkoiset massat ovat pienemmät ja oletettavasti akseli kestää paremmin rääkkiä.

Tavoite lopputulos ero 0.2 oz-in.
Toteutunut vauhtipyörän pääty 0.13 oz-in ja damperin pääty 0.09 oz-in.

Kytkin asetelmakin painotettiin -0:aan kun siinä alunperin oli 20 g heitto.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Moottorin painotus?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

289 ja aikaisemmat 302 (28oz) kampiakselit näyttää erilaiselta kuin uudemmat ns. 5.0 akselit (50 oz)

http://www.fordsmallblock.com/PDF/Small ... ancing.pdf
Liitteet
28oz akseli 302 koneesta
28oz akseli 302 koneesta
50oz akseli 5.0 koneesta
50oz akseli 5.0 koneesta
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin