V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koossa
Valvoja: Ville K
Alueen säännöt
Rata-Reinojen ihan oma kalenteri ja keskustelualue race-henkisistä tapahtumista.
Rata-Reinojen ihan oma kalenteri ja keskustelualue race-henkisistä tapahtumista.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
Oho... Saattaa jonkinverran meno piristyä. Olihan siinä dartin lohko jo olihan?
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
luultavasti pakko ottaa kevyesti tuo paikaltaanlähtö tuolla geeteellä, noilla tehoilla reilumpi kaasunkäyttö hukuttaa maailman rengasavuun. vaikutti vielä siltä että ahdon ei anneta edes alkuun nousta
tuon huono aika / hyvä loppunopeus jutun olen huomannu ihan käytännössä itekkin. vaikkei kummatkaan koskaan mitään huippulukemia ole ollukkaan.

tuon huono aika / hyvä loppunopeus jutun olen huomannu ihan käytännössä itekkin. vaikkei kummatkaan koskaan mitään huippulukemia ole ollukkaan.

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
Tuota käytetään ihan yleisesti näiden isojen moottorien turbottamisessa, eli valitaan tietoisesti turhan isot turbot käyttötarkoitusta ajatellen. Tällä turbot heräävät esim. 3500-4000 rpm tms. alueella riippuen koneen pakokaasun tuotosta, joten kaikki ajelu alle sen on ikäänkuin helppoa ja mukavaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
kaara91 kirjoitti: Siinä pakokaasun lämpötila tekee myös töitä. Kylmä pakopuoli ei nosta heti paineita ahtopuolelle, ennen kuin pakokaasut kuumenevat riittävästi.
Voisiko tämän termodynamiikkaan jotenkin avata?
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
Oikein wiki linkit heitit. Ei nyt oikein auennut mitä noilla linkeillä hait.
Vaikkei se kovin terveellistä itse moottorille ole, niin väitän että turbon toiminta kylmällä moottorilla, on aivan sama kuin kuumemmallakin. Palotapahtuma tuottaa samanlämpöistä ja saman määrän palokaasua, jonka virtaus ja paine on myös sama.
Vaikkei se kovin terveellistä itse moottorille ole, niin väitän että turbon toiminta kylmällä moottorilla, on aivan sama kuin kuumemmallakin. Palotapahtuma tuottaa samanlämpöistä ja saman määrän palokaasua, jonka virtaus ja paine on myös sama.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
Pakokaasujen jäähtyminen lyhyen pletisarjan aikana on hyvin pientä jopa merkityksetöntä. Täten kaasu virtaus ei hidastu, eikä paine pienene. Lämpö ei turboa pyöritä.
Tulee mieleen ketonen myllyrinteen sketsi Anoppila...
Tulee mieleen ketonen myllyrinteen sketsi Anoppila...
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
En mä tiedä mistä syystä, mutta kaikki nämä kovat luut isossa maailmassa pinnoittaa pakosarjat jotta mahdollisimman paljoa lämpöä siirtyis turboille. Tuskin ne sitä tekevät vain että näyttää pornolta. Minä en ole turboguru, tarttis kysellä Ritolan Sakulta - se on aika kartalla näistä asioista ja se perustuu omakohtaiseen kokemukseen.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
Hoh-hoijaa... Mites siellä digiboxi mainoksessa se Sulevi Peltola sanoikaan: Wiki Wiki.
Onhan se selvä että turbo moottorissa venttiili ajoitus periaatteet ovat ihan erilaiset kuin vapaasti hengittävässä. En lähde tässä selvittämään näitä perusteita kun voin ihan rehellisesti myöntää ettei ole yhtään turbo moottoria rakentanut. En kuitenkaan lähde myöskään liittämään tähän yhdentekeviä Wiki ja bing linkkejä, joiden informaation on täysi nolla.
Edelleenkin väitän ettei pakokaasujen lämpötila missään tapauksessa enään nouse pakoputkessa, ellei konetta sitten ole suunniteltu siten että palotapahtuma jatkuu pakoputkessa, kuten, ns. paukkusysteemi tekee. Tällöinkään pakoputken lämpötilalla ei ole mitään merkitystä. Case closed.
Mutta eiköhän jatketa aiheesta, eli Mailin ojot Orivedellä 2012... Olut oli kylmää ja sitä oli riittävästi. Paluu kyyti oli antoisa! Kiitti!

Onhan se selvä että turbo moottorissa venttiili ajoitus periaatteet ovat ihan erilaiset kuin vapaasti hengittävässä. En lähde tässä selvittämään näitä perusteita kun voin ihan rehellisesti myöntää ettei ole yhtään turbo moottoria rakentanut. En kuitenkaan lähde myöskään liittämään tähän yhdentekeviä Wiki ja bing linkkejä, joiden informaation on täysi nolla.
Edelleenkin väitän ettei pakokaasujen lämpötila missään tapauksessa enään nouse pakoputkessa, ellei konetta sitten ole suunniteltu siten että palotapahtuma jatkuu pakoputkessa, kuten, ns. paukkusysteemi tekee. Tällöinkään pakoputken lämpötilalla ei ole mitään merkitystä. Case closed.
Mutta eiköhän jatketa aiheesta, eli Mailin ojot Orivedellä 2012... Olut oli kylmää ja sitä oli riittävästi. Paluu kyyti oli antoisa! Kiitti!
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
tuota tuskin kukaan haluaa, syy on joku muu. en tiedä mikä.Fastback kirjoitti:En mä tiedä mistä syystä, mutta kaikki nämä kovat luut isossa maailmassa pinnoittaa pakosarjat jotta mahdollisimman paljoa lämpöä siirtyis turboille. Tuskin ne sitä tekevät vain että näyttää pornolta. Minä en ole turboguru, tarttis kysellä Ritolan Sakulta - se on aika kartalla näistä asioista ja se perustuu omakohtaiseen kokemukseen.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
Tässä jotain Suomalaisesta turbo osaamisesta, BMW E36 M50/52B28 Turbo powered by VHTRacing.
Yhteenveto kaikista eri säädöistä: 98E, 98E+vesimetsku,E85,E85+NOS. Ihan hyvin 2,8 litran suorastakuutoses-ta! Maili saataisi onnistua hyvin…
http://www.vhtracing.com/
lisää turbo ym. materiaalia Facebook, VHTRacing Engineering.
Ei Mikko kauhean paljon pakokaasulämmöistä välitä kunhan ei putket ja turbo sula. Pääpaino näissäkin koneissa on imupuolella (paine puolella).
Yhteenveto kaikista eri säädöistä: 98E, 98E+vesimetsku,E85,E85+NOS. Ihan hyvin 2,8 litran suorastakuutoses-ta! Maili saataisi onnistua hyvin…
http://www.vhtracing.com/
lisää turbo ym. materiaalia Facebook, VHTRacing Engineering.
Ei Mikko kauhean paljon pakokaasulämmöistä välitä kunhan ei putket ja turbo sula. Pääpaino näissäkin koneissa on imupuolella (paine puolella).
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
Turbojen toiminnan kannalta lämpö ja paine kulkevat käsikädessä - tehkääs kotiläksyt ja palataan sitten takaisin 2012 hallin seisovalle mailille. 

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
Kovasti toiset tuntuu noin ajattelevan mutta minkään laista aineistoa väitteiden pohjaksi ei ole esitetty...
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
Niin, palo tapahtumassa syntyvä painehan sitä mäntää alas painaa. Ei lämpö.
On sen verran kauan siitä kun olen viimeksi integroinut, ja tuossa näkyy vain osa laskelmasta...
Tuossa lasketaan turbon kokonais hyöty suhdetta, eli = merkin eri puolilla on ilma puoli, ja toisella pakokaasu turbiinin puoli. Tuo nyt ei mielestäni vielä kerro että pakokaasujen lämpötila olisi suoraan tekemässä työtä, vaan esim. painetta luovalla puolella vähentämässä hyötysuhdetta. Painetta tehdessä osa työstä "katoaa" lämmöksi, joka ei imupuolella ole mikään toivottava piirre.
On sen verran kauan siitä kun olen viimeksi integroinut, ja tuossa näkyy vain osa laskelmasta...
Tuossa lasketaan turbon kokonais hyöty suhdetta, eli = merkin eri puolilla on ilma puoli, ja toisella pakokaasu turbiinin puoli. Tuo nyt ei mielestäni vielä kerro että pakokaasujen lämpötila olisi suoraan tekemässä työtä, vaan esim. painetta luovalla puolella vähentämässä hyötysuhdetta. Painetta tehdessä osa työstä "katoaa" lämmöksi, joka ei imupuolella ole mikään toivottava piirre.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
kyse oli siitä että tuskin kukaan haluaa punasena hehkuvaa turboa jos sen sais toimimaan samoin kylmempänä.Fastback kirjoitti:Turbojen toiminnan kannalta lämpö ja paine kulkevat käsikädessä - tehkääs kotiläksyt ja palataan sitten takaisin 2012 hallin seisovalle mailille.
periaateläksyt aiheesta on opeteltu kantapään kautta jo joskus -80 luvulla.
Viimeksi muokannut Galaxie61, 05 Joulu 2012, 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: V8 Meet / Hallin seisova maili 16.6.2012 Musse-tiimi koo
mietitte ihan turhaan noin tieteellisiä juttuja 

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen