ilokaasuohjainlaite ?
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1369
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
ilokaasuohjainlaite ?
Olen suunnittelemassa elektronista ohjelmoitavaa purkkia jolla voisi ohjata ilokaasusolenoidia. Ongelmana on että aihe on mulle kohtuu outo.
Tarkoitus olisi että purkki lukisi kierrosluvun, kaasupolkimen asennon, kytkinpolkimen samoin vaihtohetkellä, ja sopivalla kierrosluvulla ja poljin riittävän syvällä avattaisiin kaasusolenoidi. Vaihtohetkellä kytkinpoljin tieto katkaisee kaasun syötön. Purkki antaisi myös tiedon ohjainlaitteelle esim oktaanipistokkeen kautta että siirrytään rikastamaan ilokaasun takia. Kaasu solenoidi avattaisiin jollain taajuudella ja pulssisuhde olisi säädettävä.
Nyt ilokaasumiehet mielipiteitä : vaaditaanko jotain muuta, ja millä arvoilla esim. 5.0 koneelle voi kaasua antaa ?
Selittäkää myös mikä ero on wet vs dry järjestelmällä ?
Tarkoitus olisi että purkki lukisi kierrosluvun, kaasupolkimen asennon, kytkinpolkimen samoin vaihtohetkellä, ja sopivalla kierrosluvulla ja poljin riittävän syvällä avattaisiin kaasusolenoidi. Vaihtohetkellä kytkinpoljin tieto katkaisee kaasun syötön. Purkki antaisi myös tiedon ohjainlaitteelle esim oktaanipistokkeen kautta että siirrytään rikastamaan ilokaasun takia. Kaasu solenoidi avattaisiin jollain taajuudella ja pulssisuhde olisi säädettävä.
Nyt ilokaasumiehet mielipiteitä : vaaditaanko jotain muuta, ja millä arvoilla esim. 5.0 koneelle voi kaasua antaa ?
Selittäkää myös mikä ero on wet vs dry järjestelmällä ?
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: ilokaasuohjainlaite ?
Yksinkertaisimmillaan kaasunohjaus tapahtuu painokytkimen välityksellä, joka tunnistaa karputraattorin kyljestä kaasuvivun WOT eli kaasupohjassa asennon, jos kaasunsäätely on mekaanisella yhteydellä niin sen voi rakentaa myös ruiskulle. Se kaasupolkimen asentona nuuskiva painonappula antaa impulssin kaasu ja bensasolenoideille, jotka antava extra bensaa ja kaasua suoraan imusarjaan. Kaasun kanssa täytyy olla hereillä silloin kun sitä käytetään, ehkä tämän takia ajatuksenasi on keskittyä sen ohjaukseen perusteellisemmin? Kierroslukua täytyy olla 3500 rpm tienoilla kun extahappea&kakkua annetaan, joten jos tollaisen mekaanisesti ohjatun kaasusetin kanssa erehdyksessä painaa läpät selälleen joutokäynniltä, niin silloin tuli remonttia. Jos kuljettajalla on perusasiat hanskassa niin tollaisella mekaanisesti ohjatulla keksinnöllä pärjää. Ehkä eniten panostaisin ennakoiden ohjaukseen, sillä ohjenuora on tiputtaa 1-2 astetta ennakkoa per 50hv kaasua.
Wet satsi tarkoittaa yksinkertaisuudessaa sitä, että sen mukana tulee extra bensan annostelu myös, toisin kuin Dry satsi antaa pelkkää kaasua pullosta. Eli jos tavoite on ajaa autolla tai mopolla tai ruohonleikkurilla, niin märkä systeemi.
Wet satsi tarkoittaa yksinkertaisuudessaa sitä, että sen mukana tulee extra bensan annostelu myös, toisin kuin Dry satsi antaa pelkkää kaasua pullosta. Eli jos tavoite on ajaa autolla tai mopolla tai ruohonleikkurilla, niin märkä systeemi.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1369
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: ilokaasuohjainlaite ?
Ajatuksena on tosiaan tehdä itsenäinen laite joka toimii turvallisesti eikä syötä väärään aikaan, eikä ostaa valmista sarjaa. Purkautuuko ilokaasu imusarjaan nesteenä vai kaasuna ?
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
-
- Addikti
- Viestit: 259
- Liittynyt: 28 Maalis 2011, 22:04
- Auto: Mustang Gt -95
- Paikkakunta: Vantaa
Re: ilokaasuohjainlaite ?
itselläni kuiva sarja. Mikrokytkin kytkee kaasun syötön kun on läpät seljällään, samalla tulee täydet linjapaineet bensa puolelle.. Jos paineet putoo niin kaasun syöttö katkee. Mulla on myäs msd härpäkkeet ja sytytyksen myöhästäjä mitä ohjaa ilokaasun heräte. Tohon ku lisäis kierros vahdin niin pitäsin sitä aika turvallisena.. Nytkään ei tosin oo ollu ongelmia. Märkäsarjaa suosittelen jos tarvii enemmän kun 150 shottejaPappacosworth kirjoitti:Ajatuksena on tosiaan tehdä itsenäinen laite joka toimii turvallisesti eikä syötä väärään aikaan, eikä ostaa valmista sarjaa. Purkautuuko ilokaasu imusarjaan nesteenä vai kaasuna ?
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1369
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: ilokaasuohjainlaite ?
Tuli mieleen idea, egr-lätkän paikalle kun laittais yhden suuttimen lisää, ja jakaa sillekin paineen, niin ohjainlaite voi ohjata sitäkin ja lisärikastaa.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1369
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: ilokaasuohjainlaite ?
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: ilokaasuohjainlaite ?
Ilokaasu johdetaan imusarjaan kaasumuodossa. Jos edellä kuvattuun systeemiin lisätään tuo rpm haistaja, niin eipä sillä vahinkoa pitäisi syntyä. Toisaalta, jos ilokaasua halutaan käyttää ja järjestelmä rakentaa ns. idioottivarmaksi niin en ole ollenkaan vakuuttunut, että onko ko. auton käyttäjän järkevää kaasua käyttää. Karrikoidusti sanottuna, jos ei pysy mopolla pystyssä niin onko pakko loikata turbotun kawasaakelin puikkoihin? Tarkoittaen että jos ei ajatus pysy sen vertaa kasassa ettei pärjää ns. vanhan liiton kaasukeksinnöillä niin onko sitten pakko väkisin kaasuja käyttää. Tämä tästä saarnasta.
Muuten olen positiviisesti yllättynyt että äijät pohtivat tuollaisen matolaatikon tekemistä joka ohjailee kaasua, ennakoita, bensansyöttöä huomioiden kierrosluvun ja kaasupolkimen asennon. Tsemppiä hommaan sällit. Ilokaasun hieno puoli on se, että vaikka käytössä olisi 50 hv suuttimet, niin teho nousee ehkä sen 25-50 hv, mutta vääntöä saattaa tulla 50 % lisää - se tuntuu munissa asti.
Muuten olen positiviisesti yllättynyt että äijät pohtivat tuollaisen matolaatikon tekemistä joka ohjailee kaasua, ennakoita, bensansyöttöä huomioiden kierrosluvun ja kaasupolkimen asennon. Tsemppiä hommaan sällit. Ilokaasun hieno puoli on se, että vaikka käytössä olisi 50 hv suuttimet, niin teho nousee ehkä sen 25-50 hv, mutta vääntöä saattaa tulla 50 % lisää - se tuntuu munissa asti.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- paltant.ponitalli
- Addikti
- Viestit: 300
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
- Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert. - Paikkakunta: Karjakoski bank of a river
Re: ilokaasuohjainlaite ?
moro ! ihan kiinostuksesta kyselen,miten pappacossun suunitelmien toteutus onnistui ? saitko kokoon "aivo" paketin kaasujen kylkeen ??
BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: ilokaasuohjainlaite ?
mulla on jossain kuvia lopputuloksesta kun testailtiin ilman parempaa tietoa.kaara91 kirjoitti:70 luvulla noita kokeiluja tuli tehtyä parissa autossa. Saatiinhan ne pelittämään, mutta tuo Fastbackin mainitsema väännön lisäys aiheutti molempiin kotteroihin kytkinpäivityksen järeämpään. Se meinaan oikeesti vääntää ja vääntö tulee samantien kun nappulasta antaa käskyn. Siinä ei tosiaan ole turbo viiveitä.
Muistelen että meidän kokeiluissa kaasu tuli nesteenä. En kyllä nyt ole ihan varma, mutta pullon asento piti olla tietty ja polttoaine lisäys myös mangneettiventtiileiden ohjaamana mekaanisesti napista. Joten sitä piti käyttää harkiten. Yksi kaasari muistaakseen suli sisäkaluiltaan ja oli siinä kait muutama kunnon pamauskin joka hajotti parit ilmanputsarit ennen kuin homma saatiin kartalle, vaikka kirjoista luettuja ohjeita koitettiinkin soveltaa intoa kuohuvissa aivonystyröissä. En tiedä sen enempää noista vehkeistä, mutta kyllä lähtee kun on oikeat suuttimet ja tavara saadaan virtaamaan. Siinä voimalinja saa myös totisesti kyytiä.
sylinterinseinämissä oli hieno hämähäkinverkko kuviointi. kaikissa kahdeksassa. oli ainaki joka pytyllä polttanu.

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
- Pappacosworth
- Aina äänessä
- Viestit: 1369
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
- Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Re: ilokaasuohjainlaite ?
projekti on aloittamista vaille valmis, tallissa muut hommat vie nyt kaiken ylimääräisen ajan.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/