releiden kytkennästä kysymys

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
musse1967
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta

releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja musse1967 »

Elikkä pitäisi releet kytkeä kaikille valoille ja löysin kyllä kytkentä kaavion mutta kun en sähköstä paljoa ymmärrä niin voisiko joku asian osaava kertoa pitääkö kyseinen kaavio mahdollisesti paikkansa?

Kuva

Aika villin näköinen kuvio enkä oikein pääse perille miten tuo sähkö tuossa liikkuu ja siis onko tuo kaavio oikein ylipäänsä? Sen tiedän että hankalahan sen on pakko olla kun vilkut samassa paketissa etuparkkien kanssa ja pitää valojen vilkkua jne mut siihen se sit jääkin :D Eli jos joku sähköä tunteva voisi varmistaa että tämä yllä oleva toimii nii ei tarvii polttaa autoa ihan vielä :D
Avatar
JVU/65-HT
Addikti
Viestit: 387
Liittynyt: 22 Heinä 2004, 07:27
Auto: 79 Lincoln Mark V Bill Blass,
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT, "Skoude" 97- Coupe
Paikkakunta: Pupuputka /Tuusula

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja JVU/65-HT »

Katto yv

T:Jarkki
-Jarkki-

79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE :pamputtaa:
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1551
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

Varovasti suosittelen jos et ole aiemmin sähkökytkennöiden kanssa sinut niin kannattaa kysyä
joltain aiempaa kokemusta omaavalta neuvoja. Niin ja lähinnä noita releitä kaivataan ajovalojen
piiriin ettei valokatkaisija rasitu (tai kärähdä ajan myötä). Tuosta sinun relekytkentäkaavasta
sen verran että releet olisi paras kytkeä siten että valonvaihtokatkaisin (dimmer switch) olisi
ohjauspiirissä eli vain vaikuttaisi releiden ohjauspiiriin jolloin polttimoihin tulisi suoraan akulta
virta releiden läpi jolloin myös valoteho nousee vähempien jännitehäviöiden vuoksi. Empä nyt
tähän osaa piirtää kytkentäkaavaa mutta sekään ei ole mitään avaruusteknologiaa.
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Eipä niitä autoja polttaa kannata... :roll:

Tässä kans ite mietiskelin kuinka tohon upoon tekisin sähköt, mulla oli hetki sitte sopiva kaavio sulle täs piirrettynä, kun vielä saisin sen tänne nii olis helpommin ymmärrettävissä...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
musse1967
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja musse1967 »

Kiitoksia hirveesti vinkeistä ja vastauksista! YV:nä tuleekin jo kytkentä kaavio mikä on helpompi lukuinen kuin tämä minun löytämä kaavio yms minkä avulla voi kytkentä onnistua ilman hirveempää hiusten lähtöä :D
musse1967
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja musse1967 »

tuossa sähköjä kytkin autoon kiinni niin alkoi mietityttään seuraava tuosta yllä olevasta kuvasta eli laitetaanko johdot 14 ja 15 rosvolla vai katkaistaanko ja tuo virtalukon johto on tietenkin rosvolla eikö niin?? Anteeks nyt tyhmät kysymykset mut sähkö ei oo mun heiniä. :D
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

On vähän huono tapa kytkeä valot. Releet ei poista virtakuormaa valonvaihtimelta. Lähi- ja kaukovalot vaativat oman releen, ja takavalot ei tartte ainakaan virrankulutuksen takia.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
musse1967
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja musse1967 »

Aivan juu, mut eikös se kuorma oo sillä valonvaihtimella muutenkin ollut? Mulla on sellanen käsitys ollut että tuo varsinainen valokatkaisija hajoaa mutta lyhyiden ja pitkien vaihdin ei oo ikinä menny kellään rikki? Tein siksi tuolla systeemillä kun ei toistakaan ollut mistä olisin saanut jonkuin näköisen tolkun...tosiaan voisiko joku viel siihen kysymykseen vastata minkä postasin niistä kahdesta johdosta eli ryöstetäänkö virta vai suoraan katki ja releeseen kiinni johdot 14 ja 15?
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Eli johdot 14 ja 15 tulee valonkatkasijalta ja tehtävänä maadottaa kaks relettä? Ne tulee siis suoraan katkasijalta releille eikä mihinkää muualle, ainakaa toivottavasti. Ei noissa kannata mitää ryöstellä vaan tekee kunnolla liitokset ku kerran alottaa. Ja tosiaan, eipä toi ois kovin kummonen kytkentä laittaa valonvaihtimelle relettä... Ootappas yritän löytää kaavan...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Valonvaihtajalta pitkille valoille menevä johto poikki. Valonvaihtajan puoleinen johdon pää releen napaan 85. Napa 86:sta johto maahan. Nuo voi laittaa päinvastoinkin. Pitkille valoille menevä johdonpää napaan 87. Navasta 30 sulakkeen kautta johto akun (+) napaan.
Tuolta löyty aika hyvä sanallinen selitys tolle pitkien kytkennälle ;)

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=156974
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
musse1967
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja musse1967 »

laita vaan valovaihtimelle kytkentä vielä niin teen mielelläni senkin kun kerran aloin noita parantelemaan muutenkin :D

se valonvaihtajan relekytkentä taitaa mennä niin että, rele tulee heti tuon vaihtajan jälkeen ja oma virta akulta ja vaihtimelta tulevat pitkät ja lyhyet plussat toimivat herätteenä releelle joka akulta ottaa varsinaisen virran?

Mitenkäs sit ne tarvii vissiin omat sulakkeet sitten vielä vai vetaiskö yhdellä plussalla akulta ja sulake siihen väliin ja haaroittaa lähempänä releitä? Kun eihän siinä enempää kulje virtaa kun lyhyiden tai pitkien virta, ei molempien samaan aikaan?

Juu niin ymmärsin kanssa että noi 14-15 piuhat pistetään katki ja suoraan releeseen kiinni ja ainoa rosvo tulee tuolle virtalukon vihreä/punaiselle piuhalle.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Tässä oma kötöstys, toimiskohan kuva...

Eli kato releitä R2 ja R3. Väreillä ei oo väliä, R4 on lisäpitkät. Selviskö? Ton voi vielä tehä niin, että lyhyet lakkaa palamasta kun vaihtaa ton R3 vaihtoreleeks ja sen kautta lyhyiden releen heräte...

Sen verran vielä, että tumman sininen on siis valonkatkasijalta, vaaleen vihree vaihtajalta. Vaaleen sininen ja toi punanen on akulta, maatot normaalisti ja sit menee musta ja sanoisko tota vihreeks, valoille. Mutta niinku sanoin väreillä ei oo merkitystä!

Jos joku ymmärtää paremmin nii korjakkaa toki!
Liitteet
Kötöstys
Kötöstys
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
musse1967
Addikti
Viestit: 202
Liittynyt: 16 Syys 2012, 08:58
Auto: Mustang 1967 coupe, 351w, väri musta

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja musse1967 »

no noissa ei oo merkittynä ollenkaan noiden releiden liittimien numeroita mut eiköhän tuosta tolkkua saa...luulen et saan helpoiten tehtyä sen niin tosiaan et vedän vaihtimelta piuhan releelle herätteeseen ja releeltä piuhat lyhyille sekä pitkille ja suoraan akulta virta releeseen kíinni. Tälläinen on molemmat virrat saman releen kautta mutta eipähän ole vaihtimella jännite kuormaa enää sen jälkeen.

Voi tuon toki toteuttaa kahdellakin eri releellä eli vetää tosiaan lyhyistä omalle releelle piuhan herätteeksi ja pitkiltä oman piuhan omalle releelle jne...tarvii katsoa miten tuon toteutan kun taas tallille pääsee :D
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ja laitat sitten ennen sitä vaihdin relettä sen valoreleen, muuten menee taas katkasijan kautta virrat. Siks kaks relettä. ;)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: releiden kytkennästä kysymys

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Yksinkertainen, idioottihelppo ja halpa ajovalojen releistys onnistuu Bilteman valonvahvistussarjalla.
Yhtään johtoa ei tarvitse pätkiä ja kaikki kytkennät, paitsi akulta tuleva syöttö ja maa, tehdään valmiisiin liittimiin.
Sulake kannattaa lisätä akulta tulevaan syöttöjohtoon.
Omaan kuusvitoseen laitoin H4-valot tuolla sarjalla ja hienosti pelaa.
Jos jotakin negatiivista hakemalla hakee, niin sikäli laiton, että ajovalot sammuvat kerralla, jos syötön sulake palaa.
http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?query=valonvahvistin
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Vastaa Viestiin