221 pikkupikkulohko
221 pikkupikkulohko
No niin..
Mulla on tossa tommonen 221 koneprojekti, joka ois tarkotus heittää jonkun eurofoordin nokalle joskus.
Oon vähemmän pelannu just tällasen paketin kanssa ja siten melko avoin hyville neuvoille.
Nyt alkaa olemaan alakerran osaset kotona, ja vois alkaa vaikka laittamaan vähän jotain kasaankin päin.
Eli toi tullee n.1100kg koppaan, manuaaliaskilla ja voi joutua päästömitattavaksi. Saa olla vähän ylävireinen.
Jos laitan kunnon pultit veiveihin, mikähän on järkevä max. kierrosluku tollasille ikivanhoille veiveille+kampuralle?
Sain juuri Ford Racing teräsvauhtipyörän, kuinkahan paljon tommosta uskaltas keventää?
Millasenkohan nokan uskaltas laittaa, jotta tyhjäkäynti ois mahd. härski mut menis päästöistä läpi? Oon vähä miettiny Musse 5.0 vakiota? Toi vakio 221 nokkahan ei kai avaa venoja käytännössä lainkaan...
En osaa vielä sanoa yläkerran osista mitään, kun toi kansihommakin on vähän hankala. Mulla on ISOpalotilaset n.54cc 260/289 kannet, mut tossahan pitäs olla n.45cc...
Oon katellu eBaystä myös niitä tosihalpoja alukansia, mut niissäkin on aika isot venat ja palotilat.
Erikoismäntiä ei kai oikeen oo varaa hommata.
T:Make
Mulla on tossa tommonen 221 koneprojekti, joka ois tarkotus heittää jonkun eurofoordin nokalle joskus.
Oon vähemmän pelannu just tällasen paketin kanssa ja siten melko avoin hyville neuvoille.
Nyt alkaa olemaan alakerran osaset kotona, ja vois alkaa vaikka laittamaan vähän jotain kasaankin päin.
Eli toi tullee n.1100kg koppaan, manuaaliaskilla ja voi joutua päästömitattavaksi. Saa olla vähän ylävireinen.
Jos laitan kunnon pultit veiveihin, mikähän on järkevä max. kierrosluku tollasille ikivanhoille veiveille+kampuralle?
Sain juuri Ford Racing teräsvauhtipyörän, kuinkahan paljon tommosta uskaltas keventää?
Millasenkohan nokan uskaltas laittaa, jotta tyhjäkäynti ois mahd. härski mut menis päästöistä läpi? Oon vähä miettiny Musse 5.0 vakiota? Toi vakio 221 nokkahan ei kai avaa venoja käytännössä lainkaan...
En osaa vielä sanoa yläkerran osista mitään, kun toi kansihommakin on vähän hankala. Mulla on ISOpalotilaset n.54cc 260/289 kannet, mut tossahan pitäs olla n.45cc...
Oon katellu eBaystä myös niitä tosihalpoja alukansia, mut niissäkin on aika isot venat ja palotilat.
Erikoismäntiä ei kai oikeen oo varaa hommata.
T:Make
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: 221 pikkupikkulohko
Nimerkki R.Z. tai Razorass on toteuttanut taannoin kohtuu kireän 221 cid koneen ja siellä oli jumpattu venakulmien yms. kanssa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: 221 pikkupikkulohko
Niinpä onkin muuten. Nyt muistankin lukeneeni joskus joltain toiselta foorumilta hänen tekemästä koneesta.
Siitähän tuli hyvinkin kipakka paketti.
Mulla on tarkotus pitäytyä vakiohkoissa osissa, ja tehotkin jää varmaan alle heppa/cid.
Eniten mietityttää toi nokka asia, kun ei osaa oikeen suhteuttaa miten raju on 302:een tarkotettu nokka noin paljo pienemmässä kombinaatiossa.
Siitähän tuli hyvinkin kipakka paketti.
Mulla on tarkotus pitäytyä vakiohkoissa osissa, ja tehotkin jää varmaan alle heppa/cid.
Eniten mietityttää toi nokka asia, kun ei osaa oikeen suhteuttaa miten raju on 302:een tarkotettu nokka noin paljo pienemmässä kombinaatiossa.
Re: 221 pikkupikkulohko
Tuo 5.0 mussen vakiorullanokka vaan vaatii sitten retrofit-nostajat. Aiheesta on keskusteltu täällä jonkun verran.
Mach1 -71
Re: 221 pikkupikkulohko
Mulla olisi ajamaton Explorer-nokka hyllynlämmikkeenä. Imuasteet on kymmenen astetta Mustangin nokkaa miedompi. Voisi olla sopiva 221-mottiin.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Re: 221 pikkupikkulohko
Mulla olis uusi trukkilohkossa ollut rulla nokka joutavana, viellä yhtenä kappaleena mutta ei pitkään, sitten siitä tulee hitsijakkaran jalat seuraavaksi.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 221 pikkupikkulohko
Hmmm, mistäköhä löytäs tommosen mosan, ettei tarttis lähtee isojen poikien leikkeihin vielä mukaan... 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: 221 pikkupikkulohko
1. hyvin tasapainotettuna ARP:n pulteilla noin 6000rpm turvallisesti.M.K. kirjoitti: Jos laitan kunnon pultit veiveihin, mikähän on järkevä max. kierrosluku tollasille ikivanhoille veiveil-le+kampuralle?
Sain juuri Ford Racing teräsvauhtipyörän, kuinkahan paljon tommosta uskaltas keventää?
Millasenkohan nokan uskaltas laittaa, jotta tyhjäkäynti ois mahd. härski mut menis päästöistä läpi? Oon vähä miettiny Musse 5.0 vakiota? Toi vakio 221 nokkahan ei kai avaa venoja käytännössä lainkaan...
En osaa vielä sanoa yläkerran osista mitään, kun toi kansihommakin on vähän hankala. Mulla on ISOpalotilaset n.54cc 260/289 kannet, mut tossahan pitäs olla n.45cc...
Oon katellu eBaystä myös niitä tosihalpoja alukansia, mut niissäkin on aika isot venat ja palotilat.
2. miksi teräs vauhtipyörä kun alumiini on jo lähtöjään kevyempi?
3. parhaan hyödyn saat miedosta rullanokasta, ala ja keskialueen vääntö (esim. Ford 5.0 trukki tai HO rullanokka) itse hakisin jonkun aftermarket rullanokan.
HUOM! nämä nokat vaativat lisää tilaa, mäntiin pitää tehdä venttiili taskut (221 cid vakio männissä niitä ei ole)
4. puristussuhde on ongelma noin pienessä koneessa, kansien palotilan tulisi olla pieni, dekki nollaan, kannet niin sileiksi kun uskaltaa, kustom männät patilla.
5. Alukansissa liian suuret venttiilit noin pienelle koneelle.
221 kannet 45cc, intake 1.59", exhaust 1.39"
ehkä sopiva koko olisi venoille
289 intake1.78", exhaust 1.45".
Männät taitaa olla vaikein asia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: 221 pikkupikkulohko
Kiitokset hyvistä vinkeistä!!
Teräsvauhtipyörä tuli niin sopivasti, että aattelin mennä sillä... Hommaan kyllä alumiinisen jos osuu silmään edullisesti. Nää on mulla aina vähän budjetti projekteja...
Eli nythän on niin, että toi kansiasia on ekaks saatava selville, jotta pääsee eteenpäin. Täytyy nyt vielä tutkia noita 54cc kansia, että miten paljo niitä pystys laskemaan.. Jos ne on ees ehjät.
Toi on vähä huono kans, että venat tarvii tilaa mäntiin, seki taas vie ruttua alaspäin.
Kun ois toi rakentelulaki hiukan vapaampi, ni vois ahtimella korvata tuota puuttuvaa puristusta...
Teräsvauhtipyörä tuli niin sopivasti, että aattelin mennä sillä... Hommaan kyllä alumiinisen jos osuu silmään edullisesti. Nää on mulla aina vähän budjetti projekteja...
Eli nythän on niin, että toi kansiasia on ekaks saatava selville, jotta pääsee eteenpäin. Täytyy nyt vielä tutkia noita 54cc kansia, että miten paljo niitä pystys laskemaan.. Jos ne on ees ehjät.
Toi on vähä huono kans, että venat tarvii tilaa mäntiin, seki taas vie ruttua alaspäin.
Kun ois toi rakentelulaki hiukan vapaampi, ni vois ahtimella korvata tuota puuttuvaa puristusta...
Re: 221 pikkupikkulohko
Jos ei ole vähäpäästöisyyden takia rajoituksia, niin mikään ei estä rakentamasta 221:stä ahdettuna, jos se kerran mahtuu iskutilavuutensa ja alkuperäisen tehonsa puolesta muutoskatsastusrajoihin. Nykyisillä rakentelusäännöksillä pystyy tekemään vaikka mitä. Mielikuvituksen puutetta, jos tuntuu että rajoittaa harrastusta... 

Mach1 -71
Re: 221 pikkupikkulohko
No hemmetti että on asiallisia vastauksia!
Kiitos vaan!
Hitto vie, oikein alko naurattaa kun mietti ees teoriassa tollasta konetta esim. HO mussen ruiskulla ja prochargerilla tms......
No ehkä ei kumminkaan tässä vaiheessa. Ellei saa jostain halvalla.
Toisaalta jos kasais onnettomilla puristuksilla ton nyt, ja sit joskus vaan lisäis sen ahtimen?
Mulla ei oo vielä varmuutta mihin koppaan toi kone menee, mutta sen tiedän et ei ainakaan vähäpäästöiseen.
Kiitos vaan!
Hitto vie, oikein alko naurattaa kun mietti ees teoriassa tollasta konetta esim. HO mussen ruiskulla ja prochargerilla tms......
No ehkä ei kumminkaan tässä vaiheessa. Ellei saa jostain halvalla.
Toisaalta jos kasais onnettomilla puristuksilla ton nyt, ja sit joskus vaan lisäis sen ahtimen?
Mulla ei oo vielä varmuutta mihin koppaan toi kone menee, mutta sen tiedän et ei ainakaan vähäpäästöiseen.
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: 221 pikkupikkulohko
Moro
Mulla on tuolla tallis yks ylimääräinen Haltec saat sen sopivasti tohon projektiin.
Löytyy muuten myös yks gt40 tyyppinen yläimari joka on tarkoitettu ahdin sovelluksiin senkin saa sopivasti.
Mites muuten jos ton stroukkais 302 aakselilla eikös täällä taannoin tehty yks sellainen 260 motti.
Juha
Mulla on tuolla tallis yks ylimääräinen Haltec saat sen sopivasti tohon projektiin.
Löytyy muuten myös yks gt40 tyyppinen yläimari joka on tarkoitettu ahdin sovelluksiin senkin saa sopivasti.
Mites muuten jos ton stroukkais 302 aakselilla eikös täällä taannoin tehty yks sellainen 260 motti.
Juha
Re: 221 pikkupikkulohko
stroukkiin vaan liittyy eurojen 2.9/3.0 + 25% rajoite ja ahtimellla saadaan vääntöä kuitenkin enemmän kuin stroukilla.1223 kirjoitti:Moro
Mulla on tuolla tallis yks ylimääräinen Haltec saat sen sopivasti tohon projektiin.
Löytyy muuten myös yks gt40 tyyppinen yläimari joka on tarkoitettu ahdin sovelluksiin senkin saa sopivasti.
Mites muuten jos ton stroukkais 302 aakselilla eikös täällä taannoin tehty yks sellainen 260 motti.
Juha
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Re: 221 pikkupikkulohko
Joo pysyköön tämä ihan 221 kokosena vaan. Tässähän oli ostettaessa jo alakerta koneistettu ja kasattu valmiiks, mut purin varmuuden vuoksi sen ja vaihdan ne kk pultit ym. Ja tietty tasapainotan. Tein tota 427weetä rakentaessa veivien punnitushärvelinkin, ni saa näppärästi osat vaikka ,5 gramman sisään. Vaakana on ,1 g tarkkuudella oleva maalivaaka. Pyörivät joutuu painottamaan muualla...
Kiitos Haltech tarjouksesta! Oon vaan niin pahasti kaasarien puolesta puhuja, että joutuu oikeen huolella funtsimaan voiko laittaa ruiskua.
Täytyy nyt ensin kuitenkin keksiä se kansiasia/mäntien kolot, ni sais ees jotain nippuun. Veis vähemmän tilaakin...
Kyllä vähän takaraivossa mietityttää toi ahtaminen. En ees ite aatellut vakavasti sitä, mutta näinhän se on, et ku on noin tehoton kone, ni kyllähän se tosiaan vois mennä ahdettunakin läpi.
Kiitos Haltech tarjouksesta! Oon vaan niin pahasti kaasarien puolesta puhuja, että joutuu oikeen huolella funtsimaan voiko laittaa ruiskua.
Täytyy nyt ensin kuitenkin keksiä se kansiasia/mäntien kolot, ni sais ees jotain nippuun. Veis vähemmän tilaakin...
Kyllä vähän takaraivossa mietityttää toi ahtaminen. En ees ite aatellut vakavasti sitä, mutta näinhän se on, et ku on noin tehoton kone, ni kyllähän se tosiaan vois mennä ahdettunakin läpi.