Kuinka kauppaa käydään...
Valvoja: Ville K
Kuinka kauppaa käydään...
Tarina perjantai illalle.
Lähdin sitten hankkimaan Ponia monen vuoden haaveilun jälkeen. Varauduin monen kuukauden etsimiseen ja kyselyyn.
Kuitenkin clubin sivuston kautta löytyi ehdokas aika nopeastikkin (ehdotettu auto joka olikin clubi jäsenen), muutama puhelin soitto ja kauppa olikin sovittu, hinta etc.
Jes! Myyjä oli clubi sivuston jäsen ja auton nouto hintoineen sovittu. Iskä poikineen ja yllätys vaimo odotti sovittua päivämäärää
kuin kuuta nousevaa. Poikien harrastus esti tehokkaasti aikaisemman noudon mutta pari viestiä ja puhelin soittoa olisi olettanut vakuuttanut myyjän
että tulossa ollaan (Junaliput tilattu ja maksettu). Varausmaksusta ei ollut kyllä puhetta, eikä kyllä ollu vaateitakaan. Kun myynti ilmo roikkui edelleen nettiautos soitin
myyjälle ja hän vakuutti että sopimuksemme oli voimassa kyseiseen noutopäivämäärään asti, 16 syyskuuta. Kunnes tänään tylysti ilmoitti
tekstarilla että "Foortti on myyty" Puhelu jälleen myyjälle että oliko ihan tosissaan ja kyllä Hänelle oli helppoa kun ostaja latoi fyffet konepellille...(pari valikoitua sanaa
minun osalta))
Tänään olenkin sitten muotoillut uudestaan pojille kaupankäynnin etiikkaa.... Eniten täs v...taa kun luotti monivuotiseen clubi jäseneen.
En kuitenkaan tuomitse clubia yhden mätämunan vuoksi, niitä aina mahtuu puuhun. T. Makke71
Anteeksi modet, voi olla että oli väärä alue...
Lähdin sitten hankkimaan Ponia monen vuoden haaveilun jälkeen. Varauduin monen kuukauden etsimiseen ja kyselyyn.
Kuitenkin clubin sivuston kautta löytyi ehdokas aika nopeastikkin (ehdotettu auto joka olikin clubi jäsenen), muutama puhelin soitto ja kauppa olikin sovittu, hinta etc.
Jes! Myyjä oli clubi sivuston jäsen ja auton nouto hintoineen sovittu. Iskä poikineen ja yllätys vaimo odotti sovittua päivämäärää
kuin kuuta nousevaa. Poikien harrastus esti tehokkaasti aikaisemman noudon mutta pari viestiä ja puhelin soittoa olisi olettanut vakuuttanut myyjän
että tulossa ollaan (Junaliput tilattu ja maksettu). Varausmaksusta ei ollut kyllä puhetta, eikä kyllä ollu vaateitakaan. Kun myynti ilmo roikkui edelleen nettiautos soitin
myyjälle ja hän vakuutti että sopimuksemme oli voimassa kyseiseen noutopäivämäärään asti, 16 syyskuuta. Kunnes tänään tylysti ilmoitti
tekstarilla että "Foortti on myyty" Puhelu jälleen myyjälle että oliko ihan tosissaan ja kyllä Hänelle oli helppoa kun ostaja latoi fyffet konepellille...(pari valikoitua sanaa
minun osalta))
Tänään olenkin sitten muotoillut uudestaan pojille kaupankäynnin etiikkaa.... Eniten täs v...taa kun luotti monivuotiseen clubi jäseneen.
En kuitenkaan tuomitse clubia yhden mätämunan vuoksi, niitä aina mahtuu puuhun. T. Makke71
Anteeksi modet, voi olla että oli väärä alue...
Re: Kuinka kauppaa käydään...
Siirretty vähän paremmalle alueelle..
Ikävää kun noin kävi.
Ikävää kun noin kävi.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Samanlainen kokemus allekirjoittaneella muutaman vuoden takaa, tosin autoliikkeen kanssa ja puhelimessa alustavasti sovituista kaupoista kahden päivän päästä olisin päässyt auton hakemaan kunnes joku ehti väliin. Vaikka tilanne v.....i raskaasti niin ymmärrän täysin myjää. Jos joku laskee setelit käteen on niin eihän sitä voi kaupasta kieltäytyä. Onnekseni löysin nopeasti uuden.
Missähän muuten se oranssi LX 5.0 notchback nykyään kurvailee, olisko vielä jossain päin Satakuntaa...
Missähän muuten se oranssi LX 5.0 notchback nykyään kurvailee, olisko vielä jossain päin Satakuntaa...
- Late
- Aina äänessä
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Ikävää että ei kauppa onnistunut ja pettymyksenne ymmärrän täysin, nämä harrastepelien hankinnat on syvälle tunteisiin uppoavia juttuja
. Sen verran täytyy kuitenkin tuoda toista näkökantaa asiaan, että hankala on ollut tilanne myyjänkin kannalta. Kauppahan on kuitenkin varma vasta sitten kun rahat ovat kädessä tai tilillä. Itse olen ottanut jo vuosia sitten kaupankäynnissä sen linjan että ensimmäisenä minulle rahat toimittava henkilö saa kaupattavan tuotteen, oli se sitten auto, varaosa tai lautakasa. Tämän olen myös puhelimessa tiedustelijoille avoimesti kertonut. Toinen vaihtoehto on tietysti käsiraha/ varausmaksu, joka jää myyjälle jos ostaja ei paikalle ilmestykään. Mielestäni tämä on reilua ja avointa kaikkia osapuolia kohtaan. Ostajana olen joskus myös tarjonnut myyjälle maksua etukäteen asiani varmistamiseksi.
Tänä päivänä nettikaupankäynnin sivutuotteena on ikävä kyllä todella paljon kaikenlaisia "valeostajia", jotka kyselevät, tinkaavat ja lupaavat tulla hakemaan ensi viikolla, mutta sitten tuleekin kissalle oksennustauti tms. ja koko henkilösta ei sen koommin kuulu mitään. Siksi myyjälle erittäin epäkiitollinen tilanne jos varaa autoa ja samaan aikaan tulee rahan kanssa toinen kandidaatti kaupoille. Ja huom. Makke71 tällä en todellakaan tarkoita sinua, uskon kyllä vilpittömään tahtoosi ostaa tuo kertomasi auto
.
Ja tämä kerhommekin laajuus on tänä päivänä jo sitä luokkaa että pelkkä kerholaisuus ei mielestäni tee ihmisestä huippuluokan "satavarmaa" myyjää tai ostajaa. On vaan niin paljon naamoja ja nimimerkkejä, että kaikkia ei vaan voi tuntea. Joukkoon mahtuu monenlaisia niin myyjiä kuin ostajia.
Ei muuta kuin uutta matoa koukkuun ja auto hakuun, kyllä varmasti jonkin mieluisan laitteen löydät. Myyjän vinkkelistä kuulostat ideaaliostajalta, olet valmis nopeaan käteiskaupankäyntiin, pidät puhelimessa lupaamasi asiat, et tarjoa vaihdossa mitään ylihinnoteltua rimpulaa ja lupa vaimoltakin on plakkarissa
. Ja tällä hetkellä on harrasteautorintamalla selkeästi ostajan markkinat. Kyllä se unelmien Musti vielä löytyy. 

Tänä päivänä nettikaupankäynnin sivutuotteena on ikävä kyllä todella paljon kaikenlaisia "valeostajia", jotka kyselevät, tinkaavat ja lupaavat tulla hakemaan ensi viikolla, mutta sitten tuleekin kissalle oksennustauti tms. ja koko henkilösta ei sen koommin kuulu mitään. Siksi myyjälle erittäin epäkiitollinen tilanne jos varaa autoa ja samaan aikaan tulee rahan kanssa toinen kandidaatti kaupoille. Ja huom. Makke71 tällä en todellakaan tarkoita sinua, uskon kyllä vilpittömään tahtoosi ostaa tuo kertomasi auto

Ja tämä kerhommekin laajuus on tänä päivänä jo sitä luokkaa että pelkkä kerholaisuus ei mielestäni tee ihmisestä huippuluokan "satavarmaa" myyjää tai ostajaa. On vaan niin paljon naamoja ja nimimerkkejä, että kaikkia ei vaan voi tuntea. Joukkoon mahtuu monenlaisia niin myyjiä kuin ostajia.
Ei muuta kuin uutta matoa koukkuun ja auto hakuun, kyllä varmasti jonkin mieluisan laitteen löydät. Myyjän vinkkelistä kuulostat ideaaliostajalta, olet valmis nopeaan käteiskaupankäyntiin, pidät puhelimessa lupaamasi asiat, et tarjoa vaihdossa mitään ylihinnoteltua rimpulaa ja lupa vaimoltakin on plakkarissa

Viimeksi muokannut Late, 08 Syys 2012, 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- Joe Cool
- Addikti
- Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
- Viesti:
Ikävä kyllä, näin se vaan on. Kauppa on tehty, kun rahat ovat tiskissä. "ostajat" ovat opettaneet myyjät tähän. Jos tekisi tilaston siitä, kuinka monta suullisesti sovittua kauppaa on peruuntunut ostajan katoamisesta verrattuna myyjän välistä myyntiin, niin veikkaisin suhteen olevan 95% "ostajien" häipymisiä ja 5% myyjien sikailuja. Olin aikoinaan 1,5 vuotta autoja myymässä ja siellä vaihtoautojen myyjät veistelivät, että maailman vaarallisin tieosuus on matka autokaupasta pankkiin! Sille tielle on selittämättömästi kadonnut jälkiä jättämättä uskomaton määrä miehiäFinnStang kirjoitti:Vaikka tilanne v.....i raskaasti niin ymmärrän täysin myyjää. Jos joku laskee setelit käteen on niin eihän sitä voi kaupasta kieltäytyä.

Ymmärrän tässä tietysti rehellistä ostajaa, aiheen aloittajaa. Kyrsii armottomasti, jos tietää itse toimivansa oikein ja rehellisesti ja toinen ei luota miehen sanaan. Se syö miestä rotan lailla. Myyjä kun ei vaan voi tietää, ovatko ostajan aikeet suoria.
Itse ostin viime syksynä yhden Harrikan siten, että kävin katsomassa pyörän 100 km päässä. Mietin hetken ja neuvottelin hinnasta ja kun hinta löytyi 2 päivän sisällä, sanoin että maksan hänelle samantien tilille 400 käsirahaa ja haen pyörän reilun viikon kuluttua pakettiautolla. Homma onnistui juuri kuten oli sovittu.
En tietenkään voinut 100% luottaa myyjään, vain itseeni, mutta katsoin 400 euron riskin vähäiseksi mutta summan kuitenkin sellaiseksi, että myyjäkin uskoi, ettei kukaan lähetä 400 euroa tilille pilaillakseen ja häipyäkseen sitten näkymättömiin.
- Fastback
- Over The Top
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Ei voi miehen sanaan enään näinä päivinä luottaa - se on sääli se.
Kun möin vanhan autoni eräälle kerholaiselle, niin halusi välttämättä maksaa käsirahaa. Sanoin, että en ota käsirahaa ja auto pysyy tällä puheella hänelle varattuna seuraavaan päivään kun lupasi käydä sen silloin hakemassa. Taisi kysyä pari kertaa, että pysyyhän auto sitten varmasti. Vastasin että pysyy, toisaalta riski oli verrattain pieni, eli seuraava päivä, mutta kumminkin ja pidin auton kuten lupasin ja ostaja käyttäytyi kuten lupasi. Samoiten möin ton vanhemman käyttökinnerin pois ja ostaja tivasi että maksaa koko summan etukäteen jos vaan saa auton. Sama juttu lupasi tulla lauantaina hakemaan auton ja elettiin jotain keskiviikkoa kun puhelimessa sovittiin kauppa. Kieltäydyin varausmaksusta ja kaveri haki auton kuten sovittu. Tyhmähän minä kai olen, kun en huoli varausmaksua... hyvällä säkällä sitä jää varausmaksu käteen ja koslakin jää käteen...
Minä olen sitä koulukuntaa, että miehen lupaus on ja pysyy, tuo on hyvin jenkkimeininkiä että cash talks. Perin ikävää, että kauppa meni sivusuun, mutta sitten heti suuta hevosenkengälle, eli nyt on tulossa jotain parempaa eteen!!! Näin se vaan menee, nyt on hyvä aika olla piikillä, jos raha kerran on valmiina, niin nyt vaan väijyen ja iskee kiinni heti kun tulee SE kohdalle.
Kun möin vanhan autoni eräälle kerholaiselle, niin halusi välttämättä maksaa käsirahaa. Sanoin, että en ota käsirahaa ja auto pysyy tällä puheella hänelle varattuna seuraavaan päivään kun lupasi käydä sen silloin hakemassa. Taisi kysyä pari kertaa, että pysyyhän auto sitten varmasti. Vastasin että pysyy, toisaalta riski oli verrattain pieni, eli seuraava päivä, mutta kumminkin ja pidin auton kuten lupasin ja ostaja käyttäytyi kuten lupasi. Samoiten möin ton vanhemman käyttökinnerin pois ja ostaja tivasi että maksaa koko summan etukäteen jos vaan saa auton. Sama juttu lupasi tulla lauantaina hakemaan auton ja elettiin jotain keskiviikkoa kun puhelimessa sovittiin kauppa. Kieltäydyin varausmaksusta ja kaveri haki auton kuten sovittu. Tyhmähän minä kai olen, kun en huoli varausmaksua... hyvällä säkällä sitä jää varausmaksu käteen ja koslakin jää käteen...
Minä olen sitä koulukuntaa, että miehen lupaus on ja pysyy, tuo on hyvin jenkkimeininkiä että cash talks. Perin ikävää, että kauppa meni sivusuun, mutta sitten heti suuta hevosenkengälle, eli nyt on tulossa jotain parempaa eteen!!! Näin se vaan menee, nyt on hyvä aika olla piikillä, jos raha kerran on valmiina, niin nyt vaan väijyen ja iskee kiinni heti kun tulee SE kohdalle.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Tahavo
- Mega-addikti
- Auto: Ford Mustang HT 64½
Kiusallinen asia tuollainen molemmille osapuolille. Vähän aiheen vierestä muistelin omaa nuoruutta kun cd-soitin, varsinkin autoissa, oli vielä uutta. (nimet muutettu) Jokke kauppasi mulle cd-soitinta autoon. Lupasin harkita asiaa. Mainitsin asiasta Samille, että Jokke myisi autoon cd-soitinta ja olen miettinyt, ostaisiko semmoisen. Sami ei siihen kummemmin kommentoinut mitään. Muutaman päivän kuluttua soitin Jokelle, että voisin ostaa sen cd-soittimen. Jokke siihen "Sami osti sen just." Sitten intissä ollessa katsoin kun sotkussa hesari vapautui jonkun lopettaessa lukemisen. Varusmies, joka oli lehteä kytännyt salin toisella puolella, lähti liikkeelle pöytiä kiertäen hakiakseen lehden. Päästessään vihdoin lähelle pöytää missä lehti oli, hän ojensi kätensä ottaakseen lehden, niin viereisestä pöydästä nousi joku skappari joka nappasi lehden varusmiehen nenän alta mainiten "vain nopeat elävät."
- Joe Cool
- Addikti
- Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
- Viesti:
Hienoahan se olisi, jos sanaan voisi luottaa. Itsekään en ole yhtään lupaamaani kauppaa jättänyt tekemättä. Tosin enemmän on ollut ostopuolella tuo kaupankäynti, mutta silti. Viimeksi myin harrastepelin (museomoottoripyörän) keväällä 2007. Kaksi kiinnostunutta soitti, toinen Tampereelta ja toinen Vantaalta. Tampereen mies sanoi, että pääsee reilun 2 viikon kuluttua hakemaan ja sanoin, että kauppa on selvä, sopii minulle. Käsirahaa ei pyydetty eikä tarjottu. Tästä viikko ja Vantaan mies soitti. Sanoin, että kauppa on sovittu ja kunnioitan sitä, mutta otan numeron ylös ja soitan, jos Tampereen mies ei ilmestykään hakemaan. No Tampereen mies tuli kuten sovittu ja latoi rahat kouraan.Fastback kirjoitti:Ei voi miehen sanaan enään näinä päivinä luottaa - se on sääli se.
Minä olen sitä koulukuntaa, että miehen lupaus on ja pysyy, tuo on hyvin jenkkimeininkiä että cash talks.
nyt on tulossa jotain parempaa eteen!!! Näin se vaan menee, nyt on hyvä aika olla piikillä, jos raha kerran on valmiina
Kyllä homma voi toimia näinkin, mutta nyt viisi vuotta myöhemmin ajat ovat toiset ja markkinat ovat täysin ostajan markkinat. Jos myyjä sanoo ostajalle, että palataan jos se lupautunut ostaja ei ilmestykään, niin suurella todennäköisyydellä se tosiostaja on latonut rahansa jo toisen kouraan. Ja mitä kalliimmasta ajoneuvosta on kyse, sen tärkeämpää on pyytää ja tarjota se käsiraha.
Ennen nettiaikaa olin jeesaamassa yhtä tuttua käyttöauton ostossa. Silloin la aamuna luettiin päivän hesari ja ryhdyttiin sen perusteella soittelemaan ja kiertelemään katsomassa. Soitin puolilta päivin yhdelle ooppelin myyjälle ja hän sanoi, että auto on jo myyty (siis muutamassa tunnissa). Olisi ollut lähellä, sopivat kilometrit ja hinta ja myyjänä oli nainen, ei lipevä jobbari.
Sitten kahden viikon kuluttua sama ooppeli oli uudestaan myynnissä hesarissa ja vielä sopivammalla hinnalla. Soitin ihan mielenkiinnosta ja sama nainen vastasi, että ei siitä ostajasta kuulunut sen koommin mitään. Purkautui siinä samalla, että kyllä nyt harmittaa, kun oli ostajia vaikka kuinka monta, mutta ehti kaikille sanoa, että auto on myyty ja nyt pitää aloittaa koko homma alusta. Eli ei se netti ole näitä haamuostajia lisännyt, tuskin huijareitakaan - huijaaminen on vaan tullut helpommaksi ja globaalimmaksi sen kautta.
Ja ketjun aloittajalle - uutta matoa koukkuun, eivät edes Mustangit maailmasta lopu, parempaa on tulossa, näin se aina on mennyt ja tulee menemään, luultavasti

Kyllä käteisostaja on kuningas näinä päivinä, varsinkin kun käyttäytyy arvokkaasti kuin kuningas, eikä kuin rahoillaan pröystäilevä öykkäri. Tarjoaminenkin on tahdikas taitolaji. Joskushan tämä harrastepelin myyminen on niin tunnehommaa, että myyjä voi myös olla myymättä, jos ostaja tulee takki levällään liivin taskut täynnä seteleitä leveilemään ja tarjoamaan jotain aivan pilkkahintaa, kun tuolta ja tuolta olisi saanut niin ja niin halvalla. (tämä kappale ei ollut ketjun aloittajalle, vaan ihan yleisesti)
Joopa joo, tässä puulaakissa on on monenmoista viheltäjä. Itselläni kävi huonosti kanssa yhden huuhailijan tiimoilta, mutta ei käy enää olen varautunut niin että ei kuseteta toistamiseen.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- pokkinen
- Aina äänessä
- Auto: Ford Transit
Harmittava tarina.
Nyt on vaan muistettava että FMOC ei liity tähän (kään) asiaan millään lailla.
Kerhoon voi liittyä vaikka istuisi vankilassa autopetoksista ja keskustelupalstalle jopa ilman jäsenmaksua. Täten ei voi pitää luotettavuuden perusteena , jos joku kuuluu johonkin kerhoon tai on siihen kuulumatta.
Sitä vaan ihmettelen kun kauppahuijauksia sattuu ja jos/kun osapuolena on aktiivinen amerikanauto tms. harrastaja.
Nämä piirit on niin pienet, että huono maine kulkee nopeammin kuin yksikään näistä meidän kiuluista , vaikka olisi alle kympin auto varttimaililla.
Tähän kyseisen topicin aloittaneeseen tapaukseen en ota enempää kantaa, kun en asiaa enkä tapausta tunne.
Pahoittelen joka tapauksessa että harrastamisen vaikeus alkoi jo ennen harrastelaitetta. ... jospa tälläkin oli tarkoitus, että et saanut sitä mustangia (tiedä millainen pommi oli) ja parempi tuleekin eteesi talven aikana.
Nyt on vaan muistettava että FMOC ei liity tähän (kään) asiaan millään lailla.
Kerhoon voi liittyä vaikka istuisi vankilassa autopetoksista ja keskustelupalstalle jopa ilman jäsenmaksua. Täten ei voi pitää luotettavuuden perusteena , jos joku kuuluu johonkin kerhoon tai on siihen kuulumatta.
Sitä vaan ihmettelen kun kauppahuijauksia sattuu ja jos/kun osapuolena on aktiivinen amerikanauto tms. harrastaja.
Nämä piirit on niin pienet, että huono maine kulkee nopeammin kuin yksikään näistä meidän kiuluista , vaikka olisi alle kympin auto varttimaililla.
Tähän kyseisen topicin aloittaneeseen tapaukseen en ota enempää kantaa, kun en asiaa enkä tapausta tunne.
Pahoittelen joka tapauksessa että harrastamisen vaikeus alkoi jo ennen harrastelaitetta. ... jospa tälläkin oli tarkoitus, että et saanut sitä mustangia (tiedä millainen pommi oli) ja parempi tuleekin eteesi talven aikana.
- Juha -
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Auto: Autoton
Ja harrastamisen vaikeudessakin on aivan erilaisia sfäärejä... 

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Kiitoksia kannanotoista ja kannustuksesta. =) Oli sillä hetkellä pakko vuodattaa.
Ja niinkuin mainitsin EN tuomitse clubia millään lailla tämän perusteella.
Olenkin täs niellyt pettymyksen ja suunnannut energian viime aikoina uudelleen etsinnälle.
Haravointia suoritettu länteen lyhyemmällä ja pitemmällä matkalla, katotaan mitä tapahtuu.
Ilmoittelen ja kyselen tyhmiä matkan varrella.
/Makke71

Ja niinkuin mainitsin EN tuomitse clubia millään lailla tämän perusteella.
Olenkin täs niellyt pettymyksen ja suunnannut energian viime aikoina uudelleen etsinnälle.
Haravointia suoritettu länteen lyhyemmällä ja pitemmällä matkalla, katotaan mitä tapahtuu.
Ilmoittelen ja kyselen tyhmiä matkan varrella.
/Makke71