Hammastanko simpukan tilalle

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
venni100
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Marras 2007, 17:29
Auto: VM.1965 Ford F100 390+FMX
Paikkakunta: Humppila

Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja venni100 »

Minkälaisia kokemuksia on tehostamattomasta hammastanko ohjauksesta early mustangissa. Itselläni 65 mustangissa tehostettu simpukka ja ohjaus niin sanotusti "suuntaa antava".
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Tehostetusta on kokemuksia...
Tähän lainataan suoraan katsastusmiehen kommenttia mulle ku kyselin muutosvaihtoehdoista ja niiden laillisuuksista:
Jaa mustangi, mullaki oli aikoinaan sellanen. Todennäkösesti kaikki mitä sille ohjaukselle tekee on parempaan suuntaan. :LMAO:
venni100
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Marras 2007, 17:29
Auto: VM.1965 Ford F100 390+FMX
Paikkakunta: Humppila

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja venni100 »

Jos vaihtaa hammastangon niin pääseekö pelkällä muutoskatsastuksella vai meneekö myös prosentteja?
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

pete74 kirjoitti:Jaa mustangi, mullaki oli aikoinaan sellanen. Todennäkösesti kaikki mitä sille ohjaukselle tekee on parempaan suuntaan. :LMAO:
Kummallista, yleisin kommentti on ollu että mustangi olis jenkiksi hyvä ajaa? :|
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

venni100 kirjoitti:Jos vaihtaa hammastangon niin pääseekö pelkällä muutoskatsastuksella vai meneekö myös prosentteja?
Ei tarvi muutoskatsastaa eikä mene prosentteja.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Minulla perus tehostamaton simpukka ja pidän sitä yhtähyvänä kuin hammastankoohjausta.
Jos simpukka ohjaus tuntuu huonolta on jossain muuallakin jotain vialla.
Vaihtoehtoja on kaksi joko kunnostaa nykyinen simpukka ohjaus tai vaihtaa tilalle hammstanko.
Ehkä olisi myös syytä tutustua ohjauskulmiin ja alustan puslien kuntoon.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Iso V
Tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Heinä 2011, 18:00
Auto: Ford Mustang FB 1965

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja Iso V »

Moi,

Onko suosituksia minkälaista hammastanko ohjausta originalin tilalle. Lähinnä halutaan kevyempää ohjausta. Minulla -65 FB
Valmistajia ja mistä saisi sopivasti?
Jos jollain "nurkissa" sellainen niin kiinnostaa.

-Jani-
Avatar
Joe Cool
Addikti
Viestit: 174
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tehostamaton simpukka '66:ssa minullakin, joka tosin kunnostettiin (turhanklin suurella rahalla) aikoinaan. Kerran olen ajanut tehostetulla simpukalla '69:llä ja sen ajokokemuksen perusteella ei ikinä ole tullut mieleen lisätä ohjaustehostinta autooni. Eikä tosin pussihousuna hammastankoakaan, vaikken ole hammastangollisella Mustangilla ajanut metriäkään.

Raskashan se on paikallaan vääntää, mutta eihän näitä parkkipaikalla pyörimiseen ole tarkoitettukaan, vaan ajamiseen. Ne parkkipaikkajumputuspalaverit hoidellaan thyyninggolffeilla jos sellaiseen on tarvetta :shock:

John Fogerty sen on jo kirjoittanut:
Ooh, let's go ridin'
Cruisin' down the open road
We can put the top down
Listen to the radio


Ja jos Fogerty ei mainitse mitään tehostimista, niin niitä ei tarvita :bigcool:

Ja parkkiksellakin kannattaa muuten kääntää vasta auton kevyesti liikkuessa, eikä yrittää hampaat irvessä paikallaan. Yllättäen huomaa, että ei se niin raskas olekaan ja paikoillaan kääntelyllä ei saa kuin kulmikkaat renkaat raskaan keulan alle pidemmän päälle... :twisted: Jo kuorma-auton ajokorttiopetuksessa neuvotaan, että rattia käännetään vasta kun rengas pyörii, niin renkaat pysyvät pyöreinä jatkossakin :P
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Mexicon kanssa samoilla linjoilla, jos haluu nopeampaa ohjausta niin mustiinhan saa nopeamman simpika. Itellä on sama ohjausvaihde mikä tehtaalla on asennettu paikoilleen 66 vuonna, mutta kunnostin simpukan itse. Laitoin kiekuraan hivenen isommat kuulat ja uudet laakerit pystyakselille kuin myös tiivisteet, ei kuse öljyjään tielle. Kulmat kun olen itse säätänyt mieleisekseni on erittäin hyvä ojaustuntuma, eikä sykyile urista. Paljon vaikuttaa myös rengastus, mitä leveämppää rengasta tungtaan etupyöriksi niin sitä enemmän on ongelmia.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Itse ajattelin vaihtaa alkuperäisen simpukan tilalle:

http://www.flamingriver.com/index.php/p ... /FR1497-1Q

Kuulemma ihan eri hyvä verrattuna kuluneeseen alkuperäiseen. Omassa ajoin ties kuin pitkään "kuivalla" simpukalla, sinne meni rasvaa monta ruiskullista.
Mut tuollaisen FR boxin laitan tilaukseen jossain vaiheessa, hammastanko ei mielestäni sovi klassikko mustiin ellei aja rataa tms.
Avatar
Joe Cool
Addikti
Viestit: 174
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

ak72 kirjoitti:Itse ajattelin vaihtaa alkuperäisen simpukan tilalle:
http://www.flamingriver.com/index.php/p ... /FR1497-1Q
hammastanko ei mielestäni sovi klassikko mustiin ellei aja rataa tms.
Kun itse 15v. sitten tuskailin huonon simpukan kanssa, noita tarvikejuttuja ei ollut myynnissä. Eräs hyvämaineinen firma kunnosti alkuperäisen simpukkani ja maksoi 4000 markkaa :twisted: Kuulemma jokainen kuula mitattiin ja nysvättiin läpi ja tunteja paloi, uusia kuulia ja muitakin osia vaihdettiin parempiin ja lasku oli melkoinen. Vertailun vuoksi tuohon aikaan Mustangin saattoi ostaa alk. 20 000 mk ellei jopa allekin...

Jos nyt on tarve tehdä jotain, niin tuollainen tarvikesimpukka ei ainkaan paljoa maksa, kannattanee kokeilla ehdottomasti, tuskin siitä sen huonompi tulee kuin kunnostetustakaan, mutta ainakin paljon halvemmalla pääsee. Ja jos ei ole tyytyväinen, kunnostaa sitten alkuperäisen :roll:

Ja opettelee käyttämään sitä rattia, ei näissä cruisailupeleissä tehostimia eikä hammastankoja tarvita 8)
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Hammastanko on tietysti HYVÄ vaihtoehto! Itselläni on Unisteerin tanko, eikä ole harmittanut yhtään, että vaihdoin. Käytännössä kuitenkin lähes bolt on asennus, tulee alkuperäisen poikittaistuen tilalle. Kääntösäde on ainoa mikä on ehkä miinuksena, se on kohtuullisen suuri, mutta on sillä pärjännyt slaalomissakin!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
venni100
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 18 Marras 2007, 17:29
Auto: VM.1965 Ford F100 390+FMX
Paikkakunta: Humppila

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja venni100 »

Mistä hommasit ton Unisteerin hammastangon?
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Riihimäen, Tuumamiehen kautta!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Hammastanko simpukan tilalle

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Eipäs kukaan ole maininnut borgesonin tehostettua simpukkaa tässä keskustelussa. Itse kokeilisin tuota, jos nyt olisin päivittämässä ohjausta. Valmis paketti vanhan paikalle. :roll: Ei olisi alkuperäisen tehostajapaketin välyksiä ja hintakaan ei mielestäni kauhea verrattuna esim. tcp:n raidetanko kittiin. Itsellä nyt tuo tcp ja oli aika kallis sijoitus kertarysäyksenä, mut jospa se nostaa myös auton arvoa.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Vastaa Viestiin