Pieni PCV -kysymys /V8

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Pieni PCV -kysymys /V8

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Ette päässeet niin vähällä;

mites olisi paras tehdä crankcase ventilation V8:iin? Best practices?

Esimerkkipotilas JYX; tällä hetkellä pelkääjän puoleinen Motorspört-huohotinkorkki on ollut putkella liitettynä ilmanputsariin puhtaalle puolelle (?!), ja kuskin puolella on ollut tavallinen moottoritilaan hengittävä Motorspört-korkki. Ei PCV:tä missään.
Kiusallinen havainto on bensapumpussa (Carter), siinä kun on kaksi pientä reikää kalvon yläpuolella (eli käytännössä öljytilan puolella) ja kone tykkää hengitellä sieltä öljyä pihalle uittaen mm. kauniin valkoisen FL1A:n ihan öljyiseksi. Myös kuskin puolella oleva korkki huohottaa aika raikkaasti kun kone käy.

Esimerkkitapauksessa auttanee PCV:n hankkiminen pelkääjän puolelle ja liittäminen suoraan esim. jarrutehostajan alipainesorsaan kaasarissa (=manifold vacuum)?
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Fastbäck65
Hiljaisempi
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2004, 18:29
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fastbäck65 »

Minulla on autossa Moroson Crankcase Evacuation kit eli molemmissa venttilikopissa on huohottimet, jotka johtavat letkuilla käryt suoraan pakosarjoihin. Laitos on ns. köyhänmiehen alipainepumppu, joka luo imun pakokaasun virtauksesta. Pitäisi vaikuttaa moottorin toimitaan positiivisesti luomalla alipaineen alakertaan ja näin olleen vähentäen mäntien luomaa painetta öljytilassa.

Hieman on kisamiesten viritelmä, mutta ainakin omassani on tuntunut toimivan, kun aikaisemmin tuppas joskus oikein vedätettäessä vuodattamaan venttiilikopantiivistettä, mutta nyt on pysyny kuivana.

Ainut huonopuoli järjestelmässä on, että joutuu poraamaan reiät (pelti) sarjoihin ja hitsaamaan suulakkeet kiinni niihin.

Sarja löytyy esim. Summitilta: Engines & Components / Crankcase evacuation systems & accesories. Tälläisenhän myös tekaisee itse helposti, jos vain on kunnon työkalut käytössä.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Sviddu joo.
En epäile Fastbäckin zydeemin toimivuutta mutta tulipa taas nieleen eräs surullinen tapaus.
Joku fiksu oli rakentanut ´74 Mustangin 2,3 neloseen huohotinzydeemit uusiksi.
Avasin öljykorkin auton käydessä ja ihmetys oli melkoinen kun reiässä oli tolkuton imu.
Kun alhaalta imetään niin saa arvata montako pisaraa öljyä oli yläkerrassa voitelemassa nokka-akselia.Kyseessä siis oli 2,3 OHC nelonen.
Öljyt pysyi kuitenkin kirkkaina mutta lopputuloksen varmaan arvaa kaikki?
-Jukka-
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Minulla on PCV-venttiili vänkärinpuolella josta letku kaasariin läppien alapuolelle. Toisella puolella taas on korkki josta noin 1.5M letku ulkoilmaan vaihdelaatikon yläpuolelle tms. Hyvin on toiminut tosin epäilen vieläkin että jos kone huohottaa reippaasti niin se saattaa karstoittaa imuvenat. Nimim. viime konerempan yhteydessä tuli putsattua todella karstaiset imuvenat. :(
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Miksi ventiloida, mitä pahaa on kunnon vapaasti hulmuavissa savupiipuissa. Suomessahan se on vissiin vielä (ainakin toistaiseksi) laillistakin touhua, siis tarkoitan, että on vaan ne filtterit venakoppain päällä.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Mulla ei filtteri kopan päällä toiminu, se huohotti öljyt pihalle ku ei venakopissa oo loiskelevyjä rullakeinujen takia.
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

e huohotti öljyt pihalle ku ei venakopissa oo loiskelevyjä rullakeinujen takia
Tuonhan se tekee juu, kokemusta löytyy öljynpoltosta pakosarjojen päällä. Mä yritin nikkaroida pienemmät bafflet Cobra-venakoppiin vaan ei, öljyä tuli kö teksasista. Nyt on tarkoitus laittaa korkeat kopat ja toivoa, että öljynjalostustoiminta pannuhuoneessa loppuisi.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Muistetaanpas nyt semmoinen asia, ettei yhdenkään OHC:n yläkerrassa kierrä tippaakaan öljyä kaksviikkoo tehtaaltatulon jälkeen. Se vaan on luonnonlaki. En usko imun vaikuttavan, kyllähän pumpun pitäs se öljy työntää siihen pilliin ja roiskia nokalle, mutta kun se vaan yleensä ei (voi) toimi(a)
Jukka kirjoitti:Sviddu joo.
En epäile Fastbäckin zydeemin toimivuutta mutta tulipa taas nieleen eräs surullinen tapaus.
Joku fiksu oli rakentanut ´74 Mustangin 2,3 neloseen huohotinzydeemit uusiksi.
Avasin öljykorkin auton käydessä ja ihmetys oli melkoinen kun reiässä oli tolkuton imu.
Kun alhaalta imetään niin saa arvata montako pisaraa öljyä oli yläkerrassa voitelemassa nokka-akselia.Kyseessä siis oli 2,3 OHC nelonen.
Öljyt pysyi kuitenkin kirkkaina mutta lopputuloksen varmaan arvaa kaikki?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

PCV vena II-ohjaajan puolen venakopassa ja I-ohjaajan puolella Motorsportin korkki. No problemos.
Avatar
Avomusse
Aktiivi
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Touko 2004, 10:18
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Avomusse »

Anonymous kirjoitti:PCV vena II-ohjaajan puolen venakopassa ja I-ohjaajan puolella Motorsportin korkki. No problemos.
Itselläni samainen järjestelmä,mutta ongelmana PCV-venttiilin vuoto ja siitä johtuva epätasainen käynti. Uusikaan venttiili ei tuottanut toivottua tulosta. Kun letkun tukkii kokonaan kone käy kuin kello. Ajelin hetken tukitulla letkulla,mutta siitä aiheutui vuotoa kampiakselin takatiivisteeseen.
Eikö venttiilin pitäisi olla täysin sulkeutuneena,kun moottori käy tyhjäkäyntiä :?:

Haitta esiintyy myös hiljaa ajettaessa,kun moottori käy n.1000-1200 rpm aiheuttaen yskimistä. Kiusallinen pikkuvaiva jonka haluisin pois.
Avatar
Allman
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Loka 2004, 20:49

Viesti Kirjoittaja Allman »

Tietäjät!

Edellinen omistaja on päätynyt ratkaisuun, jossa letku tulee ilmanputsarilta kuskin puolen öljykorkkiin. Toisen puolen kopasta lähtee letku, joka ei ole kiinni missään, mutta sen päässä on jonkinasteinen venttiili. Kaasarin spacerissa ei ole nippeliä, johon letkun saisi kiinni.

Tähän on siis päästy kaasarin vaihdon yhteydessä. Samoihin aikoihin kuulemma alkoi iloinen huohotus kuskin puolen korkista ja kehno tyhjäkäynti

Kiinnostaisi kokeilla alkuperäistä suljettua systeemiä.

...Vai kiinnostaako sittenkään?

Mitäs mieltä? :shock:
Avatar
Allman
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Loka 2004, 20:49

Viesti Kirjoittaja Allman »

Kaasari Autolite 4100. Imusarjaa en ole päässyt vielä tutkimaan. Ilmeisesti alkuperäinen.

Hautaudun viikonlopuksi tallille ja selvittelen aihetta.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Ei ole mitään väliä kummassa kopassa se venttiili on, omaani laitoin apukuskin puoleiseen koppaan PCV venttiilin, ja letkun kaasuläppien alapuolelle menevään toisiopuolen kurkkuun menevään liittimeen. Ja toisesta kopasta ilmanputsariin sisäpuolelle lähelle imua, ei ole minkäänlaisia ongelmia, ei kuse kone öljyjään ulos mistään. Eikä se venttiili ole pakollinen paremmin kone käy ilman venaa, paremmin saa kaasarin säätöihin aion viskata sen venttilin lepikkoon omastani, ja laitan putket pakosarjoihin kollektoreihin.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Mitä varten koneen huohotus pitää yhdistää PVC venttiilin kautta koneen imusarjaan?
Mitä varten koneen toinen huohotus pitää yhdistää ilmanpuhdistajaan? Yleensä kytkennät tehdään (PVC) imusarjan tai kaasarin vakuumi puolelle ja (vapaa) ilmansuodattimen likaisellepuolelle mutta myös puhdaspuolikin käy.
Kun vastaus kahteen ensimmäiseen kysymykseen löytyy niin koneen huohtus ongelmat ratkeaa.

Mikäli koneen huohotuksessa on ongelmia johtuu ne yleensä siitä, että kone on jo hieman väljistynyt (männänrenkaat, ventiilien ohjurit) ja paineet karkaa kampikammioon jossa paine nousee ja kone huohottaa.

Viritetyssä koneissa samanlainen tilanne mutta korkean sylinteripaineen johdosta huohotusta syntyy herkemmin (männänrenkaat ja venttiilien ohjurit) varsinkin korkeilla kierroksilla.
Korkea paineinen tai tuottoinen öljypumppu tuotta runsaammin öljysumua koneen roiskevoitdeltavilla alueilla varsinkin venttilikoneistoon.

Jos koneessa esiintyy öljyvuotoja on syynä kohonnut sisäinen paini (riittämätön huohotus) tai kuluneet tai vioittuneet tiivisteet ja stefat.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

457 kirjoitti: Mitä varten koneen toinen huohotus pitää yhdistää ilmanpuhdistajaan?
Molemmat siis on mielellaan puhtaalla puolella. Vakuumipuoli vetaa liikaa alipainetta, jolloin pienemman alipaineen puolelta putsarista haetaan puhdasta korvausilmaa koppaan. Lievasti sanoen patentti ja aiheuttaa lievaa ohivirtausta. :) Toiminee "normaalisti" ok ja kannen alla pysyy riittava alipaine, jolloin oljyt ei roisku ympari konehuonetta. Kelpaisiko selitykseksi? Saa korjata, jos olen ymmartanyt tilanteen vaarin.

Viela hieno kuva paalle:

Koodi: Valitse kaikki

Puhdistin    Venakoppa
PPP--->------VVVVVVV-->---
PPP                       |
PPP                       |
PPP===== Kaasari >>=========(Venttiilit ym)
PPP
PPP
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Vastaa Viestiin