Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Joo-o!...Yritin eilen kaverin kanssa kuunnella moottoria, että mistä kolina kuuluu. Kolina ei kuulu kun autossa nostaa kierroksia sinne 4000rpm:n paikkeille auton ollessa paikoillaan. Vain ajossa! Kierroksien noustessa kuulostaa myös vähän siltä, että edestäpäin katsottuna moottoria oikealta puolelta ei kuulu niin kova kaasutuksen ääni kuin vasemmalta. Voisikohan olla mahdollista, että oikean puolen pakosarja vuotaa ja pitää ääntä??? Toinen juttu mikä tuli mieleen on, että kardaanissa vikaa???...Siis se laakeri vai mikä siellä nyt olikaan. Hitto, kun ei vielä tiedä niin paljon noista koneista. Epätoivoisesti yritän etsiä vikaa! Autoasentaja-kaveri lupasi vielä kuunnella tulevalla viikolla.
Jos se kolina kuuluukin jostain ihan muualta, kuten eturipustuksista / laakereista? Meinaan etta alkaa sopivilla kierroksilla joku paikka resonoimaan tms. Kolinahan voi "johtua" koria pitkin ja kuulua eri kohdasta sisaltapain kuunnellen...
Ai takapyörien laakerit? Ei oo tullu ajatelleeksi sitä. Pakoputkistosta sen verran, että kylmänä kun käynnistää niin toisesta putkesta tulee enemmän pakokaasua kuin toisesta...Se ei varmaankaan liity mihinkään? Männänrenkaat ne ei varmaankaan ole. Autolla ajettu 172000km. Mites se kardaani?...voiko vika olla jossain siellä? Koneen öljyt väärät?...Edellinen omistaja viimeksi vaihtanut kesällä 2004. Itse tarkoitus vaihtaa kesäöljyt koneeseen heti kun hieman lämpenee.
Kaippa siella edessakin jonkinlaiset laakerit on, jos pyorat pyorii..?
Vaan etta jos ainoastaan liikkeella ja kiihdyttaessa kuuluu, niin silloinhan etupaassa on "loysia" peran niiatessa ja joku osa voisi alkaa kolisemaan tietylla kierrosluvulla. Vahan kaukaa haettua, mutta tallainen tuli mieleen.
Kokeilimme liikutella renkaita ja ainakaan pyörien laakerit ne ei ole. Kolina kuulostaa ihan peltien kolinalta.
Jani
Ja kun olette syynänneet kardinaalin, ja jotain peltejä tulette tulokseen ei ollut vika niissä, entäs sitten ? minä kyllä epäilen että ei tule alustasta. Kumminkin noinkin paljon ajettu mylly laitta epäilemään, tuleeko se ääni veto päällä, entä vapaasti kierrätettäessä, keroppa nyt viellä minkä tyylinen se ääni on. Onko terävä nakuttava , matala koputtava , hakkaava vai säksättävä entäs katit ja vaimentajat onko sisukset paskana?.
Kolina kuulostaa hakkaavalta ja vähän säksättävältä. Vähän niinku tökötökötökötökötökö! Ääni tulee veto päällä ja vasta 4000rpm:n kohdalla ja siitä ylöspäin, ei ennen sitä. Ei kuulu ääntä paikoillaan kierrätettäessä vaikka kierrokset olisivat 4000rpm tai enemmän. Tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Putkistoa kuunnellessa takaa katsottuna oikean puoleinen putki pitää hieman erilaista ääntä kuin vasen putki, kun laittaa korvan lähelle sitä ja kuuntelee. Ei kuulosta mielestäni ainakaan siltä, että putkisto vuotaisi jostain.
Mä oon vaan tällainen tyhmä nuori 22wee harrastaja, joka on vasta opettelemassa korjaamaan Mustangeja/muita autoja vikojen sattuessa. Täällä palstoillahan kysytään juuri neuvoja viisaammilta eix je!
Nuo viat, jotka kirjoitin muuten ylös tuohon viestiin, olivat kaverin ihan äänen perusteella arvattuja vikoja. Paha mennä auton alle makaamaan ja tutkimaan asiaa -10 asteen pakkasessa...Tulee vähän kylmä! Ei oo tallia ja auto seisoo ulkona. Jos joku kerholainen on halukas tulemaan koe-ajamaan autoa ja kuuntelemaan kolinaa samalla niin annan mielelläni avaimet kyseiselle henkilölle.
Kuten Jukka tuossa edellä ehdotti niin kattien suojapelti vois tehdä juurikin noin. Näin ainakin teki mulla foxissa ennenkuin se päätti siirtyä jonnekin lepikköön.
Onko toi kattein suojapelti sama kuin "exhaust system heat shield", joka huolto-ohjelmassa kasketaan (muistaakseni) tarkistamaan 15k mi valein?
Vihjaisi siihen suuntaan, etta on herkka loystymaan.
Jes! Löysin ihan itse ilman huoltoon menoa ainakin yhden mahdollisen vian, joka voi vaikuttaa kolinaan kovilla kierroksilla. Autoa takaapäin katsottuna oikeanpuoleisessa pakoputkessa on iso reikä takaäänenvaimentimen kohdalla. Reiästä tulee aika paljon savua (havaittu kylmäkäynnistyksessä auton alle kurkistaessa). Muutenkin takaäänenvaimennin pitää sellaista kolisevaa ja kilisevää ääntä kokoajan. Ihan niinku siellä sisällä olisi jotain, joka hakkaisi äänenvaimentimen seinämiin. Hyvä, että itse löysin vian eikä huoltomies. Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista!!! Voiko vika olla siis tämä???
Kuulostaa silta, etta on pakko hankkia Flowmasterit. Harmillista...
Kolina ja sivusavu ei kylla ole tietaakseni tehdasvalmisteinen ominaisuus, eli uudet pontot ja putket vaan alle.