Hieman katsastusmies vielä hangoitteli vastaan, mutta suostui lopulta lyömään leiman paperiin! Eli nyt olisi Mussen rekisteröinti enää autoveropäätöstä vailla.
Marssin tosiaan noiden papereiden kanssa katsastuskonttorille ja katsuri halusi luonnollisesti kurkata vieläkonepellin alle, josko sieltä löytyisi jotain papereissa mainittuja koodeja (engine family, yms.). No eihän sieltä löytynyt, joten hän oli edelleen hieman vastahankainen, koska papereissa ei ollut yksilöity, että ne koskevat juuri tätä kyseistä ajoneuvoa/moottoria (vaikka tuossa EPA:n dokumentissa sinällään on täsmälleen samat tiedot kuin mitä siinä EPA-tarrassakin olisi ollut). Ihmettelin siinä sitten, että eihän se EPA-tarrakaan ole mitenkään yksilöity, joten senkin pystyy kopioimaan mihin tahansa autoon. Tämän se katsastusmieskin myönsi ja totesi, että näin varmaan tapahtuukin, koska ei heillä siellä katsastusasemalla ole mahdollisuutta lähteä selvittelemään kaikkien tarrojen alkuperää. Eli myönsi suoraan, että jos se EPA-tarran sieltä konepellin alta löytyy, niin heidän on pakko olettaa/luottaa, että se on tehtaalta asti siinä ollut, vaikka eivät voikaan sitä varmaksi tietää. Kysyin sitten, että jos se tarran kanssa riittää "yksilöinniksi", että se on sinne konepellin alle jossain vaiheessa liimattu, niin auttaisiko asiaa, jos teippaisin tuon EPA:n A4-mallisen (tai Letter-kokoisen jos ihan tarkkoja ollaan) todistuksen siihen auton kylkeen.

Ei sentään tarvinnut sitä tehdä.
Katsastusmieskin myönsi tuon koko EPA-tarravaatimuksen olevan pelkkää byrokratiaa ja niinpä suostui lopulta leiman antamaan. Totesi vain, että ei siinä sen suurempaa riskiä ole, korkeintaan Trafi vie häneltä katsastusoikeudet.

Noh, toivottavasti näin ei käy, koska hän oli kuitenkin harvinaisen yhteistyöhaluinen ja muutenkin inhimillinen katsuri, joten toivottavasti saa pitää lupansa.
On nämä katsastuskiemurat mielenkiintoisia. Edelleenkin ihmetyttää, että mitenkä joku yksilöimätön ja siten vapaasti kopioitavissa oleva tarra voi olla pakollinen päästövaatimusten täyttymisen todistamiseksi. Eikö sen pitäisi riittävästi todistaa ajoneuvon täyttävän lähtömaan päästövaatimukset, että minulta löytyy viimeiseltä kahdelta vuodelta sekä rekisteröinti- että vakuutustodistukset tuolle ajoneuvolle ko. maasta? Tuskin minä sitä USA:ssa olisin saanut rekisteriin, jollei se olisi täyttänyt USA:n vaatimuksia...
Noh, loppu hyvin, kaikki hyvin.

Aikaa tämän asian selvittelemiseksi kyllä tuhraantui tolkuttomasti, mutta ylimääräiseltä rahanmenolta tällä kertaa sentään vältyttiin.