Tehon ja väännön kultainen liitto

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Aukaistaanpa tässä mahdollisesti ns.matopurkki. :D
Aina ja iankaikkisesti on väitelty siitä mikä sitä autoa oikeasti kiihdyttää.. ne hevosvoimat vai se vääntömomentti. :shock:
Liirum laarum eipäs juupas. :wink:
Asia on periaatteessa yksinkertainen mutta oikeasti asian lopullista totuutta ei välttämättä tajua kovin helposti.

Yksinkertaisena ja Jumalaapelkääwäisenä ihmispolona olen tätä Pyhää Asiaa miettinyt, jos nyt ei ihan lakkaamatta, niin vakavasti ainakin hyvin usein muutaman viime vuoden ajan. Luulin jo aikojan sitten ymmärtäneeni asian oikean laidan, alussa poikasena tottakai "tiesin" että hevosvoimathan ne auto kiihdyttävät. Myöhemmin kallistuin Vääntöuskonnon puoleen , ja nyt, uskon tietäväni lopullisen totuuden.

Tehon, väännön ja kierrosluvun liitossa on siis 3 tekijää.Tässä on jätetty turhat hienostelut, kuten kitkahäviöt,ilmanvastus /muut vastukset, teholliset keskipaineet ja jopa ajotilakuvaaja pois, puhumattakoon kuskista, sääolosuhteista, promilleista ym ym . Ne vaikuttavat asiaan luonnollisesti, mutta ei tässä yhteydessä.Tärkeintä on ymmärtää muutaman avainmuuttujan vaikutus lopputulokseen ja toisiinsa .

Asiaa voi havainnolistaa mukavasti parin esimerkin avulla.
Ensimmäisessä esimerkissä ajatellaan vesiputousta ja siinä virtaavan veden määrää.Putouksen leveyttä edustaa vääntömomentti ja korkeutta kierrosluku.
Kun nämä kerrotaan keskenään saadaan putouksessa virtaava veden määrä eli teho.
Jos putouksesta haluttaisiin enemmän tehoa vaikkapa vesivoimalaa varten tarvitsisi joko putouksen korkeutta tai leveyttä kasvattaa.
Tässä ei puututa vesivirran paksuuteen.

Tai voidaan myös käyttää sähköä esimerkkinä. Putouksen korkeus on jännite V ja leveys virta I. Teho P on jännite x virta. P = UI.

Eli tehoa ei itsessään voida saada lisää vaan aina on kasvatettava joko vääntömomenttia ja / tai kierroslukua.Tehon kasvu tulee sitä kautta.
Edelleenkin emme nyt puhu mistään muista kuin näistä kolmesta suureesta, ei siis tehohäviöistä ym.edellämainituista seikoista.

Toisessa esimerkissä ollaan seuraamassa voimamieskisoja jossa tehtävänä on lastata minuutissa max määrä 20 kilon säkkejä traktorin lavalle.
Voima jolla säkki nousee lavalle on vääntömomentti ja nopeus jolla se nousee on kierrosluku. Lavalle kertyvä säkkimäärä on teho.

Jos lavalle halutaan minuutissa enemmän säkkejä on kilpailijan joko nostettava enemmän säkkejä kerralla ja / tai nostettava nopeammin. Eli vääntömomenttia tai kierroslukua on nostettava.

Vääntömomentillakin voi yrittää pärjätä, mutta se ei käytännössä onnistu reaalimaailmassa. Vaikka kilpailija 1.nostaisi 5 säkkiä kerralla mutta tekisi sen hitaasti ( matalalla kierrosluvulla siis) ei se pärjää kilpailijalle 2.joka heittää säkin lavalle joka toinen sekunti.

Edelläoleva on siis ( toinen ) syy miksi kilpamoottoreita kierrätetään korkealle. Ei Formula 1:n moottori tuota vääntöä juuri lainkaan, mutta kun sitä kierrätetään se vajaa 20 000 rpm (?) niin se pienikin vääntö kertautuu niin että tehoa lähtee se 800 ( ?) heppaa. Sama homma miedompana superpyörien suhteen.

Toinen kiinteästi asiaan liittyvä seikka on välitykset. Turbodiesel on edelläolevien korkealle kiertävien esimerkkien vastakohta. Suuri vääntömomentti pienillä kierroksilla. Mutta turbodieselin joka kiertää 4000 rpm, välitykset on valittava niin että auto kulkee riittävästi huippunopeutta, melutaso ym ovat matalat.

Mitä tiheämpi kokonaisvälitys sitä paremmin auto kiihtyy.Mutta laitapa turbodieseliin ( max 4000 rpm) bensa-auton high-perf välitykset niin huiput jäävät erittäin vaatimattomiksi.Kiihtyy kyllä oikein hyvin muttei kulje ehkä kuin 130kmh.

Puhutaan vaikkapa meille tutuista viritetyistä bensaveekaseista ja halutaan mennä vaikkapa seisovalle mailille. Kolmilovisessa lootassa loppuu välitykset ja vakimoottori huutaa huippukierroksilla jo noin 200:ssa. Mitäs tehdään ? No, laitetaan 5-lovinen manuaali ettei kierrokset/välitykset lopu kesken. Todennäköisesti lopputulos ei juurikaan parane koska nyt vaihdetaan siinä 200 viitoselle jonka välitys on vaikkapa T5 laatikossa 0,63 tarkoittaen että takapyörillä autoa eteenpäinvievä voima pienenee niin että 4.vaihteen voimasta on jäljellä enää 63 %.

Kierrosluvun ja vääntömomentin mainiota liittoa kuvastaa hyvin myös se, että uusissa hybridiautoissa voi olla avustamassa sähkömoottori jonka vääntömomentti on vaikkapa auton normimoottorin luokkaa.Tällöin voisi kiihtyvyyden olettaa parantuvan aivan dramaattisesti.Näin ei kuitenkaan ole, ok, paraneehan se muttei niin paljon kuin arvojen valossa voisi kuvitella.Syy on välityksissä. Sähkömoottori on välitettu voimansiirtoon niin että se pystyy avustamaan myös suurimmissa nopeuksissa eli pitkällä välityksellä jolloin avustava voimasta, olkoon vaikka 400 Nm tulee oikeasti käyttöön vain vaikkapa 100 Nm.

Eli summa summarum. Kaikkia kolmea eli vääntömomenttia, kierroslukua sekä myös tehoa joka on näiden kahden tulo,tarvitaan.

TEHO eli hevosvoimat tai kilowatit on kuitenkin oikeasti se voima joka autoa/ pyörää kiihdyttää / kuljettaa ! Hip hei !
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Toivottavasti teit siihen purkin kantee ilmareikiä, ettei madot kuole. Olishan se surullista, kun tota rupee purkamaan omaan kiesiin, nii purkki olis täynnä multaa...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Pete85
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Helmi 2012, 11:29
Auto: Mercury Cougar XR-7 HT 1967
302? 1985??
C4+ 8" lukoton
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja Pete85 »

5252rpm: vääntö=teho(hp) :D

Eli niin hauskalta kuin se kuulostaakin käyttöautossani on kierroksesta 1- punarajaan asti aina enemmän vääntöä, kuin hevosvoimia.
-Mercury Cougar XR-7 1967
-Toyota Corolla KE10 1969
-Ford Cortina MK3 1972
-Mercedes Benz 230 1968
-Mercedes Benz 190E 1985
-Mercedes Benz 300TD 1998 (päiväjuhta)
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Pete85 kirjoitti:5252rpm: vääntö=teho(hp) :D

Eli niin hauskalta kuin se kuulostaakin käyttöautossani on kierroksesta 1- punarajaan asti aina enemmän vääntöä, kuin hevosvoimia.

Jep 8) . Eli kun halutaan tietää kuinka paljon hevosvoimia on tietyllä kierrosluvulla tarvitsee tietää sillä kierrosluvulla saatava vääntömomentti.Kaava on helppo ja tässä SAE muodossa:

Vääntömomentti ( ft.lbs) x kierrosluku
Teho : _________________________________ Toi 5252 tulee monimutkaisten kaavojen kautta eikä siitä tarvi välittää.
5252

Esimerkkinä vaikkapa viritetty 460 : kehittää 550 ft.lbs vääntömomentin 6500 kierroksella : 681 heppaa.

Jos sulla on vain Newtonmetrit käytössä eikä siis ft.lbs ( jalkapaunat) niin ne saadaan jalkapaunoiksi jakamalla ne 1,36:lla.

Normi / hyvä katumoottori tuottaa yleensä maksimivääntöä noin 100 Nm / litra. Eli esim. 302 ci 5.0 katumotti 500 Nm eli 368 Ft.lbs.Jos se tuottaa sen 5000 kierroksella niin silloin tehoa on 5000 kierroksella 350 heppaa. Jos se saataisiin tuottamaan sama vääntö 7000 kierroksella niin tehoa olisi 7000 kierroksella 490 heppaa. Eli ei kannata haaveilla 5 litraisesta 50-luvun teknologiaa edustavasta työntötankomoottorista ( ei esim. muuttuva-ajoitus nokkaa, ruiskua ym)jossa litrateho on 100 heppaa.Silloin on kyse on täydestä rallimoottorista jossa ei alle 4500 kierroksen tapahdu oikeastaan mitään. :?
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
FinnStang
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Syys 2008, 12:32
Auto: Mustang GT 1990

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja FinnStang »

Hyvä aihe ja hyvä avaus. Lyhyenä kommenttina sanon, notta käytännössä kannattaa pyrkiä vääntömomentin lisäämiseen koska se lisää myös tehoa. Kun alamme autojemme voimanlähteiden suorituskykyä lisäämään me teemme kaikkemme vääntömomentin lisäämiseksi esim. moottorin hengitystä parantamalla. Pelkän tehon lisääminen eli kierrosluvun nosto ei ole kovin järkevää ainakaan katuautoissa, koska joudumme kuitenkin alakierroksiakin käyttämään. Perusviritys perävälityksen korotus nostaa vetäviltä pyöriltä saatavaa vääntömomenttia ja autoa eteenpäin vievää voimaa. Formulat on erikseen joissa kierrokset ei alle kymppitonnin taida laskea edes renkaiden vaihdossa varikolla. Formuloissakin alavääntöä lisäämällä voitaisiin hyvinkin joillain radoilla ehtiä ekana ensimmäiseen kurviin ja esim. Monacossahan se jo tarkoittaisin kisan voittoa :D
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Tässä taitaa olla autovapareiden kunkku :

BMW F1 motti vuodelta 2003:

BMW's P83 engine used in 2003 season managed an impressive 19,200 rpm and cleared the 900 bhp (670 kW) mark and weighs less than 200 lb (91 kg).
----------------------------------------------------
Formula 1 autoissa on tällä hetkellä iskutilavuus 2,4 litraa, V 10, 19 000 rpm, paineilmaventtiilijouset,300 heppaa/ litra. Poraus karkeasti ottaen 2 x isku. :o
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Ai niin, on noi moottorit oikeasti aika onnettomia vääntömomentin kehittäjiä ! Ilman välityksiä / kierroksia = tehoa ei niistä olisi mihinkään.

Ajatellaanpa vaikka normiauton 2 litran moottoria joka pyörii testipenkissä. Vauhtipyörässä on kiinni kytkinsysteemi ja siinä metrin kanki niin että kun kytkin vapautetaan voima välittyy siihen kankeen. Siinä on ikäänkuin mekaaninen jarru.

2 litran normi hyvä katumoottori tuottaa maximivääntömomenttia noin 200 Nm. Ja mitä tämä sitten tarkoittaa käytännössä ? 20 kg paino joka kohdistuu merin pituisen kangen päähän.

Eli kun se motti huutaa ja parkuu siinä viimeisillään jossain 4000-5000 kierroksilla jossa huippuvääntömomentti esiintyy niin normijätkä pysäyttää helposti sen motin yhdellä kädellä kun pitää siitä kangen päästä kiinni ja kytkintä aletaan nostamaan. :D Tai ripustetaan kangen päähän 20,1 kg paino niin moottori pysähtyy.

Mutta ajatellaanpa sitten mitä tapahtuu kun voima autossa siirtyy kytkimestä vaikka ykkösvaihteen ( välitys olkoon tasan 3) ja perävälityksen ( olkoon tasan 4 ) läpi vetoakseleille. Siinä vaiheessa 20 kg paino metrin kangella on kertoutunut 3 x 4 x 20 kg = 240 kg metrin kangella. Eipä pidetellä enää edes kahdella kädellä. Tästä kun mennään eteenpäin pyörille, olkoon pyörän halkaisija vaikka 66 cm, niin momentti kerrotaan vielä kolmella koska nyt ei kyseessä ole enää metrin vaan 33 cm kanki ( välimatka maasta vetoakselin keskipisteeseen). Autoa vie silloin eteenpäin selväjärkisin termein ilmaistuna 3 x 240 kg voima eli 720 kg työntövoimaa. Näin on moottorin alkuperäinen 200 Nm ( vanhoilla termeillä 20 kgm) vääntömomentti kertautunut voimansiirrossa 36 kertaiseksi.

Tässä ei sitten ole hienosteltu vaan Newtonit on muutettu kiloiksi jakamalla ne kymmenellä.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja jos oikein olen ymmärtänyt niin jos auto painaisi kuljettajineen 720 kg niin tuo "720 kg työntövoima" aiheuttaisi hetkellisesti maximissaan 1 G kiihtyvyyden.
Hetkellisesti sen takia että toi 200 Nm on momenttihuippu joka esiintyy kapealla kierroslukualueella ja maximissaan sen takia että tässä ei huomioida erilaisia häviöitä ym. häiriötekijöitä.
Jos auton paino olisi 1440 kg eli kaksínkertainen niin 0,5 G.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Kyllä F mielsetäni on tuossa ihna oikeassa.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Tuo tarinahan oli kuin suoraan mun -02 farkku mondeosta! :lol: Sen 2-litranen tuottaa sen 145heppaa ja sen 200Nm vääntöä ja painokin tais olla 1440kg! Ja hyvinhän se kulkee tollasena käyttiksenä, ja vähän ehkä liian välitettynä kun 5-vaihteella 100kmh kone huutaa jo 2800r/min. Pitäis olla 6. vaihde niin olis vieläkin taloudellisempi! :lol:
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja Futurage »

:lol: :lol: :lol:
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Toi 1 G:hän on siis kiihtyvyytenä 9,81 m/s2 eli vauhti lisääntyy joka sekunti 9,81 m/s eli 35 kmh.
Jos lähdöstä sataseen mennään koko ajan tasan 1 G kiihtyvyydellä niin se kiihdytys kestää silloin 100/35= 2,8 sek.

Katurenkailla olen päässyt Vericomilla mitattuna tyypillisesti tollaseen 0,73 G:hen ykkösellä.Näistä mittauksista on tosin aikaa jo yli 10 vuotta, silloin sataseen parhaimmillaan vanhalla 351 motilla 4 päällä katurenkailla 4,7 sekkaa...oli paremmin pitoa kun jätkät istui takapenkillä painona :D
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Tossa jo mennään, eikä meinata :shock:

Mach1 -71
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja kno1 »

Tässä asiasta kiinnostuneille aika simppelisti väännön ja tehon suhde. Ja se kummallinen luku 5252 on VAKIO, joka saadaan kaavoista ja jolla voidaan laskea teho kun tunnetaan vääntö ja sen maksimi arvo jollain kierrosluvulla.

Vakioon liittyy vielä pari kummallisuutta. Jos motin maksimi vääntö on alle 5252 kierrosluvun, niin maksimi teho (hevosvoimat) on aina pienempi kuin vääntö. Ja tietysti, jos maksimi vääntö ilmenee tuon luvun yläpuolella, niin hevosvoimien lukumäärä on aina isompi kuin väännön lukema. Tämä pätee tietysti vain vapaasti hengittäviin motteihin ja kiinnostavaa on myös se, että teho ja vääntö leikkaa toisensa aina tuossa samaisessa kohdassa.

Kannattaa huomioida, että moottorin tuottamaan tehoon liittyy aina kuljettu matka ja aika, joten vääntö tässä tapauksessa ei ole esim momenttiavaimen staattista vääntöä vaan liikettä eteenpäin määrätyllä momentilla.


http://www.revsearch.com/dynamometer/to ... power.html
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Tekniikan Maailma testasi muuten muutamia vuosia sitten kuinka paljon hevosvoimia suomalainen työhevonen oikeasti tuottaa. Toi James Wattin määritelmä perustui ja perustuu edelleenkin ( !) siihen kuinka paljon hevonen keskimäärin tekee työtä kaivoksessa.
TM:n testin mukaan hevonen tuotti huipputehoa muistaakseni noin 20 heppaa :shock: .
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tehon ja väännön kultainen liitto

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Joo, mut se oli vaan hetkellinen. Olisko 3-4 heppaa ollu jatkuva? Justii eilen isän kans juteltiin tosta samasta artikkelista...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Vastaa Viestiin