Karstan poisto.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Wesuri.V8
Addikti
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
Paikkakunta: Virolahti

Karstan poisto.

Viesti Kirjoittaja Wesuri.V8 »

Moron, onko kukaa kokeillu karstan poistoo koneesta (palotiloista) vedellä? Kuuleman mukaan tyyliin seuraavasti; käyntilämmin kone, kierrokset +2000, ja vettä sumuna / pieninä määrinä (ei ämpärillä) kaasarin kurkkuun ja pitäis palotilat puhdistua. On vissiin vanhan kansan tapoja. Kyllähän kireissä koneis (ahdetuissa) on vesiruiskutusta käytetty imuilman viilentämiseen ja näissä myllyis on palotilat kirkkaan puhtaana pysyneet. Taasen kuuleman mukaan. Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta saattaahan tuossa perää olla. Kauankohan sitä vettä sinne pitäs syöttää ja huomaako karstan poistumisen esim. putken päästä pöllähdyksenä tms? Eikös liika karsta aiheuta mm. jälkikäyntiä kun jää hehkumaan palotilaan? Kokemuksia?
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1330
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Karstan poisto.

Viesti Kirjoittaja Late »

Kyllähän toi periaatteessa on toimiva keino. Jos olet nähnyt kansipahvivaivaisen koneen avattuna niin kyllä se pytty ja palotila on usein hyvinkin puhdas, minne vesi on päässyt. Täälläkin oli juuri esillä toisessa topicissa (Cougarin kansiremppa) kuvia aiheesta. Olen itse tätä parissa laitteessa kokeillut eikä siitä ainakaan haittaa ole ollut kun pitää veden määrän aisoissa. Tosin hyötyjäkään en ole päässyt todistamaan... Siistimmin homman teet kun laitat vettä pulloon ja siitä kumiletku kiinni vaikkapa kaasarin alipaineliitokseen tai ruiskukoneessa johonkin imusarjan liittimeen (esim. bensanpainesäätimen letku).

Sitten vaan kohtuullisesti kierroksia (2-3000) että jaksaa käydä veden virratessakin ja letkun pää pulloon. Jos meinaa tukehtua niin vähemmän vettä (kätevä säädellä puristamalla letkua). Mulla on kantti riittänyt syöttää kerralla n. 0,5-1 litraa kerralla. Jos ei muuta saa niin ainakin komeat höyrypilvet naapurien riemuksi :mrgreen:
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1374
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Karstan poisto.

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Ja öljynvaihto kannattaa tehdä perään, jos vettä kaataa niin paljon että siitä on oikeasti hyötyä, sitä menee männärenkaiden ohi öljyn sekaan. Jos haluaa hifistellä niin nesteenä voi käyttää jotain motor flush tms. liuotinta. Itse olen käyttänyt vettä.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Wesuri.V8
Addikti
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
Paikkakunta: Virolahti

Re: Karstan poisto.

Viesti Kirjoittaja Wesuri.V8 »

Allright, Tarttee joku päivä kokeil.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Karstan poisto.

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Pappacosworth kirjoitti:Ja öljynvaihto kannattaa tehdä perään, jos vettä kaataa niin paljon että siitä on oikeasti hyötyä, sitä menee männärenkaiden ohi öljyn sekaan. Jos haluaa hifistellä niin nesteenä voi käyttää jotain motor flush tms. liuotinta. Itse olen käyttänyt vettä.
Jos karstanpoiston perään ajaa esim. Tampereelta Turkuun (luvallista tehdä u-käännös 10 km ennen turkua) niin eipä sitä vettä paljoa koneessa ole öljyn seassa, kyllä se sieltä höyrystyy pois. Jos koneen huohotus on tehty vielä kuten kuuluu niin se vesi lähtee pvc:n kautta takaisin luontoon.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1374
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Karstan poisto.

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Itse en uskaltaisi ajella vetisillä öljyillä, sen takia olen tehnyt karstanpoiston aina ennen öljynvaihtoa. Edellisen SC:n koneessa oli vettä, ja kiertokangen kaula 0.2mm liian pieni. Nykykoneissa kannattaa vielä ottaa pakoputkikin irti, jos karstaa on paljon ettei pakkaannu kattiin. Mutta harvoinpa ehjässä koneessa karstaa oikein paljon on. Ketään ei varmaan yllätä että kun Lintusen koneen aukaisin 40tml ajon jälkeen niin karstaa ei ollut yhtään, "naisen käytössä" :D
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
NooB
Mega-addikti
Viestit: 552
Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
Paikkakunta: Ulvila

Re: Karstan poisto.

Viesti Kirjoittaja NooB »

Suoritin perinteisen vesipesun tänään. Putkesta ei tullut kuin pelkkää puhdasta höyryä! Ajoin puolen tankkia ennen pesua 30% RE85 seoksella ja se putsasi venttiilit ja määnänpäälliset. Tulpatkin kivan ruskeahkot. Ainakin mun padalle teki hyvää tuo30% seoksella oleva RE85!
Vastaa Viestiin