C4 öljyn määrä ja vaahtoaminen
-
OT-HT68
- Aktiivi
- Viestit: 116
- Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
- Auto: 1968 HT, 302, C4
- Paikkakunta: Helsinki
C4 öljyn määrä ja vaahtoaminen
Nyt en taas ymmärrä...
Mittasin vaihteistoöljyn tason kun olin käynnistänyt auton ja käyttänyt kaikki vaihteet läpi - vain tikun kärki oli vähän märkä joten ajattelin että laitetaanpa ainetta lisää. Annoin kuitenkin auton käydä tyhjäkäyntiä kymmenisen minuuttia ja nyt öljy olikin aikamoista vaahtoa ja selvää rajaa ei enää voinut sanoa. Vaahtoa kuitenkin yli max-rajan. Eli onkos siellä nyt liikaa ainetta vai vaahtoaako öljy myös jos sitä on selvästi liian vähän. Öljyn väri on nätin punainen ja laatikko toimii ihan OK.
Mittasin vaihteistoöljyn tason kun olin käynnistänyt auton ja käyttänyt kaikki vaihteet läpi - vain tikun kärki oli vähän märkä joten ajattelin että laitetaanpa ainetta lisää. Annoin kuitenkin auton käydä tyhjäkäyntiä kymmenisen minuuttia ja nyt öljy olikin aikamoista vaahtoa ja selvää rajaa ei enää voinut sanoa. Vaahtoa kuitenkin yli max-rajan. Eli onkos siellä nyt liikaa ainetta vai vaahtoaako öljy myös jos sitä on selvästi liian vähän. Öljyn väri on nätin punainen ja laatikko toimii ihan OK.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: C4 öljyn määrä ja vaahtoaminen
Eikös öljyt katota lämpösenä? Muistaakseni... Vaahdosta en tiiä ku ei mulla ainakaa koskaa oo ollu...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
-
OT-HT68
- Aktiivi
- Viestit: 116
- Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
- Auto: 1968 HT, 302, C4
- Paikkakunta: Helsinki
Re: C4 öljyn määrä ja vaahtoaminen
Katsoin vielä missä pinta on kun auto ei käy ja silloin ollaan ylärajan yli, kertooko se mitään suuntaa-antavaa öljymäärästä? On hankalaa tuo lämpimänä tarkastaminen kun tikku on ihan vaahdossa ja selvää rajaa ei näy... 
Re: C4 öljyn määrä ja vaahtoaminen
Ette näköjään osaa etes automaatin öljymäärää tarkastaa, Ei sitä tarvitte ajaa kuumaksi, käytää vartin paikoillaan reivaa pykälät läpi, ja sitten valitsin vapaa asentoon koneen käydessä, vedät mittatikun ylös niin näet oikean öljymäärän. Aina pitää laatikon öljymäärä tarkistaa laatikon ollessa vapaa asennossa, muutoin ei saa oikeaa mitta tietoa.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Re: C4 öljyn määrä ja vaahtoaminen
Silloin kun tämänkaltaisia ongelmia esiintyy, kannattaa vaihteiston öljymäärä tarkistaa erityisen huolellisesti. 1966 Mustang Shop Manual ohjeet:
1. Auto vaakasuorassa.
2. Öljy pitää käyttää normaalilämpöiseksi, sen jälkeen auto tyhjäkäynnille.
3. Käy kaikki vaihteet läpi rauhallisesti ja aseta valitsin asentoon P (kyllä, siis P). Älä sammuta autoa missään vaiheessa.
4. Pyyhi mittatikku puhtaaksi ja työnnä se takaisin pohjaan asti.
5. Tarkista tikusta öljyn määrä. Lisää tarvittaessa öljyä sen verran, että se saavuttaa FULL tason. EI SAA YLITÄYTTÄÄ!.
Tämä oli tällainen vapaa käännös, mutta varmaan aika lähellä oikeaa.
1. Auto vaakasuorassa.
2. Öljy pitää käyttää normaalilämpöiseksi, sen jälkeen auto tyhjäkäynnille.
3. Käy kaikki vaihteet läpi rauhallisesti ja aseta valitsin asentoon P (kyllä, siis P). Älä sammuta autoa missään vaiheessa.
4. Pyyhi mittatikku puhtaaksi ja työnnä se takaisin pohjaan asti.
5. Tarkista tikusta öljyn määrä. Lisää tarvittaessa öljyä sen verran, että se saavuttaa FULL tason. EI SAA YLITÄYTTÄÄ!.
Tämä oli tällainen vapaa käännös, mutta varmaan aika lähellä oikeaa.
-
OT-HT68
- Aktiivi
- Viestit: 116
- Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
- Auto: 1968 HT, 302, C4
- Paikkakunta: Helsinki
Re: C4 öljyn määrä ja vaahtoaminen
Mutta mutta - kun mä teen näin:
Auto käyntiin, kaikki vaihteet paikallaan seisten läpi ja vaihde P-asentoon.
Mittatikku puhtaaksi ja tarkistus -> tikun kärki on vähän märkä, eli raja on selvästi alle alimman ADD-viivan.
Annan käydä 10 minuuttia ja tarkistan uudelleen eikä enää saa selvää missä raja on kun öljy vaahtoaa pitkälle tikkuun.
Sehän tässä nyt kummastuttaa että kun viime kesänä laitoin öljyä lisää (vajaat 0,5 litraa) ja silloin ei ollut tarkistamisen kanssa mitään ongelmia ja nyt talven tiputtelun jälkeen ei saa enää asiasta mitään selvää
Ei oikein uskaltaisi paljoa lisätäkään kun ei tiedä jos siellä on sitten liikaa tavaraa...
Niin - ja tikussa on ohjeet: "Check when hot, idle in P-position" tai jotain sinnepäin
Taitaa olla paras ajella kesä näin ja viedä syksyllä nesteiden yms. vaihtoon.
Auto käyntiin, kaikki vaihteet paikallaan seisten läpi ja vaihde P-asentoon.
Mittatikku puhtaaksi ja tarkistus -> tikun kärki on vähän märkä, eli raja on selvästi alle alimman ADD-viivan.
Annan käydä 10 minuuttia ja tarkistan uudelleen eikä enää saa selvää missä raja on kun öljy vaahtoaa pitkälle tikkuun.
Sehän tässä nyt kummastuttaa että kun viime kesänä laitoin öljyä lisää (vajaat 0,5 litraa) ja silloin ei ollut tarkistamisen kanssa mitään ongelmia ja nyt talven tiputtelun jälkeen ei saa enää asiasta mitään selvää
Niin - ja tikussa on ohjeet: "Check when hot, idle in P-position" tai jotain sinnepäin
Taitaa olla paras ajella kesä näin ja viedä syksyllä nesteiden yms. vaihtoon.
- Wesuri.V8
- Addikti
- Viestit: 268
- Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
- Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
- Paikkakunta: Virolahti
Re: C4 öljyn määrä ja vaahtoaminen
Kyllähän tuo siltä vaikuttaa että liian vähillä öljyil mennää. Eikös laatikon pumppu pääse vähän öljyn takia imee ilmaa, niin sillo rupee öljy juurikin vaahtoon.
Re: C4 öljyn määrä ja vaahtoaminen
Juurikin noin. Lisää OT-HT68 heti puoli litraa ja tarkista sitten uudestaaan. Ja valitsin pitää olla P-asennossa öljyntasoa tarkistaessa, N-asennossa on eri hydraulipiirit käytössä.Wesuri.V8 kirjoitti:Kyllähän tuo siltä vaikuttaa että liian vähillä öljyil mennää. Eikös laatikon pumppu pääse vähän öljyn takia imee ilmaa, niin sillo rupee öljy juurikin vaahtoon.
Erittäin hyvin käännetty.66poni kirjoitti:Silloin kun tämänkaltaisia ongelmia esiintyy, kannattaa vaihteiston öljymäärä tarkistaa erityisen huolellisesti. 1966 Mustang Shop Manual ohjeet:
1. Auto vaakasuorassa.
2. Öljy pitää käyttää normaalilämpöiseksi, sen jälkeen auto tyhjäkäynnille.
3. Käy kaikki vaihteet läpi rauhallisesti ja aseta valitsin asentoon P (kyllä, siis P). Älä sammuta autoa missään vaiheessa.
4. Pyyhi mittatikku puhtaaksi ja työnnä se takaisin pohjaan asti.
5. Tarkista tikusta öljyn määrä. Lisää tarvittaessa öljyä sen verran, että se saavuttaa FULL tason. EI SAA YLITÄYTTÄÄ!.
Tämä oli tällainen vapaa käännös, mutta varmaan aika lähellä oikeaa.
-
OT-HT68
- Aktiivi
- Viestit: 116
- Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
- Auto: 1968 HT, 302, C4
- Paikkakunta: Helsinki
Re: C4 öljyn määrä ja vaahtoaminen
No eihän tässä nyt taas ollut mitään logiikkaa... Laitoin vajaat puoli litraa ainetta lisää ja vaahtoaminen väheni mutta nyt se raja on sitten ylärajan yli
Kaikki kuitenkin tuntuu pelaavan kuten ennenkin eli taidan viedä auton Powermasterille kesän aikana öljyjen ja filtterin vaihtoon. Eipä laatikkoa ole varmaan useaan vuoteen avattukaan...
Kaikki kuitenkin tuntuu pelaavan kuten ennenkin eli taidan viedä auton Powermasterille kesän aikana öljyjen ja filtterin vaihtoon. Eipä laatikkoa ole varmaan useaan vuoteen avattukaan...
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: C4 öljyn määrä ja vaahtoaminen
Joo nyt ku ajattelee, liian vähän ollu ku vaahonnu... Mulla teki ohjaustehostin samaa ku pääs vähä öljyä pihalle. Lisäämällä väheni, anto olla hetken ja kaikki ok. Pikkusen lisäsin eikä mitää ongelmaa. Tais sulla mennä liikaa öljyä?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
-
OT-HT68
- Aktiivi
- Viestit: 116
- Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
- Auto: 1968 HT, 302, C4
- Paikkakunta: Helsinki
Re: C4 öljyn määrä ja vaahtoaminen
No puolisen litraa lisäsin, ei sen luulisi paljoa vaikuttavan - eli tuskin toi nyt tuohon kuolee
Täytynee lopettaa kaikki tarkastaminen ja ajella vaan 
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: C4 öljyn määrä ja vaahtoaminen
Ja jos jotai menee rikki nii vaihtaa vaan. Helpompaa vaihella isoja kokonaisuuksia, kuten esim. Moottori tai vaihelaatikko. Turhaa alkaa purkamaan... 
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.