289 käyntiongelma

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Sparrow
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Syys 2011, 18:08
Auto: 1966 HT
Paikkakunta: Elimäki

289 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sparrow »

Hei vaan kaikille!


Apua! Auttakaa! Loppuu ymmärrys!


Ongelman tuottaja -66 mustang ja c4 tomaatti.

Vakio 289 cid moottori, johon vaihdettu edelbrock imusarja sekä edelin 1403 kaasari. Sytytyksesta huolehtii vakio jakaja sekä pertronix ignitor 1.

Auto käy tyhjäkäyntiä, sekä pelaa pintakaasulla ajossa todella nätisti. Täyskaasulla ehkä hieman tehoton.

Kuitenkin paikallaan autoa kierrätettäessä, jossain kohtaa ylemmillä kierroksilla pidettäessä käynti muuttuu selvästi vaikeammaksi ja laskettaessa tyhjäkäynnille moottori käy selvästi vajaalla jos edes pysyy käynnissä, useimmiten sammuu. Tulppia tarkastaessani huomasin että 4 ja 8 olivat märät.

Mikähän vikana?

Olen tehnyt seuraavia tarkistuksia;

-kokeillut uudella jakajalla(kun luulin että jakajan akseli olisi väljä)
-vaihtanut imusarjantiivisteen ja tutkinut alipainevuotoja
-säätänyt kaasarin bensapintaa ohjeiden mukasesti, purkanut ja puhdistanut kaasarin
-vaihtanut tulpat ja tulpanjohdot
-varmistanut että pertronix saa 12v
-vaihtanut blaster 2 puolan
-mitannut puristuspaineet (kylmänä) ja ne olivat tasaiset
-parantanut moottorin maadoitusta
-ym kaikkea pientä

Voisiko jakopäässä olla klappia/ rataspuutteita?

Olisiko kellään tietoa mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi??

Kiitoksia vastauksista etukäteen!!
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: 289 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Onkohan bensapumppu ehjä, mittaa bensanpaine.
Sparrow
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Syys 2011, 18:08
Auto: 1966 HT
Paikkakunta: Elimäki

Re: 289 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sparrow »

Noniin onkin! Täytyy tarkistaa toi pumpun toiminta. Olinkin aivan unohtanut koko bensapumpun!!

Kiitos!
Sparrow
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Syys 2011, 18:08
Auto: 1966 HT
Paikkakunta: Elimäki

Re: 289 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sparrow »

Joo toi tulviminen paikallaan kierrätettäessä on enemmänkin kuin mahdollista. Ja takimmaiset pytyt tietysti 4 ja 8 oli märkiä ja muut tulpat olivat kuivia kun niitä tarkastelin.

Säätäessäni ensimmäisen kerran bensanpintoja huomasin että amerikassa oli joku säätänyt kohoja aika rankalla kädellä ts ne oli aivan mutkalla. Ostin silloin uudet kohot ja luulin että niiden mukana olisi tullut uudet neulat, mutta ei. Toki vanhojen tiivistepinnoissa en havainnut mitään erikoista.

Kyllähän tää nyt rupeaa käymään järkeen. :D Kiitos!

Käyn huomenna hakemassa uudet neulat, kun pitää muutenkin käydä hakemassa jakajaan uusi alipainesäädin...letkusta kun puhaltaa niin ei tunnu vastusta ollenkaan...?

Eli jos uudet neulat eivät pidä niin sitten pitää säätää bensanpintaa alaspäinpäin sekä tietysti tarkistaa toi bensanpaine?

Paljon bensanpaineen pitäs olla?
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: 289 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Sparrow kirjoitti:Paljon bensanpaineen pitäs olla?
Edelbrockin ohjeiden mukaan enintään 6,5 psi eli 0,45 bar.

Jos mittari puuttuu, niin vaikka Biltemasta 151366 Polttoainepaineen mittari, jossa on myös alipainemittari.
Sparrow
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Syys 2011, 18:08
Auto: 1966 HT
Paikkakunta: Elimäki

Re: 289 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sparrow »

ok, kiitos tiedoista. Ostin tänään uudet kohot ja kaasariin huoltosarjan(mukana uudet neulat). Huomenna näkee kuinka käy.

Kuinkas tarkkana ton kohon säädön kanssa pitää olla? Edelin ohjeen mukaan kohon ja kaasarin kannen väliin pitää jättää 11mm väliä. Jos haluan laskea bensanpintaa niin mennäänkö milli kerrallaan vaiko viisi?
Avatar
kariboy
Mega-addikti
Viestit: 867
Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6
Paikkakunta: Kajjaani

Re: 289 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja kariboy »

Sytytysjärjestys oikein ?
Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Sparrow
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Syys 2011, 18:08
Auto: 1966 HT
Paikkakunta: Elimäki

Re: 289 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sparrow »

joo...en saanut selätettyä tuota ongelmaa vaikka mitä yritin.

No viime viikoloppuna kun olin menossa Kouvolan Swap&Meettiin niin auto keitti jonkin verran ja työnsi nesteet pihalle. :(

Purkasin kannet pois ja totesin että kannen tiiviste on vuotanut 5,6 ja 7 pyttyihin vettä. Kannen tiivisteessä selvät merkit vuotamisesta. Mäntien topit olivat melko karstattomat ja ainakin 5 ja 6 sylinterien seinämissä jäljet. Saattaa olla ettei hoonauskaan auta. Lisäksi lohko on porattu 0,040 ylikokoon, joten täytyy ruveta etsimään uutta moottoria/ osia tilalle.

Oisko kellään moottoria tai alakertaa 289/302?
Vastaa Viestiin