Kumiasiaa

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Drummer
Mega-addikti
Viestit: 632
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Paikkakunta: Ristiina

Kumiasiaa

Viesti Kirjoittaja Drummer »

Tervehdys teillen te urhot ja uljaat daamit oikeissa autoissanne :) Uutena poni-ukkona kovasti paljon ja suurella mielenkiinnolla olen keskusteluja seurannut. (Se toisen topicin Turun Mach Ykkönen sai uuden tallin täältä maalta :D :D :D )

Ja sen pitemmittä puheitta eli esileikeittä asiaan: Kellä mahtais olla kokemuksia ison ponin rengastuksesta? Tulevalle ajokaudelle olis meininki heittää eteen 215/60-15 ja taakse 235/60-15 kumit, vanteet on 7" alut. Nykyiset renkaat olevatten 195/60-15 ja 215/70-15, hiukka koomisen näköinen yhdistelmä, ainakin omaan silmään :oops:

Eli tuommoisella muutoksella hakisin vähän balanssia ulkonäköön. Mut ajettavuuden kustannuksella en sitä toki haluaisi tehdä. Joten jos suuressa seurakunnassa kokemusta aiheesta niin nöösikuski auliisti kuuntelee.
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

On kyllä 7 tuumalle vanteelle 235 jo hiuka pullea kumi, tulee aku ankan auto mieleen mulla on omassa 66HT:n vanteilla takana 8x15 215-60 kumit melestäni hyvät. Edessä 7 vanne jos renkaan kulutuspinnan reuna tulee vanteen reunan ulkopuolelle rengas menettää sivuttais tukevuutensa, eli rupeaa joustamaan sivusuunnassa ei ole hyvä. Mieluumin tasaan tai vähän reunasta sisään päin silloin rengas on tukeva, miks et hommaa 9 tai 10 tuumasia taakse saat muhkeemman näkösen, eteen ei tarvitte 7 leveämpää ja taas edessä kun on oikein kunnon donitsit. Sit ei käy akseli väli tiellä uriin josta tulee sitten se poukkoilu sinnetänne, tämän taas tietysti joku viisas yrittää kumoaa heti mut näin on homma .
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Drummer
Mega-addikti
Viestit: 632
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja Drummer »

Juu kyllä noi 235 munkit voi olla hiukka tuhdit seiskalle. Aikoinaan Chevy-farkussa oli 7" vanteella 235/75-15 kumit ja siinä ne toimi ok, mut olipa profiilikin tietysti toinen. Eli olisko sitten viksumpi veto eteen 205 ja taakse 215 60-sarjaa?

Leveämpiä vanteita ei oo meininki ainakaan ens hätään lähteä hankkimaan, voipi olla että kesän mittaan niillekin euroille tulee tähdellisempää tarvetta :?

Ollaan Roki muuten entisiä melkein naapureita, Okusta läksin '89 :)
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Katopa äijä jyrää no miks sinne, laitappa YV:nä vähän tietojas ja luuri koodia soitellaan joku ilta.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
2065
Mega-addikti
Viestit: 855
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja 2065 »

hyviä settejä no dw:n rumpusetit, mullakin on yksi...... :D
Avatar
Drummer
Mega-addikti
Viestit: 632
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja Drummer »

2065 kirjoitti:hyviä settejä no dw:n rumpusetit, mullakin on yksi...... :D
Jep, ei juuri oo soundit hakusessa Collectors Series kannuissa 8) Yömahan Recording Customit on kans, humppakanjoneita varten :wink: Nyt kyllä luisuu topicista...
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Vaikka vahan keskustelu taas karkaileekin, niin:

Omat havainnot on 205 ja 235 levyisista renkaista edessa ja takana. Koska tien urat on paasaantoisesti 185 tai 195 levyisilla talvirenkailla jyrsityt, niin 205 on isoin, joka viela niihin sopii kivasti. Ehka 215. 235 on vahan valimallia ja poukkoilee. Siis poukkoilee eli toinen rengas on urassa ja toinen yrittaa loytaa sita jne. Tietty jos menisi johonkin 265 leveyteen tjsp, niin molemmat renkaat pysyisi taas sopivasti pois urista, mutta voisi olla aika inhottavan levea ajaa varsinkin earlylla. Siis eturenkaana.

Eli suosittelisin noin 205 eteen ja isompaa taakse. Budjetista riippuen tietty.
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Jos haluat halvemmalla päästä ja takanakeissa on vielä pintaa, niin laita noi 215/70/15 eteen ja ostat 235/65/15 taakse. 65-sarjalainen ei pullistu niin paljon kuin 60-sarjalainen.

Kovin paljon ei vaan ole tarjontaa tuossa koossa, mutta ainakin Goodyear Eagle GA:ssa löytyy.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 23 Helmi 2005, 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Drummer
Mega-addikti
Viestit: 632
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja Drummer »

Arto65FB kirjoitti:Jos haluat halvemmalla päästä ja takanakeissa on vielä pintaa, niin laita noi 215/70/15 eteen ja ostat 235/65/15 taakse. 65-sarjalainen ei pullistu niin paljon kuin 60-sarjalainen.
Eipä käyny kyllä mielessäkään tämä vaihtoehto... Tuota täytyykin fundeerata, eihän vanhassa autossa oo pakko olla mitkään "tuuninkirenkaat" :) Pintaa kyllä on että sen puoleenkin kyllä kävis.
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kumiasiaa

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Drummer kirjoitti:Ja sen pitemmittä puheitta eli esileikeittä asiaan: Kellä mahtais olla kokemuksia ison ponin rengastuksesta? Tulevalle ajokaudelle olis meininki heittää eteen 215/60-15 ja taakse 235/60-15 kumit, vanteet on 7" alut. Nykyiset renkaat olevatten 195/60-15 ja 215/70-15, hiukka koomisen näköinen yhdistelmä, ainakin omaan silmään :oops:

Eli tuommoisella muutoksella hakisin vähän balanssia ulkonäköön. Mut ajettavuuden kustannuksella en sitä toki haluaisi tehdä. Joten jos suuressa seurakunnassa kokemusta aiheesta niin nöösikuski auliisti kuuntelee.
Isokoppaisessa mussessa on kohtuullisen suuret pyöränkotelot. Jos autoon halua ulkonäköä, niin takavanteille 275/60-15, istuvat vielä kohtuu nätisti 7" vanteelle koska profiili on korkea. Eteen esim. 215-225 ja 65-70 sarjalaiset ja on mukavaa kyytiä.

Katsos täältä taulukosta noita suositeltuja kokoja;

http://www.ffp-motorsport.com/tuning/stro/stro2.jpg
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Dervish
Aina äänessä
Viestit: 1550
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 09:33
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Dervish »

Ja jotta on helpompi hahmottaa kuinka paljon isompi/pienempi uusi rengas on missäkin suunnassa..

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Lienee toimiva, ainakin sillä on tullut itse mallailtua ties mitä alle..
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!! :pehva:
-Homer65
raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja raunoh »

Savolaisissa 69-Shelbyssä ja vihreässä 71-Shelbyssä on P235/60-15 renkaat 15x7" alumiinivanteilla. Tuo on juuri paras rengaskoko tälle vanteelle, toki marginaalia on molempiin suuntiin +/- 30 mm olla laillisuuden sisällä.
Avatar
Drummer
Mega-addikti
Viestit: 632
Liittynyt: 21 Helmi 2005, 01:37
Auto: 1971 Mustang Mach 1, Grabber Blue, 351C/4R70W/9".
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja Drummer »

Seurakunta on antanut kiitettävällä hartaudella vinkkejä nöösin rengasropleemaan :)
Eiköhän näillä eväin jotkut nakit alla ens kesänä pyöri.

Ja seurakunta-ilmaisusta huolimatta en oo sitten pätkääkään uskonmiehiä, jos ei sitten ponikulttiin kuulumista lasketa :wink:
-Kaikki Jytinä Ison Veden Takaa-
Vastaa Viestiin