Sähköllä voimaa Foxiin

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Jep! Ei muutako vettä Myllyyn....kyseinen sarja kuulostais
ihan toimivalta ! vieläkö pistäis sen käänteisesti pyörimään
ensin kansiin ja sitten... tästä komboa on mietitty kuis se vaikuittais
lämpöihin kadulla
omassa rakkineessa on osa kierrätyksestä suoraan
kansiin pumpulta
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

HEP! Tuohan on just sitä mitä haetaan, vaan silloin tyypillisesti hinta ei ole. Pumppu $250 ja controlleri $150. Toisaalta:

Hmmm...2000h käyttöikä EWP:lle jatkuvaa käyttöä täysillä (12V). 30000 km jos laskee 80km/h keskivauhdilla 1,5h/päivä tekee 5v 4kk, ja kun ei se kuitenkaan täysillä pyöri varsinkaan talviajossa niin iän voisi ajatella olevan pidempi, tosin arvon ovat antaneet tod. näk. yhtäjaksoiselle käytölle kun taas normaalikäyttö on tyypillisesti 3-6 kertaa päivässä on ja off.

Arvataan 6 vuotta... tullaan siihen perimmäiseen kysymykseen että paljonko tehoa/mpg:tä voisi tuolla saavuttaa, josta saadaan takaisinmaksuaika, ja päättyykö jakso koneremonttiin pumpun hajottua vai älyääkö vaihtaa uuteen ajoissa. Eikä sitten tarvitse vaihtaa kuin pelkkä pumppu, kontrolleri jatkaa. Miten hinnoitellaan tehonlisäys ja dare-to-be-different factor?

Ajatellaas alkupanos $150 kontrolleriin ja $50/vuosi pumppuun. Ei näytäkään kauhean isolta summalta, riittää kun kulutus laskee n. 0,15L / 100 km.

Miten niin ei talvikäyttöön...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Pony kirjoitti:Miten niin ei talvikäyttöön...
Koska moottorin lämpeneminen normaalia hitaampi, koska termostaati puuttuu tai siis on poistettava kyseisen asennuksen yhteydessä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

En näe hitaassa lämpenemisessä suurta teknistä ongelmaa, valaise. Kuski voi hiukan aikaa palella, sehän on tuttua toissatalvelta...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Pony kirjoitti:En näe hitaassa lämpenemisessä suurta teknistä ongelmaa, valaise. Kuski voi hiukan aikaa palella, sehän on tuttua toissatalvelta...
Kylma kone syo enemman menovetta ja saastot jaa pienemmiksi?
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Jep, totta, paljonkohan enemmän?

Lisäksi kylmä pata saastuttaa puhdasta Suomen luontoa hiukan enemmän.

Toisaalta; EWP säätää vedenkiertonopeutta lämpötilaohjatusti. Kylmässä koneessa vesi matelee ja paljonkohan kone oikeasti jää jälkeen normaalin vesipumppu/termari -ratkaisun lämpenemisnopeudesta? Ei välttämättä paljon, ja flektikin kun on sähköinen niin ei sekään hidasta lämpenemistä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Pony kirjoitti:Jep, totta, paljonkohan enemmän?

Lisäksi kylmä pata saastuttaa puhdasta Suomen luontoa hiukan enemmän.

Toisaalta; EWP säätää vedenkiertonopeutta lämpötilaohjatusti. Kylmässä koneessa vesi matelee ja paljonkohan kone oikeasti jää jälkeen normaalin vesipumppu/termari -ratkaisun lämpenemisnopeudesta? Ei välttämättä paljon, ja flektikin kun on sähköinen niin ei sekään hidasta lämpenemistä.
Tuohon on pakko sanoa, ettei aavistustakaan. Homman mallintaminenkin voisi olla melko haastavaa, silla moottorin kanssa on useampi tuntematon tekija. Eniten vaikuttanee kuinka hyvin lohkossa lampo "tarttuu" veteen eri lampotiloissa. Virtaus eri osissa muuttuu pumpun kierrosten ja lammon mukaan varsinkin nollan lahettyvilla ja glykoli lisannee omituisuuksia veden kayttaytymiseen. Ison osan asioista voisi arviossa ohittaa mitattomina. Kulutuskayrista kylmalla koneella loytynee jotain mittaustietoa? Olennaistahan on, kuinka kauan kone on kylma ja paljonko soppaa palaa enemman per minuutti. Google ei pikaisella etsinnalla tarjoillut asian tiimoilta mitaan kayttokelpoista..

Mutta. Tee muutamat mittaukset ennen ja jalkeen. Saadaan loistava juttu Corraliin kuvaajien kanssa... :)

EDIT: Hommaahan voisi "simuloida" lohkolammittimella. Tietty. :D
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Pony kirjoitti:Jep, totta, paljonkohan enemmän?

Lisäksi kylmä pata saastuttaa puhdasta Suomen luontoa hiukan enemmän.

Toisaalta; EWP säätää vedenkiertonopeutta lämpötilaohjatusti. Kylmässä koneessa vesi matelee ja paljonkohan kone oikeasti jää jälkeen normaalin vesipumppu/termari -ratkaisun lämpenemisnopeudesta? Ei välttämättä paljon, ja flektikin kun on sähköinen niin ei sekään hidasta lämpenemistä.
Tuli mieleen tuosta nesteen matelusta, että yksi vaikutus nesteen kierrolla lämpiävässä koneessa on lämpötilojen tasaus. Eli moottori kun ei lämpiä tasaisesti joka kohdasta, niin nesteen kierto auttaa poistamaan paikallisia kuumia paikkoja ja lämmittämään kylmempiä. Mitäkähän se mateleminen sitten tarkoittaa? Vastaako se esim. vakiotapauksen tyhjäkäyntiä/matalia kierroksia? Jäähdyttävä vaikutus olisi ehkä liian suuri kylmässä moottorissa, kun koko nestetilavuus täytyy lämmittää kerralla.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sähköllä voimaa Foxiin

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Löysinpä tällaisen aiheen, samaiseen autoon on sähköinen vesipumppu viimein hommattuna.

Ostin tuohon siis hihnavetoisen Moroson sähkömoottorin (josta jo kakkossivulla hieman juttua) ja yleismalliset asennustarpeet V8 moottorille, näyttäisi aika helposti menevän tuohon kutosenkin kylkeen tämä paketti. Alkuperäinen vesipumppu jää paikoilleen ja apulaitehihna laitetaan kiertämään eri kautta. Moottorihan on alunperin tarkoitettu kytkettäväksi race only ja kytkentä vain päälle ja pois, mutta ajattelin rakennella siihen jonkinlaista nopeussäätöä ja termostaattia, aivan kuten GT-350 aikaan ollut jo tarkoitus. Morosolta saisi siihen isompaa hammaspyörää moottorille, jolloin pumpun nopeus kasvaisi mutta vähemmällä virralla kierrokset saataisiin kohdalleen.

Saas nähä mitä tästä vielä tulee, tarkoitus olisi saada kone toimimaan ruiskulla hukkakipinäpuolan kanssa, joitain osia on jo hankittuna. Vielä kun saisi ne suuttimet tuohon imusarjaan jotenkin kiinni...
Liitteet
Moroso vesipumppu.jpg
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Sähköllä voimaa Foxiin

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Noihin Davies Craig tuotteisiin kannattaa kyllä tutustua. Toimii erittäin hyvin, eikä tarvitse paljoa kikkailla. Tuotteet ovat huimasti kehittyneet siitä, kun minä kyseisen pumpun ohjaimineen ostin. Tuossa on se hyvä puoli, että voi itse päättää minkä lämpöisenä jäähdytys vesi kiertää. Lisäksi vesikierto on päällä niin kauan, kun tietty lämpö saavutetaan, niin kuin ns. nykyaikaisissa autoissa.

https://daviescraig.com.au/category/ele ... -pumps-ewp
Liitteet
IMG_1241.JPG
IMG_0013.JPG
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin