Käyttökokemuksia 2005-> Mussesta, please

Tribute to Mustang. Keskustelua VIN-koodeista, valmistusajankohdista tai muuten vaan Mustangista

Valvoja: Ville K

pokkinen
Aina äänessä
Auto: Ford Transit

Re: Käyttökokemuksia 2005-> Mussesta, please

Viesti Kirjoittaja pokkinen »

FBFIN65 kirjoitti:Mites noi softat Esim beamerin softa vois sopia mulle luulisin jos maksua vastaan syöttäis toisen softan eri autoon, sais kuoletettua tunen hintaa jakamalla softaa muillekin ? tietenkin pitäis tietää vähän näistä jutuista, mut ajatuksena onko mielipiteitä ?
Luin tuolta ameriikan foorumeilta että ovat soveltaneet samoja tuneja erilaisiin versioihin toimivin tuloksin ?
En tiedä kuinka ne valtameren takana niitä kikkailee, mutta esim. e-mail tunea ei pysty lataamaan kuin juuri oikealla sarjanumerolla olevaan kapulaan ja taas toisaalta ohjelmointi-kapulasta ei pysty lataamaan tunea kuin juuri oikealla computer codella olevaan boxiin.
Softat on muutenkin koodattu vain juuri sille kokoonpanolle minkä asiakas on ilmoittanut ( CAI , putkisto jne.)

Joku bittipipo varmaan pystyisi asiaa tutkimaan, jos sellainen porukasta löytyy. Täytyy jossain vaiheessa kysyä paikalliselta (softatech oy) , pääsisikö ne käsiksi SCT-kapulan ohjelmaan ja/tai mussen omaan boxiin muutenkin :wink:
- Juha -
tug3
Aktiivi
Auto: Avo 289 '67 & Coupe V6 '95
VW Muurahaiskarju '72/'03
Chevy Kanttipikkis '87
+ vaimon autot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tug3 »

Hiukan myöhässä lähden mukaan keskusteluun, mutta ehkä tässä jotain "uutta":

Tuo "Bama"n laite aiemmassa linkissä on siis SCT:n SF3 / X3 tuneri. (X3 ja SF3 ovat muuten sama laite, mutta X3:ssa ei ole esiladattuja tuneja sisällä ja sinne voi siis vain asentaa dynolla tai sähköpostitse saatuja.)

SCT:n tunerit lukkiutuvat aina auton VIN koodiin mallista riippumatta. Käytännössä tämä tehdään siten, että tuner säilöö auton alkuperäisen softan itseensä ja sitten puskee uuden autoon. Ja tunerissa on "paikka vain yhdelle" alkuperäiselle tunelle. Lisäksi SCT:n tunerit suostuvat "vaihtamaan autoa" vain 5 kertaa. Ts. tunerin voi siirtää autosta toiseen vain 5 kertaa. Jopa siirtely kahden auton välillä edestakaisin kuluttaa näitä vaihtoja normaalisti. Eli ei onnistu talvi- ja kesäauton käyttö yhdellä tunerilla. Käytännössä pitää olla joka autolle omansa...

Periaatteessahan kaikki bittihärvelit ovat murrettavissa, mutta enpä ole kuullu kenenkään vaivautuneen SCT:tä murtamaan. Käytännössä pari sataa taalaa käytetystä (jossa 3-4 vaihtoa jäljellä) on liian halpa hinta, että kukaan jaksaisi uhrata kymmeniä tunteja tuollaisen murtamiseen.

Mitä tulee email-tunejen ja dyno-tunejen eroon, niin tottakai email-tune on aina hieman konservatiivisempi kuin juuri omalle autolle dynolla loppuun asti säädetty. Ero tosin yleensä kovin pieni, muutaman hepan luokkaa. Joka tapauksessa tuner tuo Mustangiin aika mukavasti lisää tehoa sillä Ford on laittanut melko konservatiivisen matalaoktaanisen tunen vakiona autoon. Eroa tulee myös (automaatti)vaihteistossa melko paljon, sillä noilla voi säädellä linjapaineita ja vaihtopisteitä huomattavasti.

Itsellä on nyt vakio SCT SF3:n tune autossa ja empä huomaa eroa aiemmin dynolla ajettuun tuneen. Mutta ero vakiosoftaan on valtava.
- "What's a prom?"
- "Prom's a time when you pretend you like girls, but really you go out driving all night."
- "Cool!"
NooB
Mega-addikti
Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4

Viesti Kirjoittaja NooB »

Millaisia kokemuksia V6 mallista? Tekniikka, polttoaineen kulutus, luotettavuus läpivuoden olevana käyttöautona?
NooB
Mega-addikti

Missäs tämän automallin pahimmat ruosteet on? Paria käynyt katsomassa ja molemmissa konepelti aika paha!
pokkinen
Aina äänessä
Auto: Ford Transit

Viesti Kirjoittaja pokkinen »

Noob .... Itse en ole yhtään koriltaan "pahaa" S197 koppaista tavannut. V6 malleista erikseen ei ole tietoa, mutta esim. pirkanmaan porukasta Vesa M. ja Taisto R. ajavat läpivuoden ko. autoilla. Konepelti vikaisista olen kuullut eli jotain rupua etureunaan tulee. Konepelti näissä 2005+ on alumiinia eli jostain kemiallisesta reaktiosta on kysymys :?:
Uskoisin että pettymystä toimintavarmuuteen ja luotettavuuteen käyttöautona ei ole odotettavissa. Kyllä me täällä kerhossa oltaisiin siitä kuultu, jos pahoja ongelmia olisi ollut.
Onko joku muu kuullut että nämä S197 mallit ruostuisivat jostain tietystä kohtaa ?
- Juha -
CFR-759
Aina äänessä
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

NooB kirjoitti:Missäs tämän automallin pahimmat ruosteet on? Paria käynyt katsomassa ja molemmissa konepelti aika paha!
Tässä olet oikeassa konepellin suhteen. Omassa 05:ssa onneksi ruostesuojaus ehdittiin tehdä ennen pahempaa ruostumista mutta muistan
maininnan että ei kauaa olis tarvinnut että konepelti olis pahemmin ruostunut. Sekä alustassa on monia suojuksia joiden alle voi kertyä
kaikenlaista moskaa ja kuraa eli kannattaa sinne alustaankin kurkistaa. Tietenkin jos on dokumentit kotimaassa suoritetusta kunnon
ruostesuojauksesta ei tarvi ratsata niin paljoa. Muuten en ole kokenut mitään erityistä omassa 05:ssa vaikka olen ajellut jo 4,5 vuotta
ympärivuotisesti. Ehkä pitää mainita että käsijarrua kannattaa käyttää ja seurata vaijerien suojakumeja sieltä takalevyjen tuntumasta.
Itse syyllistyin käyttämättömyyteen ja reputin keväällä katsastuksessa josta seuras pakollinen vaijerin odotus joka venyi 3kk ajaksi.

Vesa
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
NooB
Mega-addikti

Käytiin tänään katsomassa porissa yhtä virontuontia... tullut uutena viroon. Ei massaa, eikä kotelosuojattu. Pohja oli pahempi kuin mun earlyssa! konepelti etureuna spraylla vedetty ja koko pelti sisältä kukalla! ajostaan ok, paitsi käsijarru jumissa ja ja jarruja ei oikeen ollut, tai sitten odotin että tuossa olisi nykyaikaiset jarrut. Kyseessä V6 2005.
Mustang06
Hiljaisempi
Auto: Mustang ST -12
Dodge Ram 1500 Sport Hemi 5.7l
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mustang06 »

Mullakin on konepellin nokkaan noussut pieni kupru. Missä kannattaa laittaa kuntoon? Ruostesuojausta harkitsen myös tehtäväksi.

Suurin pähkäilyn aihe liittyy kuitenkin vapaaseen autoetuun. Mistä löydän -06 V6 verotusarvon? Jonkinlainen uushankintahinta olisi autolle laskettava. Tullin sivuilta en löytänyt vastausta.
mussu05
Aktiivi

Viesti Kirjoittaja mussu05 »

Jees,myös mulla ollut ruostetta konepellin etureunan alla mutta huomasin ajoissa ja käytin maalaamossa.Mäkin ajelen ympäri vuoden ja oon käyttänyt ruostesuojauksessa(Autokorjaamo Perttula Porvoo),suosittelen.
JYK-90
Addikti
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

pokkinen kirjoitti:Noob .... Itse en ole yhtään koriltaan "pahaa" S197 koppaista tavannut. V6 malleista erikseen ei ole tietoa, mutta esim. pirkanmaan porukasta Vesa M. ja Taisto R. ajavat läpivuoden ko. autoilla. Konepelti vikaisista olen kuullut eli jotain rupua etureunaan tulee. Konepelti näissä 2005+ on alumiinia eli jostain kemiallisesta reaktiosta on kysymys :?:
Uskoisin että pettymystä toimintavarmuuteen ja luotettavuuteen käyttöautona ei ole odotettavissa. Kyllä me täällä kerhossa oltaisiin siitä kuultu, jos pahoja ongelmia olisi ollut.
Onko joku muu kuullut että nämä S197 mallit ruostuisivat jostain tietystä kohtaa ?

Tosiaan ajan -07 GT:llä ympäri vuoden. Mulla ei ole maalit kupruillut nokkapellin reunasta. Muistaakseni luin joltain jenkkisivustolta että se ongelma olis poistunut -07 lähtien?? Mun auto on myös massattu heti Suomeen tullessa ja kun tänä keväänä näin pohjan ensimmäistä kertaa katsastuksessa näytti se aivan kuin juuri massatulta. Mulla ei noita talvikilometrejä tule ihan kauheasti ja olen yrittänyt myös vältellä suolattuja teitä joten ehkä sekin vaikuttaa asiaan.

Käsijarru toimii mun autossa hyvin koska käytän sitä säännöllisesti.

-07 lähtien autot on varustettu rengaspainetunnistimilla. Mun autossa paloi koko talven 'tire pressure monitor fault' vika teksti kun alla oli tarvikevanteet talvirenkaineen. Ajoa se ei haita, eikä koodi näkynyt enää keväällä katsastuksessa kun alla oli taasen kesäkumit.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
tug3
Aktiivi
Auto: Avo 289 '67 & Coupe V6 '95
VW Muurahaiskarju '72/'03
Chevy Kanttipikkis '87
+ vaimon autot
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tug3 »

Pari kommenttia vielä tähän vanhaan threadiin...

05/06 mallisissa useimmissa lähtee pellin etureunan taitoksesta hapettuminen etenemään. Keulapelti on alumiinia, joten "ruostumisesta" ei sinällään ole kyse, mutta hapettumisesta kumminkin. Ei ihan äkkiä mene puhki kuten rauta, mutta maalin kyllä kuplituttaa pinnalta. Vika oli ilmeisesti taitoksen alle laitettavan liiman vähäisyys. Vuosimallista 07 eteenpäin ongelmaa ei ole.

Itselläni on 06 ja etureunassa jonkin verran skrubua maalissa. Ei pistä silmään, mutta itseä tietenkin harmittaa. Ehkä maalaan koko pellin uusiksi vielä joskus?

Yleisesti ottain ei muuten ole sen kummemmin ruostuvaa mallia tuo Mustang, kuin muutkaan nykyautot. Suojaaminen kannattaa ympärivuotisessa käytössä olevaan aina, eikä siitä kesäautossakaan haittaa ole. Paitsi tietenkin autosta tulee kilon-pari painavampi...

Käsijarru toimii luotettavasti kunhan sitä käytetään. Jos ei, niin varmasti menee juntturaan. Automaattivaihteisissa autoissa kun tuota käsijarrua ei aina nypitä, niin voi olla ongelmaa. Itse käytän siksi aina käsijarrua kaikissa autoissani.

Toinen ongelma 05-07 malleissa on kannen rakenne, jonka takia sytytystulpat ovat järkyttävän pitkällä kaulalla (siis palotilan puolelta). Ongelmia ei ole niin kauan kuin tulppia ei tarvitse vaihtaa. Ja vaihtovälikin on 90 tml. Mutta kun sitten tarvii, niin alkuperäiset tulpat tuppaavat katkeamaan sisään. Itse varauduin ongelmaan vaihtamalla Championin yhdestä kappaleesta sorvatut tulpat jo ennen 20 tml tilalle jolloin tulpat irtosivat nätisti. Nyt ei tarvitse pelätä enää tulpanvaihtoa, jos sellaisen joskus joutuu tekemään. 08:ssa tuli parannettu kansirakenne tulppien osalta ja ongelmaa ei ole. Muutenhan 08-10 moottorit ovat samanlaiset 05-07 kanssa. Tämä ongelma koskee muuten kaikkia muitakin 3 venttiilisiä 4.6 litran Fordin V8:ja tuolta aikakaudelta...

Muita tyyppivikoja ei oikein tule mieleen. Paitsi tietenkin laatu ei perus-Fordissa ole Mersun tasolla, eli räminöitä tulee varmasti muovisisustaan aikaisemmin. Itselläni on coupe, joten rättikatosta ei pitkällä aikavälillä ole kokemusta. Kävin kuitenkin paria avoa koeajamassa ja yllätyin rätin toimivuuteen ja ajettavuuteen rätti alhaallakin. Mutta löytynyt yksilö oli coupe, joten se tuli ostetuksi, kun preferenssiä ei sinällään ollut katon suhteen. Kunto ratkaisi.

Itse suosin automaattia ehdottomasti! Manuaali on tietenkin radalla ykkönen, mutta muuta käyttöä en sille keksi. Mukavuus ratkaisi itsellä.

V6 vai V8? Itselle valinta oli selvä jo etukäteen. Mutta V6:ia saisi halvemmalla ja näyttää ja cruisatessa tuntuu (ääntä lukuunottamatta) aivan samalta. Itselle tuo äänimaailma on yksi ehdoton osa Mustang-kokemusta, joten senkin takia V8 sopi minulle.

Ajettavuus on modernin käyttöauton luokkaa, joten varmasti kelpaa talviajoonkin. Oma on kesäkäytössä, mutta ajoin pari talvea taannoin vuoden 95 Firebirdillä ja siinä myös jäykkä taka-akseli. Loistavasti silläkin selvisi talvesta, vaikka ei uudelle Mustangille ajo-ominaisuuksissa pärjääkkään.
- "What's a prom?"
- "Prom's a time when you pretend you like girls, but really you go out driving all night."
- "Cool!"
vahvis
Tulokas
Auto: häpeällinen Toyota - käyttömusti haussa..

Viesti Kirjoittaja vahvis »

Muutama ylihyväkin kehu on tullut tähän ketjuun ympärivuoden ajavilta, joten pakko kysyä joko sähköongelmista on päästy? ..tästä on vähän aikaa kun viimeksi palstalla olen käynyt ja asiaa seurannut, mutta vuosi-pari sitten "yleisenä" ongelmana oli akun tyhjentyminen johon ei löytynyt kovin järkevää syytä. Ainakin Amerikan palstoilla oli hyvin yleistä tällaiset ongelmat johon jotkut muka löysivät ratkaisun audiopuolen kokonaan vaihtamalla ja toisilla ei tuntunut toimivan mikään poppakonsti. Sitten vielä ihmetyttää ettei sisustasta ole oikein muuta pahaa sanottavaa kun "räminä" ja yleinen laatu. Eikö ole enempää vastaavia joissa penkin säätövipu on jäänyt käteen tms ?

Mielenkiinnolla kuuntelen ajatuksia, sillä juuri 05-07 sähkö- ja sytytystulppaongelmien vuoksi hamuilen vähintään 2006 gt mallia. Jos osaatte helpottaa pelkojani, niin voisi nuo aikaisemmatkin alkaa kiinnostaa.

Edit: Myöskin se tankkausongelma kiinnostaa. Missä vuosimallissa siitä on päästy eroon ja mistä se johtui?
Hopia
Aktiivi
Auto: S197, 2005 S/C V8 & 2006 N/A V6
Ford Sierra -91 2.0i dohc 4x4

Viesti Kirjoittaja Hopia »

Omassa 2006 käsijarrun jäätyily ollut ainoa talvimurhe. Syy siihen oli vaijerin risoissa suojakumeissa. Konepellin sisäpinnassa oli Amerikan Joen sormenjäljet, miltä kohtaa maali irti ja hapettumaa välissä; aukihionta ja epoksi auttoivat siihen. Tankkaus oli ensikerroilla tuskallista, mutta kun joku foorumilainen kertoi kikan tankata virrat päällä (mutta auto ei käynnissä), on yli 50 tankkausta jo sujunut kuten mihin autoon vaan. Auto purettiin ruostesuojaukseen "atomeiksi" ja yksi kyseenalainan rakenne löytyi: oven ja takapyörän välissä kotelossa n. 30 cm korkeudessa on ilmeisesti äänieristeeksi tarkoitettu muovilevy vaahdolla kiinni vaakatasossa. Sen päällä oli ainakin omassani hiekkaa ja vaahto kosteana. Ne poistettiin, käsiksi sinne pääsee turvavyön kelan irroittamalla. Samoin polttoaineen täyttöputkien päälle kertyy kura, siksi tein taakse sisälokarit.

j
juke302
Aktiivi

Viesti Kirjoittaja juke302 »

Taas vahvistui käsitykseni, että teitä osaajia tarvii kuunnella, hyvä kikka tuo tankkaus virrat päällä... :peukku:
Colognevsa
Aktiivi
Auto: Ford Mustang GT Roush -06 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja Colognevsa »

juke302 kirjoitti:Taas vahvistui käsitykseni, että teitä osaajia tarvii kuunnella, hyvä kikka tuo tankkaus virrat päällä... :peukku:
Mikä on tämä tankkausongelma? Tosin en ole huomannut vielä ongelmaa koska tankannut vasta yhden kerran, ja -06 Roush Cab ollut taloudessa noin 30 tuntia :)
Vastaa Viestiin