Etujarrun laahaus

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja sami92 »

Vaihdoin 2000 GT:hen tehdaskorjatut etujarrusatulat + uudet letkut ja oikea puoli ei palauta vaan jää jumittamaan jopa niin, että rengasta ei saa kunnolla edes käsin pyöritettyä. Ajossa alkaa hetkessä savu nousemaan.

Paikalleen menivät ok ilman ongelmia ja kokeilin mäntien liikkuvuutta ja tulevat ulos jarrupaineella ja saa puristettua ruuvityökalulla sisään. Mikähän mättää? Kokeilin ilmata kunnolla ja tuo ei varmaan pitäisi edes aiheuttaa tällaista oiretta.

Kuskin puolella jää ehkä hieman laahaamaan,rengas pyörii jarrun käytön jälkeen kädellä heittäen kierroksen pari.
Mustang GT vm.2000 Convertible
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja sami92 »

Juu pari kertaa kaveri painoi sylinterit vajaan sentin ulos ja ruuvasin jarrumäntätyökalulla takaisin. Tuntui menevän ok, mutta kun laittaa satulan paikalleen ja painaa jarrua, niin jumissa on. Kuskin puolella ei ole tuota ilmiötä. Huomenna illalla tutkitaan lisää.
Mustang GT vm.2000 Convertible
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja sami92 »

Nyt kun vielä mietin tilannetta, niin tuntuu, että vika on pakko olla tuossa uudessa satulassa, koska ilmaruuvin avaus ei saa mäntiä vapautumaan, eli päällejäävä jarrupaine ei voi olla syy.

Laitoin nuo satulat suoraan paketista kiinni. Onko niin että olisi pitänyt vielä ottaa männät ulos ja voidella jarrunesteellä, luulisi että asennusvaiheessa amerikanasentaja olisi näin jo tehnyt. Sen huomasin, että liukutapeissa ei ollut yhtään rasvaa ja nuo sitten rasvailin.
Mustang GT vm.2000 Convertible
Avatar
Wesuri.V8
Addikti
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Helmi 2010, 09:19
Auto: ´65 HT, 347/TKO-500, pun/must, vinyylikatto. Odottaa korjausta....
Paikkakunta: Virolahti

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja Wesuri.V8 »

Joskus tullut vastaan laahauksen syytä etties viallinen jarruletku josta oli sisimmäinen kerros sopivasti niin turvonnu että poljinta painaessa neste kulki kyllä satulaan päin mutta takaspäin nihkeästi. Se jarru jäi aina polkimen painamisen jälkeen vähän päälle.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Wesuri.V8 kirjoitti:Joskus tullut vastaan laahauksen syytä etties viallinen jarruletku josta oli sisimmäinen kerros sopivasti niin turvonnu että poljinta painaessa neste kulki kyllä satulaan päin mutta takaspäin nihkeästi. Se jarru jäi aina polkimen painamisen jälkeen vähän päälle.
Tuokin hyvin mahdollinen vika, tässä tapauksessa tosin taitaa olla poissuljettu, jos mäntä ei palaudu ilmausruuvia löysättäessä... :?:
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja sami92 »

Purin kuskinpuolen satulan, eli tuon kokonaan kanittavan. Toisessa männässä noin puolestavälistä pohjaanpäin isot skraadet. Ohessa kuvat. Satulan sylinterissä myös jonkinverran. Lisäksi tuolta löytyi jotain pientä metallijämää. Lähetän reklaamatiota amerikkaan. Toisessa männässä, joka toimi paremmin, myös vähän naarmuja.

Kun ei kuitenkaan tule noita tuonne enää lähetettyä, niin kokeilin korjailla. Hioin 240 kokoisella hiekkapaperilla hieman tasaisemmaksi (ehkä ensin karkeampi voisi auttaa enemmän), putsasin ja rasvailin motonetin saksalaisella jarrusylinteri/kumi rasvalla ja sitten paikalleen. Tilanne parantui reilusti, mutta ei kuitenkaan ole vielä hyväksyttävä, vaan kanittaa edelleen selvästi. Saako noista enää kalua?

Jarruletkut on uudet, mikä ei varmaan takaa yhtään mitään, kun ovat nekin tuolta rapakon takaa.

Toinen ongelma tuli tässä ilmauksessa. Kun mulla ei ole paineilmaa, niin piti työntää männät ulos jarru kiinni autossa ja ekan sylinterin kanssa homma onnistui, mutta toisella kertaa en ollut tarkkana ja kaveri pääsi polkaisemaan jarrua kerran pari kun mäntä oli jo irti. Nyt ei onnistu ilmaus enää kuskin puolelta, jotain puoli tuntia koitettiin, mutta ei tule ilmakuplia, jarrunestettä tulee, mutta ei sitä määrää per polkaisu kuin tavallisesti ilmauksessa. Jarru pysyy siis löysänä, eli menee kevyesti pohjaan kun ilmausruuvi on kiinni.

Ainoastaan tuo kuskinpuolen etujarrusatula oli välillä pois, välillä kiinni. Muihin jarruihin ei koskettu. Mitenhän onnistuisi ilmaus vai onnistuuko enää kotikonstein?

http://i.imgur.com/nJClc.jpg
http://i.imgur.com/bTD5B.jpg
http://i.imgur.com/UJNJn.jpg
http://i.imgur.com/qYFTt.jpg
http://i.imgur.com/XawnS.jpg
Mustang GT vm.2000 Convertible
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ei kai ne jarruletkut oo tehdaskunnostettuja? :twisted:

Ei voi muuta sanoo ku ai saatana. Pahat naarmut on tullu, löysitkö syytä miks? Ei kai kaveris painanu jarrupoljinta aivan pohjaan, ettei pääsylinteri menny rikki?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja sami92 »

Sylinterin seinässä oli jonkinverran samansuuntaisia naarmuja, ei näy kovin hyvin kuvassa kun tuota on hieman vaikea kuvata, pohjalla oli jotain metallijämää, ei kuitenkaan paljoa. Ilmeisesti ACDelcolla on putsattu naarmujen aiheuttaneet skeidat suurinpiirtein pois, isketty paketti takaisin kasaan ja myyntiin.

Pääsylinteri rikki? Onko tuo tässä mahdollista, kun polkasee jarrua ja jossain jarrupiirissä vuotaa?
Mustang GT vm.2000 Convertible
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja sami92 »

Ok, täytyy jatkaa tuota ilmausprojektia. Alko yö tulla vaan jo vastaan ja jarrunpainelija ei enää tiennyt oliko poljin pohjassa vai ylhäällä.

Tuo musta männässä on jotain pinnotetta ja muuten on alumiinia. Pinnote on siis rikki noiden naarmujen kohdalla, ei ole ruostetta vaikka hieman siltä näyttää.

En ottanut sitä sisätiivistettä pois, pitää seuraavaksi kokeilla tätä ja katsoa miten mäntä liikkuu sylinterissä vai liikkuuko ollenkaan. Voiko tuota sylinteriä tarpeen vaatiessa käsin hioa hiekkapaperilla? Vai tuleeko hommassa täystuho?

On mulla vanhoissa jarruissa vielä mäntiä, joita voisi katsoa missä kunnossa ovat, että voisiko niitä käyttää uusissa satuloissa. Vanhoissa satuloissa oli se haritusongelma, jota kävitkin viime syksynä ihmettelemässä.
Mustang GT vm.2000 Convertible
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Kaverin golffista meni pääsylkky ku se kerran polkas reilummin jarrua ilmatessa. En tiiä voiko näissä mennä yhtä helposti? Kyllä sitä mäntääki voi vähä hioa, kuinka syviä noi naarmut on? Toki jos vanhoissa on ehjät nii sehän on siinä. :idea:
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja sami92 »

Ei onnistu ilmaus, koetettiin n. 15 minuuttia per puoli (etu), mutta ei tule muuta kuin nestettä (ponnettomasti) ja jarrupoljin pysyy löysänä, menee ilman kummempaa tuntoa pohjaan. Voi "ilmata" läpi jarrunestettä vaikka kuinka, ei auta. Hayesin käsikirjassa on seuraava varoitus:

If the vehicle is equipped with ABS, make sure you plug the brake hose immediately after disconnecting it from brake caliber, to prevent the fluid from draining out of the line and air entering the HCU. The HCU on an ABS system cannot be bled without a very expensive tool.

Paikallistin tuon ABS yksikön moottoritilaan oikealle, lähelle juuri kuskinpuolen jarrua. Ei ole kovin pitkää matkaa jarruputkea tuonne tuosta satulasta. Eli tuntuu olevan kaksi vaihtoehtoa, ilmaa abs HCU:ssa tai pääsylinteri sökö. Hieman on pattitilanne hommassa nyt, kun en saa ilmattua, niin en saa ACDelcon sökömäntiä ulos sylintereistä. Eli ei pääse edes yrittää korjausta. No, on kai hyvä syy hommata viimeinkin nuo paineilmavehkeet.

Onko tuohon olemassa jokin ruuvattava sovitinkappale, että saa jotenkin tiiviiksi kun spruuttaa ilmaa satulaan? Meinaan, että ei taida lähteä näin jumissa oleva mäntä, jos koittaa pelkällä ohutkärkisellä pistoolilla jarruletkun pultinreiästä vaan falskaa eikä lähde mihinkään. Vai mitä tekniikkaa tässä käytetään?

Jotain hyvääkin tässä peräti tapahtuu, kun amerikasta sanoivat lähettävänsä uudet satulat takuuna ja peräti suostuivat pyyntöön, että nyt eri tehtaan tavaraa, eli A1 Cardonet.
Mustang GT vm.2000 Convertible
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Kyllä näyttää noi naarmut todella pahoilta. Varmasti menee hylkyyn, toi mäntä. Rekkulaa kannataa kokeilla, myyjästä riippuu vaikuttaako. Positiivisiakin ylläreitä sattuu!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja sami92 »

Lähtihän sittenkin. Sen verran painetta jarrupolkimella sai kehitettyä, että milli kerrallaan pullahti männät ulos. Otin nuo sisätiivisteet pois ja kokeilin mäntien liikkuvuutta ja toinen oli nihkee, tarttuili välillä, toinen jämähti totaalisesti noin 3/4 verran sisällä. Otin vanhasta satulasta yhden männän, putsasin ja kokeilin, niin toiseen sylinteriin meni suhtkoht hyvin, hioin hieman 250 paperilla sylinterin seiniä ja kokeilin uudelleen ja nyt nyt toimi oikein hyvin. Edelleen nuo satuloiden mukana tulleet männät kanittivat, toinen hieman, toinen totaalisesti. Eli tällä systeemillä tuntuu, että saisin nuo kuntoon. Täytyy jatkaa taas paremmalla ajalla.

Toinen sylinteri, eli se missä oli tuo totaalisen naarmuuntunut mäntä, oli selvästi ongelmallisempi. Eiköhän sen enemmällä hiomisella kuitenkin saa kuntoon. Nuo naarmut ilmeisesti olivat tulleet mäntään, kun kasaaja oli väkisin runtannut männän sylinteriin junttiin.

Itsekään en usko tuohon pääsylinteri vikaan, tietty kaikki on mahdollista. Saisin nyt tilattua peruskorjatun?!? pääsylinterin sataan taalaan, mutta taidan vielä kokeilla joko ilmata itse tai viedä johonkin pajalle. Ajaminen vaan on varmaan mielenkiintoista noilla jarruilla, jos ollenkaan mahdollista.
Mustang GT vm.2000 Convertible
sami92
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Heinä 2010, 20:03
Auto: Mustang GT vm.2000 Convertible
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja sami92 »

Satuloista tuli lopulta oikein hyvät. Kuskinpuolelta oli vain toinen mäntä jumissa, jämähti kiinni, kun mäntä oli lähes pohjalla. Muuten ok. Hieman hiomalla sylinterin pohjaa alkoi toimimaan. Ilmaus vaan ei onnistu, tai sitten vikaa on tuossa pääsylinterissä. Tilanne on sellainen, että jarru ottaa kiinni ihan pohjalla. Ei tosin kunnolla, tai että auto olisi yleisesti ajoon kelpaava, mutta saa pysäytettyä. Uskaltaa tuolla ajaa jonnekin lähipajalle.

Tuntuisi että pääsylinterivika oireilisi eri tavalla, eli jarruja ei olisi tällöin juuri ollenkaan. Vai onkohan tuo väärä teoria. Käsittääkseni tuossa pääsylinterissä ei ole muuta mikä voi hajota, kuin tiivisteet. Tietty tuon nyt saisi irti, purettua ja tsekattua, mutta tämän jarrunesteen kanssa läträäminen ei ole kaikkein hauskinta hommaa. Taidan varmaan ensin kokeilla tuota ilmausprojektia.
Mustang GT vm.2000 Convertible
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Etujarrun laahaus

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Monet absilliset ilmataan virrat päällä, ja kannattaa tehdä koko kierros vaikka ei takajarruihin olisi koskettukaan, jos on jostain syystä päässyt vähän reilummin ilmaa järjestelmään.. Ja takaset ensin eli pisimmästä linjasta aloitetaan.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Vastaa Viestiin