C 6 Automaatti

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Mustang73
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Elo 2011, 17:02
Auto: Mustang Avo

C 6 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Mustang73 »

Otin C 6 Automaattivaihteiston öljypohjan pois öljynvaihtoa varten ja siellä pohjalla oli muovinen "tikkari" noin. 12 cm pitkä ja päässä "puolipallo" tiivisterenkaalla.Ei löydy paikkaa ainakaan altapäin tarkastelemalla.
Oiskohan jollakulla tietoo ko. osasta?
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: C 6 Automaatti

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Valmistus linjalla laitettu tulppa mittatikun alapään reikään ennen tikun asennusta. Mittatikun putkipainettu paikoileen ennen tulpanpoisottoa, tulppa öljypohjaan. Minä löysin samaisen muovi mutikan 2002 mallivuden laatikon pohjasta, aikani sörkittyö sitä jokapaikkaan tulin tulokseen että ei kuulu laatikon varusteisiin, pohja kiinni ja paanalle. Se on muisto amerikan tolloilta.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Mustang73
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Elo 2011, 17:02
Auto: Mustang Avo

Re: C 6 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Mustang73 »

Kiitos tiedosta,helpotti.Turbiinista poistin öljyn,ja nyt kun täytän vaihteiston,meneekö turbiiniin öljy "kanavaa"pitkin,ja miten varmistan oikean määrän?
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: C 6 Automaatti

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Mustang73 kirjoitti:Kiitos tiedosta,helpotti.Turbiinista poistin öljyn,ja nyt kun täytän vaihteiston,meneekö turbiiniin öljy "kanavaa"pitkin,ja miten varmistan oikean määrän?
Turbiini täyttyy pumpun toimesta, kuten muutkin paikat laatikossa. Mittaa tai arvioi paljonko tuli ulos, laita saman verran takaisin, mutta säädä öljynpinta oikeaksi AINOASTAAN mittatikusta lukien pinnan korkeus. Ja öljynpinta tarkistetaan näin: laatikko normaalilämpöisenä, moottori tyhjäkäynnillä vaihdekeppi P-asennossa nosta mittatikku pois putkesta, pyyhi kuivaksi ja työnnä takaisin, vedä ulos ja lue tikusta pinnankorkeus. Koska olet tyhjentänyt öljypohjan ja turbiinin, jarrua painaen käytä ennen tarkistusta vaihdekeppiä jokaisessa asennossa pysäyttäen sekunniksi jokaisen asennon kohdalla ja sitten takaisin P-asentoon. Näin täyttyvät laatikon kanavistot. Tyhjää täyttäessä älä odota että laatikko lämpeää, vaan täytä kylmänä alamerkkiin, käytä/aja lämpimäksi ja tarkista sitten uudestaan.

C6 kokonaisöljymäärä on noin 12 litraa kuivasta täyteen.
Mustang73
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Elo 2011, 17:02
Auto: Mustang Avo

Re: C 6 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Mustang73 »

Kiitos viimeisestä,mutta äkkinäisyyttään/tietämättömyyttään ongelmat jatkuvat.Mulla on 351C 2V moottori "nosturissa kiikkumassa" ja vaihdelaatikko "pöydällä" asennettavana.Laatikko/moottori
menee "helposti" lähes paikoilleen(jää auki 10-20 mm) jolloin jumittuu(ei moottorikaan pyöri enää,aiemmin kyllä ).Onko jokin "niksi" mikä estää paikoilleen menon ?
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: C 6 Automaatti

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Mustang73 kirjoitti:Kiitos viimeisestä,mutta äkkinäisyyttään/tietämättömyyttään ongelmat jatkuvat.Mulla on 351C 2V moottori "nosturissa kiikkumassa" ja vaihdelaatikko "pöydällä" asennettavana.Laatikko/moottori
menee "helposti" lähes paikoilleen(jää auki 10-20 mm) jolloin jumittuu(ei moottorikaan pyöri enää,aiemmin kyllä ).Onko jokin "niksi" mikä estää paikoilleen menon ?
Varmista ensin että turbiini on perillä laatikossa. Turbiinin kiinnityspulttien juuren tasosta turbiinikopan etureunaan, johon moottori tulee kiinni, pitää olla 25 mm eli 1 tuuma. Jos ei ole, ota turbiinista kaksin käsin kiinni ja hitaasti kääntäen ja kevyesti työntäen koita saada se loksahtamaan paikalleen. Moottoria ja laatikkoa yhdistäessä turbiinin pulttien 4 kpl ja mahdollisen tyhjennyspropun pitää osua vetolevyssä oleviin reikiin. Sitten kun laatikko ja moottori ovat lähes yhdessä, turbiinikopan pulteilla EI vedetä niitä yhteen, vaan yhdistämisen pitää tapahtua lähes ilman voimaa. Varmista ensin että yhdistyminen tapahtuu ilman pulteilla vetämistä, ennen kuin vedät pultteja kiinni. Pultteja voi laittaa jonkin verran kierteelle varmistamaan, etteivät osat tipu varpaille.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: C 6 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

SamiM kirjoitti:
Mustang73 kirjoitti:Kiitos viimeisestä,mutta äkkinäisyyttään/tietämättömyyttään ongelmat jatkuvat.Mulla on 351C 2V moottori "nosturissa kiikkumassa" ja vaihdelaatikko "pöydällä" asennettavana.Laatikko/moottori
menee "helposti" lähes paikoilleen(jää auki 10-20 mm) jolloin jumittuu(ei moottorikaan pyöri enää,aiemmin kyllä ).Onko jokin "niksi" mikä estää paikoilleen menon ?
Varmista ensin että turbiini on perillä laatikossa. Turbiinin kiinnityspulttien juuren tasosta turbiinikopan etureunaan, johon moottori tulee kiinni, pitää olla 25 mm eli 1 tuuma. Jos ei ole, ota turbiinista kaksin käsin kiinni ja hitaasti kääntäen ja kevyesti työntäen koita saada se loksahtamaan paikalleen. Moottoria ja laatikkoa yhdistäessä turbiinin pulttien 4 kpl ja mahdollisen tyhjennyspropun pitää osua vetolevyssä oleviin reikiin. Sitten kun laatikko ja moottori ovat lähes yhdessä, turbiinikopan pulteilla EI vedetä niitä yhteen, vaan yhdistämisen pitää tapahtua lähes ilman voimaa. Varmista ensin että yhdistyminen tapahtuu ilman pulteilla vetämistä, ennen kuin vedät pultteja kiinni. Pultteja voi laittaa jonkin verran kierteelle varmistamaan, etteivät osat tipu varpaille.
C6 en tiedä, mutta C4 on kolme porrasta ennen kuin laatikko on paikallaan. Itse olen vetänyt viimeisen sentin pulteilla ja hajottanut pumpun rattaan. Kun kaikki on kohdallaan, se todellakin menee paikalleen ilman voimaa. Koneen jämähtäminen kertoo kyllä siitä, että turbiini ei ole pohjassa.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Mustang73
Aktiivi
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Elo 2011, 17:02
Auto: Mustang Avo

Re: C 6 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Mustang73 »

Kiitos neuvoista,laatikko on nyt paikoillaan.Miten "varmistan" vipujen asennuksessa oikean asennon.(vaihteet "oikealla"kohdalla?)
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: C 6 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Jompaa kumpaan päähän, molemmat. Paikat kiinni, heppiin ja testaus, että kaikki pykälät menee kohilleen. Lopuksi kirraus, hyvä siitä tulee!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: C 6 Automaatti

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Homer65 kirjoitti:Jompaa kumpaan päähän, molemmat. Paikat kiinni, heppiin ja testaus, että kaikki pykälät menee kohilleen. Lopuksi kirraus, hyvä siitä tulee!
Parempi on laittaa molemmat D-asentoon ja sitten tanko kiinni. Testaus molempiin suuntiin että toimii ja tarvittaessa hienosäätö.

Vielä tuosta öljystä tyhjän laatikon käyttöönotosta. Älä siis missään nimessä käynnistä moottoria laatikko kuivana. Laita laatikkoon 6 litraa öljyä, käytä hetki (~30 s), lisää taas 3-4 litraa, käytä hetki, lisää... jne kunnes 10-11 litraa mennyt, sitten ala tarkistamaan tikulla että osuu pinnankorkeus kohdalleen.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1374
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: C 6 Automaatti

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Haluaisin vielä muistuttaa että parissa viimeisessä Corralissa on ollut asiaa automaattivaihteistoista, kannattaa lukaista.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Vastaa Viestiin