Tuulilasin asennus earlyyn

On sulla muodot Mustangin...
Hevostyttö
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 12:04
Auto: -66 Ford Galaxie 500
Muistoissa Mustang -65 ht
Paikkakunta: Sahalahti

Tuulilasin asennus earlyyn

Viesti Kirjoittaja Hevostyttö »

Tervehdys,

työn alla on tuulilasin tiivisteiden vaihto -65 HT musseen. Listat ja tuulilasi irtoavat nätisti, mutta tuulilasin asentaminen paikalleen askarruttaa. Kannattaako uusi tiiviste kiinnittää ensin lasiin ja sitten asentaa lasi+tiiviste paikalleen, vai onko parempi liimata tiiviste ensin koriin ja koettaa sen jälkeen ujuttaa lasi paikalleen (vai onko tämä edes mahdollista)?

Tuulilasin asennuksessa voisi ilmeisesti käyttää jonkinlaista narua apuna, osaisiko joku kertoa tarkemmin, miten?
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Lasit/tiivisteet

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Lukaseppa YV.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 774
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Lisäksi sika-lasintiivistettä saa käyttää säästelemättä. Minulla tämäkään ei riittänyt, vaan piti tunkea massaa myös kromilistan ja korin väliin kun kaikki oli jo paikallaan. Vasta sitten loppui veden tulo sisään.
KTM
Addikti
Viestit: 257
Liittynyt: 08 Loka 2004, 21:08
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTM »

BW-364 kirjoitti:Lisäksi sika-lasintiivistettä saa käyttää säästelemättä. Minulla tämäkään ei riittänyt, vaan piti tunkea massaa myös kromilistan ja korin väliin kun kaikki oli jo paikallaan. Vasta sitten loppui veden tulo sisään.
Jep, ikkunan reijät ovat Mustagin korissa "riittävän isot". Jälkitiivistysmassan nimellä tunnettua ainetta kannattaa laittaa sekä lasin, että korin puolelle.
Hevostyttö
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 12:04
Auto: -66 Ford Galaxie 500
Muistoissa Mustang -65 ht
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Hevostyttö »

Tuulilasi on asennettu, enää koristelistat pitäisi saada takaisin paikalleen. Kiitokset ROKI:lle asennusohjeista! :D

Narun avulla tiivisteen reuna saatiin ujutettua paikalleen suhteellisen vaivattomasti. Ongelmaksi muodostui melko nopeasti kuivunut Sika Tack-Drive, jota laitoin sekä lasin ja tiivisteen että tiivisteen ja auton korin väliin. Hieman kuivahtanut sikamassa aiheutti sen, että lasi tiivisteineen ei tahtonut painua tarpeeksi hyvin kohdalleen, vaan lasia piti painella alaspäin yläreunasta kovalla voimalla ja samalla vetää tiivistettä sisäpuolelta paikalleen. Ilman kaveria (kiitokset!) tuo olisi ollut aika toivoton homma.

Sikamassaa käsitellessä olisi kannattanut pitää hanskat kädessä, sillä kun aine pääsee kerran jämähtämään ihoon, se istuu tiukassa kuin tauti! Jouduin itse hiomaan mönjän hiekkapaperilla käsistäni pois…. Moska irrottaa kuoriutuessaan tehokkaasti myös maalia, minkä totesin kun poistin ylimääräisiä kuivuneita mönjiä tuulilasiaukon alareunasta, jossa maali oli hieman halkeillut.

Nyt mietin, uskaltaako mokomaa moskaa laittaa yläpuolisen koristelistan ja katon väliin?? Sopisiko jokin pehmeämpi, kittimäinen aine siihen paremmin? Tack-drive muistuttaa kuivana lähinnä silikonia, tai ainakin se kuoriutuu reunoistaan samalla tavalla. Sitä lähinnä mietin, että jos/kun mössö alkaa itsekseen kuoriutua, lähteekö katon reunan maalit mukaan..? :shock:
koppa
Addikti
Viestit: 370
Liittynyt: 21 Marras 2005, 12:00
Paikkakunta: Hirsilä

Viesti Kirjoittaja koppa »

Tuo tack-drive on minun mielestäni liian tehokasta kumitiivistelasin tiivistämiseen. Se kun liimaa kaiken kiinni niin ettei ehjänä varmaankaan saa enää irti. Tosin jos ei activatoria ole käytetty niin voi vielä irrotakin. Tack-drivella on liimailtu nämä uudempien autojen liimatuulilasit kiinni. Muistaakseni tiivistelaseille löytyy oma tiivistysmassa mikä ei kiinnitä vaan täyttää ylimääräiset raot. En vain muista tähän hätään sen nimeä.
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Olikohan nyt oikea aine käytössä....

Tuollaisen vanhanmallisen ikkunatiivistyksen kanssahan käytetään sellaista tiivistysmassaa, joka ei kovetu koskaan vaan jää pehmeäksi. Esim. 3M:llä on sellaista, enkä mitään muuta käyttäisi.

Nykyaikaisempia liimalaseja varten on oma aineensa, ja se kovettuu nopeasti ja pitää kuin tauti.

Kohta laitan itsekin tuulilasin takaisin FB:hen. Mitään massoja en meinaa käyttää ennenkuin lasi on tiivisteineen paikallaan, kaikki massa vasta sen jälkeen huulien väliin.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Hevostyttö
Hiljaisempi
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Heinä 2006, 12:04
Auto: -66 Ford Galaxie 500
Muistoissa Mustang -65 ht
Paikkakunta: Sahalahti

Viesti Kirjoittaja Hevostyttö »

Lasia laittaessa kävi kyllä mielessä että onkohan aine sittenkään oikeaa. Tällä palstalla käydyssä vanhassa keskustelussa suositeltiin kysymään sopivaa ainetta eräästä tamperelaisesta tuulilasimyymälästä. Luotin heidän osaamiseensa ja otin aineen, jota sieltä minulle tarjottiin. Kerroin kyllä, että kyseessä on wanha musti ja tiivistelasi, mutta vakuuttivat, että tämä aine käy siihenkin.

No, lasi on onneksi kunnialla paikallaan ja uskoisin että pitää ainakin vettä! 3M kuulostaisi sellaiselta, että sitä uskaltaisi laittaa listan ja katon väliin. Jotta en tällä kertaa menisi yhtä harhaan, niin ilmeisesti 3M 08783 voisi käydä tuohon tarkoitukseen?
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 774
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Tuulilasin asennus earlyyn

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Vanha aihe esille sen takia, että tuossa puhutaan korin ja listan välisestä tiivistämisestä. Onko tapana laittaa mitään tiivistysainetta korin ja kromilistan väliin? Jossain kohtaa ei juuri silmin nähtävää rakoa ole ja joissain kohtaa on enemmän. Jos ei laita mitään, niin vesi menee varmasti sisään ja jos laittaa, niin saattaa tulla aika ruman näköinen.
J Kom
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Heinä 2011, 14:48
Auto: Mustang 66 HT 289

Re: Tuulilasin asennus earlyyn

Viesti Kirjoittaja J Kom »

Aihetta sivuten, onko ollut minkälaisia ongelmia tuuli/takalasin listojen kiinnityksessä? En tiedä johtuuko tarviketavarasta, listat eivät tartu klipseihin jotka vaikuttavat taipuvan listan tieltä pois.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 774
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Tuulilasin asennus earlyyn

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Mulla oli kahdenlaisia klipsejä. Uusien Taiwan listojen mukana tulleet ohuemmat ja sitten erikseen tilatut klipsit jotka olivat huomattavasti tukevampaa materiaalia. Noilla Taiwan klipseillä ei tehnyt mitään.
J Kom
Aktiivi
Viestit: 49
Liittynyt: 26 Heinä 2011, 14:48
Auto: Mustang 66 HT 289

Re: Tuulilasin asennus earlyyn

Viesti Kirjoittaja J Kom »

joo tuntuisi olevan aika heikkoa laatua nuo tervike klipsit, oliskohan kellään mitään konstia millä saisi nuo listat paikalleen??
Tai ylimääräsenä parempia klipsejä :) meneen taas aikaa kun alkaa tilailemaan parempia klipsejä
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 774
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: Tuulilasin asennus earlyyn

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Älä kerro kellekään, mutta laitoin alakulmiin kun klipsit katkesivat, niin muoviteippi sykkyrän klipsinriekaleen ja kumitiivisteen väliin 8) . Se pitää sen verran ettei lista nouse ylös. Ei viittis purkaa koko pakettia parin klipsin vaihdoin takia varsinkin kun siellä on jo kaksi tuubia sikamössöä.
Vastaa Viestiin