Kyse on siis T-Bird SC:n lootasta, ei mustangin.
AOD kysymys!
AOD kysymys!
Eli kumpi putki on painepuoli, kun on kysymys AOD:n öljyn jäähdytys putkista jotka menee syylärille? Pitää laittaa uusi öljynjäähdytin kun tossa uudessa syylärissä ei sellasta ole! 
Kyse on siis T-Bird SC:n lootasta, ei mustangin.
Kyse on siis T-Bird SC:n lootasta, ei mustangin.
Re: AOD kysymys!
Kiitos Sami tiedosta! Ja vielä nopeasta! 
Re: AOD kysymys!
Lainaan otsikkoa. Huomasin että omassa AOD:ssä on linjat tulpattu syvältä porteista. Mikäs tää juttu on? Millä ilveellä auki? Joku kikka vai otetaanko pora käteen.
Re: AOD kysymys!
Minkähän takia ne on tulpattu? Eihän se jäähdytä öljyä sit yhtään ja pumppu hakkaa tulppaa vasten?! Aika omituinen tapaus, vai onko se jo alunperin ollu tollein?
Re: AOD kysymys!
Topias74 kirjoitti:Kiitos Sami tiedosta! Ja vielä nopeasta!
Hmmm, oletko Klint ihan varma että on tulpattu, vai olisiko kyseessä kotelosta ulospäin näkyvän linjan päässä oleva poikittainen poraus, joka saa sen näyttämään että linja olisi umpiperää vasten? Tuo poraus linjan perällä menee turbiinia kohti, koska sieltä öljykin tulee jäähdytyskiertoon.Klint kirjoitti:Lainaan otsikkoa. Huomasin että omassa AOD:ssä on linjat tulpattu syvältä porteista. Mikäs tää juttu on? Millä ilveellä auki? Joku kikka vai otetaanko pora käteen.
Pumppu tuottaa öljyn painetta ja virtausta kaikkiin laatikon toimintoihin, ja siitä osa menee turbiiniin oman regulaattorinsa kautta. Tuo regulaattori pitää turbiinissa vakiopainetta, jolla varmistetaan turbiinin öljyntäyttö ja varmistetaan öljyn kesto turbiinissa syntyvässä kuumuudessa. Turbiinista öljy lähtee jäähdytyskiertoon ja palaa sieltä voitelemaan laakerointeja.
Re: AOD kysymys!
Aihe kiinnostaa... Millasia öljynjäähdyttimiä ootte käyttänyt? Ja minkä kokoisia. Ja minkälaiset liitokset ja letkut?
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Re: AOD kysymys!
Jäähdyttiminä käytetty putkimallisia (tube & fin) ja levymallisia (stacked plate), joista levymallisten sanotaan olevan tehokkaampia. Ainakin henk koht mielipide on että levymalli on siistimpi ulkonäöltään, tukevampi rakenteeltaan (kestää myös irrottaa ja asentaa uudelleen) ja järkevämmän oloinen. Toki molemmat hoitavat varsinaisen hommansa hyvin, mutta itse suosin levymalleja.MouTine kirjoitti:Aihe kiinnostaa... Millasia öljynjäähdyttimiä ootte käyttänyt? Ja minkä kokoisia. Ja minkälaiset liitokset ja letkut?
Kannattaa laittaa niin suuri kuin mahtuu ja/tai on vara ostaa, toki huomioiden, että katuautoon ei tarvi monsterikokoista, koska vakio/matalalta ottava turbiini ei kehitä lämpöä samaan tahtiin kuin korkeammalta tarttuva. Täten katuautoon esim. 5"x11" riittää ja virimpään vehkeeseen sitten 11"x11". Riittävä kokohan selviäisi parhaiten öljynlämpömittarin kanssa testaamalla. Kun öljypohjassa lämpötila pysyy alle 80 asteen niin ollaan turvallisella alueella.
Letkun pitäisi olla kuuman kestävää, vähintään yhdellä kerroksella kangasvahvistettua, mielellään tuohon tarkoitukseen tarkoitettua letkua. Myös tietenkin ns. teräspunosletkut käyvät, huomioiden että niissä jäykkyys rajoittaa monesti asennettavuutta. Kokona 5/16"-3/8" (8-10 mm) on riittävä. Liitoksissa toimivat letkukarat ja klemmarit, kunhan ne ovat toisiinsa nähden sopivan kokoiset, eli kiristyvät riittävästi ja tasaisesti. Paine jäähdytyslinjassa ei yleensä ole niin korkea, että olisi pakko käyttää ns. esiasennettavia liittimiä (puristettavat/kierrettävät).

Tube & fin

Stacked plate
-
Make67
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: AOD kysymys!
Mulla on tuollainen Stacked Plate-tyylinen ollu jotakuinkin n. 5 vuotta käytössä(kovassa sellaisessa) tavallisilla letkuilla ja klemmareilla eikä mitään ongelmaa. Vielä lämpötilaakin kokoajan mittailtu eikä tavallisessa ajossa nouse nimeksikään.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Re: AOD kysymys!
Ahaa... Selvä, hyvä näin. Tämä vaan varmisti olettamukseni asioista. Itse asentelin tuollasen kahdeksan rivisen.


Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Re: AOD kysymys!
Minä just ostin tuommosen pienemmän tuubi-mallisen tuohon lintuun, kun siinä yleismallin syylärissä ei sitä vaihteiston jäähdytystä ollu. Ja täytyy se painepuoli kytkeä tuohon coolerin alaputkeen että työntää ilmat eessään pois! 
Re: AOD kysymys!
En näkisi vaivaa kun 6-kympillä saa uuden jota ei tarvi sorvailla ja juotella. Senkun asentaa paikalleen. Jotain 11 bar lupasi muuten pakkauksen pahvit paineenkestoa tuolle.kaara91 kirjoitti:Noita ennenvanhaan haettiin kylmäkone romiksista. Vastaavia kylmäkoneen lauhduttimia sai 10mk lla eri mallisia. Niihin kun juotti hopealla sopivat sorvilla tehdyt päät, niin hyvin pelitti öljyn jäähdyttimenä autossa kun autossa. Eiköhän noita ole jossakin kylmäkonekierrätyskeskuksessa nykyäänkin. Hinta ei ainakaan ole 10€ enempää, ja saa valita mallin ja koon. Tuo kupariputkimalli kestää helposti 10-15 bar painetta.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Re: AOD kysymys!
SamiM kirjoitti:Topias74 kirjoitti:Kiitos Sami tiedosta! Ja vielä nopeasta!Ollos hyvä, satuin olemaan just lukemassa täällä ja kysymys oli helppo, joten...
Hmmm, oletko Klint ihan varma että on tulpattu, vai olisiko kyseessä kotelosta ulospäin näkyvän linjan päässä oleva poikittainen poraus, joka saa sen näyttämään että linja olisi umpiperää vasten? Tuo poraus linjan perällä menee turbiinia kohti, koska sieltä öljykin tulee jäähdytyskiertoon.Klint kirjoitti:Lainaan otsikkoa. Huomasin että omassa AOD:ssä on linjat tulpattu syvältä porteista. Mikäs tää juttu on? Millä ilveellä auki? Joku kikka vai otetaanko pora käteen.
Pumppu tuottaa öljyn painetta ja virtausta kaikkiin laatikon toimintoihin, ja siitä osa menee turbiiniin oman regulaattorinsa kautta. Tuo regulaattori pitää turbiinissa vakiopainetta, jolla varmistetaan turbiinin öljyntäyttö ja varmistetaan öljyn kesto turbiinissa syntyvässä kuumuudessa. Turbiinista öljy lähtee jäähdytyskiertoon ja palaa sieltä voitelemaan laakerointeja.
Re: AOD kysymys!
Klint: Noihin kuviisi ei oikeen osaa sanoa enää mitään. Vaatii syvempiä tutkimuksia, jotta tuo mysteeri selviää.
Arvailla voi, että öljynkierto on toteutettu jotenkin sisäisesti.
Re: AOD kysymys!
Mites sitten jäähdytys?