Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Ens kesäksi mulla on Federalin 595RS-R katuslicksit radalle. 235/45-17 eteen ja 255/40 taakse. Mitä vähän netin keskusteluja kattelin niin ei nyt ihan pidoltaan vastaa Toyo R888 mutta aika lähelle ja ei ylikuumene yhtä herkästi useamman nopean kierroksen aikana. Ovat kyllä sen verran pehmeää seosta ettei paljon viitsi kadulla ajaa että saa nähdä kuinka kaukaisella radalla niitä nyt sitten tulee testattua tai sitten tietää rengas vaihto hommia radalla.

Kuva


http://www.federaltire.com/en/products_ ... etail_sn=5

http://www.federaltire.com/download/spec595RS.pdf
Avatar
arrakis
Mega-addikti
Viestit: 853
Liittynyt: 05 Touko 2006, 22:25
Paikkakunta: Tre

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja arrakis »

Niin, ehdin jo avaamaan oman topicin, kun hain rengasta foxiin taakse... :?

Ajettelin aluksi vain renkaita taakse, mutta voishan sitä miettiä koko settiäkin. Mikä noista Nitoista toimisi parhaiten molemmissa, ehkä kuitenkin paremmin stripillä?

Tuntuu menevän vaikeaksi tämä päättäminen.... :|
- Saleen S 281 S/C '03 HH Special Edition
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
Avatar
arrakis
Mega-addikti
Viestit: 853
Liittynyt: 05 Touko 2006, 22:25
Paikkakunta: Tre

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja arrakis »

Nyt pitäis päättää tuo rengaspari ( ainakin ) takapään osalta. Noita nykyisiä "vanhempia" renkaita kun ajattelin käyttää edessä. Pintaa niissä jäljellä vielä reilusti.

Käyttöä olisi lähinnä kadulla + varttimailirepäisyt. Hienoa olisi, jos sama rengas toimisi molemmissa hyvin. Radalle en niinkään halaja.

Mitenköhän Toyo:n R888:t toimisi tuossa hommassa, jos mietitään muita merkkejä kuin Nitto? Tiedän, että Toyo:t ns. trackday -renkaat, mutta toisaalta niissä seos vähän kovempaa, niin kestäisi kadulla pidempään...

Sitten on tietenkin vielä nuo Yokohamat jne....

Hulluksi tässä tulee, kun tätä kunnolla pohtii. :)
- Saleen S 281 S/C '03 HH Special Edition
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

36 §
Renkaat

1. Auton renkaiden, pinnoitettuja renkaita lukuun ottamatta, tulee olla e-hyväksytyt moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen renkaista ja renkaiden asentamisesta annetun neuvoston direktiivin 92/23/ETY mukaisesti tai E-hyväksytyt säännön n:o 30/02, 54 tai 64 mukaisesti. Muun kuin EY-tyyppihyväksyttyyn M1 -luokkaan kuuluvan auton renkaina hyväksytään myös yhdysvaltalaisen standardin mukaiset DOT-merkinnällä varustetut renkaat. Tässä ei mainita mitään kuviosta tai kuvioiden laajuudesta tai renkaan käyttö tarkoituksesta, riittääkö jos on vain tuo lain määrittelemä DOT-merkintä??????????????

2. Pinnoitetussa renkaassa tulee olla merkintä renkaan koosta ja kantavuusluokasta sekä renkaan molemmilla puolilla pysyvä merkintä "Pinnoitettu ― Regummerad". Tällaista pinnoitusmerkintää ei vaadita, jos pinnoitettu rengas on E-hyväksytty ja merkitty tekstillä "Retread" E-säännön n:o 108 tai 109 mukaisesti.

3. Henkilöautonrenkaan kulutuspinnan uria ei saa lisätä eikä syventää. Muuhun renkaaseen saa tartuntakyvyn parantamiseksi tehdä lisäuria alkuperäisten urien suurimpaan syvyyteen asti tai teräskudoksisessa renkaassa renkaan valmistajan sallimaan suurimpaan syvyyteen asti.

Mihinkä vedetään viiva ja kuka sen vetää?

Track & Competition DOT Tires

You want D.O.T.-legal street tires for autocross, racetrack or rally performance.
Never to be driven in near-freezing temperatures, in snow or on ice or even on the street, these special-use tires feature purposeful tread designs, high-grip tread compounds and tuned internal constructions to provide the ultimate in acceleration, cornering and braking traction for track and competition use.

Tässä lista löytämistäni DOT renkaista;
For race use only.

Goodyear
Eagle RS

BFGoodrich
g-Force R1
g-Force T/A Drag Radial
g-Force T/A Drag Radial 2

Hankook
Ventus Z214

Hoosier
A6
D.O.T. Drag Radial
R6
Radial Wet
Radial Wet H2O

Kumho
Ecsta V700
Ecsta V710
Ecsta W710
VictoRacer V700

Michelin
Pilot Sport Cup
Pilot Sport Cup ZP
Pilot Sport Cup+ / N-Spec

Pirelli
P Zero Corsa System

Yokohama
ADVAN A048

Toyo
Proxes R888
Proxes RA1
Proxes TQ

Nitto
NT 01
NT 05R
NT 555R
NT 555RII

Federal
FZ-101
FZ-201
FZ-202
595RS-R
Even DOT approved or E-Mark approved Federal competition tyres are designed and compounded for competition use only and are not intended for highway or road use.

Sama koskee myös lähes kaikia listan DOT ja E-hyväksyttyjä kumeja. Oli ne sitten tarkoitettu suoraan ajoon tai ympäri, ympäri ajoon.

Edelleen epätietoinen.
Viimeksi muokannut Mexico65, 27 Maalis 2012, 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Paha sanoo kuka sen loppupeleissä määrittää, mutta mielestäni terveellä maalaisjärjellä selviää yleensä aika pitkälle. Jos rengas omasta mielestä näyttää aika sliksille, niin se näyttää sitä varmasti myös leimamiehen ja poliisin silmin.. Lähinnä tuo DOT-standardin hyväksyntä on tarkoitettu varmaan näille normaaleille vanhojen jenkkien renkaille, joita ei varmaan E-hyväksyttynä juuri valmisteta.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

a048 löytyy eurooppalaisesta autosta ensi asennus renkaana tehtaalta. Kuten myös pirelliä listalta eräästä toisesta f:llä alkavasta. Joten mikseivät olisi laillisia?

Käsitykseni mukaan nuo drag sliksit sulavat helposti radalla alle, kuten käyttö tarkoituskin edellyttää. Rata slicksit, kuten a048 ei oman kokemuksen mukaan sula kesäkuumallakaan alle, kuten katurenkaat tekevät.

Jos ei mutkarata kiinnosta niin sitten et street radiaali renkaat alle. Esim mt drag radial. Kyllä noillakin muutaman tuhannen ajaa, jos ei niitä ihan joka risteykseen jätä..
Viimeksi muokannut Antti66HT, 27 Maalis 2012, 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
arrakis
Mega-addikti
Viestit: 853
Liittynyt: 05 Touko 2006, 22:25
Paikkakunta: Tre

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja arrakis »

No nyt on renkaat tilattu. Oli se vaikeeta se päätös... :shock:
- Saleen S 281 S/C '03 HH Special Edition
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

arrakis kirjoitti:No nyt on renkaat tilattu. Oli se vaikeeta se päätös... :shock:
No Sami, päädyitkö samaan kuin minä????
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
arrakis
Mega-addikti
Viestit: 853
Liittynyt: 05 Touko 2006, 22:25
Paikkakunta: Tre

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja arrakis »

JYK-90 kirjoitti:
arrakis kirjoitti:No nyt on renkaat tilattu. Oli se vaikeeta se päätös... :shock:
No Sami, päädyitkö samaan kuin minä????
En ihan... Merkki sama, malli eri. :wink: Ja vain taakse...
- Saleen S 281 S/C '03 HH Special Edition
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Nostetaans vähän.
Tuoko mikään SUOMALAINEN yritys tota TOYO:a maahan vielä?
Ja sit vielä olin jostain lukevinani et muka olisvat lopettamassa ton r888:n tekemistä?
Avatar
arrakis
Mega-addikti
Viestit: 853
Liittynyt: 05 Touko 2006, 22:25
Paikkakunta: Tre

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja arrakis »

Suositelkaapas hyvää, hiljaista ja kestävää rengasta koossa 215/50/17 tai 225/50/17 foxiin eteen. 8" vanteelle nämä menossa, kumpi koko passaa paremmin?

Rataominaisuuksia ei tarvita, koska sinne en ole menossa.

Hinnalla ei niin väliä, mutta tietenkin hyvä, jos saa edukkaasti. 8)

-Sami
- Saleen S 281 S/C '03 HH Special Edition
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
Avatar
arrakis
Mega-addikti
Viestit: 853
Liittynyt: 05 Touko 2006, 22:25
Paikkakunta: Tre

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja arrakis »

kaara91 kirjoitti:http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
Tossa ainakin yksi vaihtoehto, eikä huonoimmasta päästä. Tuolta löytyy joka lähtöön. Hinta kotiin tuotuna.
Juu, kerran aikaisemmin olen tilannutkin tuolta. Tästä toyon mallista ei ole mitään kokemusta, T1R:stä on. Se oli hyvä rengas.

Sen verran vois lisätä, että olisi hyvä, jos renkaan ominaisuuksiin ei kuuluisi uraherkkyys.
- Saleen S 281 S/C '03 HH Special Edition
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

kaara91 kirjoitti:Sehän noissa onkin ongelma, kun malleja on kymmeniä ja mallit ja mareriaali muuttuu jatkuvasti. Itse tilasin pari viikkoa sitten kadulle taakse 275 /35 ZR 18 Nangangit. Satasen kappale, joten ei niitä tarvii paljon säästellä oli sitten laadultaan mitkä hyvänsä samperit vai mitä semperit. Radalle sitten parempaa esim. Nittoa. Kestosta en tiedä ja nuo mainnokset on varmaan lähes tuulesta temmattua. Kaikki ne kuluu kun antaa ruokaa koneelle tarpeeksi. Sama mitkä siellä pyörii 80 km/h nopeuksilla kunhan on uraa lain sallima määrä. Tota sunkin kokoa on tuolla 150 eri mallia. Rupee nyt niistä kokeilemaan parasta. Halvinta kadulle vaan, niin ei tarvii löysäillä kulumisen takia. Tuo reunan pyöreys vaikuttaa uraherkkyyteen, joten kannattaa valita reunaosilta mahdollisimman pyöreä malli, ja mahdollisimman kapea eli 215 on parempi valinta.
Halvinta kadulle? Mahdollisimman kapea? Onpas taas hyviä neuvoja.

225 on ihan oikea rengas 8" vanteelle.
Viimeksi muokannut Antti66HT, 10 Heinä 2012, 23:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
arrakis
Mega-addikti
Viestit: 853
Liittynyt: 05 Touko 2006, 22:25
Paikkakunta: Tre

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja arrakis »

Olen myös eri mieltä, että halvinta kadulle.

Halvoissa ja kalliimmissa renkaissa on OIKEASTI hitonmoinen ero. Molemmat olen kokeillut, enkä "halpoja" enää osta. Varsinkin sateella tuppaavat olemaan hiton liukkaat.

Tuo 225/50 on niin lähellä ( mitoiltaan ) kokoa 245/45, että se taitaa olla passeli ihan ulkonäkönsäkin puolesta, ja tietenkin toimivuuden kannalta.
- Saleen S 281 S/C '03 HH Special Edition
- Ford Mustang GT 1988
- Ford Orion 1990 MR
- Volvo Amazon 1967
- Fiat 850 Special 1969
- Bmw M3 2005
- Lexus GS300 2008
- Saab 9-5 2.3t 2004
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Löytysköhän tosta Nitto NT-01:n ja "Halpis renkaan välistä joku vaihtoehto? :idea:

Se on ihan sama mitä jollain on Rutinoffinsa alla, mutta jos kerran autoon esim vaihdetaan uudet puslat, jotta alusta olisi kunnossa. Laitetaan jarrut kondikseen, ennen kuin hullutellaan moottorin kanssa, kuten joku on mainostanut tekevänsä. En vaan todellakaan ymmärrä "halvinta kadulle" -suositusta minkään laisena järkevänä neuvona.
Vastaa Viestiin