Mussen pohja
Valvoja: Ville K
Alueen säännöt
Keskustelua museoajoneuvoista ja entisöinnistä yleensä. Race, tuning yms. jutut älköön tänne eksykö.
Keskustelua museoajoneuvoista ja entisöinnistä yleensä. Race, tuning yms. jutut älköön tänne eksykö.
Mussen pohja
Tervehdys!
Avaan sanaisen sana-arkkuni ensi kertaa tälle foorumille, ja aika laajana kysymyksenä haluaisin tietää kuinka porukka on toteuttanut pohjan ruostesuojausta/massausta/pinnoitusta itse?
Kokemusta ei autoista vielä ole, koska perintöautoni on seissyt useamman vuoden taivasalla ilman suurempia kulumisen merkkejä. Pohjan olen käynyt läpi tarkalla valolla ja pehmeällä 1000 hiomapaperilla sieltä täältä jotta saisi tarkemman kuvan pohjan kunnosta. Tällä hetkellä se ei ole paha, mutta yleismaalipinnan uusimisen yhteydessä käyn läpi myös pohjan.
Elikkäs ideoita ja kokemuksia kehiin. Olen kyllä lukenut suunnilleen kaikki ko. asiat tältä boardilta mutta silti haluaisin vielä jonkun dataajan kommentoida tätä.
Totaa, kyse perus mussesta, 1991 vuoden 5.0 Coúpesta. Seisonut taivasalla jonkun 8 vuotta, ja vain helmat ja peräluukun/takavalojen välinen maalipinta on alkanut kukkimaan (otettu kiinni vuonna 2009). Auto säilytetty siitä lähtien lämpimässä tilassa ympärivuotisesti (+20).
Meikällä ei ole tosiaan autoja ollut koskaan projektina, mutta useita kaksipyöräisiä olen entrannut, virittänyt, säätänyt, kiroillut ja ajanut.
Kiitos ja kumarrus,
-Janne
Avaan sanaisen sana-arkkuni ensi kertaa tälle foorumille, ja aika laajana kysymyksenä haluaisin tietää kuinka porukka on toteuttanut pohjan ruostesuojausta/massausta/pinnoitusta itse?
Kokemusta ei autoista vielä ole, koska perintöautoni on seissyt useamman vuoden taivasalla ilman suurempia kulumisen merkkejä. Pohjan olen käynyt läpi tarkalla valolla ja pehmeällä 1000 hiomapaperilla sieltä täältä jotta saisi tarkemman kuvan pohjan kunnosta. Tällä hetkellä se ei ole paha, mutta yleismaalipinnan uusimisen yhteydessä käyn läpi myös pohjan.
Elikkäs ideoita ja kokemuksia kehiin. Olen kyllä lukenut suunnilleen kaikki ko. asiat tältä boardilta mutta silti haluaisin vielä jonkun dataajan kommentoida tätä.
Totaa, kyse perus mussesta, 1991 vuoden 5.0 Coúpesta. Seisonut taivasalla jonkun 8 vuotta, ja vain helmat ja peräluukun/takavalojen välinen maalipinta on alkanut kukkimaan (otettu kiinni vuonna 2009). Auto säilytetty siitä lähtien lämpimässä tilassa ympärivuotisesti (+20).
Meikällä ei ole tosiaan autoja ollut koskaan projektina, mutta useita kaksipyöräisiä olen entrannut, virittänyt, säätänyt, kiroillut ja ajanut.
Kiitos ja kumarrus,
-Janne
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Mussen pohja
Kuulostaa aivan autoharrastamiselta...janneboom kirjoitti:Meikällä ei ole tosiaan autoja ollut koskaan projektina, mutta useita kaksipyöräisiä olen entrannut, virittänyt, säätänyt, kiroillut ja ajanut.
Kiitos ja kumarrus,
-Janne
Tervetuloa siis joukkoon, jossa ei tyhmyys (edes aina) tiivisty. Maalailin tuosta valaastani pohjan viitisen vuotta sitten. Sinne vaihdettiin uudet lattiakaukalot vanhat laikkaamalla ja uudet hitsaamalla. Jäljelle jääneet kardaanitunnelit yms. raavein puhtaaksi paineilmatoimisella teräsharjalla. Paska vähän lensi, mutta puhdasta tuli. Putsasin vielä tinnerillä ja vedin ruiskulla kaksikomponetti maalin päälle. Autolla kun ei ajeta talvella (ei aina ees kesälläkään), niin en katsonut pohjan ruostesuojausta tarpeelliseksi.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Mussen pohja
Itse olen suunnitellut, puhdistusta soodapuhalluksella ja sen jälkeen maalausta ja vain maalausta. Liikkuminen autolla on satunnaaista ja vain kesäisin tapahtuvaa, joten näkyvien osien massaus on turhaa. Maalista erottu helpommin mahdollinen alkava ruoste, jos sitä tulee. Kotelosuojaa sinne minne tarvii. Kaaran mainitsema mikäliemömmö voi olla hyvää tai vaikka POR.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Mussen pohja
Joo! Tämä ohje koskee myöskin PORia.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
-
- Aktiivi
- Viestit: 135
- Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
- Auto: Mustang HT -68 351 C4
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Mussen pohja
Onko näin? Omaan 67:aan tein uudet lattiat. Putsasin ne rasvanpoistoaineella, sitten POR:in vaativan Metal Ready käsittelyn ja siniharmaan POR-15 maali sisäpuolelle. Se jäi sinälleen uusien mattojen alle. Pohjaan muuten sama käsittely paitsi puolihimmeä musta POR-15. Alustamassaa massaruiskulla riittävästi.Homer65 kirjoitti:Joo! Tämä ohje koskee myöskin PORia.
En ole huolissani sisäpuolen ruostuvuudesta, tallissa pidetään ja sateen sattuessa ajetaan sateella.
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Mussen pohja
Milläs muuten olis viisasta putsata noita lattioita, kun niitä on leikellyt ja vaihellu, mutta ku kaikkea ei aina kannata vaihtaa ku ei oo nii mätänä, nii millä sen sais puhtaaks että vois vetää ruosteenesto maalin päälle? Ei oikee meinaa leikata ny että mitä tekisin...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Mussen pohja
Tossa PORissa on se, että ei kestä UV-säteilyä. Uskoisin massan ajavan saman asian kuin maali, sisällä luulis mattojen estävän säteilyä, ainakin jonkin verran.
PORria voi vetää myös ruosteen päälle, irotruoste pitää tietysti poistaa. Ruosteen poistoon olen käyttänyt myös koneeseen kiinnitettävää "neekerinkieltä", sitä mustaa huokoista kiekkoa.
PORria voi vetää myös ruosteen päälle, irotruoste pitää tietysti poistaa. Ruosteen poistoon olen käyttänyt myös koneeseen kiinnitettävää "neekerinkieltä", sitä mustaa huokoista kiekkoa.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- NooB
- Mega-addikti
- Viestit: 552
- Liittynyt: 11 Kesä 2011, 10:34
- Auto: mustang 1965 ht coupe 200cid c4
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Mussen pohja
Fosforihappo tai sitruunahappo. Mutta pitää hyvin neutralisoida ruosteen poiston jälkeen.
Edit. Tää oli Fireboltin kysymykseen.
Edit. Tää oli Fireboltin kysymykseen.
Re: Mussen pohja
Päivitystä pitkästä aikaa:
Jenkeistä lähti 2500-3000€ arvosta osia tulemaan ja nyt alkaa olemaan aika kortilla saako projektin syksyksi valmiiksi. Sieltä tulee putkistoa, vannetta, jarrulevyä, paloja, ovenkahvat, valoja ja muuta hehkeää uudistusta. Kuitenkin ensimmäiseksi olisi ensisijaisen tärkeää varmistaa joulukuusen rungon kestävyys ennen kuin siihen koristeita alkaa ripustelemaan. Äänentoistokin tulee varmaan kohta kunnostettua (ei helvetissä 30" amissubeja vaan asialliset 2x 12" ja kahdet erillissarjat taakse ja eteen oviin ja etupaneeleihin sopivilla vahvistimilla joilla kehtaa soitella ilman säröä).
Sain tarjouksia mussen koko maalipinnan uusimisesta pohjatöineen. Noin 5000 euroon pohjan massauksen kanssa, purkaminen ja kokoaminen tapahtuu maalaamolla. Noin 3500 eurolla maalautus ja massaus jos auto valmiiksi purettuna. Eli onko tässä mitään järkeä? Alkuperäisellä värillä tietenkin olisi tarkoitus toteuttaa.
Pohjaa tarkemmin katsottuna (aiempi viesti) mussen pohja on vielä hyvin kestävän massauksen peitossa. Ainoat "ruostepesät" löytyvät ohjausripustuksista ja kallistuksen vakaajista ja nivelien rungoista, eli siellä on kunnon pintaruoste joka ei tosin ole kovin syvällä, mutta niille olisi aika otollista tehdä jotain. Osaatteko sanoa millaista käsittelyä tässä pitäisi sitten maalamolta kysyä tähän "ruostepesään"? Sitä ei oikein itse rohkene raapimaan ruostetta pois ilman kunnon neuvoja. Kaiken lisäksi paikka on niin hankala että homma tulisi tehdä painekäyttöisellä pirralla ja käsihiomapaperilla alusta loppuun.
Mutta mitä mieltä olette näistä hinnoista? Tämä hinta-arvio oli siis vakuutusyhtiön valtuuttamalta laatuliikkeeltä, en vähempää itseasiassa ollut odottaakkaan. Sitten limingassa muutama liike tekee noin 1500-2000€ hinnalla pelkän maalauksen, ja massauksen saisi erikseen teetettyä varmasti jossain kohtuu hinnalla. Mutta onko tässä kohdassa hyvä säästää?
Eräs teoria on myös laittaa auto palasiksi omassa lämmitetyssä hallissa. Paras vaihtoehto sikäli että kootessa sitä voisi laittaa tuliterät audiot ja pakosarjat sulautuvasti kiinni. Onko kenelläkään mitään nuuskua voiko tuon ko. cóupen koriosia (siis konepellistä peräluukkuun, kattoon, kyljet tms.) purkaa irtaimistoksi ilman rälläkkää? Ainakin jenkeissä myyvät irtokylkiä ja kattoja tarvikehinnoilla ko. malliin. (ovatkohan MIG/MAG/TIG tai peräti nippusidetavaraa kiinnityksiltään?
)
Maalauksessa voi tietenkin tulla pieniä sävyeroja mutta eikai nyt akryylipohjaisilla "Wild Strawberry Metallic tai Bright Red":llä ole sen suurempia sävyeroja kuin maalipinnan paksuus? Kertokaahan ajatuksista mitä tämä tarina herättää teissä, kiitos.
-Janne
Itte olen nyt aloittanut 6.2l Chevy Vanin helmojen korjaamisen eikä aivan ensimmäiseksi tekisi mieli täyttää hallia toisella autolla ja sen irtaimistolla kun toinenkin on työnalla.
Jenkeistä lähti 2500-3000€ arvosta osia tulemaan ja nyt alkaa olemaan aika kortilla saako projektin syksyksi valmiiksi. Sieltä tulee putkistoa, vannetta, jarrulevyä, paloja, ovenkahvat, valoja ja muuta hehkeää uudistusta. Kuitenkin ensimmäiseksi olisi ensisijaisen tärkeää varmistaa joulukuusen rungon kestävyys ennen kuin siihen koristeita alkaa ripustelemaan. Äänentoistokin tulee varmaan kohta kunnostettua (ei helvetissä 30" amissubeja vaan asialliset 2x 12" ja kahdet erillissarjat taakse ja eteen oviin ja etupaneeleihin sopivilla vahvistimilla joilla kehtaa soitella ilman säröä).
Sain tarjouksia mussen koko maalipinnan uusimisesta pohjatöineen. Noin 5000 euroon pohjan massauksen kanssa, purkaminen ja kokoaminen tapahtuu maalaamolla. Noin 3500 eurolla maalautus ja massaus jos auto valmiiksi purettuna. Eli onko tässä mitään järkeä? Alkuperäisellä värillä tietenkin olisi tarkoitus toteuttaa.
Pohjaa tarkemmin katsottuna (aiempi viesti) mussen pohja on vielä hyvin kestävän massauksen peitossa. Ainoat "ruostepesät" löytyvät ohjausripustuksista ja kallistuksen vakaajista ja nivelien rungoista, eli siellä on kunnon pintaruoste joka ei tosin ole kovin syvällä, mutta niille olisi aika otollista tehdä jotain. Osaatteko sanoa millaista käsittelyä tässä pitäisi sitten maalamolta kysyä tähän "ruostepesään"? Sitä ei oikein itse rohkene raapimaan ruostetta pois ilman kunnon neuvoja. Kaiken lisäksi paikka on niin hankala että homma tulisi tehdä painekäyttöisellä pirralla ja käsihiomapaperilla alusta loppuun.
Mutta mitä mieltä olette näistä hinnoista? Tämä hinta-arvio oli siis vakuutusyhtiön valtuuttamalta laatuliikkeeltä, en vähempää itseasiassa ollut odottaakkaan. Sitten limingassa muutama liike tekee noin 1500-2000€ hinnalla pelkän maalauksen, ja massauksen saisi erikseen teetettyä varmasti jossain kohtuu hinnalla. Mutta onko tässä kohdassa hyvä säästää?
Eräs teoria on myös laittaa auto palasiksi omassa lämmitetyssä hallissa. Paras vaihtoehto sikäli että kootessa sitä voisi laittaa tuliterät audiot ja pakosarjat sulautuvasti kiinni. Onko kenelläkään mitään nuuskua voiko tuon ko. cóupen koriosia (siis konepellistä peräluukkuun, kattoon, kyljet tms.) purkaa irtaimistoksi ilman rälläkkää? Ainakin jenkeissä myyvät irtokylkiä ja kattoja tarvikehinnoilla ko. malliin. (ovatkohan MIG/MAG/TIG tai peräti nippusidetavaraa kiinnityksiltään?

Maalauksessa voi tietenkin tulla pieniä sävyeroja mutta eikai nyt akryylipohjaisilla "Wild Strawberry Metallic tai Bright Red":llä ole sen suurempia sävyeroja kuin maalipinnan paksuus? Kertokaahan ajatuksista mitä tämä tarina herättää teissä, kiitos.
-Janne
Itte olen nyt aloittanut 6.2l Chevy Vanin helmojen korjaamisen eikä aivan ensimmäiseksi tekisi mieli täyttää hallia toisella autolla ja sen irtaimistolla kun toinenkin on työnalla.
Re: Mussen pohja
Noniin nyt on sitten auto palasina ja kohtapuoliin soodapuhalluspalvelu koputtelee ovelle. Kuvia en saanut lisättyä kun ei jaksa pienentää niiden resoa. Ei hyväksy näitä järkkiksellä otettuja.
Jenkkitilauskin tuli ja melko innostavalla mielellä sitä odottaa projektin valmistumista. Tosin sitä ennen on vielä monta jarrua huollettava ja ainakin 8 tulppaa vaihdettavana
Onko clubilaisilla tietoa kuka voisi päällemaalata ko. mussen puhalluksen jälkeen, kotiolosuhteissa, siirrettävillä laitteilla? Yksi vaihtoehto on taas hankkia ammattilaitteet tuon soodapuhalluslaitteiston rinnalle, mutta edelleen puuttuu taito maalata tasaisesti.
Ja sitten sadepäivien taas saapuessa laittelen juttua tänne ko. mussesta ja myöhemmin 6.2l Chevystä. (Valitse sivuvalikosta projektikohde, (T) ovat tekemättömiä mutta päivittelen niitä ihan pian!) Ja huom. sivusto ei hyödy mitenkään siellä käyvistä kävijöistä, en siis tee tätä tuottaakseni itselle senttejä.
Jenkkitilauskin tuli ja melko innostavalla mielellä sitä odottaa projektin valmistumista. Tosin sitä ennen on vielä monta jarrua huollettava ja ainakin 8 tulppaa vaihdettavana

Onko clubilaisilla tietoa kuka voisi päällemaalata ko. mussen puhalluksen jälkeen, kotiolosuhteissa, siirrettävillä laitteilla? Yksi vaihtoehto on taas hankkia ammattilaitteet tuon soodapuhalluslaitteiston rinnalle, mutta edelleen puuttuu taito maalata tasaisesti.
Ja sitten sadepäivien taas saapuessa laittelen juttua tänne ko. mussesta ja myöhemmin 6.2l Chevystä. (Valitse sivuvalikosta projektikohde, (T) ovat tekemättömiä mutta päivittelen niitä ihan pian!) Ja huom. sivusto ei hyödy mitenkään siellä käyvistä kävijöistä, en siis tee tätä tuottaakseni itselle senttejä.
Re: Mussen pohja
Pitkästä aikaa päivitystä! Musseprojekti on edennyt erittäin vakuuttavasti siihen pisteeseen että seuraavaksi auto laitetaan traileriin ja kiskotaan maalausuuniin uutta alkuperäistä pintaa varten. Hankittiin firmalle soodapuhalluslaitteet ja polttomoottorikompura (ei mikään halpa sijoitus) ja puhallettiin musse testiksi. Pohja saatiin täysin ruosteettomaksi (10% hiekkaseos ruosteelle, raekokoa pienempi kuin 0.05mm) muusta korista puhumattakaan. Aivan uskomattoman loistava tapa poistaa ruoste/maalipinta. Voin soodasta kertoa enemmänkin ja ko. firmasta joka tekee puhalluksen mun suhteiden kautta hyvään hintaan. 
Täältä soodapuhallusvideo!
Laittelen kuviakin tonne sivulle talven mittaan kun ehtii kaikesta mitä nyt sinne on "mustang" kategorian alle listattuna.
BTW. pohja saa tällaisen koteloaineen (alle alusta ja estomaalit) Onko kokemuksia? Firman mukaan ehdoton ja paras nykyauton tehdassuojaamisessa, mutta entäs tällainen "ruosteeton" auto jossa ruoste herkimmillään?
Sinkitys kävi myös mielessä. Sähkösinkin laitto ei oikeastaan edes häikäise. Itselleni voisi laitteen hakea. Mutta nykyään 2K maalit kohtuu korkealuokkaisia, vai kuinka?

Täältä soodapuhallusvideo!
Laittelen kuviakin tonne sivulle talven mittaan kun ehtii kaikesta mitä nyt sinne on "mustang" kategorian alle listattuna.
BTW. pohja saa tällaisen koteloaineen (alle alusta ja estomaalit) Onko kokemuksia? Firman mukaan ehdoton ja paras nykyauton tehdassuojaamisessa, mutta entäs tällainen "ruosteeton" auto jossa ruoste herkimmillään?
Sinkitys kävi myös mielessä. Sähkösinkin laitto ei oikeastaan edes häikäise. Itselleni voisi laitteen hakea. Mutta nykyään 2K maalit kohtuu korkealuokkaisia, vai kuinka?