Kiihdytys käyttöön suunniteltu alusta katuautoon

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kiihdytys käyttöön suunniteltu alusta katuautoon

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Vinkkejä varttimailille Natikoihin

Tuolla Race osiossa asiaa on jo hieman puitu. Periaatteessa perä tanakaksi ja keula löysäksi. Taakse hitaat iskarit ulos- ja sisäänjouston kanssa. Eteen nopea ulosjousto ja hidas sisäänjousto tyylinen ratkaisu. Eteen jouseksi mielellään joku pitkähkö ja löysä jousi. Lehtijousi autossa täytyy myös lehtijousen S-kirjaimelle vääntyminen saada eliminoitua. Halpa ja helppo vanha stock-miesten jekku on sitoa taka-akselin etupuolen lehdet paksuilla rautasiteillä kiinni siten, ettei etupuolen lehden pääse aukeamaan toisistaan. Tällöin vain takapuoli joustaa ja saadaan aikaiseksi halutun lainen lehden käyttäytyminen. Tämä vähentää tai elimoi perän pomppimisen. Lehtijousivehkeille melko lyömätön keksintö on Calver Racingin tekemät Cal-tracsit - näistä on tietoa netti pullollaan.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kiihdytys käyttöön suunniteltu alusta katuautoon

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Fastback kirjoitti:Vinkkejä varttimailille Natikoihin

Tuolla Race osiossa asiaa on jo hieman puitu. Periaatteessa perä tanakaksi ja keula löysäksi. Taakse hitaat iskarit ulos- ja sisäänjouston kanssa. Eteen nopea ulosjousto ja hidas sisäänjousto tyylinen ratkaisu. Eteen jouseksi mielellään joku pitkähkö ja löysä jousi. Lehtijousi autossa täytyy myös lehtijousen S-kirjaimelle vääntyminen saada eliminoitua. Halpa ja helppo vanha stock-miesten jekku on sitoa taka-akselin etupuolen lehdet paksuilla rautasiteillä kiinni siten, ettei etupuolen lehden pääse aukeamaan toisistaan. Tällöin vain takapuoli joustaa ja saadaan aikaiseksi halutun lainen lehden käyttäytyminen. Tämä vähentää tai elimoi perän pomppimisen. Lehtijousivehkeille melko lyömätön keksintö on Calver Racingin tekemät Cal-tracsit - näistä on tietoa netti pullollaan.
+ pari ylimäärästä lehteä sinne pakan etupuolelle, ainaki painavassa autossa. vaikka ei siinä mitään järkeä ole painavalla autolla ko, lajia harrastaa. :idea:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiihdytys käyttöön suunniteltu alusta katuautoon

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Itsellä työnalla, "odd" link. Lehtijousien kanssa ei ole paljon tietoa netissä, mutta kolmilinkkinä tuolla on voitettu LeMans. Jotkut ovat ehkä kuulleet vääräuskoisten Ram Charger Drag tiimistäkin...

a
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Kiihdytys käyttöön suunniteltu alusta katuautoon

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Antti66HT kirjoitti:Itsellä työnalla, "odd" link. Lehtijousien kanssa ei ole paljon tietoa netissä, mutta kolmilinkkinä tuolla on voitettu LeMans. Jotkut ovat ehkä kuulleet vääräuskoisten Ram Charger Drag tiimistäkin...

a
Eestiläisen Avon vanhakoppaisessa eskossa oli yläpuolinen linkki kardaanitunnelin yläpuolella. FB:hän ton voisi tehdäkin, kun se on nelipaikkainen. Erillispenkkien väliin vaan korkeakäsinoja tms.

Mutta kokeilepas laskea lehtijouset plus ylälinkki -geometria. Mulla ei vielä(kään) riitä rahkeet niiden laskemiseen.

Eikai C-type Jaggessa ollut lehtijousia? Se ei muuten ollut ihan keskellä se Jaggen linkki.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiihdytys käyttöön suunniteltu alusta katuautoon

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Niinpä.
Liitteet
t_c_jag.gif
t_c_jag.gif (10.27 KiB) Katsottu 4611 kertaa
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kiihdytys käyttöön suunniteltu alusta katuautoon

Viesti Kirjoittaja Fastback »

En muistanutkaan että Jaggen epäsymmetrinen kolmilinkki suunniteltiin kiihdytys käyttöön! Kaikkea sitä oppii... Oliko se Gas Rhonda vai Dyno Don kuka Jaggea käskytti Winter Nationalsseissa aikoinaan??? Varmasti paras jäykän taka-akselin tuenta mitä ikinä kehitetty, ei tosin kiihdytys käyttöön suunniteltu eikä edes katuautoon. Ansaitsisi kyllä oman topicin, jossa aihetta voisi spekuloida voimallisesti.

Krääk käyttöön vielä, niin esim. Foxi mustangeille on mielin määrin sopivia drag kalikoita. Kotimaassakin on muutama foxi musse mennyt kohtuu kovaa kapealla kumilla.

Sitten yksi tärkeä asia on rengastus. Slicksi tai katuslicksi on ihan eri einari mitä normaali 10 vuotta vanha cooperi tai bfg guutriz. Radial katuslicksi pitää, mutta kun menettää pidon niin kaasusta on löysättävä jotta rengas tavoittaa pidon uudelleen. Oikea slicksi taasen löytää pidon vaikka et löysäisikään (ennemmin tai myöhemmin).
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiihdytys käyttöön suunniteltu alusta katuautoon

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

noh, ei jagge mutta noi ram charger dodget kyllä, ja menestyksellä
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kiihdytys käyttöön suunniteltu alusta katuautoon

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jaguar C-typen 3-linkiä ei varmaan suunniteltu kiihdytys käyttöön vaan kiihdytys pito optimointiin. -> 3-linkki suunniteltiin kiihdytys käyttöön so. kiihdytys pito.

3LINK SETUP

This is something which is probably of more interest to the dragracer, but, since Jaguar used this on their early C-Types, I would urge those who are running a RWD beam axle car on road courses to also consider this information.

This is an asymmetric trailing 3 link arrangement which, during forward acceleration, completely cancels driveshaft torque, thereby providing equal rear tire loading for maximum acceleration. Commonly, there are 2 symmetrically situated links (in plan view) and a third "odd" link which can be offset from the car's centerline (to the right). It is not necessary, however, that 2 of the links be located symmetrically about the car's centerline, In addition, the "odd" link can be either above or below the other 2 links. It is only necessary that there be enough vertical and lateral spread between links to adequately satisfy strength considerations. Consequently, the 3 links are named simply "first," "second," and "third." The default numbers indicate that I have chosen the "first" link as the middle link, but this is entirely arbitrary. All links, in plan view, are assumed to be parallel to the long axis of the car (i.e., parallel to the SAE X-axis).

Jaguar placed the odd link above the axle, but it can be either above or below. When placed below, the situation becomes more favorable with a "tubbed" car. The drawback is that the single lower link is carrying a very large compressive load. Care should be taken to use tubing with sufficient wall thickness and diameter for safety.

Joka tapauksessa oli akselin tuenta toteutettu millä tekniikalla tahansa on ensin ymmärrettävä auton toiminta periaate kiihdytys tilanteessa, oli kyseessä siten suoraan- tai mutka-ajo. Kummassakin tapauksessa tavoite on maksimoida kiihdytys pitoa. Tavoite olisi ymmärtää erilaisten voimavektoreiden vaikutus pitoon. Lähtökohtana tuntea ja tiedostaa käsiteltävän auton painot ja painopisteet.

CG-pisteen korkeus hieman hankalampi määrittää, mutta sijaitsee aika lähellä nokka-akselin korkeus linjaa.
Auton pituus suuntainen painopisteen määritys keinulauta menetelmällä.
Liitteet
Picture 074.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kiihdytys käyttöön suunniteltu alusta katuautoon

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

kaara91 kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti:


Joka tapauksessa oli akselin tuenta toteutettu millä tekniikalla tahansa on ensin ymmärrettävä auton toiminta periaate kiihdytys tilanteessa, oli kyseessä siten suoraan- tai mutka-ajo. Kummassakin tapauksessa tavoite on maksimoida kiihdytys pitoa. Tavoite olisi ymmärtää erilaisten voimavektoreiden vaikutus pitoon. Lähtökohtana tuntea ja tiedostaa käsiteltävän auton painot ja painopisteet.

CG-pisteen korkeus hieman hankalampi määrittää, mutta sijaitsee aika lähellä nokka-akselin korkeus linjaa.
Auton pituus suuntainen painopisteen määritys keinulauta menetelmällä.
Näinhän tuota hommaa tietysti pitää lähteä tarkastelemaan. Mittauksia auton alla ja sitten millimetripaperi, viivotin, harppi ja pari levyä tiedon porrasta kyytipojaks yön pikkutunneille. Ja aamulla meillä toivottavasti on moottoria vailla oleva hätänen poistuja suunnittelupöydällä, ......tai sitten välttämättä ei ihan vielä toteutuskelpoinen. :idea: Eka pitäs vaan löytää autosta ne vektorit,... ooonks ne alla vai sisällä ja montako niitä normaalisti tavallisessa autossa on. :lol:
Eikös jokaisella hieman autourheilusta kiinnostuneella ole lähes kaikki alla olevat tiedot autosta.

PS. 2 sekuntia jäljessä ihanneajasta (katurenkailla) vartti maililla (10,5 s)

Moottorin tehot ja väännöt / rpm
Vaihteisto välitykset.
Vetopyörästö välity.
Renkaat.
Koko massa kuskin kanssa / ilma.
Akselimassat kuskin kanssa / ilma.
Kulmapainot kuskin kanssa / ilma.
Akseli väli.
Raideleveys.
Renkaiden säde.
Jousi jäykkyydet edessä / takana.
Iskunvaimentajien jäykkyydet ja toiminta kuvat.
Pituussuuntainen CG selville.
Roll Center edessä ja takana, roll centerin säädöt.
Taka-akselin tuenta, tyyppi / säädöt.
Taka-akselin säätöjen vaikutus Roll Centeriin ja IC:n.
Jonkinlainen ymmärrys anti-squatista
ym, ym , ym...
Taka-akselin tukivarsien vektorisuunnat (auto koko massalla vaateriin, tukivarsien kulmien mittaus, niin eiköhän voimaviivat jotenkin selviä).
Siten vaan IC pisteen paikan selvittäminen.
Jos IC pisteen paikka ei miellytä, niin on aika alkaa suunnitella säädettävään taka-akselin kiinnityspisteiden paikkoja.
jne, jne, jne...

Tämäkin juttu on vähän sellainen, että tiedolla selviää jotain, mutta käytäntö yhdistettynä tietoon tuo tuloksia.
Alusta osien Brändeillä ei ole mitään merkitystä jos perus asiat on opiskelematta.

Saattaa äkkiä käydä niin, että oikein suunniteltu vakio mallinen alusta tuottaa paremman lopputuloksen kuin iso kasa merkki Brändejä.

Onneksi suoraan ajossa ei tarvitse huomioida sivuttais voimia kiihdytyksessä!
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kiihdytys käyttöön suunniteltu alusta katuautoon

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

kaara91 kirjoitti:http://www.susprog.com/

Tuossa suunnitteluohjelmia jousitukselle.

Olen samaa mieltä mexikon kanssa, että jälkimarkkina teollisuus syytää surutta osia tietämättömille harrastajille. Oma tietämys ja lajin syövereihin perehtyminen alan kirjallisuuden avulla auttavat oikeiden osavalintojen hankintaa. Eikä tuo omatekemäkään aina välttämättä häpeä toimivuudellaan kalliille kromatulle marketti osalle. Täytyy ruveta vaan tutkimaan tota alustaa syvällisemmin, josko tolle vois tehdä jotain. En kiitä vielä näistä tiedosta, koska muuten kirjoittelu alustasta saattaa loppua tähän. Hmmm... miten se nyt olikaan, ainakin painopistettä pitää saada heti taaemmas. :idea: Taidan ainakin heti siirtää karvanopat takaikkunalle ja tukea ne valmiiksi jo rautalangalla takaviistoon, niin ei kulu lähdöissä sitten siihenkään kallista kiihdytys energiaa hukkaan. :roll:
:shock: Voishan sitä LUULLA, että heilahdusliike lisäisi painonsiirtoa taaksepäin. Voi olla etti rautalngalla saa noppia litistymään takalasia vasten, heilauttamalla ne kyllä litistyy, eli paino tiivistyy takaosaan. ...vai??
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kiihdytys käyttöön suunniteltu alusta katuautoon

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Hankitte metrin leveät takarenkaat pehmeällä drag seoksella, niin pääsette pienimmällä vaivalla hyvään pitoon. On aivan sama onko se jäykkä kuin faan vai ei, niin iso pehmeä pallo puree tiehen. Noitten kanssa tulee vaan tilaongelma, eli esim. mun machiin ei sisälle mahtunut kuin yksi slicksi ja takaluukkuun 0 slicksiä. Onneksi Ford Freakkien ex-pressa kurvasi Auran kautta ja otti slicksit ja muita työkaluja Foorttiin. Kai se tartti päivittää renkaat et street radialeiksi niin voisi ajaa radalle suoraan, säästyisi rengasjumpaltakin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kiihdytys käyttöön suunniteltu alusta katuautoon

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

kaara91 kirjoitti:Nyt et kyllä ymmärtänyt. Väännän rautalangasta. :lol: Ensinnäkin noppien siirto jo takaikkunalle muuttaa auton painopistettä taaemmaksi. Saati sitten niiden noppien tukeminen vielä taaemmas rautalangalla. Roikkuvat nopat alkavat hidastamaan siinä vaiheessa kun auto joutuu alkamaan vetämään niitä narusta perässä kiihdytyksessä. Tuetut nopat jarruttavat massallaan kiihtymistä alusta asti, mutta painopiste on taaempana tuettuna. No entäs sitten kun vaihtaa. Vaihto täytyy suorittaa niin, että nopat ei irtoa takalasista, muuten niiden heilahdus eteempäin hidastaa auton kiihtyvyyttä. Mites sun maskottis käyttäytyy. Jääkö siitä joka vaihdolla ruskea jälki takaikkunaan. :lol:
Saatta olla, että mystisen tuprahtelun syy on selvinnyt, ei se tullutkaan autosta vaan maskotin per... Saattaako olla syynä turhaan kallistelunn kurveissa, kun keskipakoisvoima pakotta pas.. ...seen heilahdusliikkeesen ja paino siirtyy ulkokurvan puolelle???
Enskesänä maskotti katsomoon!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Vastaa Viestiin