
68-HT laskeminen yms. kysymyksiä.
68-HT laskeminen yms. kysymyksiä.
Olen tuore mustangin omistaja ja ajattelin teiltä konkareilta kysyä muutamia vinkkejä .Elikkäs auto on talven aikana tarkoitus käydä alustan ja koritöiden osalta läpi. Nyt kun lokasuojia ei ole paikoillaan olisi hyvä tehdä etupään muutokset. Tarkoitus olisi saada autoa n.5-7 cm matalammaksi. Auton ei tarvitse soveltua mihinkään tiukkaan rata-ajoon. Millaisia muutoksia ehdotatte ja millaisia osia, olisiko järkevää tehdä etupäähän Shelby muutos ja miten tapahtuu? Onko alkuperäisten jousien lyhentäminen huono ajatus vai onko saatavilla joku hyväksi havaittu valmiiksi sopivan pituinen jousi. Takapäähän on tarkoitus myös uusia jouset ja laittaa madalluspala. Autoon on ajatus laittaa 15-tuumaiset vanteet, mikä olisi sopiva vanne, että takana sopisi pyörimään 15 tuumainen235/ 70-sarjainen kumi. 

Re: 68-HT laskeminen yms. kysymyksiä.
Arning-drop kannattaa tehdä aina heti
Eli ylätukivarsien kiinnitysreiät pudotetaan n. tuumalla tai enemmän, jos vaihtaa ylätukivarret tai niiden droppi-akselin (TCP), jotta yläpallo toimii kunnolla. Tuuman pudotuksella yläpallo pysyy vielä toiminta-alueella ilman ongelmia. Arning-drop pudottaa n. 1/3 tuuman keulaa samalla.
Jouset voi tietty katkaista, mutta eipä noi uudetkaan paljon maksa. Jousijäykkyys 480-620 lbs/inch alueella. Takajousia saa myös madaltavina, eli etusilmukka on taivutettu. Älä laita madalluspalaa.
235/70/15 on melko korkea rengas mutta eiköhän toi mene ihan perus 15*7 vanteelle. Itse tykkään laittaa etu- ja takakummit samankokoisena, niin voi vaihtaa eestaas.

Jouset voi tietty katkaista, mutta eipä noi uudetkaan paljon maksa. Jousijäykkyys 480-620 lbs/inch alueella. Takajousia saa myös madaltavina, eli etusilmukka on taivutettu. Älä laita madalluspalaa.
235/70/15 on melko korkea rengas mutta eiköhän toi mene ihan perus 15*7 vanteelle. Itse tykkään laittaa etu- ja takakummit samankokoisena, niin voi vaihtaa eestaas.
Re: 68-HT laskeminen yms. kysymyksiä.
Kiitokset vastauksista ja linkistä. Täytyypä alkaa katselemaan sopivia jousia ja unohtaa madalluspala. Noissa renkaissa ajattelin lähinnä, että ei tulisi ostettua sellaisia kumeja jotka ottavat kaariin kiinni takana. Tuossa kumin korkeudessa ajattelin että olis hivenen pehmeämpi ajella, ettei menis laskemisen jälkeen liian kovaksi. Tämä nyt on tämmöstä mututuntumaa kun ei oo asiasta kokemusta.
Re: 68-HT laskeminen yms. kysymyksiä.
Tuo 235.70/15 rens liian leveä 66ht.ssa. napsii joustoissa takapään lokasuojan reunoihin kiini. oma kohtainen kokemus
itse suunnittelen jotakin. 225/50 15-17 väliltä.
itse suunnittelen jotakin. 225/50 15-17 väliltä.
Re: 68-HT laskeminen yms. kysymyksiä.
Kyllä tarkoitus on iskaritkin eteen uusia, taakse oli pakko ostaa katsastustavarten iskarit jo aiemmin. Hyväksi havaitusta vaimentimista saa vinkata, mitään liian kovaa alustasta en halua. Tuosta oon itsekkin aiemmin kuullut, että ainakin 66:n asti ei tuo 235 sovi oikein pyörimän. En tiedä oisko 68:ssa sama juttu. Jotenkin omaa silmää miellyttää tuo 15 tuumanen vanne ja vähän paksumpi kumi, saa sitte nähdä minneppäin mieli kerkiää muuttumaan siihen mennessä kun vanteita ja kumeja tilailee.
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 68-HT laskeminen yms. kysymyksiä.
Mä en kyllä allekirjoittais väitettä. Kaikki on kiinni vanteen backspacesta. Isot pojat käyttää takana 255-265 leveitä 65-66 kopassa ilman peltitöitä. Mulla on 245, pikkasen ottaa kaareen hidastetöyssyissä, mutta hieman vähemmän kun ois BS:siä vanteissa, olis täydellinen.CYG-6 kirjoitti:Tuo 235.70/15 rens liian leveä 66ht.ssa. napsii joustoissa takapään lokasuojan reunoihin kiini. oma kohtainen kokemus
itse suunnittelen jotakin. 225/50 15-17 väliltä.
Tuolta löytyy hyvin dataa, mitä näihin on laiteltu:
http://www.dodgestang.com/Tire%20Fitmen ... 2065-6.pdf
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
Re: 68-HT laskeminen yms. kysymyksiä.
Kiitos vinkeistä. Alustan rakentelu ei vielä oo edistynyt isommin. Odottelen vielä katalookia Hakalalta, siitä ilmeisesti pitäisi löytyä hyvin osia. Tuon taulukon mukaan 3,5 BS vanteella luulisi 235 ratas sopivan pyörimään...
Re: 68-HT laskeminen yms. kysymyksiä.
Orgisrengaskoko on ollut n. 650mm ja 235/70/15 on n. 700mm, eli n. tuuman lähempänä koria. Toi 70-profiili on korkea. Mutta ehkä turhaan varoittelen, kun eihän tuollaista rengaskokoa ole oikein saatavillakaan.rane kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Alustan rakentelu ei vielä oo edistynyt isommin. Odottelen vielä katalookia Hakalalta, siitä ilmeisesti pitäisi löytyä hyvin osia. Tuon taulukon mukaan 3,5 BS vanteella luulisi 235 ratas sopivan pyörimään...
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: 68-HT laskeminen yms. kysymyksiä.
Ja ihan näin ajatuksena: Mikä järki on laittaa liian korkea rengas autoon, jota meinaa madaltaa?
225-245 leveyttä, 15"-60, 16"-55, 17"-50, 18"-40 profiilin rengas niin ollaan alueella. Itellä 235, mutta 245 on kokeiltu taakse, ja menisi oikealla offsetilla. Edessä tiukempaa.

225-245 leveyttä, 15"-60, 16"-55, 17"-50, 18"-40 profiilin rengas niin ollaan alueella. Itellä 235, mutta 245 on kokeiltu taakse, ja menisi oikealla offsetilla. Edessä tiukempaa.
Re: 68-HT laskeminen yms. kysymyksiä.
Kyllä noita 70-sarjaisia näyttäisi löytyvän. itsellä vaan on huonoja kokemuksia isoista vanteisa ja matalista kumeista, nämä suomen tiet on vaan niin uraisia ja jatkuva sompaaminen ja vetely ei miellytä. Radallehhan en ainakaan toistaiseksi ole menossa. Kuitenkin haluaisin autosta vähän jetimmän ajettavan. Ainakin nyt tuo Musse on minun makuut liian korkea, korkeampi kun tuo siviliauto RAV, joka koittaa olla jonkimmoinen maasturi.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: 68-HT laskeminen yms. kysymyksiä.
No sitten vaan 14 tuuman vannetta alle. 
