C4 laatikko. kiitän !Fastback kirjoitti:Mikäs vaihteisto sulla on? Jos automaatti niin turbiini luistaa aina pikkaisen, mutta jos manuaali ja suora vaihde kuten esim. C4 automaatin 3:n niin 2451 rpm nopeudella 100 km/h.TK kirjoitti:Mitkäs ois kierrokset 100 km/h ajettaessa seuraavalla: välitys 3.25 ja renkaat 205/65-15
TURBIININ VALINTA
Käykää hyvät herrat myös osien valmistajien sivuilla!
Saatte sieltä enemmän infoa kuin tähän topicciin mahtuu kirjoittaa
moottorin vireys kautta koko aste myös sanelee
turbaanin tarttumis tarvetta
Flash stallista mainitaan ainakin TCIn sivuilla
ja hyvä kaavio nokka- peräruuvi sopivuuksista
mittari heitotkin voi olla tosiaan vielä yksi muuttuja...
Saatte sieltä enemmän infoa kuin tähän topicciin mahtuu kirjoittaa
moottorin vireys kautta koko aste myös sanelee
turbaanin tarttumis tarvetta
Flash stallista mainitaan ainakin TCIn sivuilla
ja hyvä kaavio nokka- peräruuvi sopivuuksista
mittari heitotkin voi olla tosiaan vielä yksi muuttuja...
Kyllä Rallimalli poikkeaa vakiosta että turbaani "tarraa" terävämmin kun
paikaltaan polkaistaan , ei korkeemmalla tyhjäkäynnillä ryömi
tietysti myös kierroksia nostaa herkemmin jos on vielä kevyempi
ja mitä korkeampi vaihtokierrosalue myös kovemmat vaihtopaineet-
terävämpi vaihto
Pitkällä peräruuvilla joutuu tietysti ajaa maantiellä korkeammilla kierroksilla
jotta turbiini ei luistais turhaan ja taas kaupungissa pienenmällä
vaihteella jotta kulkeminen olis jouheata
Käänteisesti tiuhalla perällä selviää kaupungissa suurellakin vaihteella
maantiellä joutuu pitämään kierroksia korkeammalla jotta saavutetaan
haluttu nopeus
paikaltaan polkaistaan , ei korkeemmalla tyhjäkäynnillä ryömi
tietysti myös kierroksia nostaa herkemmin jos on vielä kevyempi
ja mitä korkeampi vaihtokierrosalue myös kovemmat vaihtopaineet-
terävämpi vaihto
Pitkällä peräruuvilla joutuu tietysti ajaa maantiellä korkeammilla kierroksilla
jotta turbiini ei luistais turhaan ja taas kaupungissa pienenmällä
vaihteella jotta kulkeminen olis jouheata
Käänteisesti tiuhalla perällä selviää kaupungissa suurellakin vaihteella
maantiellä joutuu pitämään kierroksia korkeammalla jotta saavutetaan
haluttu nopeus
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Eräs tapa valita turbiini on mallata stallikierrokset siihen kohtaan missä moottorin vääntökäyrä on korkeimmillaan, tai sitten hieman tämän "kliimaksipisteen"speedy kirjoitti:Miten ton valkopohjatekstin saa lainauksiin?? tuli lainaukseen vaan kuote kuote. ei jummarra ny) No kait ny joku voi kokemuksia kertoa et miten ratikaalisti toi korkeemman stallin turpiini iskee hä? vai laitanko vakion hämitähä? tottavie kokeilunhalu suuri

Toisaalta pitää myös muistaa se että kokonaisuus ratkaisee.
Ei ole järkeä nostaa stallia jos ajaa kuitenkin sellaisilla renkailla joissa ei pito riitä edes vakioturbiinin lähtöihin.
Esimerkkinä omat kokemukset kun tuota turbiinihommaa pohdiskelin.
Olin jo varma että vakion käyttäminen oli virhe, mutta ensimmäinen koeajo jo paljasti että 235 pidot ei riitä millään. (välitys 3.25 + C4)
Piti vaimoketta oikein erikseen muistuttaa "että nyt sitten ei voi kaasua polkaista risteyksessä samalla tavoin kun vanhalla koneella"
Onhan se lukkoperä pitojen karatessa hieman "yllättävä", varsinkin naisväelle...
Eli nyt kyllä olen tyytyväinen kun en rahaa turhaan turbiiniin polttanut.

Huippuvääntö 3900 rundia, sen mukaan menis jo epämukavaksi ajaa normaalia ajoa.. Mussemaan! saatat hyvinkin olla oikeassa että vakiollakin pärjää, ehkä se ilo ja hyöty muista on kovin pientä, en tiedä. Mikäs kone sulla??
Gallu esim. sen saturdaynspec. saa hintaan 240e noi muut alussa mainitsemat 310e (Hämeenkorpi A)
Gallu esim. sen saturdaynspec. saa hintaan 240e noi muut alussa mainitsemat 310e (Hämeenkorpi A)
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
apuja kaivataan
Tsau!
Tarkoitus olisi hommata uusi turbiini mustangiini, ja nyt kysyisinkin asiasta perillä olevilta, että minkämoinen turbiini olisi myöhemmin kuvailtavalle konstruktiolle se optimaalisin ajatellen tarpeitani-> pääasiassa rauhallista kruisailua ja kaupunki pyöritystä, jossa auton pitäis olla mukava ajettava( ei tarvii huudattaa, eikä lähteä nakit vinkuen joka risteyksestä), mutta ajoittaista sarvien päähänkasvua edesauttaakseni pitäisi myös kiihdytys/voimanvälitys ominaisuudet olla kohdallaan...
Autoni (64 ht) kokoonpano on seuraava:289+c4, 3.00 välitteinen perä ja takanakit on tällä hetkellä kokoa 205/70¤14.
Konehuoneen puolella on aikaisemman omistajan toimesta suoritettu seuraavat muutokset: poraus 0.30' ylikoko, flat top männät,crane cams nokka (advertised duration 286), edelbrock performer imusarja, carter600cfm jne. Josko tältä pohjalta osaisitte suositella autooni sopivaa turbiinia?!
Olen käynyt katselemassa netistä semmosta TCI streetfighteria 2400 stall speedillä, mutta kertokaa nyt ihmeessä mielipiteenne, ettei mee vähäiset pennoset kankkulan kaivoon.
Kiitokset, Tomi
Tarkoitus olisi hommata uusi turbiini mustangiini, ja nyt kysyisinkin asiasta perillä olevilta, että minkämoinen turbiini olisi myöhemmin kuvailtavalle konstruktiolle se optimaalisin ajatellen tarpeitani-> pääasiassa rauhallista kruisailua ja kaupunki pyöritystä, jossa auton pitäis olla mukava ajettava( ei tarvii huudattaa, eikä lähteä nakit vinkuen joka risteyksestä), mutta ajoittaista sarvien päähänkasvua edesauttaakseni pitäisi myös kiihdytys/voimanvälitys ominaisuudet olla kohdallaan...
Autoni (64 ht) kokoonpano on seuraava:289+c4, 3.00 välitteinen perä ja takanakit on tällä hetkellä kokoa 205/70¤14.
Konehuoneen puolella on aikaisemman omistajan toimesta suoritettu seuraavat muutokset: poraus 0.30' ylikoko, flat top männät,crane cams nokka (advertised duration 286), edelbrock performer imusarja, carter600cfm jne. Josko tältä pohjalta osaisitte suositella autooni sopivaa turbiinia?!
Olen käynyt katselemassa netistä semmosta TCI streetfighteria 2400 stall speedillä, mutta kertokaa nyt ihmeessä mielipiteenne, ettei mee vähäiset pennoset kankkulan kaivoon.
Kiitokset, Tomi
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
AFM400007 C-4 Ford 11",`70-Up, 26 spline, 10-1/2" B.C. Stall Speed: 2000-2400 188€ Lisää KAUPPAKASSIIN
Tuota kattelin raceplace "tarjous" osiosta. En kyllä arvaa kuinka usein Laakkonen sivujaan päivittää. Mutta jos päätän ostaa uuden turbiinin kun sopivaa vetolevyä ei meinaa vanhaan löytyä, niin mitä tuosta turbiinista osaa sanoa? Itse en ymmärrä näistä yhtään mitään. Ainoastaan tuon tiedän, että 26 rihlaiselle akselille sopiva
Vastaako tuo aika lailla vakioturbiinia?
Tuota kattelin raceplace "tarjous" osiosta. En kyllä arvaa kuinka usein Laakkonen sivujaan päivittää. Mutta jos päätän ostaa uuden turbiinin kun sopivaa vetolevyä ei meinaa vanhaan löytyä, niin mitä tuosta turbiinista osaa sanoa? Itse en ymmärrä näistä yhtään mitään. Ainoastaan tuon tiedän, että 26 rihlaiselle akselille sopiva

- paltant.ponitalli
- Addikti
- Viestit: 300
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
- Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert. - Paikkakunta: Karjakoski bank of a river
turbaani
nimen omaan.käyttötarkotus mukavuus/oma mieltymys.omassa riittää alavääntöä eli normi turbiini +300rpm on jotain 1300 paikkeil.ja olen ite tyytyväinen se täs on juju.erittäin mukava kruisailla.limppu pitää aina silti laulaa ku käskettää ei lämpö ongelmia.
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Tahavo kirjoitti:AFM400007 C-4 Ford 11",`70-Up, 26 spline, 10-1/2" B.C. Stall Speed: 2000-2400 188€ Lisää KAUPPAKASSIIN
Tuota kattelin raceplace "tarjous" osiosta. En kyllä arvaa kuinka usein Laakkonen sivujaan päivittää. Mutta jos päätän ostaa uuden turbiinin kun sopivaa vetolevyä ei meinaa vanhaan löytyä, niin mitä tuosta turbiinista osaa sanoa? Itse en ymmärrä näistä yhtään mitään. Ainoastaan tuon tiedän, että 26 rihlaiselle akselille sopivaVastaako tuo aika lailla vakioturbiinia?
Tuolta, sivulla 6:
http://www.racewindsor.com/performancep ... ov_dec.pdf
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Nyt laatikossa B&M holeshot 2400. Ero kohtuullisen suuri entiseen turbiiniin. Tarkemmin en tiedä mikä se oli, mutta luultavasti aika vakioturbiini, koska otti kiinni heti tyhjäkäynniltä eikä nostanut juurikaan kierroksia.
Nykyisellä nostaa kierrokset helposti 1500 rpm ennenkuin ryömintävauhti alkaa juurikaan kasvaa, ja yhtään nopeampi liikkeellelähtö/vauhdinnosto saa kierrokset välittömästi 2000 rpm paremmalle puolelle. Aikaisemmin paikaltaan lähdettäessä kun painasi kaasun puoleen väliin oli lähtö kuitenkin suhteellisen rauhallinen - nyt samanlaisella lähdöllä renkaat kiljuu. Stalli on minusta 3000 rpm vaikka pitäisi olla 2400 rpm. Kun junttaa kaasun pohjaan on kello heti kolmessa tonnissa, ja maisema vaihtuu välittömästi.
Tuntuu että koneesta tuli tehokkaampi ja kierrosherkempi kun kierrokset ampaa heti ylöspäin. Alussa tuntui, että perskele tämmöinenkö tästä tuli, mutta vähän aikaa ajeltua onkin tosi yes.
Katsotaan muuttuuko mieli ajan saatossa.
Nykyisellä nostaa kierrokset helposti 1500 rpm ennenkuin ryömintävauhti alkaa juurikaan kasvaa, ja yhtään nopeampi liikkeellelähtö/vauhdinnosto saa kierrokset välittömästi 2000 rpm paremmalle puolelle. Aikaisemmin paikaltaan lähdettäessä kun painasi kaasun puoleen väliin oli lähtö kuitenkin suhteellisen rauhallinen - nyt samanlaisella lähdöllä renkaat kiljuu. Stalli on minusta 3000 rpm vaikka pitäisi olla 2400 rpm. Kun junttaa kaasun pohjaan on kello heti kolmessa tonnissa, ja maisema vaihtuu välittömästi.
Tuntuu että koneesta tuli tehokkaampi ja kierrosherkempi kun kierrokset ampaa heti ylöspäin. Alussa tuntui, että perskele tämmöinenkö tästä tuli, mutta vähän aikaa ajeltua onkin tosi yes.

(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
"Stall"-kierrosluku määritetään dynamometrimittauksena todella tehokkaan sähkömoottorin avustuksella. Lukuarvona sillä ei ole mitään tekemistä autoon asennettuna saatavan näennäisen tartuntakierrosluvun kanssa. Edes auton jarruilla pidättämällä saatu "brake stall" ei ole luotettava mitta todellisesta tartuntakierrosluvusta.65HT kirjoitti:Stalli on minusta 3000 rpm vaikka pitäisi olla 2400 rpm. Kun junttaa kaasun pohjaan on kello heti kolmessa tonnissa, ja maisema vaihtuu välittömästi.
Turbiinin valinnassa tulee käyttää perusteena suurta määrää kokemuspohjaista tietoa, mikäli halutaan päästä hyviin tuloksiin. Tämän vuoksi hyllytavarana myytävät turbiinit eivät voi toimia oikein jokaisessa sovelluksessa. Katukäytössä hyllytavarana myytävät turbiinit toimivat kuitenkin kohtuullisen hyvin matalilla tehotasoilla (<350 bhp).