Ongelmia earlyn ikkunan noston kanssa
- harrastelija
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 06 Kesä 2004, 20:48
- Auto: 1966 6:cyl
- Paikkakunta: Helsinki
Ongelmia earlyn ikkunan noston kanssa
Muistelin että tästä olisi jo topicci, mutta en äkkiseltään löytänyt.
Kun en löytänyt niin sitten pitää kysyä uudestaan.
Ongelma on repsikan puoleinen ikkuna 66 HT:sa. Laskin alas asti "tappiin". Kun yritin nostaa ylöspäin niin ei meinaa millään nousta. Kun repii käsin ylöspäin ikkunasta ja samalla ruuvaa veiviä niin nousee vaivalloisesti. Asialle pitäisi tehdä jotain, jotta ikkunaa kehtaa laskea.
Ikkunan etureuna (joka on siis kiinni siinä kolmio-ikkunassa) tuntuu jotenkin olevan hiukan irti. Eli on klappia eteen-taaksepäin suunnassa ikkunan etureunassa, mutta takaosa ikkunasta on nätisti paikallaan. Eli ikkuna hiukan kääntyy kuvitteellisen ikkunan lävistävän akselin ympäri.
Kuskin ovessa on joskus ollut ongelmia ja silloin auttoi kun laittoi ne muovi-pylpyrät uudestaan kiskoissa paikoilleen. Tätä lähdin arvuuttelemaan, mutta kun noita pylpyröitä katselin, niin näyttäisi olevan paikallaan. Katselin peilin avulla oven sisälle ja samantien en mitään huomannutjoka voisi olla ks. asiaan syynä, joten pastalle kysymään josko joku osaisi auttaa.
Mistäs seuraavaaksi kannattaisi katsoa?
Kun en löytänyt niin sitten pitää kysyä uudestaan.
Ongelma on repsikan puoleinen ikkuna 66 HT:sa. Laskin alas asti "tappiin". Kun yritin nostaa ylöspäin niin ei meinaa millään nousta. Kun repii käsin ylöspäin ikkunasta ja samalla ruuvaa veiviä niin nousee vaivalloisesti. Asialle pitäisi tehdä jotain, jotta ikkunaa kehtaa laskea.
Ikkunan etureuna (joka on siis kiinni siinä kolmio-ikkunassa) tuntuu jotenkin olevan hiukan irti. Eli on klappia eteen-taaksepäin suunnassa ikkunan etureunassa, mutta takaosa ikkunasta on nätisti paikallaan. Eli ikkuna hiukan kääntyy kuvitteellisen ikkunan lävistävän akselin ympäri.
Kuskin ovessa on joskus ollut ongelmia ja silloin auttoi kun laittoi ne muovi-pylpyrät uudestaan kiskoissa paikoilleen. Tätä lähdin arvuuttelemaan, mutta kun noita pylpyröitä katselin, niin näyttäisi olevan paikallaan. Katselin peilin avulla oven sisälle ja samantien en mitään huomannutjoka voisi olla ks. asiaan syynä, joten pastalle kysymään josko joku osaisi auttaa.
Mistäs seuraavaaksi kannattaisi katsoa?
jaaha, että näin....
- FBFIN65
- Mega-addikti
- Viestit: 625
- Liittynyt: 13 Loka 2005, 20:19
- Auto: ford mustang fastback 1965
ford mustang saleen s/c 2005 - Paikkakunta: uusimaa
Re: Ongelmia earlyn ikkunan noston kanssa
Juu pura pahvit pois ja siellä oven sisällä on niitä säätö ruuveja ja nostin mekanismi missä pitäisi olle sellaisia rullia että mekanismi toimii jouheesti voi olla myös että ohjaus kiskot ei ole kohdallaan tai ns karvat kulunut pois ohjaus urasta jne
Kyllä se siitä
Kyllä se siitä

Re: Ongelmia earlyn ikkunan noston kanssa
Vanhan rasvan kuivuminen aiheuttaa myös melkoista vastusta mekanismeihin. Ja vanha rasva ei lähde oikein muuten kuin pyyhkimällä/kaapimalla pois, joten joutuu käyttämään verhoilun auki.
-
- Aktiivi
- Viestit: 116
- Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
- Auto: 1968 HT, 302, C4
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ongelmia earlyn ikkunan noston kanssa
Täällä ainakin asiasta juttua http://thecareandfeedingofponies.blogsp ... tment.html . Oman 68:n kanssa meni jonkin verran aikaa kun ihmettelin kaikkia säätöruuveja mutta kyllä se siitä selkiää kun googlettaa ja ihmettelee aikansa.
- harrastelija
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 06 Kesä 2004, 20:48
- Auto: 1966 6:cyl
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ongelmia earlyn ikkunan noston kanssa
Kiitoksia vinkeistä.
Pitää tuota blogi-postia yrittää tavata ja lähteä tarkkailemaan tarkemmin kun seuraavan kerran pääsee tallille.
Pitää tuota blogi-postia yrittää tavata ja lähteä tarkkailemaan tarkemmin kun seuraavan kerran pääsee tallille.
jaaha, että näin....
- harrastelija
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 06 Kesä 2004, 20:48
- Auto: 1966 6:cyl
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ongelmia earlyn ikkunan noston kanssa
Jees, ikkuna toimii taas.
Ongelma ratkesi kun tuota linkitettyä blogia tavasi, kiitokset siitä.
Säätämällä kiskojen liikerataa alkoi homma taas pelittämään. 3 pulttia oven "päädyssä" (kaksi ylhäällä ja yksi alatulpan takana) auki ja ikkuna alas-ylös. Ja pultit kiinni. Sitten sama pulteilla, jotka pitävät ikkunan etukiskoa paikallaan. Nämä löytyvät verhoilun takaa. Niitä auki ja ikkunaa ylös alas niin johan alkoi toimimaan.
Yksi asia hoidettu, vielä on talvea ja asioita hoidettavana.
Ongelma ratkesi kun tuota linkitettyä blogia tavasi, kiitokset siitä.
Säätämällä kiskojen liikerataa alkoi homma taas pelittämään. 3 pulttia oven "päädyssä" (kaksi ylhäällä ja yksi alatulpan takana) auki ja ikkuna alas-ylös. Ja pultit kiinni. Sitten sama pulteilla, jotka pitävät ikkunan etukiskoa paikallaan. Nämä löytyvät verhoilun takaa. Niitä auki ja ikkunaa ylös alas niin johan alkoi toimimaan.
Yksi asia hoidettu, vielä on talvea ja asioita hoidettavana.
jaaha, että näin....
-
- Addikti
- Viestit: 400
- Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
- Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Ongelmia earlyn ikkunan noston kanssa
Myös jos nostomekanismin rulla on haljennut kahtia, voi tulle em. kuvattua oiretta
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ongelmia earlyn ikkunan noston kanssa
No nyt sitten omasta '66 HT:sta hajosin kuskinpuolen ikkunan "lasku". Ikkuna laskeutuu noin 10cm sitten jämähtää, purkasin verhoilun ja ihmettelin aikani ja joku siellä kanittaa mutta mikä... Pitäsköhän tuo purkaa koko roska pois kun siellä on muutenkin väljyttää vähän jokapaikassa. Toisaalta saakohan sitä koskaan enää kasaan, purkaminen kun on aina niin helppoa 

- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Ongelmia earlyn ikkunan noston kanssa
Itse itselleni vastaten... oli harjatiivisteen kromireuna mutkalla ja ikkunan karmi otti siihen kiinniak72 kirjoitti:No nyt sitten omasta '66 HT:sta hajosin kuskinpuolen ikkunan "lasku". Ikkuna laskeutuu noin 10cm sitten jämähtää, purkasin verhoilun ja ihmettelin aikani ja joku siellä kanittaa mutta mikä... Pitäsköhän tuo purkaa koko roska pois kun siellä on muutenkin väljyttää vähän jokapaikassa. Toisaalta saakohan sitä koskaan enää kasaan, purkaminen kun on aina niin helppoa

Kädet kyllä oli kyynärpäitä myöten rasvassa ja vika oli tuollainen...
Re: Ongelmia earlyn ikkunan noston kanssa
En tiedä ovatko Fairlanen ja Mustangin ovimekanismit kuinka samanlaiset, mutta olen tässä viimeisten kuukausien aikana käyttänyt varmaan kymmeniä tunteja - 66 Fairlane GTA:n ikkunamekanismien kanssa, auto kun oli purettuna täysin nippeleiksi.
Kyllä ne loppujen lopuksi hyvin nyt toimivat, eivät ehkä ihan samalla lailla kuin uutena mutta ihan ookoo harrastekäytössä.
Ovipaneelit vaan irti ja tutkimaan koneistoja, siellä on säätöjä "joka suuntaan".
Tärkein jäykkyyttä lisäävä tekijä GTAssa oli, että molempien etuikkunoiden alareunassa olevat muovirullat olivat jämähtäneet paikalleen, eivätkä herkistyneet vaikka kuinka erilaisilla aineilla herkisteli.Ainoa vaihtoehto oli porata rullien kiinnitysniitit auki, purkaa rullat, hioa vähän matskua sisältä pois ja kiinnittää ne uudestaan pikku pulteilla / muttereilla.
Näin ikkunat liikkuivat todella hienosti, mutta kun laitoin kaikki uudet vaakasuorat kumi-ja harjatiivisteet paikalleen niin tapahtui huomattavaa jäykistymistä.
Kyllä ne loppujen lopuksi hyvin nyt toimivat, eivät ehkä ihan samalla lailla kuin uutena mutta ihan ookoo harrastekäytössä.
Ovipaneelit vaan irti ja tutkimaan koneistoja, siellä on säätöjä "joka suuntaan".
Tärkein jäykkyyttä lisäävä tekijä GTAssa oli, että molempien etuikkunoiden alareunassa olevat muovirullat olivat jämähtäneet paikalleen, eivätkä herkistyneet vaikka kuinka erilaisilla aineilla herkisteli.Ainoa vaihtoehto oli porata rullien kiinnitysniitit auki, purkaa rullat, hioa vähän matskua sisältä pois ja kiinnittää ne uudestaan pikku pulteilla / muttereilla.
Näin ikkunat liikkuivat todella hienosti, mutta kun laitoin kaikki uudet vaakasuorat kumi-ja harjatiivisteet paikalleen niin tapahtui huomattavaa jäykistymistä.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Re: Ongelmia earlyn ikkunan noston kanssa
Minulla oli kanss hiukan ongelmia oman kattilani kanssa,kun rupesin kasailemaan 8.5 vuoden jälkeen takasin ikkunoita oviin. Viikon verran säätelin ja rasvailin palikoita ja kaikki toimii erittäin hyvin, sorvasin kaiki rullat mustasta pomista on liukasta ja kestävää tavaraa, alkuperäisin jenkki paskoihin verrattuna. Tietenkin kaikki tivisteet harjakset ja listat tuli uutta.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302