Mittari heitti toimimasta

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä
Avatar
JiiL
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Kesä 2011, 23:42
Auto: Ford Mustang 66 HT
289, C4 + 9" lukkoperä
rek. CRP-66

Mittari heitti toimimasta

Viesti Kirjoittaja JiiL »

Tuosta 66-mussesta heitti nopeusmittari toimimasta. En ole vielä ehtiny kattomaan, mikä siellä on vikana. Meneekös noista yleensä vaan vaijeri vai onkos siellä mittarin sisällä joku kuluva osa (hammasratas tms.) joka yleensä kosahtaa?
Ford Mustang 66 HT
289, C4 + 9" lukkoperä
rek. CRP-66
Avatar
JiiL
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Kesä 2011, 23:42
Auto: Ford Mustang 66 HT
289, C4 + 9" lukkoperä
rek. CRP-66

Re: Mittari heitti toimimasta

Viesti Kirjoittaja JiiL »

Vielä kun olis se kiekkamittari. :D Pitää tutkailla vaijerin molemmat päät niin eiköhän se vika sieltä jostain löydy.
Ford Mustang 66 HT
289, C4 + 9" lukkoperä
rek. CRP-66
IronHorse
Mega-addikti
Viestit: 537
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 13:18

Re: Mittari heitti toimimasta

Viesti Kirjoittaja IronHorse »

Todennäköisesti vaijeri poikki tai kuori venynyt esin. kuumaan pakosarjaan vastaamiseen takia. Mittari on ns. itseinduktioon perustuva aika simppeli laite josta voi katketa kelan käämilanka. Alapään muovinen hammasratas oireilee siten että mittarinneula vispaa edestakaisin ennen kuin ratas menee kokonaan sileeksi. Hammasrattaan nopea kuluminen aiheutuu siitä että vaijeri takertelee pyöriessään vaipan sisällä jos linjassa on tiukkoja mutkia, kuori on litistynyt tai muuten vaurioitunut.
Jos mittari lakkaa toimimasta kerrasta niin kyllä se useimmiten on vaijeri poikki.
Vaijerin sisäosaa saa irtotavarana sen kun vain mittaa vanhan tai vanhat pätkät ja ostaa uuden mikäli vaippaosa on kunnossa.
Mustang -67HT
Avatar
JiiL
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Kesä 2011, 23:42
Auto: Ford Mustang 66 HT
289, C4 + 9" lukkoperä
rek. CRP-66

Re: Mittari heitti toimimasta

Viesti Kirjoittaja JiiL »

Pitää tutkailla, onko siinä vaijerissa vaurioita. Näyttää aika edullisesti saavan noita vaijereita ja tuskin on kovin työläs homma edes vaihtaa. En tosin tiedä missä kohtaa kiinnitys on laatikossa, mutta toivottavasti sellaisessa, että vaijeri on sieltä päästä helppo irottaa.
Ford Mustang 66 HT
289, C4 + 9" lukkoperä
rek. CRP-66
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mittari heitti toimimasta

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Simppeli on vaihtaa, vaatii yhden mutterin avaamisen, muistaakseni. Samalla on helppo tarkistaa rattaan kunto!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
IronHorse
Mega-addikti
Viestit: 537
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 13:18

Re: Mittari heitti toimimasta

Viesti Kirjoittaja IronHorse »

Homer65 kirjoitti:Simppeli on vaihtaa, vaatii yhden mutterin avaamisen, muistaakseni. Samalla on helppo tarkistaa rattaan kunto!!
Omassani (-67) tuo vaijerin alapää on kyllä RUUVILLA kiinni...mutta voihan niitä tietysti olla mutterillakin ja vaihtotyö kestää noin ½h jos sillä nyt jotrain merkitystä on. Jos kuorta ei tarvitse vaihtaa niin mittaristo irti (ellei käsi sovi kojelaudan alitse irroittamaan yläpään helaa) ja alapää irti askista hammasratas veke (samalla sen tarkistus, montako hammasta ja mihin suuntaan vinous jos tarvii vaihtaa) Vaijeri yläpäästä vetäen pois ja uutta tilalle.
Mustang -67HT
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mittari heitti toimimasta

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

IronHorse kirjoitti:
Homer65 kirjoitti:Simppeli on vaihtaa, vaatii yhden mutterin avaamisen, muistaakseni. Samalla on helppo tarkistaa rattaan kunto!!
Omassani (-67) tuo vaijerin alapää on kyllä RUUVILLA kiinni...mutta voihan niitä tietysti olla mutterillakin ja vaihtotyö kestää noin ½h jos sillä nyt jotrain merkitystä on. Jos kuorta ei tarvitse vaihtaa niin mittaristo irti (ellei käsi sovi kojelaudan alitse irroittamaan yläpään helaa) ja alapää irti askista hammasratas veke (samalla sen tarkistus, montako hammasta ja mihin suuntaan vinous jos tarvii vaihtaa) Vaijeri yläpäästä vetäen pois ja uutta tilalle.
:lol: :lol: Niinko kirjoitin, muistaakseni!! Voi olla siis ruuvikin :oops: !! Määrä oli ilmeisesti :tuuletus: :tuuletus: oikein :mrgreen: .
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Vastaa Viestiin