Borgeson tehostettu simpukka

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Pauli
Hiljaisempi
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Cougar XR7 -68
302-4V

Borgeson tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Uudessa Mustang Monthly lehdessä oli juttu orkkis simpukan vaihdosta Borgesonin tehostettuun simpukkaan ja alkoi tuo kiinnostaa vaihtoehtona alkuperäisen systeemin kunnostukselle.

http://www.mustangmonthly.com/techartic ... index.html
http://www.borgeson.com/xcart/home.php?cat=104

Tuon setin pitäisi kai käydä suoraan vanhan tilalle, kun kohteena on -68 Cougar tehostetulla ohjauksella ja kokoonpainuvalla rattiputkella. Tilttirattikaan ei kait vaikuta mitenkään noihin toisen pään mittoihin.

Täältä löytyi keskustelua aiheesta: http://www.stangnet.com/mustang-forums/ ... oduct.html
Tuolla mainitaan mm. että rattiputkea pitäisi painaa kasaan pari tuumaa asennusta varten. Onko kukaan perehtynyt tuohon kokoonpainuvan rattiputken toimintaan? Meneekö se noin vain kasaan ja tulee vielä takaisin uloskin?

Löytääkö kukaan mitään sudenkuoppia tällaisesta muunnoksesta tai onko jotain muuta huomioitavaa? Onko jollain kenties tällainen projekti jo toteutettuna tai työn alla?
Pauli
Hiljaisempi
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Cougar XR7 -68
302-4V

Re: Borgeson tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Vähän on viivästynyt tämä projekti. Palikat tuli hankittua joku aika sitten ja vasta nyt päästiin tositoimiin. Tämä päivä meni lähinnä vanhaa purkaessa ja apusimpukan vaihdossa. Melkosen sottanen urakka, kun öljyä ja rasvaa oli vähän joka paikassa.

Seuraavaksi sitten kasaan päin. Ei tuo rattitanko ainakaan ihan kevyellä koputtelulla kasaan mene. Eikö kukaan ole perehtynyt tuon toimintaan? Mikä sitä mahtaa pidellä? Jos tuo onnistuu niin seuraavaksi jännittää että mahtuuko se uusi simpukka sinne omalle paikalleen peltisarjojen ohi.
Liitteet
Sottanen työmaa odottaa
Sottanen työmaa odottaa
Uudet palikat
Uudet palikat
Uusi ja vanha
Uusi ja vanha
Pauli
Hiljaisempi
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Cougar XR7 -68
302-4V

Re: Borgeson tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Jatketaanpa raportointia. Kyllä se rattiakseli painui kasaan riittävät 2-3 tuumaa ihan kevyehkösti koputtelemalla. Uusi simpukkakin istuu paikalleen oikein nätisti. Peltisarjat täytyi ottaa alas että simpukan sai paikalleen. Sen verran niukasti tilaa on että sytytystulpat piti myös irrottaa jotta peltisarjat saa takaisin. Sitten kun kaikki on paikoillaan niin simpukan ja peltisarjojen väliin näyttäis jäävän ihan mukavasti tilaa.

Projekti on nyt siinä vaiheessa että uusi simpukka on pultattu paikoilleen, rättiliitos on kiinni ja uudet letkut on vedetty pumpulle. Nyt alkaa näyttää sille, että ehkä se voi onnistuakin :) Homma jatkuu taas tässä joku päivä.
Liitteet
Rattiakseli alunperin
Rattiakseli alunperin
Osien sovittelua
Osien sovittelua
Siellä se nyt on
Siellä se nyt on
OT-HT68
Aktiivi
Viestit: 116
Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
Auto: 1968 HT, 302, C4
Paikkakunta: Helsinki

Re: Borgeson tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja OT-HT68 »

Kiitokset stoorista. Itselläni on tehostamaton -68 HT ja olen myös miettinyt tätä Borgesonia jotta tuo ratin veivaaminen olisi vähän helpompaa. Jään mielenkiinnolla odottamaan jatkoa...
Pauli
Hiljaisempi
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Cougar XR7 -68
302-4V

Re: Borgeson tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Nyt on systeemi kasassa ja auto taas pyörillään. Hyvin pikaisen koeajolenkin (korttelin ympäri) perusteella ohjaus tuntuu himpun aikaisempaa jäykemmälle, mutta ei mitenkään pahalle ja hyvin jaksaa käännellä 13" ratilla. Välykset ohjauksesta tuntuu lähest tulkoon kadonnen. Liike laidasta laitaan 3½ kierrosta.

Ilmeisesti pumpulta lähtevä letkuliitos jäi vähän vuotamaan, joten tuolle täytyy jotain vielä keksiä. Tiukalla se kyllä pitäisi olla.
Liitteet
DSC_5150.jpg
DSC_5159.jpg
Avatar
toto
Aktiivi
Viestit: 50
Liittynyt: 23 Kesä 2004, 13:28
Auto: Mustang FB -65 289 4V 4vxl . Mustang Mach 1 -73 351C 4V CJ C6 9" Falcon Futura 2D 170 cid -65
Paikkakunta: Lahti

Re: Borgeson tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja toto »

Mitä kautta sarja tuli ja paljonko tuli hinnaksi ilman tehostajan pumppua ?
OT-HT68
Aktiivi
Viestit: 116
Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
Auto: 1968 HT, 302, C4
Paikkakunta: Helsinki

Re: Borgeson tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja OT-HT68 »

No nyt on mullakin vaihdettu Borgesonin simpukka ja onpa kiva pyöritellä :D Osat tilasin talvella Mustangs Unlimitedilta ja työn teetin kun ei itsellä ole tiloja... Meni kuulemma heittämällä paikalleen, tosin peltisarjan joutui irrottamaan että vanhan simpukan sai pois. Ohjauskulmat täytyy vielä tarkistuttaa mutta paremmin pysyy nyt kaistalla kun häipyi se vanhan simpukan välyskin vaihdon myötä.
Klint
Aktiivi
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Heinä 2011, 11:07
Auto: Ford Mustang GT convertible 1968.

Re: Borgeson tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja Klint »

OT-HT68 kirjoitti:No nyt on mullakin vaihdettu Borgesonin simpukka ja onpa kiva pyöritellä :D Osat tilasin talvella Mustangs Unlimitedilta ja työn teetin kun ei itsellä ole tiloja... Meni kuulemma heittämällä paikalleen, tosin peltisarjan joutui irrottamaan että vanhan simpukan sai pois. Ohjauskulmat täytyy vielä tarkistuttaa mutta paremmin pysyy nyt kaistalla kun häipyi se vanhan simpukan välyskin vaihdon myötä.
Mitä muuta pitää asentaa edellä mainitun Borgeson kit lisäksi ja mistä tilasit? Itellä myös manual steering.
OT-HT68
Aktiivi
Viestit: 116
Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
Auto: 1968 HT, 302, C4
Paikkakunta: Helsinki

Re: Borgeson tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja OT-HT68 »

Sarjassa oli kaikki muu paitsi kampuran ja vesipumpun hihnapyörät, jotka piti vaihtaa "kaksiuraisiksi" että saa toisen hihnan tehostajan pumpulle. Nekin tilasin MU:lta samalla kertaa.
Klint
Aktiivi
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Heinä 2011, 11:07
Auto: Ford Mustang GT convertible 1968.

Re: Borgeson tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja Klint »

Pumppu paikalla. Minkä kokoinen hihna sulla? Ostin Gatesin 47 tuumaisen beltin, mutta tuntuu että ei sitä saa päälle millään.
OT-HT68
Aktiivi
Viestit: 116
Liittynyt: 25 Joulu 2009, 16:13
Auto: 1968 HT, 302, C4
Paikkakunta: Helsinki

Re: Borgeson tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja OT-HT68 »

Näyttäis olevan Contitech AVX10x1225 eli kolmisen senttiä pidempi.
Klint
Aktiivi
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Heinä 2011, 11:07
Auto: Ford Mustang GT convertible 1968.

Re: Borgeson tehostettu simpukka

Viesti Kirjoittaja Klint »

:D Jeees!
Nyt on satsi kiinni autossa ja koeajolenkin jälkeen naama vieläkin hymynvirneessä. Aivan mahtava setti ton manuaali veivaamisen jälkeen, suosittelen
kaikille joilla vielä manuaali oohjaus. Taalan kurssikin on nyt edukas. Hyvä vaihtoehto korvaamaan vanha alkuperäinen tehhostettu ohjaus.
Vastaa Viestiin