Pohdintaa alukansista ym. virijuttua...
Windage tray tai scraper putsaa kampiakselissa pyörivät öljyt pois. On siitä hv-hyötyä tai ei, niin parempi sen öljyn on olla öljypohjassa valmiina palvelukseen kuin leikkiä karusellia kampiakselilla. En tiedä onko kammelta irtoavalla öljyllä roiskeen takia sylinteriä voitelevaa vaikutusta tai mäntää viilentävää vaikutusta, tuskin merkittävästi. WT/Scraper ei sen sijaan estä öljyn menoa yläkertaan, eli kansiin, sinne öljy menee tönäreitä pitkin.
Onko kampiakselin päästä ulos saatavaan tehoon vaikutusta vai ei, no näinhän sitä lehdissä väitetään, että olisi. Kammessahan on vähemmän painoa. Samalla logiikalla pitäisi kevennetyn vauhtipyörän jättää enemmän tehoa, mutta eihän sellaista väitetä, sanotaan vaan että kevyellä vauhtipyörällä ottaa kierroksia nopeammin. Niin tai näin, WT minullekin on tulossa.
Onko kampiakselin päästä ulos saatavaan tehoon vaikutusta vai ei, no näinhän sitä lehdissä väitetään, että olisi. Kammessahan on vähemmän painoa. Samalla logiikalla pitäisi kevennetyn vauhtipyörän jättää enemmän tehoa, mutta eihän sellaista väitetä, sanotaan vaan että kevyellä vauhtipyörällä ottaa kierroksia nopeammin. Niin tai näin, WT minullekin on tulossa.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Kaavinlevy estää öljyä loiskumasta akselille, eikä akseli vatkaa öljyä. Lentävä öljy pyrkii hidastamaan akselia - vertaa 1) seoita lusikkaa kahvikupissa 2) seoita lusikkaa siirappipurkissa. Lusikka siirappipurkissa tarvii enemmän voimaa, jotta lusikka liikkuu. Kampiakselin kiillotuksella saadaan mm. pinnat sileäksi, mikä osaltaan nopeuttaa öljyn paluuta pohjalle, koska öljy ei jää kiinni esim. akselin röpelöisiin limppuihin.Arto65FB kirjoitti: Kammessahan on vähemmän painoa. Samalla logiikalla pitäisi kevennetyn vauhtipyörän jättää enemmän tehoa, mutta eihän sellaista väitetä, sanotaan vaan että kevyellä vauhtipyörällä ottaa kierroksia nopeammin. Niin tai näin, WT minullekin on tulossa.
Mulla on Windagetray koneessa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Hirveetä
Hyvät hyssykät (älkää loukkantuko tästä kommentista ) hirveitä summia isännät työntää myllyihin rahaa, mimmoset tulot pitää olla jotta voi noin avokätisesti suoltaa rahaa menemään noin vain. Millä ihmeellä te elätte kun tuntuu tuota rahaa menevän noihin harrastuksiin noin pirusti, minulta ei kyllä onnistu tuollasten sijoitusten tekeminen, mut minun pitääkin tehdä kaikki itse mikä vain on vähänkin mahdollista. Kuten tuon kaavinta levyn tekee aika helposti, samoin kuin rupean tekeen imaria neljälle kaksikurkkuiselle kaasarille, saa mylly ainakin soppaa ja joka pytty tasasesti. Tuost öljyhommasta viellä miks ei kuivasumppu järjestelmää.
- KooKoo
- Aktiivi
- Viestit: 137
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mercury Cougar 501 -68
- Paikkakunta: Kauhajoki
Jossain Ameriikan poijan sisäänajo-ohjeessa (lieneekö ollut Cranen sivuilla) ehdotettiin, että sisäänajon aikana olisi hyvä, ellei loiskelevyä tms. olisi vähentämässä viilentävän öljyn vaikutuksia.sisäänajon aikana. Jotenkin vaan tuntuu, että vaikutus on lähinnä marginaalinen, kunhan pitää huolta, että öljy kulkee liukkaasti omissa kanavissaan. Ja käytetäänhän noita edellä mainittuja kuivasumppujakin ilman loiskevaikutuksia. Sumppukin toisi samantyyppisiä etuja, mutta lienee hinnaltaan ainakin allekirjoittaneen saavuttamattomissa.
Täytyy tyytyä ihan normaaliin loiskelevyyn......

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Hirveetä
Jos mä olisin toteuttanut kaikki suunnitelmani tai lauseet joita tulee ajatuksissaan päästeltyä, niin olisi pitänyt voittaa lotosta jo ajat sitten.Arto65FB kirjoitti:Ota huomioon, että kaikkea ei välttämättä toteuteta, mistä hölistäään. Täähän on vain ajatusten vaihtoa, josta toivottavasti on hyötyä ja hupia. Toisaalta jossain muualla sitten taas pihistellään, esim. en ole laittanut koriin (pl. pieni oikaisu) tai sisustukseen muuta kuin vuonna 199? ostin kaverilta sadalla markalla Nippon America -kasettimankan. Mutta sen ostinkin Jyväskylässä.
Kun tämä viestiketju on jo turvonnut ties minne alkuperäistä, niin jatketaan vaan: oletko Roki ajatellut, että valaisit sen imiksen alumiinista.
Hei, älkää nyt alkako mitään valamaan hiperf ketjussa, onhan siitä näyttöä että ns. sheetmetal imusarja on tykimpi tehon kannalta. Tiedä sitten johtuuko se materiaalivahvuuksista vai kanavien suunnittelusta.

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
No nyt kun tuli puheeksi...olen miettiny sitä vintage traytä ja ehkä sellanen vois olla asiaa. Tosin on vähän koko alakerta taas pohdinnassa: näin tossa jo painajaisiakin että lohko leviää kahteen osaan ekassa täyskaasu rykäsyssä
elikkä kun nuo amerikan heput tyrkyttää sitä main stud girdleä niin pitäsköhän nyt sitten kuitenkin sellanen laittaa??? ja auttaako se todella siihen ettei lohkoa leviä? Kun olen katellu kuvia särkyneistä 302! lohkoista, niin halkeemat on lähteny runkolaakeripukkien pulttien reistä ja ulottunu siitä aina nostajalaaksoon saakka. Tosin väittävät että 289 olisi vahvempi kuin 302??
Sitten jos ton girdlen laittaa niin mites sopii öljypumppu ja pohja?
Hautasin jo jossain vaiheessa koko main girdle ajatuksen kun ajattelin että se on vaan kaasutettuja ja ahdettuja moottoreita varten mutta nyt se vaivaa taas mieltä
Toinen homma on tuo mulla oleva hv öljypumppu, Onkohan niin että jossain pitkässä vedossa se imasee pohjan liian tyhjäksi ja pumppu horasee ilmaa? Pitäskö laittaa joku isompi öljypohja? Vaiko vaan pitää vähän liikaa öljyä koko ajan?
Kolmas homma: sovittelin tuossa eilen hämähäkkiä paikoilleen ja se ei oikein istu nostajalaakson pohjalle. Jää kantamaan koska siinä valussa on niitä kohollaan olevia tekstejä. Nehän voi varmaan hioa pois mutte sitten mietin että mitäs kun ne öljyreiät menee sitten tukkoon? Siinähän on neljä sellasta n. 1/2" reikää joista pitäis kait valua öljy nokalle. Tää hämis tulee kiinni kahdella sellasella pienellä pultilla kiinni ja niille pitäs tehdä reiät ja kierteet lohkoon ja sekin taas heikentää entisestään lohkoa
Että tällästä taas tällä kertaa...


elikkä kun nuo amerikan heput tyrkyttää sitä main stud girdleä niin pitäsköhän nyt sitten kuitenkin sellanen laittaa??? ja auttaako se todella siihen ettei lohkoa leviä? Kun olen katellu kuvia särkyneistä 302! lohkoista, niin halkeemat on lähteny runkolaakeripukkien pulttien reistä ja ulottunu siitä aina nostajalaaksoon saakka. Tosin väittävät että 289 olisi vahvempi kuin 302??
Sitten jos ton girdlen laittaa niin mites sopii öljypumppu ja pohja?
Hautasin jo jossain vaiheessa koko main girdle ajatuksen kun ajattelin että se on vaan kaasutettuja ja ahdettuja moottoreita varten mutta nyt se vaivaa taas mieltä

Toinen homma on tuo mulla oleva hv öljypumppu, Onkohan niin että jossain pitkässä vedossa se imasee pohjan liian tyhjäksi ja pumppu horasee ilmaa? Pitäskö laittaa joku isompi öljypohja? Vaiko vaan pitää vähän liikaa öljyä koko ajan?
Kolmas homma: sovittelin tuossa eilen hämähäkkiä paikoilleen ja se ei oikein istu nostajalaakson pohjalle. Jää kantamaan koska siinä valussa on niitä kohollaan olevia tekstejä. Nehän voi varmaan hioa pois mutte sitten mietin että mitäs kun ne öljyreiät menee sitten tukkoon? Siinähän on neljä sellasta n. 1/2" reikää joista pitäis kait valua öljy nokalle. Tää hämis tulee kiinni kahdella sellasella pienellä pultilla kiinni ja niille pitäs tehdä reiät ja kierteet lohkoon ja sekin taas heikentää entisestään lohkoa

Että tällästä taas tällä kertaa...
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Arto heitti hyvän kommentin jos valaisit sen aumiinistä, tässä kohtaa nostan reilusti kädet pystyyn, tuo valu kävi mielessä mut ei riitä ammatti taito tuolle sektorille. Joten minä vetelen saumaa tigillä ja migillä ja pyörittelen pörrällä kanavat sileeksi tai silleen sopivan karheeksi.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Lukemani mukaan stud girdle ei millään tavalla ehkäise lohkon halkeamista.Ahti kirjoitti:on vähän koko alakerta taas pohdinnassa: näin tossa jo painajaisiakin että lohko leviää kahteen osaan ekassa täyskaasu rykäsyssä![]()
![]()
elikkä kun nuo amerikan heput tyrkyttää sitä main stud girdleä niin pitäsköhän nyt sitten kuitenkin sellanen laittaa??? ja auttaako se todella siihen ettei lohkoa leviä? Kun olen katellu kuvia särkyneistä 302! lohkoista, niin halkeemat on lähteny runkolaakeripukkien pulttien reistä ja ulottunu siitä aina nostajalaaksoon saakka. Tosin väittävät että 289 olisi vahvempi kuin 302??
Siis nimenomaan fordin SB:ssä.

Lisää painajaisia...
Kun uusi kone ottaa täyskaasu kiihdytyksessä maksimi kierrokset esim. 6500 - 7500 rpm ja kampiakseli alkaa värähdellä. Koska puntit on kampiakselin päissä vauhtipyörä tai vetolevy ja damperi toisessa päässä niin tämä voi aiheuttaa noilla korkella kierroksella kampiakselin notkumisen. Tämä tapahtuu kampiakselin keskipaikkeilla ja rasitus kohdistuu kolmeen keskimmäiseen runkopukkiiin ja lohkoon (yleensähän race mootoreiden keskipukit ovat neli pulttisia samoin Boss 302 moottorissa).
Jep jos lohko kestää kestääkö runkopukit? On paljon yleisempää, että runkopukit rikkoutuvat ennen kuin lohko, tosin seurauuksena saattaa olla lohkon halkeaminen. (hipo lohkon runkopukit / Mexican lohkon runkopukit ovat vahvemmat kuin vakiolohkojen samoin Boss 302 moottorissa).
Oisko sittenkin sen ryhtiraudan paikka?
Vai miten olisi 0-painoinen kampiakseli, vetolevy ja damberi?
Kun uusi kone ottaa täyskaasu kiihdytyksessä maksimi kierrokset esim. 6500 - 7500 rpm ja kampiakseli alkaa värähdellä. Koska puntit on kampiakselin päissä vauhtipyörä tai vetolevy ja damperi toisessa päässä niin tämä voi aiheuttaa noilla korkella kierroksella kampiakselin notkumisen. Tämä tapahtuu kampiakselin keskipaikkeilla ja rasitus kohdistuu kolmeen keskimmäiseen runkopukkiiin ja lohkoon (yleensähän race mootoreiden keskipukit ovat neli pulttisia samoin Boss 302 moottorissa).
Jep jos lohko kestää kestääkö runkopukit? On paljon yleisempää, että runkopukit rikkoutuvat ennen kuin lohko, tosin seurauuksena saattaa olla lohkon halkeaminen. (hipo lohkon runkopukit / Mexican lohkon runkopukit ovat vahvemmat kuin vakiolohkojen samoin Boss 302 moottorissa).
Oisko sittenkin sen ryhtiraudan paikka?
Vai miten olisi 0-painoinen kampiakseli, vetolevy ja damberi?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Joo... asennettiin erääseen 289 siin motorsportin alumiini
girdle tukevoitti runkostudeja kummasti kun ovat kaikki kimpassa
kiinni toisissaan ! hv-öljypumppu menee paikalleen normaalisti
öljypohjaan joutuu kyllä tekemään muutoksia -ei mahdu sellaisennaan
ja kun mottia on tarkoitus kierrättää 6000 enemmän - vähemmän
pitempään varmisteltiin ettei repeis sieltä ensimmäiseksi !
tasapainoitus luonnollisesti ja kunnon dampperi tuli pakettiin
ehkä niillä eväillä kevyt rallikone pysyy nipussa
mutta normaali katu käytössä pärjää varmaan vähemmälläkin...
girdle tukevoitti runkostudeja kummasti kun ovat kaikki kimpassa
kiinni toisissaan ! hv-öljypumppu menee paikalleen normaalisti
öljypohjaan joutuu kyllä tekemään muutoksia -ei mahdu sellaisennaan
ja kun mottia on tarkoitus kierrättää 6000 enemmän - vähemmän
pitempään varmisteltiin ettei repeis sieltä ensimmäiseksi !
tasapainoitus luonnollisesti ja kunnon dampperi tuli pakettiin
ehkä niillä eväillä kevyt rallikone pysyy nipussa
mutta normaali katu käytössä pärjää varmaan vähemmälläkin...

Mussemaan, onko linkkiä tai muuta lähdettä?Mussemaan kirjoitti:Lukemani mukaan stud girdle ei millään tavalla ehkäise lohkon halkeamista.Ahti kirjoitti: elikkä kun nuo amerikan heput tyrkyttää sitä main stud girdleä niin pitäsköhän nyt sitten kuitenkin sellanen laittaa??? ja auttaako se todella siihen ettei lohkoa leviä? Kun olen katellu kuvia särkyneistä 302! lohkoista, niin halkeemat on lähteny runkolaakeripukkien pulttien reistä ja ulottunu siitä aina nostajalaaksoon saakka. Tosin väittävät että 289 olisi vahvempi kuin 302??
Siis nimenomaan fordin SB:ssä.
Ahti, minäkin olen nähnyt enemmän materiaalia katkenneista runkopukeista kuin haljenneista lohkoista. Jos tarkoitat sitä legendaarista "What does stock rods and pistons ..." juttua, niin siinähän oli hitsattu ne rullanokan hämähäkin kiinnitysruuvien kohtaa. Mutta vaikka se lähtisikin liikkeelle pultinreiästä, niin mikäs ne pultin reiät murtaa ellei pultti? Jos pultin reikä on heikko kohta, niin eikö se joudu pienemmällä rasitukselle studeilla ja ryhtiraudalla kuin pelkillä yhden runkopukin pulteilla. Tuumacidissä oli tuollaista ryhtirautaa, liekö vielä?
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Ei ole montaa päivää kun sen artikkelin netissä luin. Oli hyviä kuviakin jne.Arto65FB kirjoitti:
Mussemaan, onko linkkiä tai muuta lähdettä?
Nyt en tietenkään löydä sitä mistään. Oli haastateltu tunnettuja 302 -virittäjiä jne ajatuksena nimenomaan selvittää tuon tunnetun ilmiön "tarkka" raja.
Mieleen jäi päällimmäisenä että n. 450+ hp on sellainen raja että 302 moottori on sen jälkeen aina "jatkoajalla", eli kestää aikansa mutta lohko halkeaa varmasti jossain vaiheessa jos tehoja myös käytetään enemmän tai vähemmän säännöllisesti.
Toinen mieleenjäänyt asia oli että tuosta runkopukkien tukisillasta on ilmiöön liittyen vain se etu että lohkon puolikkaat pysyvät paremmin nipussa haverin jälkeen...

Jotain mielenkiintoista tuli kuitenkin vastaan.
+800HP SB 302 (327)
http://www.popularhotrodding.com/engine ... randtime1/

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Bennettracingin sivuilta saa jonkinlaisen perstuntuman, minkäläisiä lohkoja tarvitaan 400 - 2100 hv tehoilla;
täältä motteja, käytetty lohko selviää koneen tiedoista;
http://www.bennettracing.com/crate.html
täältä data em. shortblockeista (valitse 302 tai 351);
http://www.bennettracing.com/shortblocks.html
Main stud girdlen pääasiallinen tehtävä on estää runkolaakeripukkeja kävelemästä rajun körmyytyksen aikana. Kaippa tuo myös alakertaa hieman jäykistää. Tässä välissä laittaa taas mietityttään, että on se eri hommaa kun jo 450 hv tehoilla pitää asentamaan runkopukkien tukirankoja.
täältä motteja, käytetty lohko selviää koneen tiedoista;
http://www.bennettracing.com/crate.html
täältä data em. shortblockeista (valitse 302 tai 351);
http://www.bennettracing.com/shortblocks.html
Main stud girdlen pääasiallinen tehtävä on estää runkolaakeripukkeja kävelemästä rajun körmyytyksen aikana. Kaippa tuo myös alakertaa hieman jäykistää. Tässä välissä laittaa taas mietityttään, että on se eri hommaa kun jo 450 hv tehoilla pitää asentamaan runkopukkien tukirankoja.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Ilmeisen kestäviä noi Dartin lohkotFastback kirjoitti:Bennettracingin sivuilta saa jonkinlaisen perstuntuman, minkäläisiä lohkoja tarvitaan 400 - 2100 hv tehoilla;
täältä motteja, käytetty lohko selviää koneen tiedoista;
täältä data em. shortblockeista (valitse 302 tai 351);
http://www.bennettracing.com/shortblocks.html

Nillähän pääse lähes isolohkojen tasolle tehoissa

65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Bennett on aika peto kutittelemaan pikkulohkoja. Joo melkein isolohkotasolle, Kaasen Johni ottaa vapaastihengittävästä 815 cid koneesta +1800 hv. Ahdetut pikkulohkot ovat kyllä melko petoja, periaatteessa ainoa tie ajella ahtimella ja kasilla. Kotomaassa isolohko ja ahdin on vähän out of game. Mahdollista kyllä, mutta laillisen väärällä puolellella tai vähintäänkin kyseenalaista. Onhan Ylöjärven hurjapäälläkin melko kiukkuisia katupikkulohkoja, joille en pärjää nykytekniikallani, mutta eihän se mikään rasekone olekaan.457 kirjoitti:Ilmeisen kestäviä noi Dartin lohkot![]()
Nillähän pääse lähes isolohkojen tasolle tehoissa
Lähes bonestock isolohkosta saa pikkujutuilla edulliset 400 hv ilman tukisiltoja tms. Ihmetyttää vaan että pienestä koneesta haetaan + 400 hv, maksaa 4000-5000 e, käytetään tukisiltoja yms. Saman saisi niin helpolla isommalla koneella. Pienen koneen selityksenä todennäköisimmin mopon hanskasta lähteminen kesken projektin. Muakin sylettää ihan pikkaisen kun en kerrasta ottanut 557cid alakertaa, koska hinnassa ei ollut juurikaan eroa. Mopo lähtee käsistä teet mitä tahansa.
Eihän mulla mitään pikkulohkoja vastaan ole, tehoa kun haetaan niin mun mielestä isolohko on potentiaalisempi viritysaihio vastaava teho saavutetaan matalammalla viritysasteella.
Dartin lohkot kestävät melkoista jyttyytystä, oikein pikkulohkojen aatelia - maistuisi mullekin johonkin pikkukoppaiseen. Ovatko noi Dartit jotain moparin lohkoja?

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3