Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 441
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Esim. - 2 astetta per puoli..Onko kokemuksia radalla? Suoralla varmasti sucks!
-antti-
-antti-
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
kaara91 kirjoitti: Annat pillillä kuumat sinne putken sisäpäähän mistä tuo valuosa alkaa.
Sorry tää OT ja Kaara91 ei sitten vedetä hernettä nenään.

Tää lause alko vaan naurattamaan niin p.......sti.

-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
itteekin nauratti tuo tahaton(?) sananmuunnos "pillillä kuumat" ja vielä putken sisäpäähän eli niinsanotusti rojut torveen
Tässäkohtaa Varjonmaan Jiipee sanoo hiljaa itsekseen "menkää hoitoon"

Tässäkohtaa Varjonmaan Jiipee sanoo hiljaa itsekseen "menkää hoitoon"

Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 441
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Kiitos kattavasta tietopaketista!
Kärsivällisyys, taito ja laitteet tohon operaatioon ei löydy multa. Pitää tutkia vaihtoehtoja ton teettämiseen S197 akseliin jos ei sitten täällä niin Jenkkilässä. Jos etu-akselisto menee talven aikana enemmän tai vähemmän uusiksi ja pitoa tulee lisää niin takana -1,5 astetta kuulostais jo hyvältä..

If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
- NoNeed4Boost
- Addikti
- Viestit: 441
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Mulla Foxissa on ollut -2 negatiivista edessä ja -1.8 takana erillisjousituksessa. Kilometrejä ei tosin vielä tolkuttomasti mutta renkaiden epätasaista kulumista ei ole vielä havaittu. On ollut toimivat kulmat. Pyrin parantamaan S197 kierrosaikoja "vakio" tehoilla, 340 hp saa riittää. Mutkaan, mutkassa ja mutkasta pitää päästä kovempaa. Eteen jos päivittää SLA jousituksen niin pito lisääntyy, keulan paino vähenee ja myös perän osalta tarvitaan muutoksia. Tavoitteena talven aikana tehdä -5 sekuntia Alastaron kierrosajasta pois auttavat muutokset
Hanskalla -1-2 sek, alusta- 2-3 sek + slicsit -2 sek..

If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Omien kokemusten mukaan akselin putket ei niin vaan väänny lämmön avulla vaikka yrittää useamman kerran, auttaa jos akselin saa kiinni lattiaan ja esim. nosturilla avittaa samalla kun lämmittää. Jäykkään akseliin en laittaisi yli yhtä astetta ilman floater akseleita, 0,5-0,8 on viellä ihan järkevä. Samalla pitää tarkkailla että takapyörien auraus pysyy halutunlaisena.
- JXA-26
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2550
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel. - Paikkakunta: Hirsilä City
- Viesti:
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Toi muutos oli mullakin mielessä. Paljonko tiputit ja mikä oli vaikutus ???kaara91 kirjoitti:...ja madallettu alavarren kiinnitys
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Pillillä kuumentaminen on esitetty mm. Herb Adamsin Chassis -kirjassa, joten ei Kaara turhia puhu. Opus on vaan hukassa, mutta miksi muistelen lukua viisi mitaksi, eli oliko viisi tuumaa vai kaksi tuumaa, jotka kääntyy viideksi sentiksi.
Rallissa tuota käytetään kanssa, kun taka-akseli saa melkoista pomputusta soralla ja vääntyilee, niin oikaistaan vetämällä migillä lankaa putkeen. Aika arpisia monet heikommat akselit.
Tuota pillittämistä olen suunnitellut kanssa jonkun aikaa, kun samalla voisi korjata pienen harituksen (+0.01 ja +0.11)
Rallissa tuota käytetään kanssa, kun taka-akseli saa melkoista pomputusta soralla ja vääntyilee, niin oikaistaan vetämällä migillä lankaa putkeen. Aika arpisia monet heikommat akselit.
Tuota pillittämistä olen suunnitellut kanssa jonkun aikaa, kun samalla voisi korjata pienen harituksen (+0.01 ja +0.11)
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Unohda pillitys ja kysele mistä löytyisi induktiolämmitin ja suuntauslaitteet saman katon alta.Arto65FB kirjoitti:
Tuota pillittämistä olen suunnitellut kanssa jonkun aikaa, kun samalla voisi korjata pienen harituksen (+0.01 ja +0.11)
Ei tarvi arpoa mihin ne kulmat nyt menivät tai jäivät vaan saa just sellaiset kun haluaa.
-Jukka-
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
No, perhana. Täytyykin ihmetellä tuollaista.Jukka kirjoitti:Unohda pillitys ja kysele mistä löytyisi induktiolämmitin ja suuntauslaitteet saman katon alta.Arto65FB kirjoitti:
Tuota pillittämistä olen suunnitellut kanssa jonkun aikaa, kun samalla voisi korjata pienen harituksen (+0.01 ja +0.11)
Ei tarvi arpoa mihin ne kulmat nyt menivät tai jäivät vaan saa just sellaiset kun haluaa.
Re: Negatiivista camberia jäykkään taka-akseliin
Toissa talvena kun tein uuden taka-akselin niin siihen toteutettiin noin -0,5 asteen camberit per puoli, samalla väännettiin myös akseli auraamaan noin 1mm per puoli.
Työ toteutettiin hehkuttamalla ja prässin avulla.
Ensin aksli vaakaan mittalaiteiden avulla ja siten kuumennus, vääntö ja jäähdytys digitaalisen astemittarin avulla.
Työ kuulostaa helpolta mutta aikaa meni kahdelta henkilöltä noin 8 tuntia taivutustyöhön.
Koska perässä on 35 rihlaiset vetarit niin tuokin muutos aiheuti jäkitystä tasauspyörästössä. Tästä johtuen vetoakseleiden päät muokattiin tynnyrin muotpisiksi niin, että akselit asettuu normaalisti paikoilleen ja pyörivät nöyrästi.
Muuten autossani on seuraavat alustan kulmaukset.
Takana:
-0,5 atsetta camber /puoli
2 mm kokonais auraus
Edessä:
-2,4 ja -2.2 astetta camber
+6,6 ja +6,8 astetta caster
1 mm kokonais haritus
Nuo säädöt tuntuu aika hyviltä rata-ajoon, ehkä edessä voisi olla jopa 2 mm haritusta.
Kadulle en suositele em. arvoja.
Työ toteutettiin hehkuttamalla ja prässin avulla.
Ensin aksli vaakaan mittalaiteiden avulla ja siten kuumennus, vääntö ja jäähdytys digitaalisen astemittarin avulla.
Työ kuulostaa helpolta mutta aikaa meni kahdelta henkilöltä noin 8 tuntia taivutustyöhön.
Koska perässä on 35 rihlaiset vetarit niin tuokin muutos aiheuti jäkitystä tasauspyörästössä. Tästä johtuen vetoakseleiden päät muokattiin tynnyrin muotpisiksi niin, että akselit asettuu normaalisti paikoilleen ja pyörivät nöyrästi.
Muuten autossani on seuraavat alustan kulmaukset.
Takana:
-0,5 atsetta camber /puoli
2 mm kokonais auraus
Edessä:
-2,4 ja -2.2 astetta camber
+6,6 ja +6,8 astetta caster
1 mm kokonais haritus
Nuo säädöt tuntuu aika hyviltä rata-ajoon, ehkä edessä voisi olla jopa 2 mm haritusta.
Kadulle en suositele em. arvoja.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.