Edelbrock performer rpm kaasari
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 677
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Edelbrock performer rpm kaasari
Onko kellään kokemuksia otsakkeen mukaisen kaasarin säätämisestä? Onko tarvinnut missään tilanteessa laittaa isompaa suutinta tai muuttaa rodeja/jousia?
Mitenkähän pitkälle vakio säädöillä pärjää noin 275 heppasen koneen kanssa jossa suht mieto nokka, rpm kannet ja imusarja? Jonkin verran on ollut taipumusta aivasteluun mutta kun vaihdoin K&N ison ilmanputsarin, ja isomman kiihdytyspumpun suuttimen aivastelu on loppunut. Bensaa kyllä menee aika reippaasti, ilmeisesti saa tavaraa nyt sitten ainakin "tarpeeksi"
Toinen aihe noi Red Linen litkut, kannattaako pikkupiristettyyn kasiin laittaa lootaan (T10) ja 8" detroit locker murikka moisia litkuja, entä tuo Red Linen bensan sekaan laitettava putsausaine, onko käytännön hyötyjä ollut havaittavissa? Joku vuosi takaperin ainakin koneessa oli imuvanat aivan törkeessä mustassa möhnässä, johtuuko sitten nykyajan bensasta vai mistä... Tuossapa nuita kysymyksiä tulikin jo tarpeeksi.
Mitenkähän pitkälle vakio säädöillä pärjää noin 275 heppasen koneen kanssa jossa suht mieto nokka, rpm kannet ja imusarja? Jonkin verran on ollut taipumusta aivasteluun mutta kun vaihdoin K&N ison ilmanputsarin, ja isomman kiihdytyspumpun suuttimen aivastelu on loppunut. Bensaa kyllä menee aika reippaasti, ilmeisesti saa tavaraa nyt sitten ainakin "tarpeeksi"
Toinen aihe noi Red Linen litkut, kannattaako pikkupiristettyyn kasiin laittaa lootaan (T10) ja 8" detroit locker murikka moisia litkuja, entä tuo Red Linen bensan sekaan laitettava putsausaine, onko käytännön hyötyjä ollut havaittavissa? Joku vuosi takaperin ainakin koneessa oli imuvanat aivan törkeessä mustassa möhnässä, johtuuko sitten nykyajan bensasta vai mistä... Tuossapa nuita kysymyksiä tulikin jo tarpeeksi.
- Handyy
- Addikti
- Viestit: 277
- Liittynyt: 14 Elo 2007, 08:16
- Auto: 1966 Ford Mustang HT (302)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Edelbrock performer rpm kaasari
Mulla on Performer #1406 600 cfm ja kyllä jouduin laittamaan isompaa suutinta sisään, sarjan tilasin US-Partsilta. Tuo #1406 on tehtaalla laitettu "bensansäästömoodiin". Kone on 302 ja heppoja 286, joten samantyyppisellä setillä siis liikenteessä.ak72 kirjoitti:Onko kellään kokemuksia otsakkeen mukaisen kaasarin säätämisestä? Onko tarvinnut missään tilanteessa laittaa isompaa suutinta tai muuttaa rodeja/jousia?
Mitenkähän pitkälle vakio säädöillä pärjää noin 275 heppasen koneen kanssa jossa suht mieto nokka, rpm kannet ja imusarja? Jonkin verran on ollut taipumusta aivasteluun mutta kun vaihdoin K&N ison ilmanputsarin, ja isomman kiihdytyspumpun suuttimen aivastelu on loppunut. Bensaa kyllä menee aika reippaasti, ilmeisesti saa tavaraa nyt sitten ainakin "tarpeeksi"
Muuten kyllä tällaisellekin amatöörille oli Edelbrockin sivuilla todella helpot ohjeet mitä pitää laittaa mihinkin ja homma onnistui välittömästi.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 677
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Edelbrock performer rpm kaasari
Jep mulla on toi #1405, se on säädetty tehtaalla 2% rikkaammalle kun #1406.
- Handyy
- Addikti
- Viestit: 277
- Liittynyt: 14 Elo 2007, 08:16
- Auto: 1966 Ford Mustang HT (302)
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Edelbrock performer rpm kaasari
Virkistelin muistia kattomalla tuota säätöohjetta, ja taisin rikastaa n. 7-8% tuota #1406:sta. Säätösetissä ei tainnutkaan olla välimuotoja, joten kerralla vaan kunnolla...
Re: Edelbrock performer rpm kaasari
Kokonaisen kierroksen verran seosruuveja jos aukaisee, niin silloin kyllä on varmasti rikkaalla, liian rikkaalla. Varttikierros kerrallaan auki kunnes auttaa ja sitten jos hifistellä haluaa, niin 1/8-kierros vaikka vielä kiinnipäin kokeiluna, että riittääkö sen verran pienempi asetus.kaara91 kirjoitti:Tasaisella ajolla aivastelu kaasarissa tarkoittaa aina laihaa seosta varsinkin viileellä ilmalla. Se ei riko konetta, mutta muistuttaa että jollain alueella seos suhde lähentelee 1:15. Tyhjäkäyntisuuttimen isontaminen yhdellä pykälällä kevyessä ajossa saattaa poistaa ongelman, tai seosruuvien aukaisu kierroksella, kun pääsuuttimet ei välttämättä ole vielä mukana ja siirtymävaiheen seos menee laihalle.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 677
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Edelbrock performer rpm kaasari
Toi aivastelu tapahtui kun survaisee kaasun pohjaan suht viileällä ilmalla, tosiaan tänä keväänä ei oo kertaakaan aivastanut, ehkä se sitten johtuu näin vanhemmiten kevyemmästä kaasujalasta
Nuista Red Line öljyistä kuulin rallicross kaverilta huonoja kokemuksia, ainakaan kovassa käytössä ei oo hyvää sanottavaa moisistä litkuista. Paremmaksi kehui Liqui Molyn tuotteita, taidan synteettiset SAE 75 W-90:set litkut heittää perään ja lootikkoon. Friction modifier lisäaine pitää sitten lisätä vielä perään.
Re: Edelbrock performer rpm kaasari
Edelin/Carterin ja Holleyn perusmalleissa ilmasuuttimet sekä pääsuutin- että tyhjäkäyntipiireille on porattu suoraan runkoon, jolloin niiden suurentaminen onnistuisi tarkan kokoisilla pienillä porilla. Pienentämiseen tarvisi sitten laittaa tulppa ja siihen sopiva reikä. Paras olisi kuitenkin käyttää tähän tarkoitettuja suuttimia, joita käytetäänkin laajemman säädettävyyden omaavissa malleissa. Tyhjäkäyntisuutin on myös pelkästään poraus rungossa. Seoksen ilma/bensasuhde säädetään siis, kuten kaara91 jo kirjoitti, bensa- ja ilmasuuttimilla tyhjäkäynti"kaivoon" (engl. well) ja seoksen määrä moottorille annostellaan seosruuvilla. Tuon "kaivon" korvaa laajasti säädettävissä olevissa ja eri mallisissa kaasuttimissa kaara91:n mainitsema seosputki, jonka seinissä olevilla reijillä säädetään seoksen koostumus.
Aika monesta Edel/Carter ja Holley -varustetusta autosta on tuo siirtymävaiheen laihalle meno tuttua. Esiintyy pienenä nykimisenä ja/tai epäröintinä, pahimmillaan aivasteluna kun kaasua lisää vain vähän tasakaasuvedosta. Tätä pahentaa vielä, mikäli moottorissa on kierroksia vähän (suuri vaihde ja/tai harva perä), jolloin moottorin tarvitsema ilmamäärä on pieni ja täten pääsuutinpiiri käynnistyy hitaasti kun kaasuläppää avaa enemmän. Myös ensiöpuolen pääsuuttimien suurentamisella voi korjata nykimistä kiihdytyksessä isolla vaihteella. Mutta aina pitää harkita ja tutkia/kokeilla tapauskohtaisesti, mikä toimenpide tarvitaan.
Alkuperäiseen kysymykseen ehdottaisin lääkkeenä saman suuntaista kuin Handyy, eli askel kerrallaan rikkaammalle, kunnes sopiva asetus löytyy. Kiihdytyspumpun rikastaminen ei tässä tapauksessa taida kuitenkaan olla tarpeen. Sen suuttimen suurentaminen muuttaa kiihdytyspumpun toimintaa siten, että pumpun tuottama bensan ruiskutus tulee nopeammin, toisin kuin pienemmällä suuttimella ruiskutus kestää pidempään. Tällöin on myös odotettavissa kulutuksen kasvua, kuten olet huomannut. Huonona puolena on mahdollinen moottorin ylimääräinen karstoittuminen.
Aika monesta Edel/Carter ja Holley -varustetusta autosta on tuo siirtymävaiheen laihalle meno tuttua. Esiintyy pienenä nykimisenä ja/tai epäröintinä, pahimmillaan aivasteluna kun kaasua lisää vain vähän tasakaasuvedosta. Tätä pahentaa vielä, mikäli moottorissa on kierroksia vähän (suuri vaihde ja/tai harva perä), jolloin moottorin tarvitsema ilmamäärä on pieni ja täten pääsuutinpiiri käynnistyy hitaasti kun kaasuläppää avaa enemmän. Myös ensiöpuolen pääsuuttimien suurentamisella voi korjata nykimistä kiihdytyksessä isolla vaihteella. Mutta aina pitää harkita ja tutkia/kokeilla tapauskohtaisesti, mikä toimenpide tarvitaan.
Alkuperäiseen kysymykseen ehdottaisin lääkkeenä saman suuntaista kuin Handyy, eli askel kerrallaan rikkaammalle, kunnes sopiva asetus löytyy. Kiihdytyspumpun rikastaminen ei tässä tapauksessa taida kuitenkaan olla tarpeen. Sen suuttimen suurentaminen muuttaa kiihdytyspumpun toimintaa siten, että pumpun tuottama bensan ruiskutus tulee nopeammin, toisin kuin pienemmällä suuttimella ruiskutus kestää pidempään. Tällöin on myös odotettavissa kulutuksen kasvua, kuten olet huomannut. Huonona puolena on mahdollinen moottorin ylimääräinen karstoittuminen.
Re: Edelbrock performer rpm kaasari
Tarkoitin tarpeettomalla rikastamisella isompien kiihdytyspumpun suuttimien laittamista. Sen saa peruutettua laittamalla alkuperäiset suuttimet takaisin paikalleen.kaara91 kirjoitti:Tuo kiihdytyspumpun tarpeettoman rikastamisen normaali kevyessä kiihdytyksessä pystyy eliminoimaan poraamalla alle 0,5mm paluusuuttimen takaisin kohokammioon. Silloin varovaisella kaasun painalluksella kiihdytyspumppu ei anna lisäpolttoainetta lainkaan. Kun kaasu polkaistaan nopeasti pohjaan kiihdytyspumppu antaa koneelle ruokaa koska paluusuuttimen kautta ei ehdi virrata kaikkea polttoainetta takaisin kohokammioon. Taajama-ajossa tällä voidaan saavuttaa huomattava polttoaine säästö ja estää moottorin tarpeeton nokeentuminen. Dellorto ja Weber vaaka ja pysty kaasareissa tuo paikka onkin valmiina, mutta yleensä siinä on sokea suutin. Tuon suuttimen koon hakeminen on tarkkaa, varsinkin jos kone epäröi jo muutenkin kiihdytyksissä jolloin epäröinti vaan pahenee.
Re: Edelbrock performer rpm kaasari
Sanoppa muuta, kiitos asiallisesta ja asiantuntevasta ajatustenvaihdosta aiheessa.kaara91 kirjoitti:Tää suomen kieli on vaan välillä niin vaikeeta kirjoittaa saatika ymmärtää oikein..