SUB FRAME CONNECTORS
Toinen vierastaa moottorin avaamista ja toinen peltihommia. Minä olen mätähommani tehnyt ( piste ).
Minulle on älyttömän paljon helpompaa irrottaa kone ja vaihtaa kampiakseli ja kiertokanget kun lattioiden leikkaaminen ja suorien conectoreiden tekeminen.
Itse asiassa koko auton silpominen tuntuu yhtä pahalta kuin itse tehty umpisuolen leikkaus. Korin lisukkeeksi olen valmis hitsaamaan vaikka mitä, connectorit tai vaikka turvakaaret.
Minulle on älyttömän paljon helpompaa irrottaa kone ja vaihtaa kampiakseli ja kiertokanget kun lattioiden leikkaaminen ja suorien conectoreiden tekeminen.
Itse asiassa koko auton silpominen tuntuu yhtä pahalta kuin itse tehty umpisuolen leikkaus. Korin lisukkeeksi olen valmis hitsaamaan vaikka mitä, connectorit tai vaikka turvakaaret.
1966 HT 347 Stroker
Amatöörimäistä ajattelua
Jaa vai amatöörin pohdiskelua et näköjään tiedä ketä amatööriksi nimittelet, eipä se mitään ei tuo masenna, itse moottori vaihteisto tekiikan kirja tietous on kyllä hakusessa siihen tarviaa viisaampien apua. Mutta kori pulen tietämys on hallinnassa eikä se kori repeydy mistään irti, jos mikä irtoaa on moottori vaihteisto ja takaakselisto, jos kori jäykistetään oikea oppisesti se joustaa jus tarvittavan määrän. Eikä se repeile se on asia erikseen jos joku tee itse mies hitsata turaa röpelö saumaa, joka on kiinni vain sieltä täältä ne pettää, ja huohosti suunnitellut konstruktiot kuten korvakot. Esimerkki takaakselin alapuolinen tuki tanko, yksi puoline latta korvake ei sellaset kestä hirmusia voimia, siinäki on oltava 2 puoliset korvakkeet kunnon tavarasta. Tämä meni nyt ohi itse asian mutta tämä on totuus.BW-364 kirjoitti:Amatöörin pohdiskelua: Eikös se ole melkein parempikin, ettei ole ratakiskosta tehty, vaan on vähän joustava. Ei ole vaaraa että kori repeytyy irti, jostakin sitä joustoa ja notkumista väkisin tulee. Vai tuleeko?
Kysymys: Miksi Mustangiin on hyvä asentaa subframe connectorit?
Vastaus: Siksi, että koria saataisiin jäykistettyä niin, että joustava kori jäykistyy ja joustot tapahtuvat jousissa.
Minä olen jossain vaiheesa oivaltanut, että ne kierteele väännetyt pyöröteräkset edessä ovat ns. jouset jotka tarpeen tullen puristuvat kasaan ja palautuvat sitten ennalleen. Takaa löytyy sellaiset lattarautaa muistuttava lehtipakka joka joustaa myös. Näiden jousien tehtävä on joustaa. Näitä jousi muuttamalla voidaan joustoa jäykistää tai löysentää. Iskunvaímentajat eli iskarit hillitsevät jousien aihettamaa jatkuvaa edestakaista liikettä.
Korin osalta tavoite on täysin joustamaton yksikkö. Tämä helpottaa jousien työtä samoin iskunvaimentajien. Ja onhan aivan selvää, että jos kori joustaa niin sen jäykkyyttä on huomattavasti vaikeampi säätää kuin jousien.
Kaikenlaisten tukien ja jäykisteiden tehtävä on ottaa vastaan ja jakaa niitä voimia jotka joustojen aikana koriin kohdistuu. Apurunkojen yhdistäjillä jäykistetään koria ja siirretää apurunkojen kutta tulevia vääntövoimia toisaale niin, ettei yksittäinen apurunko joutuisi niin suurelle rasitukselle.
Väittämä: Jostakin sitä joustoa ja notkumista väkisin tulee. Vai tuleeko?
Näyttää siltä, että systeemillä tulee melkoiset rasitukset apurunkojen päihin.
Vastaus: Jos kori on löysä ja jouset jäykät niin kori alkaa joustamaan ja notkumaan. Jäykkä kori jouset joustavat ja notkuvat ei kori. Ilman apurunkojen yhdistäjiä rasitus kohdistuu pienemmälle alueele kuin yhdistäjien kanssa. Yhdistäjät jakavat vääntövoimat laajemmalle alueelle eikä näin ollen rasita koria niin paljon.
Väittämä: Jos kori jäykistetään oikea oppisesti se joustaa jus tarvittavan määrän.
Vastaus: Jos kori jäykistetään oikea oppisesti se ei jousta.
Miten muuten voidaan hallita korin joustoa? Erilaisilla jousilla ja iskareillako?
Vastaus: Siksi, että koria saataisiin jäykistettyä niin, että joustava kori jäykistyy ja joustot tapahtuvat jousissa.
Minä olen jossain vaiheesa oivaltanut, että ne kierteele väännetyt pyöröteräkset edessä ovat ns. jouset jotka tarpeen tullen puristuvat kasaan ja palautuvat sitten ennalleen. Takaa löytyy sellaiset lattarautaa muistuttava lehtipakka joka joustaa myös. Näiden jousien tehtävä on joustaa. Näitä jousi muuttamalla voidaan joustoa jäykistää tai löysentää. Iskunvaímentajat eli iskarit hillitsevät jousien aihettamaa jatkuvaa edestakaista liikettä.
Korin osalta tavoite on täysin joustamaton yksikkö. Tämä helpottaa jousien työtä samoin iskunvaimentajien. Ja onhan aivan selvää, että jos kori joustaa niin sen jäykkyyttä on huomattavasti vaikeampi säätää kuin jousien.
Kaikenlaisten tukien ja jäykisteiden tehtävä on ottaa vastaan ja jakaa niitä voimia jotka joustojen aikana koriin kohdistuu. Apurunkojen yhdistäjillä jäykistetään koria ja siirretää apurunkojen kutta tulevia vääntövoimia toisaale niin, ettei yksittäinen apurunko joutuisi niin suurelle rasitukselle.
Väittämä: Jostakin sitä joustoa ja notkumista väkisin tulee. Vai tuleeko?
Näyttää siltä, että systeemillä tulee melkoiset rasitukset apurunkojen päihin.
Vastaus: Jos kori on löysä ja jouset jäykät niin kori alkaa joustamaan ja notkumaan. Jäykkä kori jouset joustavat ja notkuvat ei kori. Ilman apurunkojen yhdistäjiä rasitus kohdistuu pienemmälle alueele kuin yhdistäjien kanssa. Yhdistäjät jakavat vääntövoimat laajemmalle alueelle eikä näin ollen rasita koria niin paljon.
Väittämä: Jos kori jäykistetään oikea oppisesti se joustaa jus tarvittavan määrän.
Vastaus: Jos kori jäykistetään oikea oppisesti se ei jousta.
Miten muuten voidaan hallita korin joustoa? Erilaisilla jousilla ja iskareillako?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Hitsi
Himputti se kun on minulla tuo kirjoitetun tekstin ymmärtäminen joskus vähän sitä sun tätä noh se oli väärin käsitys.
Joustoa
Joo tuon jousi jutun ymmärtää jo 10 vuotiaskin, mutta korin jousto saada se joustamattomaksi, se ei näillä putkenpätkillä poistu yksistään. Vaatii kehikon viellä sisälle ja sekin on hitsattava oikeista kohdin kiinni koriin, sitten rupeaa olemaan tukevuutta. Tai tekemällä täysin putki kehikko runko tai ontelo rakenteinen monokokki runko, yksi ongelma tulee jos ruvetaan työntämää paljon rautaa tulee painoa liikaa. Sitähän ei kukaan varmaankaan halua, ja kuten on varmaankin tullu esille jo normaali tallaaja ei näitä virityksiä tarvitse, ne on nämä kisa miehet ja naiset jotka niitä tarvitsevat.
Viimeksi muokannut ROKI, 23 Helmi 2005, 00:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Tottakai korin jäykistäminen, jos rakennetaan rata-autoa ja mukavuus ei ole merkittävä tekijä, vaatii kehikö kabiiniin.
Useimmat meistä kuitenkin myös ovat mukavuuden haluisia, joten kehikkö ei tule kysymykseen. Itse lukeudun tähän porukkaan.
Sub frame connectorit jäykistävät, koria juuri sieltä missä alkuperäisessä korissa on suunnittelu virhe, samalla lailla kuin export brace omalla paikallaan. Missään nimessä sub-frameconnectorit eivät vahingoita koria jäykistämällä koria liikaa. Tärkeätä korin jäykkyydessä murtumisen kannalta on ettei jäykistäminen kohdista rasitusta johonkni tiettyyn korin pisteeseen, mitä connectorit eivät tee.
Seikka joka putkimaisia connectoreita asentaessa tulee muistaa, on koriin kiinnityspisteiden riittävä vahvistaminen, jotta kiinnitys pisteeseen kohdistuva rasitus leviää muutamien millimetrien alueelta senttien alueella.
Itse rakensin aikanaan, samalla kun uusin koko auton pohjan, autoon neliö profiilista (60 x 60 x 2) connectorit, jotka on uitettu pitälle apurunkoihin ja hitsattu mahdollisuuksien mukaan kiinni joka puolelta. Palkit ovat edessä lattian tasalla, takana tulevat 2 cm jalkatilaan, uiden taka koteloon sisälle sen ala-reunan tasolla.
Jos ehjään pohjaan pitäisi connectorit tehdä, asentaisin ehdottomasti putkimallisen ja vahvistaisin kiinnityspisteet. Ehjää pohjaa en lähtisi tämän takia silpomaan.
Useimmat meistä kuitenkin myös ovat mukavuuden haluisia, joten kehikkö ei tule kysymykseen. Itse lukeudun tähän porukkaan.
Sub frame connectorit jäykistävät, koria juuri sieltä missä alkuperäisessä korissa on suunnittelu virhe, samalla lailla kuin export brace omalla paikallaan. Missään nimessä sub-frameconnectorit eivät vahingoita koria jäykistämällä koria liikaa. Tärkeätä korin jäykkyydessä murtumisen kannalta on ettei jäykistäminen kohdista rasitusta johonkni tiettyyn korin pisteeseen, mitä connectorit eivät tee.
Seikka joka putkimaisia connectoreita asentaessa tulee muistaa, on koriin kiinnityspisteiden riittävä vahvistaminen, jotta kiinnitys pisteeseen kohdistuva rasitus leviää muutamien millimetrien alueelta senttien alueella.
Itse rakensin aikanaan, samalla kun uusin koko auton pohjan, autoon neliö profiilista (60 x 60 x 2) connectorit, jotka on uitettu pitälle apurunkoihin ja hitsattu mahdollisuuksien mukaan kiinni joka puolelta. Palkit ovat edessä lattian tasalla, takana tulevat 2 cm jalkatilaan, uiden taka koteloon sisälle sen ala-reunan tasolla.
Jos ehjään pohjaan pitäisi connectorit tehdä, asentaisin ehdottomasti putkimallisen ja vahvistaisin kiinnityspisteet. Ehjää pohjaa en lähtisi tämän takia silpomaan.
Palkit
Joo sehän on selvää pässin lihaa, jokainen teköön sellaset vahvistukset kui parhaaksi näköö hyviä konsteja varmasti on muitakin, kuin huonekaluputki 2mm seinämällä suosittelisin kummiskin laittamaan RHS putkesta. On lujempaa ei ole sellasta möttö rautaa kuin huonekalu putki, eikä tosiaankaan kannata pilkkoa lattioita vaan muokkaa ne ala pintaan, ja jakaa se rasitus mieluummin viellä isommalle alalle. Eikä olenkaan ole pahasta jos laittais leveämpää tavaraa, kuin 60x60 esim 60x80 tai 60x120 aina vaan olisi tukevampi, hiukan tietysti paino nousee noin 2-3kiloa, mutta johan niillä alu virityksillä on sitä painoa saatu reilusti pois.
- Vee8
- Aina äänessä
- Viestit: 1138
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
- Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT - Paikkakunta: Kangasala
Sen minka auton jaykkyydessa haviaa, miehen hulluudella voittaa, tjmsJukka kirjoitti:Ainakin avoFoxilla on pärjännyt ilmankin.Vee8 kirjoitti:On hyotya ja varsinkin avoon kaytannossa pakolliset.


"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Tuli kokeiltua Botniaringillä tallipäällikön avoa jossa on HHP:n rakentama alusta.Vee8 kirjoitti:Sen minka auton jaykkyydessa haviaa, miehen hulluudella voittaa, tjmsJukka kirjoitti:Ainakin avoFoxilla on pärjännyt ilmankin.Vee8 kirjoitti:On hyotya ja varsinkin avoon kaytannossa pakolliset.![]()
Kierrosajat olivat kympin,kahden sisään ihan samoja kuin omalla vakioalustaisella autolla.

-Jukka-
- Vee8
- Aina äänessä
- Viestit: 1138
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
- Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT - Paikkakunta: Kangasala
Eli siis kuskin raja tulee vastaan ennenkun auton...Jukka kirjoitti:Tuli kokeiltua Botniaringillä tallipäällikön avoa jossa on HHP:n rakentama alusta.Vee8 kirjoitti:Sen minka auton jaykkyydessa haviaa, miehen hulluudella voittaa, tjmsJukka kirjoitti: Ainakin avoFoxilla on pärjännyt ilmankin.![]()
Kierrosajat olivat kympin,kahden sisään ihan samoja kuin omalla vakioalustaisella autolla.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
"joku" muukin ajoi tallipäällikön autolla ja ajoi 2 sekuntia paremman ajanJukka kirjoitti:Tuli kokeiltua Botniaringillä tallipäällikön avoa jossa on HHP:n rakentama alusta.Vee8 kirjoitti:Sen minka auton jaykkyydessa haviaa, miehen hulluudella voittaa, tjmsJukka kirjoitti: Ainakin avoFoxilla on pärjännyt ilmankin.![]()
Kierrosajat olivat kympin,kahden sisään ihan samoja kuin omalla vakioalustaisella autolla.








